2070
Sök

Om man ska köpa BMW, vilken av följande ska då införskaffas?

Svetsare
3 150 Inlägg
17 maj 2009
Trådstartare
#1
Som topic, vilken av följande ska man köpa om man ska det, och vilka av dom har sexor och 16 respektive 24 ventiler?  Vilka går bäst/är roligast att köra?   Morsan har en tror det är en 316 eller nåt på typ 100 hk, tar typ 2 dagar att köra om en bil  smile

Modell         Spec. (?)

318
320
325

518
520
525

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Thorssa
17 maj 2009
#2
Vilka karosser är det du funderar över?

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
17 maj 2009
#3
www.autopower.se
Där har du svar på flesta av dina frågor.

De med störst motor går bäst och är roligast att köra.
Där har du svaret på resten av dina frågor.

Ganska onödig (eller åtminståne otydlig) tråd.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

1 134 Inlägg
17 maj 2009
#4
Som sagt vilken generation undrar du över?

3-serien:

318,320 har funnits i alla generationer

E21 (1975–1983)
E30 (1982–1994)
E36 (1990–2000)
E46 (1998–2006)
E90 (2005–)

325 har funnits i nästan alla generationer
E30 (1982–1994)
E36 (1990–2000)
E46 (1998–2006)
E90 (2005–)

5-serien:

518 är en rätt trött motor och fanns i generationerna
E12 (1972-1981)
E28 (1981-1987)
E34 (1988-1996)

520 är ett bättre val vad det gäller prestanda. Dock så måste man varva rätt friskt.
(nyare generationer=tyngre)

Både 520 och 525 har funnits i alla generationer.
E12 (1972-1981)
E28 (1981-1987)
E34 (1988-1996)
E39 (1996-2003)
E60 (2003-)

Mycket onödig info.

Annars kan du kolla på www.autopower.se
Senast redigerat av LotusJPS (17 maj 2009)

Svetsare
3 150 Inlägg
17 maj 2009
Trådstartare
#5
Thorssa skrev:
Vilka karosser är det du funderar över?
Jag kan inte skillnadena mellan de olika karosserna, men tänkte mellan typ 1985-1995, tror jag menar e30, e34 och e36(?)
Senast redigerat av ZonaX (17 maj 2009)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Svetsare
3 150 Inlägg
17 maj 2009
Trådstartare
#6
LotusJPS skrev:
Som sagt vilken generation undrar du över?

3-serien:

318,320 har funnits i alla generationer

E21 (1975–1983)
E30 (1982–1994)
E36 (1990–2000)
E46 (1998–2006)
E90 (2005–)

325 har funnits i nästan alla generationer
E30 (1982–1994)
E36 (1990–2000)
E46 (1998–2006)
E90 (2005–)

5-serien:

518 är en rätt trött motor och fanns i generationerna
E12 (1972-1981)
E28 (1981-1987)
E34 (1988-1996)

520 är ett bättre val vad det gäller prestanda. Dock så måste man varva rätt friskt.
(nyare generationer=tyngre)

Både 520 och 525 har funnits i alla generationer.
E12 (1972-1981)
E28 (1981-1987)
E34 (1988-1996)
E39 (1996-2003)
E60 (2003-)

Mycket onödig info.

Annars kan du kolla på www.autopower.se
Vilka av ovanstående har 6or? Och vilka har 16 respektive 24 ventiler?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

587 Inlägg
17 maj 2009
#7
320 -328 har rak sexa


1 134 Inlägg
17 maj 2009
#8
Ahh okej. En E34 på 5-serien men vilken 3-serien?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/99/BMW_E30_front2_20080127.jpg
E30

eller

E36
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/99/BMW_E36_front_20070816.jpg

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 maj 2009
#9
En Sexa med 16 ventiler?

Vill du ha lite fart så skippa 518, den är ännu slöare än din morsas bil. 318 är inte mycket piggare än 316 så den går kanske bort den också...

Själv tycker jag 5-serien är för stor och klumpig för mig, men åker man mycket längre sträckor i högre fart är det ett bra val. Men jag hade rekommenderat en 3-serie som är smidigare men inte direkt ostabil den heller. Köp en med den nya karossen (E36) 91--> eftersom den är bättre balanserad och nyare/säkrare än E30. å andra sidan är E30 en rolig busbil som gärna slänger med bakvagnen, E36 är mer neutral och balanserad i sitt uppförande.

Kolla på en Bmw 323, 325 eller 328 alltså de lite större sexorna. Underbara motorer som är pigga men drar inte så mycket. 320 funkar också men kostar lika mycket som de större att äga trots mindre effekt. En 323 eller 328 är nyare (95-) än 325 och har en uppgraderad och snålare motor. Leta efter en sån före 325 om du har möjlighet.

