2545
Sök

Råd vid köp av 900 (varit och kollat)

Bilmekaniker
1 354 Inlägg
20 maj 2009
#41
ja såg för nån månade sen en likadan aero som min fast blå, för 30 000 o det gick o tjöta om priset sa han, så denna du tänker på är för dyr, så ja tycker du borde vänta..

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!

1 036 Inlägg
20 maj 2009
#42
lelleal skrev:
Novemuna skrev:
lelleal skrev:
sämsta bilen saab har gjort !skulle inte ge mer 10000 för en sån bil och då ska den va fin!

jaha där ser man tongue och vad bygger du ditt uttalande på ?

jobbar med dom ingen kvaltie nån stans går som en ål på vägen allmänt tråkiga som en arbetskolega sa när dom var nya kändes de som dom gått 25000 mil redan..satsa på en 9000 eller 93 95!

Vart jobbar du nånstans?
Är grymt sugen på å lämna in min 900.a för service hos dig tänkte jag lol


98 Inlägg
20 maj 2009
Trådstartare
#43
zijaa skrev:
ja såg för nån månade sen en likadan aero som min fast blå, för 30 000 o det gick o tjöta om priset sa han, så denna du tänker på är för dyr, så ja tycker du borde vänta..

tror det blir så , ligga lågt ett tag o se vad som kommer upp från dag till dag.


98 Inlägg
20 maj 2009
Trådstartare
#45

jo kanske det, dock en bit att åka , bor i motala smile


888 Inlägg
21 maj 2009
#46
Novemuna skrev:
DusanMandick skrev:
kanske inte har råd o ha 2 bara ?

Det stämmer bra det, det som gör att jag är sugen på denna är att den är totalt rostfri och den går riktigt bra i motor och växellåda

Det som talar emot är klädseln, växelspaken är paj, nedsuten förarstol och att koppling tar långt ner. (ratten är sliten också... )

Med dom felen så har den bilen gått mer än 30000mil. Har 2st NG900 som gått 20000-25000mil och ingen av dom har slitna rattar eller växelspaksknoppar, stolarna är som nya.

Hade en 9-5 Griffin importerad från Italien för några månader sen, rullat 15000mil enligt mätaren med precis dom felen du har nämnt, sliten ratt, knopp och förarstol. När vi kollade upp verklig mätarställning på verkstaden i Italien så hade bilen rullar 32000mil. Denna bil var rostfri och i kanonskick förutom just dom sakerna. Hade full servicebok och en massa kvitto men vad gjorde det när allt var förfalskat.

98 Inlägg
21 maj 2009
Trådstartare
#47
HenkeTIC skrev:
Novemuna skrev:
DusanMandick skrev:
kanske inte har råd o ha 2 bara ?

Det stämmer bra det, det som gör att jag är sugen på denna är att den är totalt rostfri och den går riktigt bra i motor och växellåda

Det som talar emot är klädseln, växelspaken är paj, nedsuten förarstol och att koppling tar långt ner. (ratten är sliten också... )

Med dom felen så har den bilen gått mer än 30000mil. Har 2st NG900 som gått 20000-25000mil och ingen av dom har slitna rattar eller växelspaksknoppar, stolarna är som nya.

Hade en 9-5 Griffin importerad från Italien för några månader sen, rullat 15000mil enligt mätaren med precis dom felen du har nämnt, sliten ratt, knopp och förarstol. När vi kollade upp verklig mätarställning på verkstaden i Italien så hade bilen rullar 32000mil. Denna bil var rostfri och i kanonskick förutom just dom sakerna. Hade full servicebok och en massa kvitto men vad gjorde det när allt var förfalskat.

Nedsuten stol betyder inte att det är något fiffel eller liknande utan det hade han en bra förklaring för så det kan vi direkt ta bort ur "utredningen" sen att ratten är sliten, ja det kanske är lite knepigt i och för sig , samt förarstolen var nedsuten och det pga. att han som hade bilen innan han var en riktigt kraftig kille så ja det är inte omöjligt.

