3449
Sök

Köpråd Saab 9-3 aero eller Audi s6 2.2 T

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 juli 2009
Hah Saaben drar knappast 1 liter milen om man drar på, snarare en liter milen om man inte drar på. Turbo dricker...

Men Audin är förmodligen törstigare ändå, ville bara förtydliga så inte TS köper en Saab i tron att den drar 0,8 blandad när han trycker på...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

OEM <3
6 957 Inlägg
27 juli 2009
Rquired skrev:
Hah Saaben drar knappast 1 liter milen om man drar på, snarare en liter milen om man inte drar på. Turbo dricker...

En og9-3 är billig i drift när inte högerfoten är tung, men vad vet jag?

OEM <3

806 Inlägg
27 juli 2009
aa audi s6 drar så in åt HELVETE mycke soppa helt sjukt, och de är inte kul med 225 hk på nästan 2 ton då kan man lika gärna satsa på en peugeot 206 xs

806 Inlägg
27 juli 2009
min polares 9-3 2.0t drar runt 0.8 med lite gas, går snålt faktiskt

Filkörning?
852 Inlägg
27 juli 2009
Min 9-3a som är helt orginal förutom avgasrör och K&N insattsfilter dricker ungefär 0,75-0,8 om du kör motorväg 120 km/h med farthållare, aningen snålare när det e 70/90 vägar.
Men som den går just nu så ligger den på 1,2 l/mil och det är enbart stadskörning med riktigt tung gasfot. (dock inte när den e kall)

Just og 9-3 tycker ganska mycket om att brottas med en när man trampar på gasen i botten på 1an 2an och 3an särskillt när det är spårigt så det gäller att vara beredd på det. Är man inte det så finns risken att man åker av. (detta går att lösa genom att byta styrväxelklämma.)

Men annars är det en kanonfin långfärdsbil. Jag trivs som fisken i vattnet i den och kör gärna en sväng eller två utan att ha något direkt mål tongue

en annan sak som är bra för dem som köper är att dem har sjunkit hur mkt som hellst i pris det senaste året.

Meister
6 763 Inlägg
27 juli 2009
Bjork skrev:
camaro67 skrev:
kallsa skrev:
Tycker nog att du ska satsa på saab, man får mycket bil för pengarna och man sitter som en kung. Sedan är den praktisk om man ska lasta nåt. Den som jag hade drog 0,67 landsväg och blandad körning ca 0,8 om man inte gasade för mycket smile

Kan lova att du åker bättre i s6:an än i saaben. Annars har ja en s4 Avant som kan vara tillsalu. Samma bil som s6:an i princip och min har en del prylar ifrån s6:an åxo big_smile

Jag tkr äldre Audis med skinn är ganska hårda att sitta i, min mening iaf.

Jag tycker att de är de som är skönt. Dessutom sitter man relativt still i de när det svänger. Det är givetvis inte som ett par racestolar men de är bättre än normala bilar

186 Inlägg
27 juli 2009
Rquired skrev:

Men Audin är förmodligen törstigare ändå, ville bara förtydliga så inte TS köper en Saab i tron att den drar 0,8 blandad när han trycker på...

Haha, man skall inte utala sig om en bil man inte kört/ägt! Bevisar bara din okunskap!
Jag och min fru har haft 2st og9-3 Aero -02or varav den ena äger vi fortfarande, den första en silvrig drog 0.5xL/milen utan acc påslagen i blandad körning upp och ner mellan Halmstad och Stockholm. Vid normalkörning med acc påslagen drog den ca 0,7L/milen, då var inget modifierat med bilen.

Den vi har nu, en röd drar ca 0.72L/milen motorvägskörning växlande mellan 110 och 120km/h (Färsk data då vi precis kommit hem från götet.) och denna har koniskt sportluftsfilter som enda modifikation.

Drar man på så hamnar man runt 1.0~1.2L/milen.

Så jo, den drar extremt lite, var för övrigt över i danmark nyligen +30mil enkel resa och sammanlagt ca +60mil och den drog inte ens en hel tank.

Den största njutningen i livet är att gör det andra säger att man inte får göra

Meister
6 763 Inlägg
27 juli 2009
Echelon skrev:
Rquired skrev:

Haha, man skall inte utala sig om en bil man inte kört/ägt! Bevisar bara din okunskap!
Jag och min fru har haft 2st og9-3 Aero -02or varav den ena äger vi fortfarande, den första en silvrig drog 0.5xL/milen utan acc påslagen i blandad körning upp och ner mellan Halmstad och Stockholm. Vid normalkörning med acc påslagen drog den ca 0,7L/milen, då var inget modifierat med bilen.

