OK,
Då kör vi:
- Du har fått det här med "WG" om bakfoten. En "WG" = Wastegate är den avgaskanal som låter avgaser passera förbi turbinen på ett turboaggregat.
En wastegate styrs i sin tur av en wastegateklocka som kan vara utformad på olika sätt men håller vi oss till turboaggregat med inbyggda wastegate så är wastegateklockan en cylinderformad burk med en stång i ena änden. Denna stång är mekaniskt kopplad till wastegateklockan.
Inne i wastegateklockan sitter ett membran och en fjäder. Membranet delar upp wastegateklockan i två delar. Fjädern sitter på den sida som är mot wastegateklockans stång.
Det normala är att det sitter en nippel på wastegateklockan (även två förekommer - en på var sida membranet) och denna nippel sitter så att om den tryckssätts så kommer trycket att övervinna fjäderns kraft och stången i sin tur att öppna wastegaten.
Wastegateklockan är dimensionerad för att börja öppna vid ett visst tryck - grundtryck - och detta ligger ofta i intervallet 0.5 - 1.2 bar.
För att med en wastegateklocka på tex 1.0 bar kunna få högre laddtryck än just 1.0 bar så minskar man på lufttillförseln till nippeln endera genom att mekaniskt pysa bort luft eller genom att mha elektronik och en elektrisk ventil reglera lufttillförseln. (tex som med SAAB:s APC system).
Man kan inte på något vettigt sätt säga att endera en wastegateklocka eller en wastegate klarar 3 bar. Skall man börja diskutera djupare om detta så hamnar vi i dirkussion om tryckfall över avgasturbinen kontra wastegateklockans hårdhet och om huruvida wastegateklockan har en extra nippel för dubbelreglering.
Sedan när det gäller laddtryck kontra effekt så (nu kan ja inte SAAB:s motorer men så jäkla usla kan dom inte vara....) så räknar man på att man dubblar effekten genom att ladda en bar. Att ladda 1.7 bar för att få ut 300Hkr är mer eller mindre vansinne och tyder tyvärr på att någonting är knas med hur saker är dimensionerade.
En vettigt konstruerad 2L 16V motor bör kunna ge 300Hkr vid under 1 bar. Nu kräver det dock att man har en bra topp, vettiga kammar, vettigt grenrör, turbo som klarar av att pumpa luft för 300Hkr med bra verkningsgrad, effektiv intercooler samt korrekt justrad tändning.
Säg att man behöver ladda runt 1.2 -1.3 bar med ej optimerade grejor.
(Jämför gärna med min Volvo: 2.3L 16V 443Hkr vid 1.18bar....).
Mvh
Göran
Nallen_sthlm skrev:
Den är inställd på 0,65 Anledningen till att man blir upprörd äe när folk inte kan formulera sig..... är omöjlighet att jaga på en bil som inte har bra mycket kraftigare wg än 0,9