3277
Sök

Om man ska köpa BMW, vilken av följande ska då införskaffas?

BMW-entusiast
362 Inlägg
17 maj 2009
#21
Min bil går riktigt gott i kurvorna (sänkt och feta sulor) smile  Att det också händer något vid gaspådrag är inte heller helt fel:)


Lycka till
Mvh// Jackack


214 Inlägg
17 maj 2009
#22
jag skulle som alla andra säger satsa på en 325/328 (192/193 hk) MED vanos tycker dem går riktigt bra om du ska köpa en 320 kan du lika väl köpa en 318is. men vilken prisklass hade du tänkt?

VW Beach Buggy 1300 projekt.
Snälla alla jävla 740 med japsdämare som tror bilen går lika bra som den låter lägg ner!

Kör för DDesign Autoparts n' Streetwear
357 Inlägg
17 maj 2009
#23
Om det är till någon hjälp så kan man tänka såhär. De två sista siffrorna i modell beteckningen är nästan alltid motorvolymen. Alltså 325= 2.5 liter och 318 = 1.8 liter. Det finns några undantag men det stämmer nästan på alla modeller. Sen är ju första siffran vilken serie 3 , 5 , 7 osv osv.

Vill du busa ska du utan tvekan satsa på 3 serien. Då finns det två karosser att välja på, om du ska ha en i de årsmodellerna, e30 och e36. Jag tycker e30in helt klart är snyggare. Men det kan man ju tycka olika om. Så leta på blocket efter en 325 e30 (174hk) eller en e36 325 eller 328 med ca 190 hk beroende på årsmodell. E36an finns alltså även i en 170 hk version.

Om du nu vill ha en snål bmw så köp 318is. Is betyder att det är 16ventilare. Den är lite vassare än vanliga 318. Satsa inte på en 320 iaf(slö) wink


Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 maj 2009
#24
Kaalle skrev:
Om det är till någon hjälp så kan man tänka såhär. De två sista siffrorna i modell beteckningen är nästan alltid motorvolymen. Alltså 325= 2.5 liter och 318 = 1.8 liter. Det finns några undantag men det stämmer nästan på alla modeller. Sen är ju första siffran vilken serie 3 , 5 , 7 osv osv.

Vill du busa ska du utan tvekan satsa på 3 serien. Då finns det två karosser att välja på, om du ska ha en i de årsmodellerna, e30 och e36. Jag tycker e30in helt klart är snyggare. Men det kan man ju tycka olika om. Så leta på blocket efter en 325 e30 (174hk) eller en e36 325 eller 328 med ca 190 hk beroende på årsmodell. E36an finns alltså även i en 170 hk version.

Om du nu vill ha en snål bmw så köp 318is. Is betyder att det är 16ventilare. Den är lite vassare än vanliga 318. Satsa inte på en 320 iaf(slö) wink

Förtydligande: Det är alltså inte samma motor i 170 hp E30 som i E36. 325 E30 har 170hp och M20B25 som är en tålig motor men som kan ha lite kylproblem, dessutom är det kamrem på dem.

170hp E36 är den nyare 323an (95-) som alltså har M52B25 motorn. 323 är ett exempel på när beteckningen visar fel, 323 är en 2.5L trots "23" i beteckningen. M52 är en betydligt pålitligare och framför allt snålare motor.

325 har 192hp och 328 193, 328an är dessutom strypt så ersätt det strypta insuget med tex ett från en 325a (ostrypt) så har du väl en 200-210hp minst.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Svetsare
3 150 Inlägg
17 maj 2009
Trådstartare
#25
Fan nu börjar jag få rätsida på det mesta  big_smile     

Ok, det är 325an e30 av senare slag isåfall som jag e sugen på, dock kan en 325a e36 av tidigare också vara intressant beroende på priset.

Jackack: Ok, skulle dock inte nytit att köra runt i en sådan, men tack för tipset  smile


2 sista frågor bara, 325 och uppåt har alltså den "stora" sexan med 24 ventiler?

Och man kan la få rätt gött ljud ur en bmw-sexa va?  tongue
Senast redigerat av ZonaX (17 maj 2009)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

huh?
10 427 Inlägg
17 maj 2009
#26
Alla E36-motorer förutom två fyrcylindriga har fyrventilsteknik, dvs 24 ventiler.

E30 har inga motoralternativ med fyrventilsteknik.

Edit: Ja, M3 har ju naturligtvis 4 ventiler/cyl.
Senast redigerat av steifan (17 maj 2009)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 maj 2009
#27
steifan skrev:
Alla E36-motorer förutom två fyrcylindriga har fyrventilsteknik, dvs 24 ventiler.

E30 har inga motoralternativ med fyrventilsteknik.

Edit: Ja, M3 har ju naturligtvis 4 ventiler/cyl.

