3858
Sök

Basen och steget(?) fungerar inte alls, rca-kabelns fel?

37 Inlägg
20 maj 2009
Trådstartare
Hej!

Så att ni blir lite insatta i det hela så ska ja berätta allt snabbt från början:

Jag hade en Opel, i den kopplade jag in en bas, av något okänt märke, som ja fick och kopplade även in ett slutsteg som ja fick med då också. De funkade fin fint ett tag, sen så gick steget sönder. Slängde de och fick 2 st nya, av denna sorten http://www.blaupunkt.com/au/7607792109_main.asp. Basen spelade bättre då och allt gick fint!

Det vart inbrott i opeln för några veckor sen, och då "snodde" dom stereon, men den hittades 5 meter utanför bilen. Ingen skada skedd på stereon, va jag har märkt än! Dom var även vid basen och steget o pillade, men dom var fastskruvade på en bräda, så  dom fick inte med sig något där heller! Det var dock inga synliga skador på steget elr basen!

Bilen blev inlöst pga för mkt skador, och nu har ja köpt mig en ny bil, så till problemet:

Jag kopplade in allt, som vanligt. Samma bas och samma stereo men inte samma steg, eftersom ja hade inte den jag hade använt i opeln i närheten då, så fick ta den "oanvände".

Men inget ljud? Steget lyser, så strömkabeln + jorden funkar och även då remoten, med tanke på att den är inkopplad.  Kablarna som går till basen har ja undersökt om dom fortfarande "sitter fast" i baselementet genom att jag tagit ett 1,5v batteri  mellan + och - kablarna, och jag fick då "respons" elr va man ska kalla det.

Kan det då vara rca-kablarna som tagit stryk? Har även testat med en annan stereo och det andra slutsteget, men de ville sig inte funka då heller. Så det verkar ju troligast att det är själva rca-kabeln som inte fungerar som det ska. Men jag kan ju ha fel, så jag uppskattar lite av era tankar och åsikter angående detta problem! smile

Jag e nybörjare inom detta området, som ni säkert märker! smile  Och jag skriver rätt flummigt ofta, så ni får säga till om jag ska förklara bättre! smile

Tack på förhand // Sandra
Senast redigerat av Shags (20 maj 2009)

CRAZYRIDE SWEDEN
336 Inlägg
20 maj 2009
Tror inte att felet ligger här men har du provat med en annan lågnivåkabel?

37 Inlägg
20 maj 2009
Trådstartare
XtremeTuning skrev:

Nej har inte gjort de. Men ska väl troligtvis iväg och köpa en ny senare idag! Fast tänkte bara höra här först om de kanske var något annat det var fel på..

CRAZYRIDE SWEDEN
336 Inlägg
20 maj 2009
Shags skrev:
XtremeTuning skrev:

Nej har inte gjort de. Men ska väl troligtvis iväg och köpa en ny senare idag! Fast tänkte bara höra här först om de kanske var något annat det var fel på..

Funkar basarna då? ^^

Kan ju vara någon högtalarkabel som har gått av eller så...

37 Inlägg
20 maj 2009
Trådstartare
XtremeTuning skrev:
Shags skrev:
XtremeTuning skrev:

Funkar basarna då? ^^

Kan ju vara någon högtalarkabel som har gått av eller så...

Det är en bas bara, och ja, kablarna sitter som sagt kvar, antar ja.. för var ju där med ett sånt AA-batteri på 1,5v och satte mellan + och -, och då fick ja ju lite respons från basen, konan rörde ju sig (elr va de nu heter)! Så ja, me tanke på det så sitter troligvis de kablarna fast smile Jag kan ju ha tokfel, men ja antar inte de hehe!

CRAZYRIDE SWEDEN
336 Inlägg
20 maj 2009
Riktigt skumt problem du har, men du får lycka till och som sagt prova med en annan rca-kabel smile

(kolla så att du inte har stängt av basen på stereon.. du vet man kan ju lägga på Subwoofer OFF på vissa stereos.. då kommer den inte att spela)
Senast redigerat av XtremeTuning (20 maj 2009)

104 Inlägg
20 maj 2009
Borde d inte gå att mäta upp lågnivåkabeln för att vara på den säkra sidan innan man köper nåt.
Kanske värt att prova innan så man inte kastar pengarna i sjön.
Kan också vara så att nån kabel inne i baslådan har lossnat.

37 Inlägg
20 maj 2009
Trådstartare
XtremeTuning skrev:
Riktigt skumt problem du har, men du får lycka till och som sagt prova med en annan rca-kabel smile

(kolla så att du inte har stängt av basen på stereon.. du vet man kan ju lägga på Subwoofer OFF på vissa stereos.. då kommer den inte att spela)

Jo jag tycker också det hehe! smile Man kanske borde åka till mekonomen o rådfråga dom? elr tar dom betalt för det kanske..
Den är inte avstängd, men tack för tipset smile

Millen1981 skrev:
Borde d inte gå att mäta upp lågnivåkabeln för att vara på den säkra sidan innan man köper nåt.
Kanske värt att prova innan så man inte kastar pengarna i sjön.
Kan också vara så att nån kabel inne i baslådan har lossnat.

Precis! Men då är ju frågan, hur gör man det? smile
Hm, men då borde väl inte de 1,5v batteriet ja använde gett något utslag på basen?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 maj 2009
Har du en mp3 spelare eller liknande och möjligtvis en 3,5mm till RCA kabel? Isåfall så kan du ju prova med den för att se ifall du får ut något ljud. Å juste en grej till, har du kopplat in lågnivåkablarna rätt? På en del steg finns ju även ett par utgångar.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

104 Inlägg
20 maj 2009
Jag o el går inte ihop men d borde kanske gå att mäta med en multimeter eller nåt.
Ok till närmsta bilverkstad eller nåt så kan dom mäta upp den blixtsnabbt för lite fikabröd  hehehe.
Om d nu går att mäta så men d tror jag.

37 Inlägg
20 maj 2009
Trådstartare
ChriZtoffer -  Har tyvärr ingen sådan adapter! Har själv haft den tanken, men svårt utan en sån adapter! Och ja har kopplat precis som ja har haft det innan, så det är förmodligen rätt! Det ska väl in på "input" ? smile

Millen1981 - Hm Ja så skulle man kunna göra.. får fundera på det smile

37 Inlägg
20 maj 2009
Trådstartare
Swedenrockers -
Hm med högtalarkabeln, menar du då alltså kabeln mellan basen och slutsteget? smile Slutsteget o basen står precis bredvid varandra, den kabeln e inte längre än typ 20 cm .. Och dom står i typ mitten av bagaget, så inget störande av karossen där inte hehe!

37 Inlägg
20 maj 2009
Trådstartare
Swedenrockers-  smile Hm, jag vet inte riktigt! Men de förvånar mig inte om min kära far har en! så får höra med honom imorgon!

jobbar påre
751 Inlägg
21 maj 2009
ta bara en multimete och så sätter du på så att den piper när man sätter ihop stickorna=) sen tar du på varsin sida av RCA kabeln och tar först hylsan runt den röda.. (på båda sidorna.) då ska de pipa. förhoppningsvis=) sen gör du så på alla fyra..äre nån som inte piper så är felet dära:) låter mest troligt att de är de som är felet..de är inte så att du glömt skruva upp gainen?smile

37 Inlägg
21 maj 2009
Trådstartare
Pro_fxr skrev:
ta bara en multimete och så sätter du på så att den piper när man sätter ihop stickorna=) sen tar du på varsin sida av RCA kabeln och tar först hylsan runt den röda.. (på båda sidorna.) då ska de pipa. förhoppningsvis=) sen gör du så på alla fyra..äre nån som inte piper så är felet dära:) låter mest troligt att de är de som är felet..de är inte så att du glömt skruva upp gainen?smile

hmm! okej, ska försöka få tag på en multimeter först bara hehe smile
Ingen aning.. inte vart där o pillat, men hm.. kan man stänga av ljudet helt med hjälp av gainen?

jobbar påre
751 Inlägg
21 maj 2009
jooo.lr iaf på mitt steg;d men testa först med lågnivån..troligtvis där de är fel=) eftersom att du testat med både annan huvudenhet och steg:P

37 Inlägg
21 maj 2009
Trådstartare
Jag tog o köpte ny rca-kabel direkt istället, och nu har jag ljud som fungerar big_smile Så jag e lite glad just nu, efter att ja dratt den nya kabeln o fått kopplat in de!  Skönt me lite bas i musiken tongue

Ja får tacka alla för all hjälp och råd! Nu vart problemet ur världen, och detta ska firas med godis sen tänkte jag smile
Senast redigerat av Shags (21 maj 2009)

Sök