2694
Sök

Funderat på att tävla, men avstått? I så fall varför?

tokfrans
982 Inlägg
23 maj 2009
#81
just 09 tävlar jag inte aktivt själv men ska föröska komma iväg på så många tävlingar jag kan! och varför? det är så jävla underbart ute på tävlingarna.. inga sura miner. (eller jo kanske som som förlorar ibland wink och alla är så glada och hjälpsamma hela tiden! jag älskar atmosfären på tävlingarna


16 197 Inlägg
23 maj 2009
#82
micke7406 skrev:
evilaudio skrev:
ExtraKim skrev:

Säger han som inte har provat tongue

Om din bil spelar så högt som jag har hört rykten om, så kanske den klarar 149.9 klassen, i vilket fall så borde 139.9 klassen vara problem fritt att fixa.

Ge det ett försök, det är dessutom inte helt fel ur marknadsföringssynpunkt för dina sponsorer;)
har inte testat själv men har kollat på de flera ggr de får räcka, fattar inte riktigt varför man ska tävla om man inte sätter nåt rekord??

de bevisar ju bara hur pass bra koll man kan har på volymratten wink


sist ja skulle tävla va me chevan men då "klaga" dom över att ja hade 8" i dörrarna å de fick man tydligen inte ha.. hehe.
Nu får du ändå skärpa dig.
dina inlägg hjälper verkligen till att gynna sporten. Hade jag varit sponsor för dig så hade jag skämts.
säger fortfarande att ja inte fattar vissten me å tävla i en klass som man inte kan sätta rekord i..

sen tror ja nog att MÅNGA mer skulle kunna tänka sig å tävla om de fanns ett bra prisbord. smile   typ pengar..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Low is a lifestyle
956 Inlägg
23 maj 2009
#83
Jag tävlade första gången på action meet 2008.
det va i bassrace. En perfekt klass att börja i.

Jag hade nog aldrig tävlat om de inte varit för vännerna som redan tävlade och kunde hur allt gick till.
så man hade någon att fråga under hela den dagen.

om de är någon som tvekar att tävla.. så är vi alla nybörjare någongång..
och man ska inte va rädd att fråga.. men som sakt. kommer man till en tävling med bara nya ansikten så är de inte lätt...


Och vill man tävla i DB. så är bassrace perfekt att börja med.
Inga svåra regler alls..

Fråga i den lokala bilstereo butiken. dom brukar kunna sånt. och kanske inte MDS butiken i centrum som oftast har en ren säljare..

Inredningsverkstaden.nu
Bilradiohuset.se

Os Difuntos
1 822 Inlägg
23 maj 2009
#84
För dålig musik man tävlar med, bara massa dunka dunka big_smile

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.

85 Inlägg
23 maj 2009
#85
Jag skulle vilja tävla men jag har ingen koll på vad för regler det gäller, vad det finns för tävlings grupper. Jag kör med ekonomi paket om man säger från netonnet:P men ska bygga ut det till sommaren med lite glasfiberlådor och liknande. Om någon har en bra länk med regler och tävlings grupper skulle jag vara glad:D


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
23 maj 2009
#86
skarmarn skrev:
Jag skulle vilja tävla men jag har ingen koll på vad för regler det gäller, vad det finns för tävlings grupper. Jag kör med ekonomi paket om man säger från netonnet:P men ska bygga ut det till sommaren med lite glasfiberlådor och liknande. Om någon har en bra länk med regler och tävlings grupper skulle jag vara glad:D
http://www.emmanet.se/emmanet/content/view/25/69/

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

7 274 Inlägg
23 maj 2009
#87
Jag tävlar inte för jag blir aldrig färdig...
Men visst om jag blir nöjd så ställer jag säkert upp i lite mindre tävlingar i närheten.
Roligare att demospela än att tävla big_smile


Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
23 maj 2009
Trådstartare
#88
Till er som är nya och funderar kring reglerna, tänk inte så mycket på det, när ni kommer till er första tävling så behöver ni bara kunna en mening: "- Hej jag vill tävla, men jag vet inte riktigt hur det funkar, kan någon hjälpa mig."

Sen löser sig resten på plats, dommaren delar in er i den klassen som er bil platsar i.
Sen när ni väl har provat på och känner att ni vill fortsätta så kan det vara dax att fundera lite kring reglerna.

Att plugga in hela regelsystemet i förväg när man dessutom inte riktigt vet i vilken klass man hamnar blir lite överkurs wink Sånt löser sig alltid på plats om man är osäker.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Basknarkare
470 Inlägg
23 maj 2009
#89
jag kan bara säga till alla som funderar på att testa att tävla Gört! så jävla härlig stämning och massa intressant att se smile försöker själv att åka lite här o där i sommar men fattar inte.. hörde för nån månad sen att det ryktades om att de skulle bli 20-30 tävlingar i sommar men om man kikar emmanet så hittar ja fan inte så många hmm

Team Carbonize

Smålänning
7 882 Inlägg
23 maj 2009
#90
Bra tråd smile Tycker helt klart att man blir mer sugen på att tävla smile
Men tycker också det är en djungel...

Enklast för oss som aldrig ens vart på en tävling vore om det fanns klara frågor, t.ex...

1: Vad behöver man för grejer, högtalare och det är ju självklart, det har alla kolla på, men vad behöver HU ha för utrustning? Räcker en simpel CD-spelare från farmors vind (inte riktigt kanske, men ni fattar poängen) eller måste man har CD/MP3, USB, AUX, tidskomp och liknande...

2: Hur bedöms anläggningen. Ljudmässigt alltså... Det är en sak som inte framstår med absolut klarhet i reglerna... Vad lyssnar/tittar dem på/efter? Helheten såklart, men kan ju inte vara bara så enkelt, dom lär väll ha mätinstrument?

3: Många bilar som tävlar inom SQ (den klassen jag finner intressantast) har snygga bilar, kjolpaket e.t.c... Bedöms bilens yttre utseende också? m.a.o är det ens lönt att bygga i en gammal, säg Volvo 740, och sen åka dit som den är, då en del (jag t.ex..) är helt ointresserade av karosseriarbete och inte tänker styla bilen... Visst, en ren och blank bil kan man ju bemöda sig att ha, men styla vill som sagt inte alla.

Att jag inte provat att tävla än beror mest på pengabrist, men även på att jag bor i ett stölddrabbat kvarter, utan garage, så jag vågar inte ställa bilen ute med kickpaneler + att det kan vara ivägen när man brukar bilen (har inte råd att ha en bara för att bygga ljud i, ska brukas också).

Har dock planer på att bygga ut ljudet. Dämpa dörrarna t.ex, men INTE bygga kickpaneler av ovan nämda anledning, utan använda originalhål, slänga in ett baksystem (ja, bruksbil) och några basar. Detta i 740:in, men är det ens värt att komma med en så basic anläggning och bil till ens Entry? Vet ett par som gärna skulle vilja få anläggningen bedömd, men inte vågar visa sig av samma anledning som jag...

För jag är, särskilt efter denna tråden, riktigt sugen på att åka och prova på Entry på någon tävling när jag byggt klart smile .
Senast redigerat av twin_cam (23 maj 2009)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
23 maj 2009
#91
twin_cam>
1:
Man kan ställa upp med det mesta.
Det hela är en fråga om vad man vill tävla i och hur långt man vill nå.

Skall du tävla i bassrace tex så räcker det med en enklare cd utan tidskomp osv...
Skall du tävla i SQ ja....då ökar behovet av tidskomp och EQ....

2:
Inom SQ iaf så har domarna ett utförligt protokoll som de följer.
I Entry så lyssnar de bara på scendjupet (hur långt fram på brädan det upplevs vara) och det tonala spektrat överlag. Inget avancerat mao.
Förr under SASCA-tiden så hade man rta-mätning ja.. Max 3db avilkelse (0 som utgångspunkt) mätt med rosa brus (20-20KHz). Man kunde max få 40p där. Men det används inte längre.
Utan det är bara utefter de instruktioner domarna har man bedöms.
Bilar kan låta lite olika tonalt men ändå slåss mot varandra för helheten låter bra. Allt stämmer in så att säga. (Dock är det bättre om tex. gurenius berättar mer om detta då han är domare).

3:
Inom ren SQ är det enda som bedöms av utseendet att allt är säkert monterat och att installationen i sig håller en bra finish och att bilen är REN. Styling ger inga extrapoäng där. Det är LJUDET som bedöms i första hand, inte bilen i sig.
Det kommer först i ESPL där man måste ha ett visst tema och framförallt i racing (blandning av ESPL och SQ) där styling och tuning har en egen bedömningsdel.

Här i matrixen visas det tydligt vilka moment som bedöms i vilka klasser.
http://www.emmanet.com/download/rules09/Matrix2009.pdf

MEN....i Entry så är det bara att det ser färdigställt ut och allt är säkert att montera som bedöms.
Sedan ökar kraven allt eftersom man går upp i klass (väldigt förvånande wink )


Att komma och testa entry som förstatävlande är ett jättebra tillfälle för att få tips och råd för hur man kan förbättre ljudet.
Så jag tycker absolut att du skall bege dig iväg även om du bara har 5"-kit i dörrarna, en baslåda i skuffen och ett par 6x9 i hatthyllan (fast jag skulle stängt av dem vid tävling).
Det är både lärorikt och roligt. Spec om man vågar börja prata med folk wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 435 Inlägg
23 maj 2009
#92
Jag har planerat på att börja tävla i ex bassrace, så fort ekonomin tillåter samt bilen är klar. Tveksamt om man hinner ställa upp i en tävling i år men det blir garanterat nästa år!

Jag har vart å kikat på ett par tävlingar, killarna som sysslar med detta verkar inte speciellt farliga, så är man nybörjare och ber om hjälp så tror jag inte det är något problem ifall man vågar snacka lite.

Så ni som är sugna på att börja... KÖR PÅ! Ju fler som tävlar å desto större uppslutning på tävlingarna desto roligare karusell blir det smile
Senast redigerat av Alpinabiturbo (23 maj 2009)


4 693 Inlägg
23 maj 2009
#93
Något som lockar mig iaf är att ma kan vinna priser, antar att dom priserna är stereogrejer då det stod "pokaler & priser"

Jag har det inte så värst fett ställt och om man skulle kunna vinna en ny schysst stereo eller ett par feta 6,5" så skulle jag vara väldigt glad och kanske kan få ännu bättre ljud i bilen.

Booyakasha!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
23 maj 2009
#94
Softis skrev:
Något som lockar mig iaf är att ma kan vinna priser, antar att dom priserna är stereogrejer då det stod "pokaler & priser"

Jag har det inte så värst fett ställt och om man skulle kunna vinna en ny schysst stereo eller ett par feta 6,5" så skulle jag vara väldigt glad och kanske kan få ännu bättre ljud i bilen.
Det har varierat vad de har haft för priser.
Men pokaler i första hand....
På vissa tävlingar så har det varit produkter med i vinstpotten med ja.

Sedan har de aktiviteter o tävlingar för publik med där de kan vinna produkter wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

4 693 Inlägg
23 maj 2009
#95
Så ska det låta smile Om man är lite velig och inte vet riktigt om man vågar tävla så får man höra att man kan vinna något så kanske man ställer upp.

Booyakasha!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
23 maj 2009
#96
Softis skrev:
Så ska det låta smile Om man är lite velig och inte vet riktigt om man vågar tävla så får man höra att man kan vinna något så kanske man ställer upp.
Vad mer än pokal det kan bli kan jag inte uttalamig om.......det beror helt o hållet på vad det har diskuterats fram med sponsorerna.
Och de bitarna vet jag inte ngt om, vet bara hur det har sett ut historiskt.

Tex så sponsrade Sony Entry rätt hårt första året det gick.
De som vann Entryklassen fick en CD-spelare med tidskomp o grejer.....

På finalen vet jag att dte brukar finnas komponenter med på prisbordet iaf....iaf var det så förra året.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

4 693 Inlägg
23 maj 2009
#97
Precis så som jag tycker att det ska vara.

Det var det som gav mig en sporre att testa den 6 juni på Bra ljud i bil.

Lonefox, får man fråga hur gammal du är?

Booyakasha!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
23 maj 2009
#98
Softis skrev:
Precis så som jag tycker att det ska vara.

Det var det som gav mig en sporre att testa den 6 juni på Bra ljud i bil.

Lonefox, får man fråga hur gammal du är?
Rätt sida 30-strecket enligt min mening..fel enligt andra wink

30+ mao.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

4 693 Inlägg
23 maj 2009
#99
Okej, inte så mycket plus gissar jag på. Tänkte eftersom att du är "moralgubbe" Själv är jag 30-

Booyakasha!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
23 maj 2009
#100
Softis skrev:
Okej, inte så mycket plus gissar jag på. Tänkte eftersom att du är "moralgubbe" Själv är jag 30-
Närmare 35 än 30 iaf...men det är inte end iskussion som hör hemma här.
Låt oss hålla oss till ämnet. smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP


Sök