Mitt första försök till en riktigt fotosession med en helt original Volvo S60. Bilderna är tagna utan stativ och med en standard Nikon D40. Är ganska många av samma typ av vinklar, men har försökt olika fokus m.m. All kritik mottages med glädje, då jag håller på att utveckla mitt fotograferande. Bilderna följer här:
Fina bilder, men sätt kameran i läget A, slutaröppningsprioritering. Då du ställer in slutaröppningen så räknar kameran ut resten. För det är synd på dom bilderna då blixten löst ut för det är väldigt svårt att få till bra bilbilder med blixt speciellt om man bara har en.
Förresten, liten slutaröppning(stort nummer)=långt skärpedjup Stor slutaröppning(litet nummer)= kort skärpedjup
Lycka till med fotandet!
Tackar så mycket! Jag hade kameran på autofokus och autoinställningar. Dock så stängde jag av blixten efter typ 2-3 bilder, då jag tycket det förstörde mer än det gjorde nytta! Men när jag skaffat stativ ska jag experimentera mer med slutare och bländare
Enformiga och fantasilösa Men det är bara att köra på
Jag vet, men detta är första gången jag faktiskt försöker mig på att fota en bil under seriösa omständigheter. Så är därför.
Mollllgan skrev:
Som sagts tidigare "övning ger färdighet" Men det är bra med konstruktiv kritik.
Helt okej pics.
Kämpa på buddy
Tackar så mycket! Kommer garanterat mer, såfort jag hittat någon mer som vill få bilen fotad
expect1991 skrev:
Lite mer vågade vinklar och vråer, men ser ut att kunna bli riktigt bra om du fortsätter.
Tackar så mycket. Ska försöka mig på lite mer sen, ska dessutom skaffa stativ så jag kan experimentera mer med slutare och bländare. Svårt med sånt när man inte kan hålla kameran still!
Jag vet, men detta är första gången jag faktiskt försöker mig på att fota en bil under seriösa omständigheter. Så är därför.
Mollllgan skrev:
Som sagts tidigare "övning ger färdighet" Men det är bra med konstruktiv kritik.
Helt okej pics.
Kämpa på buddy
Tackar så mycket! Kommer garanterat mer, såfort jag hittat någon mer som vill få bilen fotad
expect1991 skrev:
Lite mer vågade vinklar och vråer, men ser ut att kunna bli riktigt bra om du fortsätter.
Tackar så mycket. Ska försöka mig på lite mer sen, ska dessutom skaffa stativ så jag kan experimentera mer med slutare och bländare. Svårt med sånt när man inte kan hålla kameran still!
Hehe man får inte fjäska för mkt men som sagt träna på jag har fotat i 2-3år nu bara och lärt mig sjukt mkt under den tiden (av alla misstag så klart!!)
Mollllgan skrev:
Helt okej pics.
Kämpa på buddy
expect1991 skrev:
Hehe man får inte fjäska för mkt men som sagt träna på jag har fotat i 2-3år nu bara och lärt mig sjukt mkt under den tiden (av alla misstag så klart!!)
Är ju så, alla är vi dåliga på allt i början! Men detta kommer ju inte stoppa mig, kör fortsätter så snart jag kan med ny bil och uppdaterar denna tråden igen
Håller med alla andra, övning ger färdighet. Tycker dock att bilderna var mycket fina ändå, men att du kunnat lägga mer fokus på bilen om mindre på omgivningen.
Håller med alla andra, övning ger färdighet. Tycker dock att bilderna var mycket fina ändå, men att du kunnat lägga mer fokus på bilen om mindre på omgivningen.
Lycka till med fotograferandet
Tack så mycket Jo, blev lite väl mycket av bakgrunden, men det va för jag försökte mig på förmycket av dom "fräcka" vinklarna, blev inte helt 100 dock. Men som du sa, övning!