4434
Sök

Laddtrycks problem Saab 9000t

Pilot
78 Inlägg
12 april 2006
#21
Precis tryckvakten är ju ett fenomen som kan få bilen att bete sig konstigt hade en polare som hade problem med den bara att den slog ifrån vid 0.5 kanske ska läggas till att den var en lättryckare innan, men vad vet jag;) frågan är bara om du kanske ska fundera på att ställa ner trycket lite granna efter du har fått ordning på bilen för så högt laddtryck kan fan inte vara bra för motorn min laddade ju 1.6 innan men jag ville spara bilen så jag lämnade in den på holmgrens där jag köpte bilen och då ställde de ner den gratis

Är det en Fågel? Är det ett Flygplan? Nej det är en Röd Riskokare

Direktör
305 Inlägg
12 april 2006
Trådstartare
#22
Wastegaten är svetsad så jag kan inte ställa ner laddet, men 2,0t är dom tåligaste motorena på trim sidan så det ska hålla..... hmmm undra varför alla tjatar att motorn inte håller, kanske ni kan säga varför det inte skulle hålla så kanske jag kan dementera något av påståendena..... smile

Speed limit are only for pussy

Direktör
305 Inlägg
12 april 2006
Trådstartare
#24
SuperGnaget skrev:
Har du annan "trim"magnetventil på bilen?

nej det har jag inte, den är orginal, magnetventilen är det enda jag inte provat att byta så jag håller på att leta rätt på nån som jag kan prova med för att se om det är den som är trasig, frågade en annan här som hadde strul med magnet ventilen om "check engine" lampan luser när magnet ventilen är trasig........

Speed limit are only for pussy

Pilot
78 Inlägg
12 april 2006
#25
precis som du säger så är 2.0t motorn den mest tåliga likaså lådan sparas mycke mer pga att man slipper vridet i början som 2.3:an ger vilket sliter extremt på lådorna, visst bilen kan säkert hålla för det trycket, men risken ökar ju som sagt desto högre tryck har.
Senast redigerat av Tv_dosa (12 april 2006)

Är det en Fågel? Är det ett Flygplan? Nej det är en Röd Riskokare

5 710 Inlägg
13 april 2006
#26
Hmmm mycket att reda ut här nu...

Problem nr 1 är ju att den inte laddar mer än 0.8 när du kört den en stund vilket är 0.2 bar mindre än originalet...
Att den laddar när du lyfter batteripolen beror helt enkelt att den tappar minnet men att styrsystemet adapterar sig (lär sig) medans du kör.
Varför den inte vill ladda kan bero på många saker tex:
-Dåliga stift.
-Dålig DI kassett.
-Dålig magnetventil.
-Spikningar pga brist på bränsle eller en väl optimistisk tändkurva.
-Motorslammer tex dålig kam/balansaxelkedja eller tryckare.

Nallen_sthlm  skrev:
Wastegaten är svetsad så jag kan inte ställa ner laddet,

hmm Hur menar du nu, är den svetsad stum??
Om den inte är stum vad kör du isf för grundladdtryck?

Nallen_sthlm  skrev:
Men om magnet ventiler är trasig så ska jag väll få upp fel koder på det ????

Nej.

Tycker dessutom du skall fråga din trimmare vad den skall ladda över hela registret, inte bara vad det maximala trycket är.
Med originalspridare finns det inte soppa till några 1.7 bar över hela registret, dessutom är en T25 på tok för liten, luften tar helt enkelt "slut" på högre vartal.

MVH Jonas
..............

Direktör
305 Inlägg
13 april 2006
Trådstartare
#27
jonTe skrev:
Hmmm mycket att reda ut här nu...

Problem nr 1 är ju att den inte laddar mer än 0.8 när du kört den en stund vilket är 0.2 bar mindre än originalet...
Att den laddar när du lyfter batteripolen beror helt enkelt att den tappar minnet men att styrsystemet adapterar sig (lär sig) medans du kör.
Varför den inte vill ladda kan bero på många saker tex:
-Dåliga stift.
-Dålig DI kassett.
-Dålig magnetventil.
-Spikningar pga brist på bränsle eller en väl optimistisk tändkurva.
-Motorslammer tex dålig kam/balansaxelkedja eller tryckare.

Nallen_sthlm  skrev:
Wastegaten är svetsad så jag kan inte ställa ner laddet,

hmm Hur menar du nu, är den svetsad stum??
Om den inte är stum vad kör du isf för grundladdtryck?

Nallen_sthlm  skrev:
Men om magnet ventiler är trasig så ska jag väll få upp fel koder på det ????

Nej.

Tycker dessutom du skall fråga din trimmare vad den skall ladda över hela registret, inte bara vad det maximala trycket är.
Med originalspridare finns det inte soppa till några 1.7 bar över hela registret, dessutom är en T25 på tok för liten, luften tar helt enkelt "slut" på högre vartal.

Hej vad roligt att prata med nån som vet något om bilar och inte en massa skojare som chansar !

Kasetten är ny likaså stiften..... att det skulle vara balans kedjan har jag svårt att tänka mig då motorn inte går i säkerhetsläge om den är trasig..... Jag kör antingen på 98 eller 99 oktaning bensin för att förminska spikningar.... i det här läget så tror jag det är magnet ventilen men efter allt jävelskap så vågar man inte hoppas allt för mycket längre,,,,,, som du säger så lär sig motorn hur bilen går och reglerar effekten där efter. magnetventilen styr ju laddtryck och bränsle så med lite tur är det den,,, letar som en dåre efter en kah kan prova med för att se om det är magnet ventilen so är trasig..... Han som har trimmat bilen kan aldrig svara på vad laddtrycket ska vara då det beror på vilket skick mortorn är i då apc styr laddtrycket..... saämmre motor= lägre laddtryck, som jag sakt är den inte bara steg 3 chippad utan det är en hel del mer än så som är gort och ändrar där av turbo trycket....... som du även påtalar är att den aldrig orkar hålla 1,7 bars laddtryck är ochså korrekt, då apc sänker laddtrycket.... men behåller samma effekt då det inte krävs lika högt laddtryck på höga varv som på låga för att ha samma effekt.... Växel lådan som sitter i 2,0 är samma som sitter i 2,3an om jag inte mins helt fel..... weastgaten är igenkligen från en 9,5 och om moddad för att passa 9000 därav svetsad för passform och större hållabarhet ... regulatorn ska klara ett tryck upp till 3 bar lika så bränsletrycks regulatorn.....

Speed limit are only for pussy

12 Inlägg
13 april 2006
#28
Jag fick ingen felkod på min magnetventil.

Direktör
305 Inlägg
14 april 2006
Trådstartare
#29
JeppeH skrev:
Jag fick ingen felkod på min magnetventil.

Då kanske det finns lite hop att det är den som är rykt, har snart rotan igenom hela motorn och just nu känns allt hopplöst med kampen om laddtrycket tongue

Speed limit are only for pussy

Direktör
305 Inlägg
14 april 2006
Trådstartare
#30
JeppeH skrev:
Jag fick ingen felkod på min magnetventil.

Okej, trodde man skulle få det då dom är kopplade till el systemet och turbon.....

Speed limit are only for pussy

5 710 Inlägg
16 april 2006
#31
Nallen_sthlm skrev:
Kasetten är ny likaså stiften.....

Bra, och du monterade rätt sorts stift?

Nallen_sthlm  skrev:
att det skulle vara balans kedjan har jag svårt att tänka mig då motorn inte går i säkerhetsläge om den är trasig.....

-92:orna är enormt känsliga för oljud och låter det så tror styrsystemet att det spikar vilket gör att bla laddtrycket sänks. Det kan räcka med att motorn går "hårt" vid trim så börjar det spöka, en av anledningarna till att jag bytte system på min bil.....

Nallen_sthlm  skrev:
Han som har trimmat bilen kan aldrig svara på vad laddtrycket ska vara då det beror på vilket skick mortorn är i då apc styr laddtrycket..... saämmre motor= lägre laddtryck

Han som trimmar bör kunna upplysa dig om vad hans programvara skall ge för laddtryck annars tycker jag han skall sluta med att trimma bilar.......

Nallen_sthlm skrev:
Växel lådan som sitter i 2,0 är samma som sitter i 2,3an om jag inte mins helt fel

Nej, det är det inte.

Nallen_sthlm skrev:
weastgaten är igenkligen från en 9,5 och om moddad för att passa 9000 därav svetsad för passform och större hållabarhet ... regulatorn ska klara ett tryck upp till 3 bar

När man pratar tryck och wastegates brukar man ange vilket tryck fjädern i WG klarar att hålla emot och ganska vanliga tryck brukar vara 0.40-0.45bar ,  0.6bar , 0.9bar.
Har du en som inte öppnar förrens vid 3bar känns det inte riktigt bra....