Den vi har nu, en röd drar ca 0.72L/milen motorvägskörning växlande mellan 110 och 120km/h (Färsk data då vi precis kommit hem från götet.) och denna har koniskt sportluftsfilter som enda modifikation.

Så jo, den drar extremt lite, var för övrigt över i danmark nyligen +30mil enkel resa och sammanlagt ca +60mil och den drog inte ens en hel tank.

Halmstad - Stockholm är väll inte vad jag kalla blandad körning utan långkörning. Men jag har ändå svårt att tro att den drar 0,5.

Min s4 drog fram och tillbaks till stan (typ 4 mil tur och retur) 0.88 och då var jag innen en sväng i stan och snurrade. Så det går att åka billigt om man vill.

186 Inlägg
27 juli 2009
Med blandad körning mellan Halmstad - Stockholm menar jag att hastigheten var inte konstant, dvs. ibland 60km/h ibland stop, ibland 120km/h osv.. 0.5L drack den inte, men 0.5x dvs allt mellan 0.51 och 0.59 (kommer inte ihåg exakt siffa därav x:et.) Trodde inte heller det var möjligt men utan acc så gick den supersnålt (Tankad på V-Power). Givetvis är alla siffror baserade på vad färddatorn säger och den kan ju som sagt vara missvisande, dock så drog bilen inte en tank fram o tillbaka till danmark(legoland) vilket var en resa på totalt över 60mil.

500 Inlägg
27 juli 2009
Echelon skrev:
Med blandad körning mellan Halmstad - Stockholm menar jag att hastigheten var inte konstant, dvs. ibland 60km/h ibland stop, ibland 120km/h osv.. 0.5L drack den inte, men 0.5x dvs allt mellan 0.51 och 0.59 (kommer inte ihåg exakt siffa därav x:et.) Trodde inte heller det var möjligt men utan acc så gick den supersnålt (Tankad på V-Power). Givetvis är alla siffror baserade på vad färddatorn säger och den kan ju som sagt vara missvisande, dock så drog bilen inte en tank fram o tillbaka till danmark(legoland) vilket var en resa på totalt över 60mil.

Färddatorn är ganska missvisande på og9-3 ja. Man får lägga på åtminstone en dl på de siffrorna.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 juli 2009
Echelon skrev:
Rquired skrev:

Det där är inte blandad körning, inte ens i närheten. Det bevisar väl din okunskap om något, för hur vet du vad jag har för erfarenhet av Saab? För övrigt tror jag inte ett dugg på att den drog 0.5 långkörning heller, inte ens om det hade varit en diesel (vet att og inte fanns som aero och diesel).

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

186 Inlägg
27 juli 2009
Rquired skrev:
Echelon skrev:
Rquired skrev:

Det där är inte blandad körning, inte ens i närheten. Det bevisar väl din okunskap om något, för hur vet du vad jag har för erfarenhet av Saab? För övrigt tror jag inte ett dugg på att den drog 0.5 långkörning heller, inte ens om det hade varit en diesel (vet att og inte fanns som aero och diesel).

Håller med om att färddatorn kan ljuga en hel del, men när man räknar ut hur mkt bensin som gått mellan tankställena och hur långt man har kört så får man ganska exakta siffror och dessa visade även de 0.5xliter/milen! Samt den senaste danmarks resan som drog ca 0.72liter/milen med acc på. Värt att notera så förekom inga fullgas acc.
Senast redigerat av Echelon (27 juli 2009)

Saab älskare!
4 597 Inlägg
27 juli 2009
lite annorlunda motor dock, men min 9000 2.3i drar mer än 2.3T och endå fick jag ner den på 0.45 på lansväg... o de var stockholm - kalmar, på halv tank, de är riktigt bra jobbat, o då med tanke på att ngn skrev att TS inte skulle köpa saaben för den drar 0.8 så är de skit snack, den resan körde jag med mycket full gas, o endå halv tank, inte äns pappa har fixat det... så man kan få ner saaben till 0.7 om man så vill, de beror ju på en själv mycket!

