3488
Sök

Turbokonvertera en volvo 240 glt 81-

OVERBOOSTED
852 Inlägg
18 maj 2009
Trådstartare
#1
hej jag har en gammal volvo 244 glt 81- och undrar hur mycket laddtryck man kan ha i en b230e om men inte ska behöva byta kolvar m.m funkar det med 0,5bar eller måste man ha mindre ?för jag vill bara bygga om grenröret+olje kylningen för turbon big_smile vill ha pyss ljudet smile och lite mera hästar smile    hur många mer hk får man med 0,4-0,6bar (har nu ungefär 145hk) ??

tacksam för svar mvh: tuförtin

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
18 maj 2009
#2
stoppa i en turbomaskin i stället... du får regga med b230ft på 165 hk. sen drar du upp laddet till 1bar och mappar/chippar och sen har du 200hk+

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

OVERBOOSTED
852 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
#3
AcesHigh666 skrev:
stoppa i en turbomaskin i stället... du får regga med b230ft på 165 hk. sen drar du upp laddet till 1bar och mappar/chippar och sen har du 200hk+

jag vill ju inte byta motor hmm jag vill ju bara sätta i en snurra i den jag har nu big_smile så hur mycket ladd kan man köra me ? tongue

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

2 230 Inlägg
19 maj 2009
#4
det är inte att bara. du ska ju komp sänka motorn först innan du kan sätta dit en snurra om du vill ha hela kolvar.. sen ska du ha ett styrsystem för motorn med. och en IC m.m.m.m
kan ju säga direkt att det är billigare å slänga en en TIC motor.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

OVERBOOSTED
852 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
#5
Rojpen skrev:
det är inte att bara. du ska ju komp sänka motorn först innan du kan sätta dit en snurra om du vill ha hela kolvar.. sen ska du ha ett styrsystem för motorn med. och en IC m.m.m.m
kan ju säga direkt att det är billigare å slänga en en TIC motor.

men om man kör med typ 0,2 - 0,4 bar:D ?? då måste man väll inte komp sänka ??hmm

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

2 230 Inlägg
20 maj 2009
#6
jh-hindersson skrev:
Rojpen skrev:
det är inte att bara. du ska ju komp sänka motorn först innan du kan sätta dit en snurra om du vill ha hela kolvar.. sen ska du ha ett styrsystem för motorn med. och en IC m.m.m.m
kan ju säga direkt att det är billigare å slänga en en TIC motor.

men om man kör med typ 0,2 - 0,4 bar:D ?? då måste man väll inte komp sänka ??hmm

måste å måste. men jag skulle då verkligen rekommendera att du gör det, 0.2bar är bra mycket övertryck på kolvarna.. visst du kan nog klara dig men skulle inte chansa.. men köp tjockare packing eller använd 2-3st packningar.. dock helst 1 tjock packing.. då har du kompsänkt..(dvs toppackning)

så kan det vara då det inte blev som det skulle

OVERBOOSTED
852 Inlägg
20 maj 2009
Trådstartare
#7
Rojpen skrev:
jh-hindersson skrev:
Rojpen skrev:
det är inte att bara. du ska ju komp sänka motorn först innan du kan sätta dit en snurra om du vill ha hela kolvar.. sen ska du ha ett styrsystem för motorn med. och en IC m.m.m.m
kan ju säga direkt att det är billigare å slänga en en TIC motor.

men om man kör med typ 0,2 - 0,4 bar:D ?? då måste man väll inte komp sänka ??hmm

måste å måste. men jag skulle då verkligen rekommendera att du gör det, 0.2bar är bra mycket övertryck på kolvarna.. visst du kan nog klara dig men skulle inte chansa.. men köp tjockare packing eller använd 2-3st packningar.. dock helst 1 tjock packing.. då har du kompsänkt..(dvs toppackning)

okej men det skulle funka då;) ? motorn är föresten nyrenoverad big_smile det gör ju saken bättre smile

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

2 230 Inlägg
21 maj 2009
#8
allt funkar men hur länge och bra är en annan sak... men jag skulle då inte chansa utan att kompsänka den.. för gåre åt helvete äre inge skoj.. sen kostar inte packningar mycket.. om du inte köper nå värsting packningar..

så kan det vara då det inte blev som det skulle

1 008 Inlägg
21 maj 2009
#9
Att tänka på är att bilen blir "olaglig" och inte går att besikta om du turbokonverterar.


OVERBOOSTED
852 Inlägg
21 maj 2009
Trådstartare
#10
Rojpen skrev:
allt funkar men hur länge och bra är en annan sak... men jag skulle då inte chansa utan att kompsänka den.. för gåre åt helvete äre inge skoj.. sen kostar inte packningar mycket.. om du inte köper nå värsting packningar..

jag får nog köpa två pakninger då big_smile men alla säger att b230 motorerna (vevstekarna) är sämre fram till 1990talet ? stämmer eller inte  ??

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

OVERBOOSTED
852 Inlägg
21 maj 2009
Trådstartare
#11
240bns skrev:
Att tänka på är att bilen blir "olaglig" och inte går att besikta om du turbokonverterar.

men jag turbokonventerar ju efter besiktningen big_smile och om man blir stoppad är det bara att spela dum tongue

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

IT-Tekniker
161 Inlägg
21 maj 2009
#12
Är det inte bättre på alla vis att sätta i b230fk och regbesiktiga med den, få bilen godkänd med turbo och sedan trimma, då slipper du ju att ta bort turbon varje besiktning och krångla ?


2 230 Inlägg
21 maj 2009
#13
jh-hindersson skrev:
Rojpen skrev:
allt funkar men hur länge och bra är en annan sak... men jag skulle då inte chansa utan att kompsänka den.. för gåre åt helvete äre inge skoj.. sen kostar inte packningar mycket.. om du inte köper nå värsting packningar..

jag får nog köpa två pakninger då big_smile men alla säger att b230 motorerna (vevstekarna) är sämre fram till 1990talet ? stämmer eller inte  ??

ingen aning hur det är med stakarna..  å ja det får du köpa

så kan det vara då det inte blev som det skulle

OVERBOOSTED
852 Inlägg
22 maj 2009
Trådstartare
#14
Rojpen skrev:
jh-hindersson skrev:
Rojpen skrev:
allt funkar men hur länge och bra är en annan sak... men jag skulle då inte chansa utan att kompsänka den.. för gåre åt helvete äre inge skoj.. sen kostar inte packningar mycket.. om du inte köper nå värsting packningar..

jag får nog köpa två pakninger då big_smile men alla säger att b230 motorerna (vevstekarna) är sämre fram till 1990talet ? stämmer eller inte  ??

ingen aning hur det är med stakarna..  å ja det får du köpa

ok men får kolla vidare då big_smile

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

OVERBOOSTED
852 Inlägg
22 maj 2009
Trådstartare
#15
Rojpen skrev:
jh-hindersson skrev:
Rojpen skrev:
allt funkar men hur länge och bra är en annan sak... men jag skulle då inte chansa utan att kompsänka den.. för gåre åt helvete äre inge skoj.. sen kostar inte packningar mycket.. om du inte köper nå värsting packningar..

jag får nog köpa två pakninger då big_smile men alla säger att b230 motorerna (vevstekarna) är sämre fram till 1990talet ? stämmer eller inte  ??

ingen aning hur det är med stakarna..  å ja det får du köpa

ok men får kolla vidare då big_smile

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

153 Inlägg
22 maj 2009
#16
va skaru ha för styrsystem ??? förgasare? de e inte bara å slänga i en turbo ska du veta ,, de blir mkt jobb utöver bara själva aggregatet..

Tuned By Nenne !!

108 Inlägg
22 maj 2009
#17
Skaffa en annan motor så hjälper ja dig att byta! Hämtat gokarten? Är sugen på att börja bygga!


OVERBOOSTED
852 Inlägg
23 maj 2009
Trådstartare
#18
Jonas_C30 skrev:
Skaffa en annan motor så hjälper ja dig att byta! Hämtat gokarten? Är sugen på att börja bygga!

aa har hämtat den big_smile vi bogserade den från h-fred till silverdalen tongue ska köra henm den imon big_smile

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

OVERBOOSTED
852 Inlägg
23 maj 2009
Trådstartare
#19
Tic skrev:
va skaru ha för styrsystem ??? förgasare? de e inte bara å slänga i en turbo ska du veta ,, de blir mkt jobb utöver bara själva aggregatet..

men jag lägger i en turbo bara big_smile det är en (glt) mekaniskt insprut 531 topp big_smile

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
23 maj 2009
#20
Vart ska du ta oljan till turbon då? det är bara dumt att försöka turbokonvertera en b230.

fördelar med turbo motor.

allt färdigt för olja osv.
grenrör på plats.
turbo kolvar(kompsänkt)
anpassat insprut.
går att reggbesikta med

nackdelar med din idé.

massa jobb.
kommer aldrig att bli lika bra som en färdig turbo maskin. du ska vara glad om det funkar alls.
kommer att kosta så pass att du ändå kunde köpt turbomotor och sparat arbete och fått bättre resultat.
går aldrig att få regbesiktad och "laglig"

Jag tycker då att fördelarna väger ut nackdelarna rätt stort.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.


Sök