Nallen_sthlm skrev:
lika så bränsletrycks regulatorn

...vilket är original.

MVH Jonas
..............

Direktör
305 Inlägg
17 april 2006
Trådstartare
#32
Hmmm blir snurrig och höra när folk inte vet vad dom pratar om, om du har en WG som ska stå emot ett tryck på 0,9 bar kan du ju då förklara för mig hur du ska få upp ladd trycket, att det inte är bra med en som tål 3 bar är ju bara bullshit !!!!! Anledningen till att du byter ut den är ju för den ska stå emot trycket och inte öppna och släppa ut det, Sen ska jag förklara för dig varför du inte kan lämna ifrån dig information om hur mycket en bil laddar !!! För det första så slår tryckvakten ifrån vid 1,7 bar som mitt laddtryck är på så du vet ju inte hur mycket över det den orkar ladda om du ställer om tryckvakten, beror helt på hur mycket turbon orkar med, för det andra kan man aldrig garantera laddtryck när apc styr laddtrycket, har du en sämmre motor så slår apc lättare ifrån än servad motor som kanske klarar mer, har du mycket spikningar så får du inte häller upp laddtrycket....... Mina grejer är laddade till max så turbon laddar tills apc/tryckvakten slår ifrån...... Det är ingen bonde som trimmat bilen, för det andra så vet du inget om motorn i min saab, sitter inte i den motorn du tror att det är..... Så att dina spekulationer om att mina mekaninker inte vet vad dom gör när dom trimmar bilen kan jag avfärda !

Speed limit are only for pussy

10 287 Inlägg
18 april 2006
#33
Det verkar ju som det eftersom grejorna inte verkar fungera......

Men litar du nu på dina mekaniker så kanske du skall åka till dom istället för att vi idioter här på forumet skall uppta din tid.

Mvh
Göran

Nallen_sthlm skrev:
Det är ingen bonde som trimmat bilen!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Ölbryggare
339 Inlägg
18 april 2006
#34
Nallen_sthlm skrev:
Hmmm blir snurrig och höra när folk inte vet vad dom pratar om, om du har en WG som ska stå emot ett tryck på 0,9 bar kan du ju då förklara för mig hur du ska få upp ladd trycket, att det inte är bra med en som tål 3 bar är ju bara bullshit !!!!! Anledningen till att du byter ut den är ju för den ska stå emot trycket och inte öppna och släppa ut det, Sen ska jag förklara för dig varför du inte kan lämna ifrån dig information om hur mycket en bil laddar !!! För det första så slår tryckvakten ifrån vid 1,7 bar som mitt laddtryck är på så du vet ju inte hur mycket över det den orkar ladda om du ställer om tryckvakten, beror helt på hur mycket turbon orkar med, för det andra kan man aldrig garantera laddtryck när apc styr laddtrycket, har du en sämmre motor så slår apc lättare ifrån än servad motor som kanske klarar mer, har du mycket spikningar så får du inte häller upp laddtrycket....... Mina grejer är laddade till max så turbon laddar tills apc/tryckvakten slår ifrån...... Det är ingen bonde som trimmat bilen, för det andra så vet du inget om motorn i min saab, sitter inte i den motorn du tror att det är..... Så att dina spekulationer om att mina mekaninker inte vet vad dom gör när dom trimmar bilen kan jag avfärda !

Det du borde göra är att läsa på lite om hur apc systemet fungerar, det är ett smått avancerat system som inte fungerar som du tror. Det är en sak som är säker iaf.
Och en WG som tål 3 bar kanske du har, men ví är flera som verkligen måste veta vad den är intställd på för att överhuvud taget kunna hjälpa dig. Min WG är intställd på 0,45 bar och turbon laddar runt ~0,9 bar. Säger det dig ngt?

Och det spelar väl kanske mindre roll vilken motor det är i bilen. Vad jag fattade för så är det vilket styrsystem som sitter i som är intressant...Men om du inte vill ge ut infon så blir det som sagt svårt att hjälpa dig..


Direktör
305 Inlägg
18 april 2006
Trådstartare
#35
Sharky skrev:
Det verkar ju som det eftersom grejorna inte verkar fungera......

Men litar du nu på dina mekaniker så kanske du skall åka till dom istället för att vi idioter här på forumet skall uppta din tid.

