2368
Sök

Ventillyftare volvo v40

16 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
Hej, efter en hel dels letande har jag gett upp.

Vart kan man hitta nya ventillyftare till en:

Volvo V40 Fas II -01
Motortyp: B4184 S2 (16 ventiler)

Förutom Bilia.

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 maj 2009
Hej,

Varför vill du ha nya lyftare? De kan ju i princip inte gå sönder, säker på att det är felet?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

16 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
Nej jag är inte helt säker, men om detta är felet så vill jag gärna veta vart man kan hitta dessa.
Jag har små oregelbundna knackningar från toppen, som ej låter konstant.
Förmodligen mer irriterande än problem.
Enligt många som har lyssnat är det en ventil(eller fler?) som låter.

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
19 maj 2009
Låter de mer eller mindre när motorn är kall o blir varm?

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

16 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
Jag är inte helt säker, men jag tror att det låter mer när motorn är varm, sen låter det i princip likadant hela tiden, ibland försvinner det dock för att sedan komma tillbaka.

16 Inlägg
20 maj 2009
Trådstartare
The_Mechanic skrev:

Någon som kan svara på vad exakt detta har för betydelse?

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 maj 2009
Heretica skrev:
The_Mechanic skrev:

Någon som kan svara på vad exakt detta har för betydelse?

Ja, metall utvidgar sig när den blir varm, motorn har sina rätta spel vid arbetstemperatur. slammrar det med kall motor men tystnar med varm motor så är det normalt
Senast redigerat av torpis (20 maj 2009)

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

16 Inlägg
20 maj 2009
Trådstartare
Ok, men i detta fall när motorn är varm, är det skadligt? Eller kan det ge upphov till skador?
Vad borde jag kontrollera för att utesluta detta?

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 maj 2009
Heretica skrev:
Ok, men i detta fall när motorn är varm, är det skadligt? Eller kan det ge upphov till skador?
Vad borde jag kontrollera för att utesluta detta?

börja med att filma problemet så vi har något att gå på.

16 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
Har tyvärr ingen film att visa ännu, skall försöka fixa fram en vettig kamera.

Men jag har nu misstankar om att det inte är en lyftare, utan spännaren till kamremmen.
Detta efter att en gammal volvo meckare har lyssnat på motorn och området runt kamremmen.
Eftersom det nu har gått ca 4 år sedan sista bytet, och om det nu är spännaren som är defekt, är det kanske lika bra att köra ett kamremsbyte.

Hur mycket kostar detta på märkesverkstad(bilia) samt ej märkesverkstad?

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 maj 2009
nu börjar vi komma nån vart smile  du har en fas2 sugis, då har du förmodligen VVT på insugskammen, VVT-drevet brukar ge upp och föra oväsen ibland. spännare vet i tusan.

jag lyfter alltid ur motorn när jag byter kamrem då det är enklare att komma åt vattenpump och alla rullar då. jag har för mig volvo tar 12papp för komplett kamremsbyte med rullar och pump.

16 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
Hur som helst, även om det är vvt-drevet eller spännaren, så är det mindre än ett år kvar tills jag ska byta kamrem. Då är det lika bra att köra på en gång innan någonting går riktigt illa.

12,000kr är lite väl dyrt för mig :p Jag kör på en oberoende märkesverkstad, kostar 3000kr med garanti och orginaldelar.

1 634 Inlägg
26 maj 2009
Finns idag ingen anledning att gå till en märkesverkstad. Satsa på en närliggande verkstad med gott rykte.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

Sök