Vill du ha 4cyl? E36 är väldigt snål med dessa motorerna, men undvik 316 och 318 fram tills 95 eftersom dessa har M40-motorn som inte är någon höjdare (dessutom kamrem). 95 kom M43 motorn som tvärt om är väldigt hållbar och snål och som har kedja. Ett alternativ som finns "hela perioden" är 318is med M42 motorn, väldigt pålitlig och med kamkedja. Men detta är en lite speciell motor som till skillnad från 318s 113hp ger 140hp enligt Bmw.

Men trots detta ger modellen bort emot 160hp enligt bänkningar med orginalbilar, sannolikt har Bmw skrivit ner effekten för att den skall passa vissa länders skatteregler.

318is är mycket prestanda till samma peng som en vanlig 318 (mindre om man räknar med kamremsbyten), kolla på en sådan om du vill ha 4 cyl.

Lycka till med köpet!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Svetsare
3 150 Inlägg
17 maj 2009
Trådstartare
#10
einherjer skrev:
320 -328 har rak sexa
Både i e30 och e36?


LotusJPS skrev:
Ahh okej. En E34 på 5-serien men vilken 3-serien?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … 080127.jpg
E30

eller

E36
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … 070816.jpg
Senare årskullen av e30 och tidigare kullen av e36

(det är förövrigt en sån på bilden av e30:n som morsan har  ^^)
Senast redigerat av ZonaX (17 maj 2009)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

1 585 Inlägg
17 maj 2009
#11
Satsa på en E36:a, De är mycket bättre än E30in enligt mig, E36:an är skönare att köra samt finns betydligt mycket mer roligt att köpa till E36:an:) Sen känns M50 M52 motorerna bra mycket säkrare också. Satsa på en 323,325,328 köp gärna en nyare än -93, eftersom vanos kom då. Dom går riktigt bra 325:an och 328:an går riktigt bra enligt mig, 320in kostar ju lika mycket som 325:an typ, så då kan du lika bra köpa en sån. Dom drar inte allt för mycket bensin och är rellativt billiga att försäkra osv. E36:an är roligare att sladda med ocksåtongue
Senast redigerat av Jolle87 (17 maj 2009)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 maj 2009
#12
320 och uppåt har sexa när det gäller E30 eller nyare, först i äldre (och numera nyare) 3or som 320 är en 4a.

E30 har ingen 4a med 16v bortsett från 318is (rätta mig om jag har fel, M40 är väl 8v?), E36 är 16v med den nyare M43 motorn och med M42 motorn i 318is.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 814 Inlägg
17 maj 2009
#13
E36 325 eller 328 (om det finns 328 i E36 utförande)

Svetsare
3 150 Inlägg
17 maj 2009
Trådstartare
#14
Asså fattar noll!!   Vilka årsmodeller finns 318is och 320 och 325 i?  Vilka årsmodeller av 320 och uppåt har  "lilla sexan" samt "stora sexan" ?  Och vilka av dessa är e36 och e30 och vad det nu är för nåra? 
Är alla deras sexor 24v?

Eftersom det inte står karossbeteckning eller generationsnummer eller va fan e30 och allt är för nåt, så hade det varit bra med årsmodeller så man hittar bättre.


Varför säger ingen något om 525i?
Senast redigerat av ZonaX (17 maj 2009)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

huh?
10 427 Inlägg
17 maj 2009
#15
ZonaX, surfa in på Autopower och klicka runt lite i beg och modellguiden så klarnar det nog smile

Edit: För att lägga till i förvirringen så kan du även ha Vanos eller inte Vanos på sexorna wink
Senast redigerat av steifan (17 maj 2009)


1 585 Inlägg
17 maj 2009
#16
Om du vill läsa mycket om bmw titta på www.autopower.se där finns allt du behöver veta om kaross modeller osv. 318Is 320 och 325 finns ju både som E30 och E36, E36:an kom 1991 och slutade 1998 om jag inte minns helt fel. E30in kom 1984 och slutade 1991 om jag inte är helt ute och cyklar. Stora sexan finns i E36:an som har 24v, lilla sexan sitter i E30in som har 12v eller nått sånt. Alla modeller från 320 uppåt är sexor, även om det är E30 eller E36. Allt under 320 är fyror.

525i är en väldigt stor och tung bil, Är du inte i behov av en stor bil satsa då häldre på 3-serien. Har själv ägt en E34:a 525i och det var en riktigt trevlig bil att köra. Grymt sköna att köra, kostar typ lika mycket att försäkra och skatta som en 3-serie. Dricker dock lite mer bensin och är lite slöare:P Men kan rekommendera E34orna också. Satsa då minst på en 525:a då 520in är grymt slö.

ZonaX skrev:
Asså fattar noll!!   Vilka årsmodeller finns 318is och 320 och 325 i?  Vilka årsmodeller av 320 och uppåt har  "lilla sexan" samt "stora sexan" ?  Och vilka av dessa är e36 och e30 och vad det nu är för nåra? 
Är alla deras sexor 24v?