Och 318is! smile

Men lite förenklat:

Hållbara/snåla (i förhållande till effekt och ålder)
M50 (tidiga 6cyl E36 och senare 6 cyl E34)
M52 (senare 6cyl E36 och tidiga, fram till 01, E39)
M42 (enbart 318is E30 och 318is E36)
M43 (E36 compact och övriga karosser från och med 95-96)

Leta efter en av dessa, inte för att tex en 5-serie med M20 är dålig men med M50 är den både starkare och snålare alltså ett bättre köp. smile
Vill du tvunget ha en 4cyl E30? Köp en äldre än -88 med M10 motorn som är så gott som outslitlig.

Undvik:
M40 (sena E30, E36 sedan till och med -94, E34 518i tom 94)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Svetsare
3 150 Inlägg
18 maj 2009
Trådstartare
#28
Rquired skrev:
Leta efter en av dessa, inte för att tex en 5-serie med M20 är dålig men med M50 är den både starkare och snålare alltså ett bättre köp. smile
Vill du tvunget ha en 4cyl E30? Köp en äldre än -88 med M10 motorn som är så gott som outslitlig.

Undvik:
M40 (sena E30, E36 sedan till och med -94, E34 518i tom 94)

Hur sena e30 snackar vi om? Vilka motorer har e30 typ -85-90? 

"Vill du tvunget ha en 4cyl E30?"  Ne, jag vill isåfall ha en e30 6cyl.
Senast redigerat av ZonaX (18 maj 2009)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 maj 2009
#29
ZonaX skrev:
Rquired skrev:
Leta efter en av dessa, inte för att tex en 5-serie med M20 är dålig men med M50 är den både starkare och snålare alltså ett bättre köp. smile
Vill du tvunget ha en 4cyl E30? Köp en äldre än -88 med M10 motorn som är så gott som outslitlig.

Undvik:
M40 (sena E30, E36 sedan till och med -94, E34 518i tom 94)

Hur sena e30 snackar vi om? Vilka motorer har e30 typ -85-90? 

"Vill du tvunget ha en 4cyl E30?"  Ne, jag vill isåfall ha en e30 6cyl.

4cyl E30s från och med slutet -88 och från och med 89 års modell har M40. Innan dess var det pålitliga M10.
Mellan 85 och 90 fanns enligt ovan M10 och M40 som 4cyl och M20 om du vill ha en med sexa. (bortsett från M3)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Svetsare
3 150 Inlägg
18 maj 2009
Trådstartare
#30
Rquired skrev:
ZonaX skrev:
Rquired skrev:
Leta efter en av dessa, inte för att tex en 5-serie med M20 är dålig men med M50 är den både starkare och snålare alltså ett bättre köp. smile
Vill du tvunget ha en 4cyl E30? Köp en äldre än -88 med M10 motorn som är så gott som outslitlig.

Undvik:
M40 (sena E30, E36 sedan till och med -94, E34 518i tom 94)

Hur sena e30 snackar vi om? Vilka motorer har e30 typ -85-90? 

"Vill du tvunget ha en 4cyl E30?"  Ne, jag vill isåfall ha en e30 6cyl.

4cyl E30s från och med slutet -88 och från och med 89 års modell har M40. Innan dess var det pålitliga M10.
Mellan 85 och 90 fanns enligt ovan M10 och M40 som 4cyl och M20 om du vill ha en med sexa. (bortsett från M3)

Ok, hur bra går dom här sexorna i e30:ans 325 mellan -85-90 då? Om man jämför med tex. saabs 2.3l utan turbo i samma årsmodeller?

Ps. dom är ganska sällsynta va? Hittar typ en, max två på blocket inom Blekinge och angränsande län  sad

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
18 maj 2009
#31
ska du hitta en fin e30 325 som inte är slutkörd eller sönderrostad lär du få leta länge och vara beredd att lägga en skaplig slant om man jämför mot hur många år bilen kommer ha på nacken... Väldigt polpulär bil.
Beroende på hur mkt pengar du har tänkt att lägga så skulle ja leta efter en 325 e36 i bra skick eller ännu hellre en 328 för att få en lite nyare bil (från 96-99)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 maj 2009
#32
ZonaX skrev:
Rquired skrev:
ZonaX skrev:

Hur sena e30 snackar vi om? Vilka motorer har e30 typ -85-90? 

"Vill du tvunget ha en 4cyl E30?"  Ne, jag vill isåfall ha en e30 6cyl.

4cyl E30s från och med slutet -88 och från och med 89 års modell har M40. Innan dess var det pålitliga M10.
Mellan 85 och 90 fanns enligt ovan M10 och M40 som 4cyl och M20 om du vill ha en med sexa. (bortsett från M3)

Ok, hur bra går dom här sexorna i e30:ans 325 mellan -85-90 då? Om man jämför med tex. saabs 2.3l utan turbo i samma årsmodeller?