Sen på din modell så var det antagligen någon som försökte göra pengar på den som jag förstår och antar att den nyligen var importerad och skulle nu säljas.
Och att servicerna skulle vara förfalskade... det tar jag med en nypa salt, hur skulle han kunna förfalska 9 servicar från olika företag i italien ?

Nja jag tror inte att chansen för det är speciellt stor.
Senast redigerat av Novemuna (21 maj 2009)


blacken
21 maj 2009
#48
Novemuna skrev:
HenkeTIC skrev:
Novemuna skrev:
Det stämmer bra det, det som gör att jag är sugen på denna är att den är totalt rostfri och den går riktigt bra i motor och växellåda

Det som talar emot är klädseln, växelspaken är paj, nedsuten förarstol och att koppling tar långt ner. (ratten är sliten också... )

Med dom felen så har den bilen gått mer än 30000mil. Har 2st NG900 som gått 20000-25000mil och ingen av dom har slitna rattar eller växelspaksknoppar, stolarna är som nya.

Hade en 9-5 Griffin importerad från Italien för några månader sen, rullat 15000mil enligt mätaren med precis dom felen du har nämnt, sliten ratt, knopp och förarstol. När vi kollade upp verklig mätarställning på verkstaden i Italien så hade bilen rullar 32000mil. Denna bil var rostfri och i kanonskick förutom just dom sakerna. Hade full servicebok och en massa kvitto men vad gjorde det när allt var förfalskat.

Nedsuten stol betyder inte att det är något fiffel eller liknande utan det hade han en bra förklaring för så det kan vi direkt ta bort ur "utredningen" sen att ratten är sliten, ja det kanske är lite knepigt i och för sig , samt förarstolen var nedsuten och det pga. att han som hade bilen innan han var en riktigt kraftig kille så ja det är inte omöjligt.

Sen på din modell så var det antagligen någon som försökte göra pengar på den som jag förstår och antar att den nyligen var importerad och skulle nu säljas.
Och att servicerna skulle vara förfalskade... det tar jag med en nypa salt, hur skulle han kunna förfalska 9 servicar från olika företag i italien ?

Nja jag tror inte att chansen för det är speciellt stor.

Liksom dom slitgrejor som det talas om  är en stark indikation att det inte riktigt stämmer med miltalen, dom "fenomenen" uppstår enbart genom längt och hårt användande. En Saab stol sliter man inte ner i första taget samma med en växelknopp och ratt. Dessutom har du tagit reda på vad en stol till en Saab kostar på skroten? eller en ratt.

Och snubbarna som håller på i bilbranschen är så djävla pillemariska så att dom kan sno mandelmassan ur en semla utan att lyfta på locket. Så bara för att det sitter en stämpel i en bok, så är det långt ifrån en garanti att så är fallet..
Senast redigerat av blacken (21 maj 2009)

Saaboholic
3 129 Inlägg
21 maj 2009
#49
blacken skrev:
Novemuna skrev:
HenkeTIC skrev:

Med dom felen så har den bilen gått mer än 30000mil. Har 2st NG900 som gått 20000-25000mil och ingen av dom har slitna rattar eller växelspaksknoppar, stolarna är som nya.

Hade en 9-5 Griffin importerad från Italien för några månader sen, rullat 15000mil enligt mätaren med precis dom felen du har nämnt, sliten ratt, knopp och förarstol. När vi kollade upp verklig mätarställning på verkstaden i Italien så hade bilen rullar 32000mil. Denna bil var rostfri och i kanonskick förutom just dom sakerna. Hade full servicebok och en massa kvitto men vad gjorde det när allt var förfalskat.

Nedsuten stol betyder inte att det är något fiffel eller liknande utan det hade han en bra förklaring för så det kan vi direkt ta bort ur "utredningen" sen att ratten är sliten, ja det kanske är lite knepigt i och för sig , samt förarstolen var nedsuten och det pga. att han som hade bilen innan han var en riktigt kraftig kille så ja det är inte omöjligt.

Sen på din modell så var det antagligen någon som försökte göra pengar på den som jag förstår och antar att den nyligen var importerad och skulle nu säljas.
Och att servicerna skulle vara förfalskade... det tar jag med en nypa salt, hur skulle han kunna förfalska 9 servicar från olika företag i italien ?

Nja jag tror inte att chansen för det är speciellt stor.

Liksom dom slitgrejor som det talas om  är en stark indikation att det inte riktigt stämmer med miltalen, dom "fenomenen" uppstår enbart genom längt och hårt användande. En Saab stol sliter man inte ner i första taget samma med en växelknopp och ratt. Dessutom har du tagit reda på vad en stol till en Saab kostar på skroten? eller en ratt.

Och snubbarna som håller på i bilbranschen är så djävla pillemariska så att dom kan sno mandelmassan ur en semla utan att lyfta på locket. Så bara för att det sitter en stämpel i en bok, så är det långt ifrån en garanti att så är fallet..

Kunde inte sagt det bättre själv.

"Liberty of thought is the life of the soul"

888 Inlägg
21 maj 2009
#50
Novemuna skrev:
HenkeTIC skrev:
Novemuna skrev:

Det stämmer bra det, det som gör att jag är sugen på denna är att den är totalt rostfri och den går riktigt bra i motor och växellåda

Det som talar emot är klädseln, växelspaken är paj, nedsuten förarstol och att koppling tar långt ner. (ratten är sliten också... )

Med dom felen så har den bilen gått mer än 30000mil. Har 2st NG900 som gått 20000-25000mil och ingen av dom har slitna rattar eller växelspaksknoppar, stolarna är som nya.

Hade en 9-5 Griffin importerad från Italien för några månader sen, rullat 15000mil enligt mätaren med precis dom felen du har nämnt, sliten ratt, knopp och förarstol. När vi kollade upp verklig mätarställning på verkstaden i Italien så hade bilen rullar 32000mil. Denna bil var rostfri och i kanonskick förutom just dom sakerna. Hade full servicebok och en massa kvitto men vad gjorde det när allt var förfalskat.

Nedsuten stol betyder inte att det är något fiffel eller liknande utan det hade han en bra förklaring för så det kan vi direkt ta bort ur "utredningen" sen att ratten är sliten, ja det kanske är lite knepigt i och för sig , samt förarstolen var nedsuten och det pga. att han som hade bilen innan han var en riktigt kraftig kille så ja det är inte omöjligt.

Sen på din modell så var det antagligen någon som försökte göra pengar på den som jag förstår och antar att den nyligen var importerad och skulle nu säljas.
Och att servicerna skulle vara förfalskade... det tar jag med en nypa salt, hur skulle han kunna förfalska 9 servicar från olika företag i italien ?

Nja jag tror inte att chansen för det är speciellt stor.

Du är verkligen blåögd. Du har alla varningstecken för en bil som är skruvad men vägrar lyssna. men visst köp du en skruvad 900 för 22000:-.

Letar nytt!
102 Inlägg
21 maj 2009
#51
HenkeTIC skrev:
Novemuna skrev:
HenkeTIC skrev:

Med dom felen så har den bilen gått mer än 30000mil. Har 2st NG900 som gått 20000-25000mil och ingen av dom har slitna rattar eller växelspaksknoppar, stolarna är som nya.

Hade en 9-5 Griffin importerad från Italien för några månader sen, rullat 15000mil enligt mätaren med precis dom felen du har nämnt, sliten ratt, knopp och förarstol. När vi kollade upp verklig mätarställning på verkstaden i Italien så hade bilen rullar 32000mil. Denna bil var rostfri och i kanonskick förutom just dom sakerna. Hade full servicebok och en massa kvitto men vad gjorde det när allt var förfalskat.

Nedsuten stol betyder inte att det är något fiffel eller liknande utan det hade han en bra förklaring för så det kan vi direkt ta bort ur "utredningen" sen att ratten är sliten, ja det kanske är lite knepigt i och för sig , samt förarstolen var nedsuten och det pga. att han som hade bilen innan han var en riktigt kraftig kille så ja det är inte omöjligt.

