3687
Sök

Kvittrande avlastningsventil

81 Inlägg
23 maj 2009
Trådstartare
#41
ett visslande ljud =hks dump??

TM racing

1 353 Inlägg
23 maj 2009
#42
ja man kan säga att den har ett högre visselljud än ett pys. detta beror på att utblåset har typ ett kryss eller va man ska säga så luften visslar mer.
här kan du både se o höra hur en ssqv låter när den e rätt inställd.
http://www.youtube.com/watch?v=w9W8r4c81Cs


One Man Clan
4 287 Inlägg
23 maj 2009
#43
http://www.garaget.org/video/n866s24qz5d1


är de detta ljudet du söker ?

de är inte snällt mot turbon men låter gött tongue


1 353 Inlägg
23 maj 2009
#44
tror även detta ska va en ssqv. dock inte helt säker. men gott ljud.
http://www.garaget.org/video/8u72sxmz56y6


888 Inlägg
23 maj 2009
#45
twin_cam skrev:
Som de flesta säger, skippa dumpen så får du kvitterljud med olika tonhöjd beroende på luftfiltret. Det går att köra utan.
BMW 2002 Turbo, Saab 99 turbo/900 T8, äldre Porsche, Nissan 200sx m.fl saknar dump, men funkar likabra för det.

Dumpen ska sitta där för att släppa ut övertrycket när spjället stängs, och på det sättet spara turbon, och så får man lite snabbare spoolup när inte turbon behöver bromsas så mycket. Och det pyser bara en gång om den är riktig.

Men dump är för kärringar, män kör med responssystem och utan dump wink roll

jip skrev:
...men bara så trött på folk som spyr ut kommentarer utan att veta någonting.

Verkar vara fler än jag som "inte vet nånting" om man läser lite wink

Att dra upp bilar från 70talet då man precis börjat överladdning är inte direkt korrekt i dagsläget eller hur? Kunskapen är ju en helt annan nu(men inte på garaget.org tydligen). Efter några år när en hel del turboaggregat hade rasat började tex saab med Av då den skonar turbon.

En nissan 200sx är inte heller en bra jämförelse då motorn rasar innan turbon wink

204 Inlägg
23 maj 2009
#46
"En nissan 200sx är inte heller en bra jämförelse då motorn rasar innan turbon wink"

Hahaha ligger fan något i det=)


81 Inlägg
23 maj 2009
Trådstartare
#47
Ja det är fint ljud i den sånt vill jag ha! Men är den mycket farligare för turbon mot en vanlig öppen sexhålig dump??




Crille88 skrev:
ja man kan säga att den har ett högre visselljud än ett pys. detta beror på att utblåset har typ ett kryss eller va man ska säga så luften visslar mer.
här kan du både se o höra hur en ssqv låter när den e rätt inställd.
http://www.youtube.com/watch?v=w9W8r4c81Cs

TM racing

1 353 Inlägg
23 maj 2009
#49
så länge en dump är rätt inställd och öppnar så e de inte farligt för turbon, enda gången turbon är i riskzonen är när den inte öppnar upp och luften slår tillbaka.

sen finns det andra saker som kan påverkas negativt av öppen dump.
vet inte vilket styrsystem du har på din bil men om den har luftmassemätare (LMM) så ska man inte använda öppen dumpventil.
det går givetvis använda ändå men ALL luft ska tillbaka i systemet. dvs inga hybrid eller andra lösningar allt ska återcirkuleras.
har du lmm så kommer bilen gång på gång gå fett vilket förr eller senare resulterar i pajad katt.
har du inte LMM så e de bara o tuta o köra..


81 Inlägg
23 maj 2009
Trådstartare
#50
Nä det är ingen fara jag har t5 i min!







Crille88 skrev:
så länge en dump är rätt inställd och öppnar så e de inte farligt för turbon, enda gången turbon är i riskzonen är när den inte öppnar upp och luften slår tillbaka.

sen finns det andra saker som kan påverkas negativt av öppen dump.
vet inte vilket styrsystem du har på din bil men om den har luftmassemätare (LMM) så ska man inte använda öppen dumpventil.
det går givetvis använda ändå men ALL luft ska tillbaka i systemet. dvs inga hybrid eller andra lösningar allt ska återcirkuleras.
har du lmm så kommer bilen gång på gång gå fett vilket förr eller senare resulterar i pajad katt.
har du inte LMM så e de bara o tuta o köra..

TM racing

502 Inlägg
24 maj 2009
#51
http://www.garaget.org/video/shqc6rsfrf4c

så låter det när dumpen inte öppnar, i det här fallet är det meningen då det är en lite speciell dump som inte ska öppna på låga tryck, rubriken stämmer alltså inte...

202 Inlägg
24 maj 2009
#52
pierre9000 skrev:
okej jag har iaf tänk på när man kollar på tex tokyo drift, & det är sånt ljud jag vill ha vad ska jag ha för dump då??

Först och främst ska du tänka på att dom filmerna är ljudlagda och att de har typ mixat ljuden så de låter "jätte häftigt" och tufft. Så järmför inte billjud från filmer smile jobbar med film och jag vet hur mycket man fuskar med bil ljud osv smile


Webbutvecklare
2 369 Inlägg
24 maj 2009
#53
Jollez skrev:
pierre9000 skrev:
okej jag har iaf tänk på när man kollar på tex tokyo drift, & det är sånt ljud jag vill ha vad ska jag ha för dump då??

Först och främst ska du tänka på att dom filmerna är ljudlagda och att de har typ mixat ljuden så de låter "jätte häftigt" och tufft. Så järmför inte billjud från filmer smile jobbar med film och jag vet hur mycket man fuskar med bil ljud osv smile

Något som däcktjut på gräs och grus är ett bra bevis på smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

One Man Clan
4 287 Inlägg
24 maj 2009
#54
rickylicious skrev:
Jollez skrev:
pierre9000 skrev:
okej jag har iaf tänk på när man kollar på tex tokyo drift, & det är sånt ljud jag vill ha vad ska jag ha för dump då??

Först och främst ska du tänka på att dom filmerna är ljudlagda och att de har typ mixat ljuden så de låter "jätte häftigt" och tufft. Så järmför inte billjud från filmer smile jobbar med film och jag vet hur mycket man fuskar med bil ljud osv smile

Något som däcktjut på gräs och grus är ett bra bevis på smile

Jag har faktiskt åkt en toya camry som gjorde däckaskrick på grus.... vi behöver väl inte diskutera märket på däcken eller hur hårt packat gruset var :p


81 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
#55
Ska det ligga olja i insugsröret föresten för det har jag på min??

TM racing

Försöker iaf
1 998 Inlägg
25 maj 2009
#56
pierre9000 skrev:
Ska det ligga olja i insugsröret föresten för det har jag på min??

Kan bli så när vevhusen börjar bi tät eller om turbon börjar sjunga på sista versen.

Har iaf olja i bmwn å har hatt de på alla. Blir oftast så om man inte har en catchtank till vevhusventilationen.

Men drar den mycke olja å rycker blått vid hårdare körning?
Isåfall kan turbon läcka olja in i kompressorhuset eller de lite vanligare, in i avgashuset

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

3 295 Inlägg
25 maj 2009
#57
det är vanligt med olja i insugsröret på 9000.. det kommer från vevhusventilationen, alltså inget att oroa sig för om det inte är kolosalt mkt?


81 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
#58
Jag vet inte vad som räknas som mycket?? ett lager;typ en liten pöl?





Slave_joe skrev:
det är vanligt med olja i insugsröret på 9000.. det kommer från vevhusventilationen, alltså inget att oroa sig för om det inte är kolosalt mkt?

TM racing

81 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
#59
Nej nej det är inte så att det ryker eller luktar vart bara fundersam på vad det kan vara!





Boostrider skrev:
pierre9000 skrev:
Ska det ligga olja i insugsröret föresten för det har jag på min??

Kan bli så när vevhusen börjar bi tät eller om turbon börjar sjunga på sista versen.

Har iaf olja i bmwn å har hatt de på alla. Blir oftast så om man inte har en catchtank till vevhusventilationen.

Men drar den mycke olja å rycker blått vid hårdare körning?
Isåfall kan turbon läcka olja in i kompressorhuset eller de lite vanligare, in i avgashuset

TM racing


Sök