En Sexa med 16 ventiler?
Vill du ha lite fart så skippa 518, den är ännu slöare än din morsas bil. 318 är inte mycket piggare än 316 så den går kanske bort den också...
Själv tycker jag 5-serien är för stor och klumpig för mig, men åker man mycket längre sträckor i högre fart är det ett bra val. Men jag hade rekommenderat en 3-serie som är smidigare men inte direkt ostabil den heller. Köp en med den nya karossen (E36) 91--> eftersom den är bättre balanserad och nyare/säkrare än E30. å andra sidan är E30 en rolig busbil som gärna slänger med bakvagnen, E36 är mer neutral och balanserad i sitt uppförande.
Kolla på en Bmw 323, 325 eller 328 alltså de lite större sexorna. Underbara motorer som är pigga men drar inte så mycket. 320 funkar också men kostar lika mycket som de större att äga trots mindre effekt. En 323 eller 328 är nyare (95-) än 325 och har en uppgraderad och snålare motor. Leta efter en sån före 325 om du har möjlighet.
Vill du ha 4cyl? E36 är väldigt snål med dessa motorerna, men undvik 316 och 318 fram tills 95 eftersom dessa har M40-motorn som inte är någon höjdare (dessutom kamrem). 95 kom M43 motorn som tvärt om är väldigt hållbar och snål och som har kedja. Ett alternativ som finns "hela perioden" är 318is med M42 motorn, väldigt pålitlig och med kamkedja. Men detta är en lite speciell motor som till skillnad från 318s 113hp ger 140hp enligt Bmw.
Men trots detta ger modellen bort emot 160hp enligt bänkningar med orginalbilar, sannolikt har Bmw skrivit ner effekten för att den skall passa vissa länders skatteregler.
318is är mycket prestanda till samma peng som en vanlig 318 (mindre om man räknar med kamremsbyten), kolla på en sådan om du vill ha 4 cyl.
Lycka till med köpet!
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.