Ps. dom är ganska sällsynta va? Hittar typ en, max två på blocket inom Blekinge och angränsande län  sad

En populär bil är det som kommer bli väldigt eftertraktat snart när de sönderkörda skrotas och bara de fina finns kvar. Rätt bra investeringsobjekt alltså.

Enligt mig kan man inte jämföra Bmw med en saabmotor. Bmw krossar Saab inom motorer i allt från gångkultur/ljud till karaktär. Men en chippad Saab kommer förmodligen köra ifrån bmwn rätt fram om det är det du menar?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
18 maj 2009
#33
Inte funderat på en E28 528? Körde en sådan för något år sedan och det var svårt att inte gilla den bilen.

Dessutom börjar den bli väldigt sällsynt på svenska vägar om du nu vill sticka ut lite från mängden smile

Annars kan du gå ett steg längre och leta reda på en M535:a wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Kör för DDesign Autoparts n' Streetwear
357 Inlägg
19 maj 2009
#34
"Ok, hur bra går dom här sexorna i e30:ans 325 mellan -85-90 då? Om man jämför med tex. saabs 2.3l utan turbo i samma årsmodeller?"

Kan säga att jag glatt vinkar till saab 900/9000 turbo eller icketurbo i backspegeln;) Den första bmwn jag körde va en arbetskompis e30 och jag blev förälskad direkt! De går bra och är riktigt roliga att köra.

"ska du hitta en fin e30 325 som inte är slutkörd eller sönderrostad lär du få leta länge och vara beredd att lägga en skaplig slant om man jämför mot hur många år bilen kommer ha på nacken..."

Jag letade i en månad kanske max innan jag hittade min. Jag gav 17 tusen. Tycker inte det är en speciellt skaplig slant? Går hur fint som helst i motor och låda och har inte så värst mycket rost under... Körglädjen man får för dom pengarna får man leta efter!


Svetsare
3 150 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
#35
Kaalle skrev:
"Ok, hur bra går dom här sexorna i e30:ans 325 mellan -85-90 då? Om man jämför med tex. saabs 2.3l utan turbo i samma årsmodeller?"

Kan säga att jag glatt vinkar till saab 900/9000 turbo eller icketurbo i backspegeln;) Den första bmwn jag körde va en arbetskompis e30 och jag blev förälskad direkt! De går bra och är riktigt roliga att köra.

"ska du hitta en fin e30 325 som inte är slutkörd eller sönderrostad lär du få leta länge och vara beredd att lägga en skaplig slant om man jämför mot hur många år bilen kommer ha på nacken..."

Jag letade i en månad kanske max innan jag hittade min. Jag gav 17 tusen. Tycker inte det är en speciellt skaplig slant? Går hur fint som helst i motor och låda och har inte så värst mycket rost under... Körglädjen man får för dom pengarna får man leta efter!

låter lite för bra för att vara sant att man kör ifrån saabturbosar med en 6a från 80talet  smile

Men om det stämmer blev jag bara ännu mer sugen på en 325a  tongue   Ligger tyvärr inte så många på blocket  sad  Turbomatad hade inte varit fel heller men sugissexan går väldigt bra det också  smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Kör för DDesign Autoparts n' Streetwear
357 Inlägg
19 maj 2009
#36
Ja du sa ju från samma årsmodell? :b Hur många hästar ligger en saab turbo från sent 80tal på? 150-170? Min ligger på 171hk med lamelldiffad bakaxel orginal. Så har lite övertag vid rödljus :b

Jo att överladda en e30 är ju drömmen. Men det är ju lite att pilla med för att få till det:b


huh?
10 427 Inlägg
19 maj 2009
#37
http://www.einszweidrei.de/ skrev:
Saab 9000 Turbo 16 - 1985 (Serie)
Motorart     R 4
Hubraum     1971 ccm
Aufladung     Turbo
PS - UMin     175 PS - 5300/Min
Nm - UMin     273 Nm - 3000/Min
Motorlage/Antrieb     Frontmotor/Front
Gänge/Schaltung     5/manuell
Test in ams Testjahrbuch 1986
Gewicht     1332 kg
0 - 80 km/h     5,4 s
0 - 100 km/h     7,9 s
0 - 120 km/h     10,8 s
0 - 140 km/h     14,5 s
0 - 160 km/h     20,2 s
0 - 180 km/h     27,8 s
0 - 200 km/h     - s
400 m, stehender Start     15,6 s
1 km, stehender Start     28,6
Vmax     222 km/h