1 749 Inlägg
27 juli 2009
kimish skrev:
Saaben går bättre eller jämnbra med tanke på att den väger närmare 400kilo mindre och endast har 25hk mindre. Saaben kan du få upp till 250hk med 5900 spenderade kronor och då går den definitivt bättre än audin.

Du får också en 5år nyare bil för samma pris när du köper en saab.

Audi kan du också chippa, glöm inte det, sedan kan du försöka peta bort fluglorten som är i backspegeln(saaben)

Audi är dyrare att äga på alla sätt och vis, fast roligare, särskilt på vintern.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

187 Inlägg
27 juli 2009
Om du absolut vill ha 4wd så är valet givet, annars är SAABen den bättre bilen. Går bättre och är billigare att äga.

186 Inlägg
27 juli 2009
viktore skrev:
Om du absolut vill ha 4wd så är valet givet, annars är SAABen den bättre bilen. Går bättre och är billigare att äga.

Jag skulle då om han nu måste absolut vilja ha 4wd (klart man vill smile) så tycker jag han skall kolla på en Evo 1 till 3, roligare bil för de pengarna är svårt att hitta, dock kanske inte samma komfort som SAABen/Audin.. men vem vill ha det? wink Annars om de bara är mellan de två bilarna så tycker jag som Viktore

Impossible Is Nothing
128 Inlägg
27 juli 2009
Saaben drar lätt inte 0,8 om man gasar lite som någon skrev, min Saab ligger på 1 liter milen MINST i snitt, då är det bara riktigt lugn körning och knappt någon stadskörning. Just nu ligger min på 1,4 då jag gillar och gasa men 1,2 brukar den ligga på endå om man försöker köra någerlunda bensinsnålt.

186 Inlägg
27 juli 2009
brandt_ skrev:
Saaben drar lätt inte 0,8 om man gasar lite som någon skrev, min Saab ligger på 1 liter milen MINST i snitt, då är det bara riktigt lugn körning och knappt någon stadskörning. Just nu ligger min på 1,4 då jag gillar och gasa men 1,2 brukar den ligga på endå om man försöker köra någerlunda bensinsnålt.

Bytt olja, luftfilter, oljefilter, stift mm ? Hade en 9000 cs 2.0i som drack minst 2l/milen lugn körning, bytte dessa och sedan drog den inte mkt soppa efteråt. Samt du tankar väll inte 95oktanig bensin väll?

OEM <3
6 957 Inlägg
27 juli 2009
camaro67 skrev:
Bjork skrev:
camaro67 skrev:

Kan lova att du åker bättre i s6:an än i saaben. Annars har ja en s4 Avant som kan vara tillsalu. Samma bil som s6:an i princip och min har en del prylar ifrån s6:an åxo big_smile

Jag tkr äldre Audis med skinn är ganska hårda att sitta i, min mening iaf.

Jag tycker att de är de som är skönt. Dessutom sitter man relativt still i de när det svänger. Det är givetvis inte som ett par racestolar men de är bättre än normala bilar

Då är ju Saaben kanon om vi snackar säten tongue dom är gött skålade.

Saaben drar lätt inte 0,8 om man gasar lite som någon skrev, min Saab ligger på 1 liter milen MINST i snitt, då är det bara riktigt lugn körning och knappt någon stadskörning. Just nu ligger min på 1,4 då jag gillar och gasa men 1,2 brukar den ligga på endå om man försöker köra någerlunda bensinsnålt

Mår din motor bra? Min gamle og9-3 visade 0.63L/mil enligt SID:en men man kan ju plussa på lite
då den knappast visar exakt, men jag hade ju aldrig köpt og9-3 om den druckit så mkt som din.

OEM <3

806 Inlägg
27 juli 2009
patrikke skrev:
kimish skrev:
Saaben går bättre eller jämnbra med tanke på att den väger närmare 400kilo mindre och endast har 25hk mindre. Saaben kan du få upp till 250hk med 5900 spenderade kronor och då går den definitivt bättre än audin.

Du får också en 5år nyare bil för samma pris när du köper en saab.

Audi kan du också chippa, glöm inte det, sedan kan du försöka peta bort fluglorten som är i backspegeln(saaben)

Audi är dyrare att äga på alla sätt och vis, fast roligare, särskilt på vintern.

Hahaha snälla du en 1900 kg pansarvagn med (270) hk rör sig fan inte bra men däremot en chippad saab på 270 hk rör sig JÄVLIGT bra måste jag säga! så e de audin är för tung

Sök