Bra tråd
Tycker helt klart att man blir mer sugen på att tävla
Men tycker också det är en djungel...
Enklast för oss som aldrig ens vart på en tävling vore om det fanns klara frågor, t.ex...
1: Vad behöver man för grejer, högtalare och det är ju självklart, det har alla kolla på, men vad behöver HU ha för utrustning? Räcker en simpel CD-spelare från farmors vind (inte riktigt kanske, men ni fattar poängen) eller måste man har CD/MP3, USB, AUX, tidskomp och liknande...
2: Hur bedöms anläggningen. Ljudmässigt alltså... Det är en sak som inte framstår med absolut klarhet i reglerna... Vad lyssnar/tittar dem på/efter? Helheten såklart, men kan ju inte vara bara så enkelt, dom lär väll ha mätinstrument?
3: Många bilar som tävlar inom SQ (den klassen jag finner intressantast) har snygga bilar, kjolpaket e.t.c... Bedöms bilens yttre utseende också? m.a.o är det ens lönt att bygga i en gammal, säg Volvo 740, och sen åka dit som den är, då en del (jag t.ex..) är helt ointresserade av karosseriarbete och inte tänker styla bilen... Visst, en ren och blank bil kan man ju bemöda sig att ha, men styla vill som sagt inte alla.
Att jag inte provat att tävla än beror mest på pengabrist, men även på att jag bor i ett stölddrabbat kvarter, utan garage, så jag vågar inte ställa bilen ute med kickpaneler + att det kan vara ivägen när man brukar bilen (har inte råd att ha en bara för att bygga ljud i, ska brukas också).
Har dock planer på att bygga ut ljudet. Dämpa dörrarna t.ex, men INTE bygga kickpaneler av ovan nämda anledning, utan använda originalhål, slänga in ett baksystem (ja, bruksbil) och några basar. Detta i 740:in, men är det ens värt att komma med en så basic anläggning och bil till ens Entry? Vet ett par som gärna skulle vilja få anläggningen bedömd, men inte vågar visa sig av samma anledning som jag...
För jag är, särskilt efter denna tråden, riktigt sugen på att åka och prova på Entry på någon tävling när jag byggt klart
.