Sen på din modell så var det antagligen någon som försökte göra pengar på den som jag förstår och antar att den nyligen var importerad och skulle nu säljas.
Och att servicerna skulle vara förfalskade... det tar jag med en nypa salt, hur skulle han kunna förfalska 9 servicar från olika företag i italien ?

Nja jag tror inte att chansen för det är speciellt stor.

Du är verkligen blåögd. Du har alla varningstecken för en bil som är skruvad men vägrar lyssna. men visst köp du en skruvad 900 för 22000:-.

WORD!

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
21 maj 2009
#52
Det finns hur många som helst som säljer 900ng Turbo Coupé på blocket, har själv en till salu för 13k och jag kan säga att det inte varit många som har ringt, mailat, en jävla skillnad mot när jag sålt bilar tidigare.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Plåtslagarn
194 Inlägg
9 mars 2011
#53
hur mycket mil är mycket för en saab 900 2.0t egentligen bara en fråga förlåt om jag snor någons forum men behöver ett svar fort


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
9 mars 2011
#54
I mina ögon är inga mil för många mil. Bara bilen är i fint skick.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Forummoderator
18 038 Inlägg
9 mars 2011
#55
Thunderbird88 skrev:
I mina ögon är inga mil för många mil. Bara bilen är i fint skick.

Köpte en 900 -97:a för ett tag sedan. +27000 mil. Tokfin! Utrampningslager rasat nu. Den står nu. Man kan aldrig veta! Gå på känslan, ägarhistorik och hur den känns att köra! Motorn går som en klocka!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Plåtslagarn
194 Inlägg
9 mars 2011
#56
Dieselsmurfen skrev:
Thunderbird88 skrev:
I mina ögon är inga mil för många mil. Bara bilen är i fint skick.

Köpte en 900 -97:a för ett tag sedan. +27000 mil. Tokfin! Utrampningslager rasat nu. Den står nu. Man kan aldrig veta! Gå på känslan, ägarhistorik och hur den känns att köra! Motorn går som en klocka!

okej men lixom går dom bara till 30 000 typ så är dom slutkörda eller kan dom gå som volvo typ 40-50 ?


Forummoderator
18 038 Inlägg
9 mars 2011
#57
virrebooi skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Thunderbird88 skrev:
I mina ögon är inga mil för många mil. Bara bilen är i fint skick.

Köpte en 900 -97:a för ett tag sedan. +27000 mil. Tokfin! Utrampningslager rasat nu. Den står nu. Man kan aldrig veta! Gå på känslan, ägarhistorik och hur den känns att köra! Motorn går som en klocka!

okej men lixom går dom bara till 30 000 typ så är dom slutkörda eller kan dom gå som volvo typ 40-50 ?

Är inte speciellt duktig på Saab (Undvikit dom pga att de strular) Men lådan är väl en känd svag punkt. Turbon brukar ge upp vid de milen (inte konstigt, gammal bil) Diverse elfel. Bensinpumpen! Kolla mina bilder för den...

Jämför inte den med en S/V40! Det är ingen drömbil direkt... (Får jag väl fan för men står för det!) Fungerar de så är de trevliga bilar att åka i. Trång och instängd kupé dock, gammal konstruktion i botten. Min 2.3i gick duktigt men jag upplevde den något törstig. Körde sen en V40 2.0. Den gick mycket billigare. Den sålde jag dock för några dagar sen pga diverse fel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Plåtslagarn
194 Inlägg
9 mars 2011
#58
Dieselsmurfen skrev:
virrebooi skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Köpte en 900 -97:a för ett tag sedan. +27000 mil. Tokfin! Utrampningslager rasat nu. Den står nu. Man kan aldrig veta! Gå på känslan, ägarhistorik och hur den känns att köra! Motorn går som en klocka!

okej men lixom går dom bara till 30 000 typ så är dom slutkörda eller kan dom gå som volvo typ 40-50 ?

