2532
Sök

Angående särskrivningar.

Moderator+
1 081 Inlägg
13 april 2006
Trådstartare
Jag vet inte hur många gånger per dag man läser dessa särskrivningar på diverse bilar här.

tex
- Ny lackad
- Ny tvättad
- Ny vaxad
- Ny inköpt

Så svårt är det inte att skriva rätt, tänk dig ordet. Säger du ny (paus) lackad? Eller säger du nylackad? Tänk även på vad det blir för skillnad i betydelse smile Finns många fler särskrivningar men dessa är helt klart vanligast på denna sidan. Att skriva korrekt tycker iaf jag är viktigt, även om jag också skriver helt galet ibland.

Eller jag kanske har fel, alla kanske har nya lackade bilar, och nya tvättade bilar roll

Mvh

Vem jag?

Fartygsingenjör
550 Inlägg
13 april 2006
ja det är ju tur att det finns såna som du som orkar bry sig om sånt big_smile, tror ändå folk som läser det förstår innebörden
Senast redigerat av wrapman (13 april 2006)

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis

Administratör
11 935 Inlägg
13 april 2006
wrapman skrev:
ja det är ju tur att det finns såna som du som orkar bry sig om sånt big_smile, tror ändå folk som läser det förstår innebörden

Det spelar ingen roll det där, "man förstår i alla fall". Rätt ska vara rätt. Särskrivningar kan ändra innebörden av en mening totalt!

"Rökfritt" eller "Rök fritt" ... Det är bara bolma på i det senare fallet alltså...

Enkel regel: Uttalar du ett ord sammansatt, så ska det också skrivas sammansatt

...det är inte svårare än så.

edit: Notera citatet i min signatur förresten, det om blåbär smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

1 453 Inlägg
13 april 2006
Håller med till punkt och pricka.

1 417 Inlägg
13 april 2006
Inte slarva med stavningen. Tänk på att man ska bli tagen seriöst när det är seriöst, till exempel i arbetslivet, jobbansökningar osv. Om man bara skiter i att stava rätt för att folk här förstår ändå, kommer man ju glömma bort att stava rätt senare. Eller kanske helt enkelt inte kunna stava rätt.

Avstängd
1 106 Inlägg
13 april 2006
Om man skriver fel så bör man redigera svaren. O sedan skriva om.

Livet startar vid 220 km/h

1 231 Inlägg
13 april 2006
Saabare skrev:
Om man skriver fel så bör man redigera svaren. O sedan skriva om.

hehe jo du har en poäng smile

Mitt projekt: Evo III

1 436 Inlägg
13 april 2006
Om du skriver som en idiot får du också finna dig i att framstå som en idiot eftersom det är via text man kommunicerar (stavning?) på internet i allmänhet och forum i symmerhet.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

340 Inlägg
13 april 2006
symmerhet? är du säker på det?

1 436 Inlägg
14 april 2006
Jupp, jag sa inte att jag är perfekt. tongue

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

6 Inlägg
14 april 2006
vissa kanske inte har så lätt att stava pga en sjukdom som heter dyseleksi (eller hur faan de nu stavas) och för dom så är de inte så roligt att bli påpekad hela jävla tiden.. även kungen har den sjukdomen och nog faan är han kung för de!! alla har de inte lika jävla lätt i livet!!

340 Inlägg
14 april 2006
DYSLEXI eller DYSLEKTIKER...men alla har inte fått den sjukdomen eller vad det är för nått, bara lite ordkunskap som saknas:)

SSS -12
3 217 Inlägg
15 april 2006
Dyslexi är ingen sjukdom, det är en medfödd skada!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

21 761 Inlägg
15 april 2006
Och ärftlig dessutom vad jag vet. En jobbarpolare har dyslexi och hennes mor+brorsa har det också.

Jag håller med de flesta, man slarvar mycket med skrivandet. Men jag vet också att det inte är ovanligt med läs o skrivsvårigheter typ dyslexi.
Senast redigerat av Drönirettab (15 april 2006)

"Ijenkligen"
788 Inlägg
15 april 2006
ja har kommit på en sak.
alla jag känner som har dyslexi kommer från danmark eller e halvdanska

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.

dARKiE
5 031 Inlägg
15 april 2006
opeltiffi skrev:
ja har kommit på en sak.

då känner du inte många.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

"Ijenkligen"
788 Inlägg
15 april 2006
Darkie skrev:
opeltiffi skrev:
ja har kommit på en sak.

då känner du inte många.

jo de gör jag. alla mina danska kompisar har dyslexi men inga av mina svenska kompisar har de
inget illa menat mot danskar eller nåt

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.

10 287 Inlägg
15 april 2006
Intressant....

Jag har två jobbarkompisar på avdelningen som är födda i Japan. Båda talar Svenska flytande utan brytning.
Kan jag då dra slutsatsen att alla Japaner talar flytande Svenska?

/Göran

opeltiffi skrev:
jo de gör jag. alla mina danska kompisar har dyslexi men inga av mina svenska kompisar har de
inget illa menat mot danskar eller nåt

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök