3207
Sök

Angående särskrivningar.

3 295 Inlägg
15 april 2006
Kort hårig sjuk sköterska?
Korthårig sjuksköterska?

Moderator+
1 081 Inlägg
18 april 2006
Trådstartare
Det är cirka 6% av Sveriges befolkning som har tydliga tecken på dyslexi, det är förvisso ett relativt stort antal MEN det är mer än 6 av 100 här som skriver riktigt illa.

Jag har själv ett par vänner som har dyslexi, dessa skriver dock inte så illa, och framförallt försöker mycket mer än många andra att skriva korrekt. Att så många skyller slarvfel på dyslexi är bara löjligt, sen kan vi ta detta med ”e” ”d” o.s.v. istället för ”är” och ”det”. Detta är också jävla slarv som inte heller på något sätt kan förknippas med dyslexi…

Mvh

Vem jag?

183 Inlägg
18 april 2006
Håller med dej "Redbull"..

Det är ju inte bara dyslexin som är boven..
Det värsta är nästan alla som skriver med enbart små bokstäver och struntar i punkt och skriver ihop alla meningar osv.. 
För mej så blir det grötigt att läsa om personen i fråga skriver ett långt inlägg och struntar i punkter osv, och jag är säkert inte ensam om att de blir så..

Så detta gäller nog alla på detta Forum, att tänka över sitt skrivande en extra gång. smile

Tjosan!

Wallraff
319 Inlägg
18 april 2006
Slave_joe skrev:
Kort hårig sjuk sköterska?
Korthårig sjuksköterska?

hahahahhahahahahahaha

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
10 november 2006
Måste säga att detta fortfarande är ett stort problem. Tag lärdom!

757 Inlägg
10 november 2006
Nu kommer det bli ett jädra liv men tror många slyller på dyslexi pga lathet med.
Sen menar jag inte alla, jag är inte bäst på att stava men jag blir irreterad över självklara stavfel.

Med Jetplan i generna
413 Inlägg
10 november 2006
Håller med dig till fullo Redbull. När folk skriver "e" istället för "är" blir man irriterad. För det första så låter det fult som f*n att säga "e" och för det andra är det inte så jäkla jobbigt att skriva två bokstäver istället för en.

Mvh. Victor

"There is no such thing as global warming. Chuck Norris was cold, so he turned the sun up."

Jubelidiot
196 Inlägg
10 november 2006
tyvärr har jag ett norskt tangentbord där inte å,ä,ö
så jag får sitta och leta och kopiera å klistra ina alla å,ä,ö.
så jag brukar skriva "e" istället för "är".
det e inte alltid jag hittar å,ä,ö så det blir lätt sådana förkortningar.

sorry men jag gör så gott jag kan.

dra igång 140 projekt nu
no brain no pain ^^

178 Inlägg
10 november 2006
blir ju ändå en omedveten nedvärdering av en person om det är mycket skrivfel, lite dumt, men är ju så. så det är likabra att göra det till en vana att skriva ihop och sådär... typ blocketannonser som ser ut som en apa skrivit det, behöver ju inte vara nåt fel på säljaren eller bilen, men ger ju ett oseriöst intryck ändå.

när man skriver såhär på nätet så funkar det ju rätt bra att läsa även med felstavningar och vanligt slarv, men just särskrivningar stoppar upp och kräver att man läser lite noggrant för att få flyt i texten.. är väl lite därför det är irriterande.

för att inte tala om missförstånd som kan uppstå..

"Vänligen uppvisa medhavd väska för vår kassa personal"
"Glad packad lax"
"Kalv lever med kul potatis"

FreddeK
10 november 2006
Hoppas folk tar åt sig bara och börjar skärpa sig! När man pratar har man ju inte med särprat utan det är ju när man skriver. Och hur svårt kan det vara att skriva det man säger,bara lyssna på stavelsen och skriva.Inte så jävla svårt!

835 Inlägg
10 november 2006
vad är en sär skrivning?
wink haha.

ingen direkt särskrivning men:

fis-
klåda

e en klassiker. (fisklåda som dagens rätt)
Senast redigerat av Epitaph (10 november 2006)

401 Inlägg
10 november 2006
En polare till mig skrev en sak till mig en gång om att det var något som hade funnits "skit länge" (skitlänge)

och jag svarade enkelt, ja det har funnits enda sen ringmusklen uppfanns. smile

If you have a problem,
if no one else can help
and if you can find them...
Maybe you can hire THE A-TEAM!

64 Inlägg
11 november 2006
jag är "Dyslektiker", menar ni att jag ska behöva förklara mig varge gång jag skriver ett inlägg? isf borde jag skrikav in "jag är dyslektiker" så det står längst ned på alla inlägg jag gör.
menar om jag ska bli tagen för att vara seriös.

Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
605 Inlägg
11 november 2006
VictorD skrev:
Håller med dig till fullo Redbull. När folk skriver "e" istället för "är" blir man irriterad. För det första så låter det fult som f*n att säga "e" och för det andra är det inte så jäkla jobbigt att skriva två bokstäver istället för en.

Mvh. Victor

Det handlar kanske inte om ren lathet utan snare om effektivitet att skriva "e" istället för "är". Skriver man det hundra gånger så har man helt plötsligt sparat hundra tecken!!!

Det svenska språket har i alla tider utvecklats med ett kanske omedvetet mål att få det att passa in i det samhälle vi lever i förstuden samt att inte spara på "onödiga" bokstäver i orden. Behövs de inte så faller de bort! Så jag ser inte nytänkande ord och förkortningar som ett hot mot det svenska språket, där emot finner jag bakåt strävare som ett hot på vilket område de än dyker upp! Tänk om vi hade haft kvar det svenska språket som taladet för 100år sedan! Inte gjort några ändringar lr lagt till några nya ord....det verkar vara en sådär god idé.

Sen om å ifall du tycker att det är fult att säga "e" så är det ju helt  hållet upptill dig! Här på västkusten e det iaf så man ofta talar, å då blir det ännu naturligare att oxå skriva det!

Å sen var det detta här med särskrivningar....det bör vi alla tänka på å försöka bättra oss på då det verkligen kan bli feltolkningar annars! :S

Mvh // Hunny
Senast redigerat av HardcoreHunny (11 november 2006)

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!

Smålänning
7 883 Inlägg
11 november 2006
Ni som är dyslektiker kan ju ursäktas, likaså ni som inte har svenska tangentbord, men alla andra tycker även jag borde skärpa sig lite så att det inte uppkommer missförstånd som i chrizz exempel. Sen det där med många utropstecken som har varit uppe innan.

skärp er så d inte upp kommer miss förstånd!!!!!!tongue

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sleeper
3 084 Inlägg
11 november 2006
Redbull skrev:
Det är cirka 6% av Sveriges befolkning som har tydliga tecken på dyslexi, det är förvisso ett relativt stort antal MEN det är mer än 6 av 100 här som skriver riktigt illa.

Jag har själv ett par vänner som har dyslexi, dessa skriver dock inte så illa, och framförallt försöker mycket mer än många andra att skriva korrekt. Att så många skyller slarvfel på dyslexi är bara löjligt, sen kan vi ta detta med ”e” ”d” o.s.v. istället för ”är” och ”det”. Detta är också jävla slarv som inte heller på något sätt kan förknippas med dyslexi…

Mvh

Ordpolisen har talat.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Rekondare
289 Inlägg
11 november 2006
HardcoreHunny skrev:
Det handlar kanske inte om ren lathet utan snare om effektivitet att skriva "e" istället för "är". Skriver man det hundra gånger så har man helt plötsligt sparat hundra tecken!!!

Vad har man sparat då? Tid...?Nja...inte så mycket väl? Bokstäverna på tangenterna...?
Är väl ungefär som att hela tiden köra i 120 km/h på motorvägen för att spara tid...
Senast redigerat av michael561 (11 november 2006)

BMW 530iA
Audi 100 2,0E

Sleeper
3 084 Inlägg
11 november 2006
alltså på ett forum så bryr iallafall inte jag hur man stavar, det jobbiga är när de har en massa stavfel i tidningarna

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

FreddeK
11 november 2006
Själv klart så e d la skit viktigt att stava så fålk förtsår vad man skriver jag menar inte kul när man läser en sådan här mening helt utan punkter och kolon och tecken och nte så lett att förstå när man ska kanske legga in en annons på blocket som tex är en hus bil och då tror man kanske att det är ett hus och en bil men man kommer dit och få se att det är en bil med ett hus på och det kanske inte vad var man sökte men nu vad det här exemplett dåligt kanske men jag bryr mig inte för jag skiter hur jag skriver för varför s´ka folk förstå vad jag skrivet eller hur det ska dom skita i!

Nej men helt ärligt så tar jag ingen seriöst som skriver så och skulle definitivt inte lägga någon energi på att hjälpa personen i något forum. Kanske låter hårt men så är det!

Knegare
718 Inlägg
11 november 2006
Håller med dig, men det finns även vi som har dyselexi..

Dock är det oftast bara att tänka sig för. Lovar att det inte är många som skulle kunna säga att jag har dys om dom kollar på hur jag skriver.. smile

William 2009-02-20

Sök