Är inte speciellt duktig på Saab (Undvikit dom pga att de strular) Men lådan är väl en känd svag punkt. Turbon brukar ge upp vid de milen (inte konstigt, gammal bil) Diverse elfel. Bensinpumpen! Kolla mina bilder för den...

Jämför inte den med en S/V40! Det är ingen drömbil direkt... (Får jag väl fan för men står för det!) Fungerar de så är de trevliga bilar att åka i. Trång och instängd kupé dock, gammal konstruktion i botten. Min 2.3i gick duktigt men jag upplevde den något törstig. Körde sen en V40 2.0. Den gick mycket billigare. Den sålde jag dock för några dagar sen pga diverse fel.

okej men a jag tänkte ändå byta turbon till en fulltryckare och eventuellt chippa den med mera mos men kompisen sa att han bara går sönder hela tiden och likadant min bmw är ju också elfel men jag har inte märkt något elfel alls på bilen går hur fint som hellst men vill ha mer krut bara smile


Forummoderator
18 038 Inlägg
9 mars 2011
#59
virrebooi skrev:
Dieselsmurfen skrev:
virrebooi skrev:

okej men lixom går dom bara till 30 000 typ så är dom slutkörda eller kan dom gå som volvo typ 40-50 ?

Är inte speciellt duktig på Saab (Undvikit dom pga att de strular) Men lådan är väl en känd svag punkt. Turbon brukar ge upp vid de milen (inte konstigt, gammal bil) Diverse elfel. Bensinpumpen! Kolla mina bilder för den...

Jämför inte den med en S/V40! Det är ingen drömbil direkt... (Får jag väl fan för men står för det!) Fungerar de så är de trevliga bilar att åka i. Trång och instängd kupé dock, gammal konstruktion i botten. Min 2.3i gick duktigt men jag upplevde den något törstig. Körde sen en V40 2.0. Den gick mycket billigare. Den sålde jag dock för några dagar sen pga diverse fel.

okej men a jag tänkte ändå byta turbon till en fulltryckare och eventuellt chippa den med mera mos men kompisen sa att han bara går sönder hela tiden och likadant min bmw är ju också elfel men jag har inte märkt något elfel alls på bilen går hur fint som hellst men vill ha mer krut bara smile

Ska du ut och tokköra och ha kul med feta varvtal är inte detta bilen för dig! Den du tittat på. finns den på blocket? Mil? Servicebok?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Plåtslagarn
194 Inlägg
9 mars 2011
#60
Dieselsmurfen skrev:
virrebooi skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Är inte speciellt duktig på Saab (Undvikit dom pga att de strular) Men lådan är väl en känd svag punkt. Turbon brukar ge upp vid de milen (inte konstigt, gammal bil) Diverse elfel. Bensinpumpen! Kolla mina bilder för den...

Jämför inte den med en S/V40! Det är ingen drömbil direkt... (Får jag väl fan för men står för det!) Fungerar de så är de trevliga bilar att åka i. Trång och instängd kupé dock, gammal konstruktion i botten. Min 2.3i gick duktigt men jag upplevde den något törstig. Körde sen en V40 2.0. Den gick mycket billigare. Den sålde jag dock för några dagar sen pga diverse fel.

okej men a jag tänkte ändå byta turbon till en fulltryckare och eventuellt chippa den med mera mos men kompisen sa att han bara går sönder hela tiden och likadant min bmw är ju också elfel men jag har inte märkt något elfel alls på bilen går hur fint som hellst men vill ha mer krut bara smile

Ska du ut och tokköra och ha kul med feta varvtal är inte detta bilen för dig! Den du tittat på. finns den på blocket? Mil? Servicebok?

http://www.blocket.se/kalmar/Nybes_Saab … 14&w=2
service vet jag tyvärr inte har bara skummat igenom annonsen ska renläsa den nu men allt verkar vara finfint iallafall och sen får man väll se om det ens blir någon sådan smile



Sök