2965
Sök

Funderat på att tävla, men avstått? I så fall varför?

Gladen Audio
2 388 Inlägg
23 maj 2009
Softis skrev:
Några speciella regler om man bara vill spela högt? db drag antar jag att det heter.

Får man ha brända skivor då?

Får man ha det kopplat hur man vill?

I Instegsklassen Freestyle är det mesta tillåtet och även gratis att tävla i.

Men när man vunnit denna klassen får man inte köra den fler ggr utan då får man spela i den klassen som anläggningen klassar in i.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

631 Inlägg
23 maj 2009
Jag får mer känslan av att dom som redan tävlar " ser ner " på nya, står och granskar minsta detalj osv..
Inte direkt som i traditionella sporter, där nya tas om hand osv.

" Haha hur fan har du byggt; Haha vad fan är det där för steg/bas; Haha varför har du inte XYZ och ZYX och gjort si och så ? "   

Ja ni fattar..

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
23 maj 2009
Arradin skrev:
Jag får mer känslan av att dom som redan tävlar " ser ner " på nya, står och granskar minsta detalj osv..

" Haha hur fan har du byggt; Haha vad fan är det där för steg/bas; Haha varför har du inte XYZ och ZYX och gjort si och så ? "   

Ja ni fattar..

Att erfarna tävlanden och domare ser ner pån nya är bara att kasta under stolen.
För så ÄR det inte.
Jag är själv ny i tävlingssvängen och har inte upplevt ngt sådant.
Tvärtom.
Fått tips o råd...

Vad gäller installation så påpekas det saker JA....men det har först och främst med säkerhet att göra. DIN egna säkerhet i första hand...(rätt avsäkrade kablar, inga skavrisker, högtalare/galler, steg osv sitter fast riktigt) I andra hand kommer utseendet (iaf i de lägre klasserna eftersom kraven är lägre där....ökade krav kommer med ökad kunskap och med ökad kunskap kommer förhoppningsvis vinster och uppklassning)

Därmot nom DB så kan det mkt väl bli "Men hur har du byggt? Du kan ju få ut mer db om du tex. gör såhär isället" Men det är tips i all välmening för att man skall lära sig mer och få grejerna att prestera bättre.

Men synpunkten tas med...och idén om fadderverksamhet är ngt jag tänker pusha mer för.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

tokfrans
982 Inlägg
23 maj 2009
Arradin skrev:

Ja ni fattar..

absolut inte! men vi ger gärna tips på hur man kan förbättra sin anläggning smile

7 241 Inlägg
23 maj 2009
Supra_MK2 skrev:
ExtraKim skrev:
Hej

Vi sitter just nu på ett annat forum och försöker ta reda på hur vi kan få flera att börja tävla inom billjud.

För att få svar på hur vi ska lyckas med det så behöver vi få höra från er som inte redan tävlar varför ni inte gör det och vad som skulle kunna få er att börja, eller i alla fall att prova på.

Så fyll på med åsikter ang vad som skulle få er att prova på att tävla inom billjud, detta gäller både inom välljud & inom spela högt.

Vilken info saknar ni?
Vet ni vart ni ska vända er om ni vill ha mer info?
Vad vill ni veta som ni redan inte vet?

Man saknar inte så mycket info då jag känner 2st som har tävlat.
Jag hade gärna tävlat i ljud, men det finns ju en anledning till allt.

1; Det kostar skortan om man ska ha bra grejer. Ett lagom system som spelar fint med lagom bas går ju på mellan 22,000-30,000 kr. Om man köper hyffsat billigt men ändå bra grejer.

2; Stöld risk. Visst man får ut det på försäkringen, men vill ha sina grejer stulna när man lagt ner så jävla mycket tid och pengar på att få de bra?

Låter kanske lite negativ men jag har själv ett "bra" system i min bil dock ej något tävlingsbart.

Syftar du på SQ eller DB?

Inom SQ behövs det inte spec mkt bas för att vara ärlig.
Oftast har man för mkt bas wink
DOck hör jag vad du säger och vi är ngr (ngr inne i organisationen och ngr utanför) som vet och envist hävdar att det behövs prisbegränsade klasser, framförallt för nybörjare. Gäller bara att banka in detta i organisationen.
För 15K som maxgräns är väl inte för mkt om man ser till listpris?
(Man kan få tga i en 15K-rigg enl. listpris för under 10K oftast lägre via begagnatmarknaden)

Möbelutkörare
358 Inlägg
23 maj 2009
Lonefox skrev:
Supra_MK2 skrev:
ExtraKim skrev:
Hej

Vi sitter just nu på ett annat forum och försöker ta reda på hur vi kan få flera att börja tävla inom billjud.

För att få svar på hur vi ska lyckas med det så behöver vi få höra från er som inte redan tävlar varför ni inte gör det och vad som skulle kunna få er att börja, eller i alla fall att prova på.