Mvh
Göran

Nallen_sthlm skrev:
Det är ingen bonde som trimmat bilen!


Jag är öppen för förslag och lyssna på fler men folk som sitter och dillar  är totalt o intressant !

Speed limit are only for pussy

Direktör
305 Inlägg
18 april 2006
Trådstartare
#36
Pepe skrev:
Nallen_sthlm skrev:
Hmmm blir snurrig och höra när folk inte vet vad dom pratar om, om du har en WG som ska stå emot ett tryck på 0,9 bar kan du ju då förklara för mig hur du ska få upp ladd trycket, att det inte är bra med en som tål 3 bar är ju bara bullshit !!!!! Anledningen till att du byter ut den är ju för den ska stå emot trycket och inte öppna och släppa ut det, Sen ska jag förklara för dig varför du inte kan lämna ifrån dig information om hur mycket en bil laddar !!! För det första så slår tryckvakten ifrån vid 1,7 bar som mitt laddtryck är på så du vet ju inte hur mycket över det den orkar ladda om du ställer om tryckvakten, beror helt på hur mycket turbon orkar med, för det andra kan man aldrig garantera laddtryck när apc styr laddtrycket, har du en sämmre motor så slår apc lättare ifrån än servad motor som kanske klarar mer, har du mycket spikningar så får du inte häller upp laddtrycket....... Mina grejer är laddade till max så turbon laddar tills apc/tryckvakten slår ifrån...... Det är ingen bonde som trimmat bilen, för det andra så vet du inget om motorn i min saab, sitter inte i den motorn du tror att det är..... Så att dina spekulationer om att mina mekaninker inte vet vad dom gör när dom trimmar bilen kan jag avfärda !

Det du borde göra är att läsa på lite om hur apc systemet fungerar, det är ett smått avancerat system som inte fungerar som du tror. Det är en sak som är säker iaf.
Och en WG som tål 3 bar kanske du har, men ví är flera som verkligen måste veta vad den är intställd på för att överhuvud taget kunna hjälpa dig. Min WG är intställd på 0,45 bar och turbon laddar runt ~0,9 bar. Säger det dig ngt?

Och det spelar väl kanske mindre roll vilken motor det är i bilen. Vad jag fattade för så är det vilket styrsystem som sitter i som är intressant...Men om du inte vill ge ut infon så blir det som sagt svårt att hjälpa dig..

Den är inställd på 0,65 Anledningen till att man blir upprörd äe när folk inte kan formulera sig..... är omöjlighet att jaga på en bil som inte har bra mycket kraftigare wg än 0,9

Speed limit are only for pussy

10 287 Inlägg
18 april 2006
#37
OK,

Då kör vi:

- Du har fått det här med "WG" om bakfoten. En "WG" = Wastegate är den avgaskanal som låter avgaser passera förbi turbinen på ett turboaggregat.

En wastegate styrs i sin tur av en wastegateklocka som kan vara utformad på olika sätt men håller vi oss till turboaggregat med inbyggda wastegate så är wastegateklockan en cylinderformad burk med en stång i ena änden. Denna stång är mekaniskt kopplad till wastegateklockan.

Inne i wastegateklockan sitter ett membran och en fjäder. Membranet delar upp wastegateklockan i två delar. Fjädern sitter på den sida som är mot wastegateklockans stång.

Det normala är att det sitter en nippel på wastegateklockan (även två förekommer - en på var sida membranet) och denna nippel sitter så att om den tryckssätts så kommer trycket att övervinna fjäderns kraft och stången i sin tur att öppna wastegaten.

Wastegateklockan är dimensionerad för att börja öppna vid ett visst tryck - grundtryck - och detta ligger ofta i intervallet 0.5 - 1.2 bar.

För att med en wastegateklocka på tex 1.0 bar kunna få högre laddtryck än just 1.0 bar så minskar man på lufttillförseln till nippeln endera genom att mekaniskt pysa bort luft eller genom att mha elektronik och en elektrisk ventil reglera lufttillförseln. (tex som med SAAB:s APC system).

Man kan inte på något vettigt sätt säga att endera en wastegateklocka eller en wastegate klarar 3 bar. Skall man börja diskutera djupare om detta så hamnar vi i dirkussion om tryckfall över avgasturbinen kontra wastegateklockans hårdhet och om huruvida wastegateklockan har en extra nippel för dubbelreglering.

Sedan när det gäller laddtryck kontra effekt så (nu kan ja inte SAAB:s motorer men så jäkla usla kan dom inte vara....) så räknar man på att man dubblar effekten genom att ladda en bar. Att ladda 1.7 bar för att få ut 300Hkr är mer eller mindre vansinne och tyder tyvärr på att någonting är knas med hur saker är dimensionerade.
En vettigt konstruerad 2L 16V motor bör kunna ge 300Hkr vid under 1 bar. Nu kräver det dock att man har en bra topp, vettiga kammar, vettigt grenrör, turbo som klarar av att pumpa luft för 300Hkr med bra verkningsgrad, effektiv intercooler samt korrekt justrad tändning.
Säg att man behöver ladda runt 1.2 -1.3 bar med ej optimerade grejor.
(Jämför gärna med min Volvo: 2.3L 16V 443Hkr vid 1.18bar....).

Mvh
Göran


Nallen_sthlm skrev:
Den är inställd på 0,65 Anledningen till att man blir upprörd äe när folk inte kan formulera sig..... är omöjlighet att jaga på en bil som inte har bra mycket kraftigare wg än 0,9

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Ölbryggare
339 Inlägg
18 april 2006
#38
Sharky har så rätt i att vi iof inte ska blanda ihop saker här. Jag har hela tiden menat själva klockan då jag sagt "wastegate", vilket är fel eftersom det lätt blir missförstånd då..

Jag har iof läst på lite nu om wastegates. Och det står iaf inget direkt om vad dom tål för maxtryck, det står endast fjädertrycket. Där det står om något maxtryck så är det inga 3,0 bar iaf, och det är på wastegatar över 44mm. Däremot står det alltid en hk siffra som talar om hur mycket wastegaten tål. Men den siffran borde ju vara grundad på ett tryck tycker man.

Hur som hellst så låter ju 0,65bar inte så tokigt, men lite i minsta laget tycker jag om man ska pumpa på mot 1,7 bar. Som iof är ovanligt jävla högt med en T25:a. Har inte hört om folk som får det att funka, men det kanske går om man kämpar lite..
Men upp mot 1,5-1,6bar verkar det fungera..

Och hurevida det är vetttigt eller inte vet jag inte. Däremot vet vi inte vílka vridmoment vi pratar om. 448hk, men hur mycket vrid?
En Volvo T5:a med 305hk har lika mycket vrid som en Saab 9k 2,3T med 240hk. (Där har vi ännu ett exempel)


Men ett APC system klarar vad jag förstår inte att göra så mycket mer på laddet än att dubblera det och lite till i bästa fall, om det ska fungera bra. Men så klart går det att tänja på gränser.
Däremot vet så klart din trimleverantör vilket GLT du ska ha..


10 287 Inlägg
18 april 2006
#39
Hur mycket en wastegate klarar av beror väldigt mycket på tryckfallet över turbinen. Desto högre tryckfall - desto MINDRE wastegate behöver man. Har man stor fet turbo med stor turbin och stort avgashus och därmed lägre tryckfall så behöver man större wastegate.
Sedan finns det tumregler typ att "40mm WG klarar 400Hkr". Men så enkelt är det alltså inte.

En till sak spelar också stor roll. Hur mycket wg:n kan öppna. Dvs lyftet.

Det finns ett par till konstruktionsgrundande parametrar också men dom ids jag inte rapa upp nu. Vi tar dom senare.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
18 april 2006
#40
En vettigt mappad turbomotor med styrbart laddtryck utnyttjar det faktum att man vinner mera på att höja tändningen på höga varv än att höja laddtrycket. På mellanvarv så skapar man vrid med kaminställning och högre laddtryck. Man får dock passa sig så man inte stänger inne allt och knäcker motorn med för höga cylindertryck.
Om vi åter jämför min motor (jävla tjat....jag vet...men det är bra jämförelse) så laddar jag 1.5 bar vid 3500 rpm men har kammarna ställda för att få mera på topp vilket ledde till bara 530Nm ( men med mera vrid så spann jag bara bort effekten).

Tänk också på att massor med vrid kräver tunga, dyrbara, transmissioner. (Lastbil någon?).

/Göran

Pepe skrev:
Och hurevida det är vetttigt eller inte vet jag inte. Däremot vet vi inte vílka vridmoment vi pratar om. 448hk, men hur mycket vrid?
..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök