2571
Sök

Råd vid köp av 900 (varit och kollat)

98 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
#1
Tjeanre, var idag och kollade på en 900 från -97 som var helt fri från rost och var pigg i motorn
men, förrarstolen var väldigt väldigt nedsuten, kopplingen tog väldigt långt ner men i övrigt var den fin lite små grejor som att växelknoppen hade lossnat och ett litet hål i baksätet.

Så jag undrar hur jag ska gå tillväga, för en ny stol behövs införskaffas det är inget snack om saken... men det är inte lätt att få tag i en och han vägrar gå ner i pris så hur ska jag gör ?

Han vill ha ~23.000 för den

Annonsen:
http://www.blocket.se/ostergotland/Saab … amp;last=1


Saaboholic
3 129 Inlägg
19 maj 2009
#2
Överpris..

"Liberty of thought is the life of the soul"

1 198 Inlägg
19 maj 2009
#3
Kopplingen är inte så farligt ändå. Behöver inte vara fel bara för att den tar långt ner.

Att förarstolen är nedsutten är inte heller så farligt, då kompletta inredningar går att få tag på väldigt billigt. Men satsa då på skinn, helst med elstolar (redan framdraget för elstolar)

Det jag skulle se upp med är följande, då sådant i mina ögon bara drar ner priset.

öpptet luftfilter med avskärming från bsr.
öppen dumpventil (jbr a-25)


342 Inlägg
19 maj 2009
#4
Önskar honom lycka till och kikar efter en annan bil ...
Det där med stolen kan ändå inte vara svårt eller dyrt att lösa. Finns en uppsjö inredningar (kompletta eller enstaka delar) att få tag i.

Bildelsbasen, Blocket, genom STCS saluforum (eller någon annan märkesklubb) eller SDCC.
Och att det skulle vara dyrt ... Pjae, en förarstol i bra skick till en ng900 hade jag kunnat ordna för allt mellan gratis till ett par hundralappar ... Oavsett om det är i tyg eller skinn.

Kopplingen är väl en värre grej då, men troligen rör det sig bara om en justeringsfråga (vajer), såvida kopplingen inte slirar förstås ...

Men oavsett vilket så är 23.000 kronor för den bilen lite i överkant.
Tycker jag i alla fall.
Så vill han inte gå ned är det bara att önska honom lycka till och söka vidare.
Det hade jag gjort!

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

377 Inlägg
19 maj 2009
#5
min koppling tar långt ner också men det gör ingenting, den varken slirar eller känns dålig.

23000 för den är väldigt mycket tycker jag också, och att förarstolen skulle va sliten efter 14k~mil är konstigt tycker jag.

lycka till.


98 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
#6
Jokk3 skrev:
min koppling tar långt ner också men det gör ingenting, den varken slirar eller känns dålig.

23000 för den är väldigt mycket tycker jag också, och att förarstolen skulle va sliten efter 14k~mil är konstigt tycker jag.

lycka till.

typiskt att när man väl hittar en vettig bil så är det alltid något ... och jag som ville ha en coupe hmm hehe tongue

hittade denna men antar att den både är för dyr och har gått för långt trots turbobytet ?

http://www.blocket.se/ostergotland/SAAB … 14&w=1


20 Inlägg
19 maj 2009
#7
Privatimport + Nedsutten förarstol vid 14'ooo mil = Skruvad mätare

Det tycker jag det känns som. En Saab-stol ska inte bli nersutten för än kanske fram mot 25'ooo mil, om föraren nu inte väger 130 pannor...


98 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
#8
KarlZ skrev:
Privatimport + Nedsutten förarstol vid 14'ooo mil = Skruvad mätare

Det tycker jag det känns som. En Saab-stol ska inte bli nersutten för än kanske fram mot 25'ooo mil, om föraren nu inte väger 130 pannor...

Killen som hade den nu nämnde att killen som hade den innan var en riktigt stor kille, men jag vet inte om man ska tro på det ... vi har kollat i serviceboken från italien och den var rätt iförd.


2 021 Inlägg
19 maj 2009
#9
Den må se fin ut, men 23 papp e ganska mkt för en sån bil


3 650 Inlägg
19 maj 2009
#10
jag skulle väntat kommer in shyssta bilar hela tiden, vet hur det e, man vill ha första bästa bilen, sen nästa vecka kommer det in en mkt bättre å billigare..ex


98 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
#11
Rille0 skrev:
Den må se fin ut, men 23 papp e ganska mkt för en sån bil

Jo, jag vet ... vi försökte få ner den till 20.000:- men han vägrade.
Så det blir väl att ligga lågt och vänta för det lär ju inte poppa upp något snart antar jag, det ända jag kollat på förutom den är dessa men antar att det är väldigt mycket överpris på dessa med.

1:
http://www.blocket.se/ostergotland/SAAB … 14&w=1

2:
http://www.blocket.se/ostergotland/Fin_ … 14&w=1


3.
http://www.blocket.se/ostergotland/Peda … 14&w=1

Denna är jag tveksam då det är över 20.000, men det är lite intressant:


584 Inlägg
19 maj 2009
#12
Men 23 000 för den var väll inte farligt? Om det inte är fifflat med mätaren..
Kopplingen tar långt ner på dessa tror jag, har gjort det på de 2 jag haft iaf. Sen att stolen är
nersutten kan man väll ta. Hur va den med rost osv?

Mvh. Magnus

Saab 4 Life!

98 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
#13
Aaaaaaalm skrev:
Men 23 000 för den var väll inte farligt? Om det inte är fifflat med mätaren..
Kopplingen tar långt ner på dessa tror jag, har gjort det på de 2 jag haft iaf. Sen att stolen är
nersutten kan man väll ta. Hur va den med rost osv?

Mvh. Magnus

Den var helt och hållet rostfri vad vi kunde se och vi kollade under dörrar, dörrkarmen och i bakluckan , hittade inget.

Nja jag vet inte, men grymt träligt att köra i en nedsuten stol alltså.
Jobbigt och börja hålla på med en massa man helst skulle vilja undvika.


41 Inlägg
19 maj 2009
#14
Om du nu ska kolla i den prisklassen så kolla också på 9-3:an 98-99 för får en sådan för samma pris.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 maj 2009
#15
Låter dyrt, speciellt eftersom den verkar ha lite fel. Det finns gått om Saabar på blocket till fyndpris och det kan du berätta för honom, vill han fortfarande ha 23 då är det bara att leta vidare smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

342 Inlägg
20 maj 2009
#16
Provkör en ng900 och provkör sedan en og9-3.
Det är rätt stor skillnad på dessa bilar, trots att de ser näst intill identiska ut.
Har ägt ett antal ng900 och endast varit nöjd med en av dem.
Og9-3 däremot har aldrig varit någon besvikelse. Trevlig bil.

Och som skrivet ovan ...
Du får en fräsch og9-3 för samma pengar som du nu funderar på att lägga på en ng900 ...
23 papp för den ursprungliga ng900:n är för mycket. 35 lök för den ng900 som länkades här senast är inget mer än rent vansinne!

Som en ren referenspunkt kan jag tillägga att en kompis till mig köpte en i princip helt rostfri och helt felfri ng900 turbo (ac:n fungerade till och med) för 10.000 spänn.
Har ploppat upp ytterligare några exemplar för mellan 10.000-15.000 kronor som har mycket kvar att ge.

Alla summor över 20.000 kronor, då hade jag inte ägnat ng900 en tanke (cabbarna undantaget) utan siktat på en og9-3 istället.
Och nej ... Det är inte sönderkörda lik allesammans i den lägre prisklassen som en del "förståsigpåare" vill mena ...

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

248 Inlägg
20 maj 2009
#17
Den blå saaben från motala låg på blocket redan förra sommaren:S
Det kan man ju undra varför


1 749 Inlägg
20 maj 2009
#18
Novemuna skrev:
Rille0 skrev:
Den må se fin ut, men 23 papp e ganska mkt för en sån bil

Jo, jag vet ... vi försökte få ner den till 20.000:- men han vägrade.
Så det blir väl att ligga lågt och vänta för det lär ju inte poppa upp något snart antar jag, det ända jag kollat på förutom den är dessa men antar att det är väldigt mycket överpris på dessa med.

1:
http://www.blocket.se/ostergotland/SAAB … 14&w=1

2:
http://www.blocket.se/ostergotland/Fin_ … 14&w=1


3.
http://www.blocket.se/ostergotland/Peda … 14&w=1

Denna är jag tveksam då det är över 20.000, men det är lite intressant:

Den silvriga talladegan på första länken hade jag valt av de tre länkarna i alla fall.
Den har legat ute över en månad och priset går säkert att förhandla.
Den har dock miltalet emot sig lite grann.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

1 002 Inlägg
20 maj 2009
#19
Jag skulle nog sattsat på någon av talladegorna.. såg riktgit fina ut båda två.

...

Lökare
128 Inlägg
20 maj 2009
#20
En förarstol kan bli ordentligt nedsutten redan vid 10-15 000 mil om föraren är för bred om röven.


Sök