BMW 325i E30 - 1988 (Serie)
Motorart     R 6 Benziner
Hubraum     2494 ccm
Aufladung     Sauger/G-Kat
PS - UMin     170 PS (125 kW) - 5800/Min
Nm - UMin     222 Nm - 4300/Min
Motorlage/Antrieb     Frontmotor/Heck
Gänge/Schaltung     5/manuell
Test in ams Jahrbuch 1989
Gewicht     1213 kg
0 - 80 km/h     5,4 s
0 - 100 km/h     7,8 s
0 - 120 km/h     10,9 s
0 - 130 km/h     - s
0 - 140 km/h     14,9 s
0 - 160 km/h     20,6 s
0 - 180 km/h     28,7 s
0 - 200 km/h     - s
0 - 250 km/h     - s
400 m, stehender Start     15,6 s
1 km, stehender Start     28,7 s
Vmax     218 km/


12 086 Inlägg
19 maj 2009
#38
Appropå E30 köpte min gamle chef en E30 325 touring för 34K i fjol.. jag tyckte ju han va dum i huvet , men visst va den fin smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 maj 2009
#39
steifan skrev:
http://www.einszweidrei.de/ skrev:
Saab 9000 Turbo 16 - 1985 (Serie)
Motorart     R 4
Hubraum     1971 ccm
Aufladung     Turbo
PS - UMin     175 PS - 5300/Min
Nm - UMin     273 Nm - 3000/Min
Motorlage/Antrieb     Frontmotor/Front
Gänge/Schaltung     5/manuell
Test in ams Testjahrbuch 1986
Gewicht     1332 kg
0 - 80 km/h     5,4 s
0 - 100 km/h     7,9 s
0 - 120 km/h     10,8 s
0 - 140 km/h     14,5 s
0 - 160 km/h     20,2 s
0 - 180 km/h     27,8 s
0 - 200 km/h     - s
400 m, stehender Start     15,6 s
1 km, stehender Start     28,6
Vmax     222 km/h

BMW 325i E30 - 1988 (Serie)
Motorart     R 6 Benziner
Hubraum     2494 ccm
Aufladung     Sauger/G-Kat
PS - UMin     170 PS (125 kW) - 5800/Min
Nm - UMin     222 Nm - 4300/Min
Motorlage/Antrieb     Frontmotor/Heck
Gänge/Schaltung     5/manuell
Test in ams Jahrbuch 1989
Gewicht     1213 kg
0 - 80 km/h     5,4 s
0 - 100 km/h     7,8 s
0 - 120 km/h     10,9 s
0 - 130 km/h     - s
0 - 140 km/h     14,9 s
0 - 160 km/h     20,6 s
0 - 180 km/h     28,7 s
0 - 200 km/h     - s
0 - 250 km/h     - s
400 m, stehender Start     15,6 s
1 km, stehender Start     28,7 s
Vmax     218 km/


Och Saabs prestanda spelar roll i en Bmw tråd eftersom...? wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

huh?
10 427 Inlägg
20 maj 2009
#40
Rquired skrev:
steifan skrev:
http://www.einszweidrei.de/ skrev:
Saab 9000 Turbo 16 - 1985 (Serie)
Motorart     R 4
Hubraum     1971 ccm
Aufladung     Turbo
PS - UMin     175 PS - 5300/Min
Nm - UMin     273 Nm - 3000/Min
Motorlage/Antrieb     Frontmotor/Front
Gänge/Schaltung     5/manuell
Test in ams Testjahrbuch 1986
Gewicht     1332 kg
0 - 80 km/h     5,4 s
0 - 100 km/h     7,9 s
0 - 120 km/h     10,8 s
0 - 140 km/h     14,5 s
0 - 160 km/h     20,2 s
0 - 180 km/h     27,8 s
0 - 200 km/h     - s
400 m, stehender Start     15,6 s
1 km, stehender Start     28,6
Vmax     222 km/h

BMW 325i E30 - 1988 (Serie)
Motorart     R 6 Benziner
Hubraum     2494 ccm
Aufladung     Sauger/G-Kat
PS - UMin     170 PS (125 kW) - 5800/Min
Nm - UMin     222 Nm - 4300/Min
Motorlage/Antrieb     Frontmotor/Heck
Gänge/Schaltung     5/manuell
Test in ams Jahrbuch 1989
Gewicht     1213 kg
0 - 80 km/h     5,4 s
0 - 100 km/h     7,8 s
0 - 120 km/h     10,9 s
0 - 130 km/h     - s
0 - 140 km/h     14,9 s
0 - 160 km/h     20,6 s
0 - 180 km/h     28,7 s
0 - 200 km/h     - s
0 - 250 km/h     - s
400 m, stehender Start     15,6 s
1 km, stehender Start     28,7 s
Vmax     218 km/


Och Saabs prestanda spelar roll i en Bmw tråd eftersom...? wink

Se inlägg 34, 35 och 36 wink



Sök