Eftersom det inte står karossbeteckning eller generationsnummer eller va fan e30 och allt är för nåt, så hade det varit bra med årsmodeller så man hittar bättre.


Varför säger ingen något om 525i?
Senast redigerat av Jolle87 (17 maj 2009)

Svetsare
3 150 Inlägg
17 maj 2009
Trådstartare
#17
steifan skrev:
ZonaX, surfa in på Autopower och klicka runt lite i beg och modellguiden så klarnar det nog smile

Edit: För att lägga till i förvirringen så kan du även ha Vanos eller inte Vanos på sexorna wink
Vad är vanos?  :S:S:S


Enligt sidan så ska asså både 320 och uppåt och 520 och uppåt ha sexor? (e30, e34 och e36)  Har alla dessa 24 ventiler med?  Eller är det skillnad mellan "stora" och "lilla" sexan?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Svetsare
3 150 Inlägg
17 maj 2009
Trådstartare
#18
Jolle87 skrev:
Om du vill läsa mycket om bmw titta på www.autopower.se där finns allt du behöver veta om kaross modeller osv. 318Is 320 och 325 finns ju både som E30 och E36, E36:an kom 1991 och slutade 1998 om jag inte minns helt fel. E30in kom 1984 och slutade 1991 om jag inte är helt ute och cyklar. Stora sexan finns i E36:an som har 24v, lilla sexan sitter i E30in som har 12v eller nått sånt. Alla modeller från 320 uppåt är sexor, även om det är E30 eller E36. Allt under 320 är fyror.

525i är en väldigt stor och tung bil, Är du inte i behov av en stor bil satsa då häldre på 3-serien. Har själv ägt en E34:a 525i och det var en riktigt trevlig bil att köra. Grymt sköna att köra, kostar typ lika mycket att försäkra och skatta som en 3-serie. Dricker dock lite mer bensin och är lite slöare:P Men kan rekommendera E34orna också. Satsa då minst på en 525:a då 520in är grymt slö.

ZonaX skrev:
Asså fattar noll!!   Vilka årsmodeller finns 318is och 320 och 325 i?  Vilka årsmodeller av 320 och uppåt har  "lilla sexan" samt "stora sexan" ?  Och vilka av dessa är e36 och e30 och vad det nu är för nåra? 
Är alla deras sexor 24v?

Eftersom det inte står karossbeteckning eller generationsnummer eller va fan e30 och allt är för nåt, så hade det varit bra med årsmodeller så man hittar bättre.


Varför säger ingen något om 525i?
Ok, då börjar jag fatta lite, farsan hade en e34 525i 24v -89 tror jag det va, trodde den gick bättre än 325an faktiskt.  Låter som om 3 serien då är lite bättre då med tanke på tyngden/storleken.

Så en skillnad mellan lilla och stora sexan är asså 12 vs 24 ventiler?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

3 112 Inlägg
17 maj 2009
#19
ZonaX skrev:
Asså fattar noll!!   Vilka årsmodeller finns 318is och 320 och 325 i?  Vilka årsmodeller av 320 och uppåt har  "lilla sexan" samt "stora sexan" ?  Och vilka av dessa är e36 och e30 och vad det nu är för nåra? 
Är alla deras sexor 24v?

Eftersom det inte står karossbeteckning eller generationsnummer eller va fan e30 och allt är för nåt, så hade det varit bra med årsmodeller så man hittar bättre.


Varför säger ingen något om 525i?
Om du förtydligar dina frågor, läser modellguiden i 10min och funderar på vilka krav du har så får du bättre hjälp.

http://www.autopower.se/modellguiden/


1 585 Inlägg
17 maj 2009
#20
525i -89 har bara 12v, 24v kom 1991 med en annan motor konstruktion. 1989modellen har en M20 motor medans 1991 har en M50 motor. 1993 kom det en till uppgradering på M50 motor där det är vanos på de motorerna, variabla kamaxlar, som ger bättre vrid på lägre varv samt lägre bränsle förbrukning. 3serien går bättre än 5serien om du ställer en 325i vs en 525i, eftersom de är lättare.

Skillnaden mellan lilla och stora sexan är som sakt både olika motorkonstruktioner beroende på vilken årsmodell det är samt vanos och icke vanos. Och sen som du säger 12v eller 24v. Sätt dig ner i lung och ro och läs massa på www.autopower.se så kommer du förstå lite mer:) Allt du behöver veta finns där. Du kan även läsa begagnadguiden där det står vad du ska titta på när du ska iväg och kolla på någon av de olika modellerna.

Lycka till:)

ZonaX skrev:
Ok, då börjar jag fatta lite, farsan hade en e34 525i 24v -89 tror jag det va, trodde den gick bättre än 325an faktiskt.  Låter som om 3 serien då är lite bättre då med tanke på tyngden/storleken.

Så en skillnad mellan lilla och stora sexan är asså 12 vs 24 ventiler?


Sök