Allmänt om volvo bakaxlar

MDSE
12 maj 2014 · 39 Inlägg

MrStalby skrev:
Om det skulle råka vara lika bra fäste på båda hjulen, vilket det ofta är på asfalt, så kommer höger bakhjul spinna loss. Detta eftersom differentialen har lättare att dela ut kraften på det hjulet.

Vilket i sig beror på att vevaxeln och därmed kardanaxeln roterar medurs och därför "lyfter" höger bak något när kraften når den stela bakaxeln. smile Detta är också anledningen till att t.ex BMW/Mercedes inte enhjular lika mycket som en gammal Volvo; effekten blir mindre märkbar i en delad bakvagn.

Jag brukar alltid testa om en bil har diffbroms genom att i låg hastighet svänga hårt åt höger på en grusplan och sen gasa på med ettans växel i. Kastar den då runt lätt utan att svarva innerhjul är det garanterat någon form av bromsad diff.

Senast redigerat av MDSE (12 maj 2014)

Ford Taunus 17M "Super" (1964)
BMW 535i "M535i" (1989)
Volvo 245L (1976)
Nisse_Hult
4 september 2014 · 19 Inlägg

Näe...
Bilar som drar iväg vid startgranen lyfter ofta vänster framhjul på grund av motorns rotationsriktning.
Följden av det blir att tyngdlagen vill dra tillbaka hjulet till marken med påföljd att det inte blir så mycket tyngd på höger bakhjul som då gör att det spinner loss lättare.
Bilen står ju och "väger" på vänster bak och höger fram.

Skillnaden mellan 1030 och 1031 är inte så hemskt stor.
Pinjongens axel är 1,58 mm grövre i 1031:an.
Det bakre lagret på pinjongen är mycket grövre på 1031.
Lagerytterringen är 3,96 mm större samt 3,05 mm högre.
Och så krondrevet då förståss.
Diffklump och axlar ska vara samma.

Jag håller på att riva en 1031 till 240 och en 1031 till 740.
Jag ska se om det är någon mer skillnad än längden.
Någon sa att det är bara att kapa den lite...?
740-axeln är ju godkänd för lite mer hästar och vrid, så någon skillnad borde det vara.

Edit:
Jag var ute i bara sipporna i nattmörkret i verkstaden och plockade fram lite axlar jag hade liggandes
och jorå, det fanns skillnader.
3 olika längder tydligen.
Jag har plockat dom från 1031, 1030 samt tror jag M30. ( Kan ha varit Amazon eller 140. )

http://www.forumbilder.se/DE052/3-olika-axlar-med-2-nabbar.jpg?width=150

Nr 1 har en grundare skål i navet och själva stången är lite tunnare.

Nr 2 har en djupare skål i navet och är även den försedd med ett hål för svarvens dubbdocka.
       Dom 2 klackarna är av lite fyrkantig modell.

Nr 3 saknar hålet i skålen, men det kanske bara har rostat igen..
       Dom 2 klackarna är av lite rundare modell.

http://www.forumbilder.se/DE052/3-olika-axlar-med-3-olika-hojd.jpg?width=150

Splines och övriga mått verkar att vara ganska lika mellan nr 2-3.
Jag ska kolla med ett digitalt skutmått sedan.

Senast redigerat av Nisse_Hult (10 oktober 2014)

http://www.v8volvo.se/
Ett forum som handlar om att äga, skruva och åka Volvo med V8 i.
Haakanzon Äppelodlare
4 december 2015 · 305 Inlägg

Någon som vet ifall det med att serienummer som börjar med s har kompressionshylsa gäller för 1055/1065 axlar?

Oreggad Ruter Knekt
22 maj 2023 · 673 Inlägg

Bump.

Är det dödsdömt att fråga samma som trådskaparen för 15 år sedan?

Har en bakaxel märkt 1023 ... 543
Men vad är det för bakaxel som ingen vill veta av? big_smile kan det vara då att man stirrar sig blind på fel siffror? Men något annat ser jag inte stansat i axeln. Ej heller märken efter en plåt.

diffat är det (men med vad?)
Kronhjulet har 41 tänder pinjongen 11 tänder på diffen om det hjälper.

Senast redigerat av Duvetdet (22 maj 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang