3485
Sök

Fråga: Låter bilen för mycket för SBP?

498 Inlägg
22 maj 2009
Trådstartare
S4:an jag köpte i vintras hade någon micklat med avgassystemet, kapat och pluggat ena röret på dp och sedan byggt på det andra röret. sad
Dessutom var allt ganska ruttet och läkte lite så jag bestämde mig för att bygga nytt 3 tum rostfritt hela vägen från turbon.
Köpte alla grejor och skickade iväg bilen till en arbetskamrat som skulle bygga allt.
Han sa att jag inte skulle behöva köpa någon mellandämpare eftersom en dämpare i det befintliga systemet såg ut att vara i gott skick.
Som ni kan gissa så gick det inte att använda dämparen så han byggde klart hela systemet med katt och allt utan mellandämpare och bara en liten slutdämpare.

Resultatet känns nu lite väl bröligt speciellt på tomgång så en mellandämpare ska inhandlas.
Problemet är dock att jag måste besikta bilen innan jag kan få hjälp med att svetsa på dämparen.
Bilen får körförbud den 1:a juni och frågan är ju om jag ska chansa och besiktiga eller om jag ska chansa och köra till jobbet några dagar med körförbud?

Bifogar några filmsnuttar på hur den nu låter, är det någon mening att ens prova?

http://www.youtube.com/watch?v=nPo7-eYajSc
http://www.youtube.com/watch?v=Q3TThR13284
http://www.youtube.com/watch?v=XrR1uiID4Mw

378 Inlägg
22 maj 2009
Är nog inga problem.
Turbon stryper ju mycket ljud.
Men om du vill vara på säkra sidan, fyll sista dämparen med svinto =P

// KimpaaBooY

498 Inlägg
23 maj 2009
Trådstartare
Har faktiskt tänkt på det alternativet, men skjuts inte svinton ut så fort man gasar lite?

"Unloaded"
1 557 Inlägg
23 maj 2009
Min bil pallar SBP, har video på min sida, de sa inte ett knyst om ljudet. Du klarar dig som det är smile Annars får du en jävligt sur besiktningsgubbe/gumma vill jag lova..

"When innovation meets passion!"

498 Inlägg
23 maj 2009
Trådstartare
Ja jag får nog helt enkelt chansa.

498 Inlägg
23 maj 2009
Trådstartare
Tid bokad den 28 maj 15:32.
Så nu är det bara att hålla tummarna!
Får väl hoppas på samma kille som släppte igenom min risiga audi coupé.
På den var i stort sett alla bussningar i framvagnen slut + att den fick lite för höga värden på förhöjd tomgång.
Bilen släppte han igenom ändå, jag slapp tom bromsrullarna för att jag bad om det pga av quattro.
Senast redigerat av enpatte (23 maj 2009)

498 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
Bilen gick igenom iaf, de sa inte ett knyst om vare sig dämparantalet eller ljudet.
Ang ljudet så har jag nog vant mig vid detta, låter riktigt fint när man drar på men skulle fortfarande önska att den var lite tystare på tomgång.

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
28 maj 2009
Det är 4hjulsdriften som ställer till det. Jag har likadant på min grand cherokee. Där är 4x4 ständigt inkopplat så om dom skulle prova den i bromsprovaren så hade fördelningslådan gått sönder.

498 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
Fossorna skrev:
enpatte skrev:
Tid bokad den 28 maj 15:32.
Så nu är det bara att hålla tummarna!
Får väl hoppas på samma kille som släppte igenom min risiga audi coupé.
På den var i stort sett alla bussningar i framvagnen slut + att den fick lite för höga värden på förhöjd tomgång.
Bilen släppte han igenom ändå, jag slapp tom bromsrullarna för att jag bad om det pga av quattro.

Lite OT men vad menar du med bad om de pga quattro? är de farligt för bilen eller vad?tongue

Idag går bromsrullarna med ynka 4km/h och då går alla quattro utom gen1 att köra i dem.
Hur nyttigt det är egentligen kan jag inte svara på men helt bra lär det inte vara.
Är besiktningsgubbarna osäkra så brukar man få göra ett alternativt bromsprov, men de kan nu se i sin dator vilka bilar som kan köras på rullarna.

Apropå  offtopic  så är det lite lustigt att det ska tas en lång testtur runt hela byggnaden med s4:an men med familjekombin så är det kortaste vägen  direkt till avgastestet som gäller. lol

Sök