Så fyll på med åsikter ang vad som skulle få er att prova på att tävla inom billjud, detta gäller både inom välljud & inom spela högt.

Vilken info saknar ni?
Vet ni vart ni ska vända er om ni vill ha mer info?
Vad vill ni veta som ni redan inte vet?

1; Det kostar skortan om man ska ha bra grejer. Ett lagom system som spelar fint med lagom bas går ju på mellan 22,000-30,000 kr. Om man köper hyffsat billigt men ändå bra grejer.

2; Stöld risk. Visst man får ut det på försäkringen, men vill ha sina grejer stulna när man lagt ner så jävla mycket tid och pengar på att få de bra?

Låter kanske lite negativ men jag har själv ett "bra" system i min bil dock ej något tävlingsbart.

DOck hör jag vad du säger och vi är ngr (ngr inne i organisationen och ngr utanför) som vet och envist hävdar att det behövs prisbegränsade klasser, framförallt för nybörjare. Gäller bara att banka in detta i organisationen.
(Man kan få tga i en 15K-rigg enl. listpris för under 10K oftast lägre via begagnatmarknaden)

Jag håller med om att någon form av prisgrundade klasser borde införas i SQ.
Jag var själv och testade att tävla i SQ i Borlänge den 16/5 och fick bra tips från domarna och upplevde inget skit snack från de andra.

Tycker även att även om man inte "vågar" tävla kan man åka å kolla på tävlingarna för att skaffa lite info och även se hur de går till.
Då kan man även fråga dom som tävlar om tips på vad man ska tänka på vid bygget.
Senast redigerat av crazzy (23 maj 2009)

Livet är ett rent helvete, ingen kommer levande i från det.

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
23 maj 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
Softis skrev:
Men om man hittar så man spelar tex 129.9 db med någon speciell låt. Kan man inte alltid köra med den låten och samma inställningar och alltid vinna?

Scooter - Crank it up var en sådan låt.

Det tog bort grundtanken med bassrace, att man måste vara allert.
LAGOM roligt att se ngn ställa cd:n på en viss volym...dra igång låten när tiden brjar och stå där och gäspa i 30 sekunder och spela 1x9.9 perfekt varje gång.
Därför ändrades det till att bara använda dessa officiella skivor och vilka låtar som används bestäms till tävlingen. Mest för att det skall bli så rättvist som möjligt så att alla får samma chans...

Detta är inte helt sant.... Jag som förmodligen var först i Sverige med att använda Crank It Up har ett flertal gånger spelat ut mig (spelat för högt) med just den låten.

Det stämmer heller inte att det är en viss låt på tävlingarna det är Bass Race cd 3 eller 4 som man får använda, så man har nästa 20st olika låtar att välja mellan.

För att bli duktig i Bass Race så behöver man två saker det ena är att förstå hur tanken med genomsnitsvärde funkar och det andra är att man behöver träna (som i alla andra tävlingsformer).

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

7 241 Inlägg
23 maj 2009
crazzy skrev:
Lonefox skrev:
Supra_MK2 skrev:

Jag håller med om att någon form av prisgrundade klasser borde införas i SQ.
Jag var själv och testade att tävla i SQ i Borlänge den 16/5 och fick bra tips från domarna och upplevde inget skit snack från de andra.

Tycker även att även om man inte "vågar" tävla kan man åka å kolla på tävlingarna för att skaffa lite info och även se hur de går till.
Då kan man även fråga dom som tävlar om tips på vad man ska tänka på vid bygget.

För att vara ärlig (snackar lite historia) så var de prisbegränsade klasserna bland de större inom SASCA då det begav sig...men tydligen fungerar inte historik idag.
Vi får se vad som händer de närmaste åren...

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
23 maj 2009
Torger skrev:
Jag skulle gärnat ha tävlat men jag är en sån person som blir jävligt lack när man lägger ner tid o energi på nånting sen blir man bara dumförklarad för vissa lösningar man har gjort o de är så mycke folk som tror sig veta allt bättre bla bla jag har mina stereo prylar i min bil man kan showa för lite polare när man åker på krogen fan så mycke roligare smile

hjåller med dej. jag spelar ochså hellre för mig själv polarna osv, fast ja mkt väl kunnat tävla och t.o.m vinna massa tävlingar med det som finns i min bil.
riktat till dig torger.

Resten går ut i tråden.

Dock ska jag tävla lite nu i sommar, och se vad svenska domare säger. tongue

(list priset på skitet i min bil ligger ju på ca 60k )

Så i vilken utav alla klasser hamnar man i då tongue  visst entry först men sedan då tongue

spela roll sq bassrace.. kan spela i dem alla. mest intress i sq iaf. men inge krav på tex: espl ?? har reglerna men har inte orkat läsa genom dessa än iaf..
Dock vare ju även utvändigstyling som gav poäng på en ljudbedömning, elr var de stylingreglerna.. kan ha tagit fel och jag har just vaknat..

tokfrans
982 Inlägg
23 maj 2009
synd att du inte får möta våran budget sq bil då patti...  den har tagit hem allt den ställt upp i hitils^^ elmia entry 2ggr och borlänge SCC entry bla bla.. listpris 14000kr på allt ink cd och kablar..

7 241 Inlägg
23 maj 2009
ExtraKim skrev:
Lonefox skrev:
Softis skrev:
Men om man hittar så man spelar tex 129.9 db med någon speciell låt. Kan man inte alltid köra med den låten och samma inställningar och alltid vinna?

Scooter - Crank it up var en sådan låt.

Det tog bort grundtanken med bassrace, att man måste vara allert.
LAGOM roligt att se ngn ställa cd:n på en viss volym...dra igång låten när tiden brjar och stå där och gäspa i 30 sekunder och spela 1x9.9 perfekt varje gång.
Därför ändrades det till att bara använda dessa officiella skivor och vilka låtar som används bestäms till tävlingen. Mest för att det skall bli så rättvist som möjligt så att alla får samma chans...

Detta är inte helt sant.... Jag som förmodligen var först i Sverige med att använda Crank It Up har ett flertal gånger spelat ut mig (spelat för högt) med just den låten.

Det stämmer heller inte att det är en viss låt på tävlingarna det är Bass Race cd 3 eller 4 som man får använda, så man har nästa 20st olika låtar att välja mellan.

För att bli duktig i Bass Race så behöver man två saker det ena är att förstå hur tanken med genomsnitsvärde funkar och det andra är att man behöver träna (som i alla andra tävlingsformer).

Mja nu var det den bilden som målades upp på mötet i januari.....så det var inte mina ord så att säga wink
Jag tror du kan tänka dig vem som uttryckte det så. roll (Inga namn nämnda och jag tänker inte göra det heller för det är fel att hänga ut ngn)

7 241 Inlägg
23 maj 2009
k1mm0 skrev:
synd att du inte får möta våran budget sq bil då patti...  den har tagit hem allt den ställt upp i hitils^^ elmia entry 2ggr och borlänge SCC entry bla bla.. listpris 14000kr på allt ink cd och kablar..

O andra sidan har ni inte fått ngn hjälp alls av en viss herre wink

tokfrans
982 Inlägg
23 maj 2009
du rävstan.. wink jonas har inte hjälpt sååå mycket. smile inte direkt att han har tweakat bilen.. big_smile de har jag och elvis gjort.. tongue

7 241 Inlägg
23 maj 2009
k1mm0 skrev:
du rävstan.. wink jonas har inte hjälpt sååå mycket. smile inte direkt att han har tweakat bilen.. big_smile de har jag och elvis gjort.. tongue

Men ni har fått mkt tips från honom wink
(Tips som jag hade behövt big_smile )

tokfrans
982 Inlägg
23 maj 2009
något tips har man ju kanske fått.. wink men det är fortfarande en budget anläggning big_smile jag vill flytta fram subben och uppgradera den lite.. men de får jag inte.. sad

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
23 maj 2009
k1mm0 skrev:

varför får ja inte möta den då tongue

svårt att tro att saker för ett list pris på 14.000 skulle vara såååå vasst.

vad är det för saker? (sen att det kan låta bra tongue ja det kan det ju när du vunnit entrys osv smile)

cd? prossesor? bas kitt? steg?

inte oväntat att bli attakerad heller, man ställer en fråga och direkt ska nån hugga:D
Senast redigerat av pattilatti2 (23 maj 2009)

7 241 Inlägg
23 maj 2009
k1mm0 skrev:
något tips har man ju kanske fått.. wink men det är fortfarande en budget anläggning big_smile jag vill flytta fram subben och uppgradera den lite.. men de får jag inte.. sad

Exakt...o ni slog mig med råge som ligger kring samma budget.
Mina steg sätter en STOR begränsning.....men detta är fel tråd att diskutera detta i wink
Kan bara säga att nytt är på gång......
Less is more kan man säga. smile

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
23 maj 2009
Trådstartare
Back To Topic.

Vad kan göras för att få er att prova på att tävla?

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

tokfrans
982 Inlägg
23 maj 2009
jag tycket att alla ska "skita" i vad dom TROR händer ute på tävlingarna.. åk ut och testa och kolla ist smile

7 241 Inlägg
23 maj 2009
k1mm0 skrev:
jag tycket att alla ska "skita" i vad dom TROR händer ute på tävlingarna.. åk ut och testa och kolla ist smile

Man behöver inte testa för att få en uppfattning....
Åk iväg till en tävling en heldga och bara mingla runt..kika.....fråga om man får lyssna.....sedan kommer samtalen av sig självt......

Sök