Tänkte på en sak när jag installera en baslåda igår.. man köper en urfet 30mm2 kabel för att den ska få bra kräm, sen sätter man en säkring vid batteriet som är ett litet tunt bleck som borde strypa strömtillförseln nått grymt? Var ligger logiken?
Tänkte även fråga om någon vet om kopparpasta fungerar bra som ledare, om man tex smetar i kopparpasta i gängorna o på kabelskon när man jordar i karossen tex?
Tänkte på en sak när jag installera en baslåda igår.. man köper en urfet 30mm2 kabel för att den ska få bra kräm, sen sätter man en säkring vid batteriet som är ett litet tunt bleck som borde strypa strömtillförseln nått grymt? Var ligger logiken?
Du vill nog inte gärna att batteriet ska börja brinna pga kortis...
kopparpasta fungerar jätte bra!! Och säkringen måste du ha den säkrar av kabeln om du inte vill ha en brand ibilen! Jag har en 35mm2 kabel och har säkrat av med en 125a säkring! säkringen ska sättas så nära batteriet som möjligt, och de säkrar bara av kabeln till tex slutsteget, sen har du ju en säkring i steget! ellerhur!?
Dom flesta metaller leder ström. Koppar leder dessutom ström riktigt bra. Finns väl några metaller som leder ström bättre, men dom är ganska så dyra...
| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Det ser ut som ett litet fjuttigt bleck men arean är tillräckligt stor. Det är dessutom väldigt kort bit för strömmen att gå igenom säkringen så att det blir inte spänningsfall. Exempel: 100A ska flyta igenom en yta som är 5 mm2 och 5 cm lång(ev en säkring), spänningsfallet blir bara 17mV om man räknar med att koppar har Rå=0,017. Tar man däremot en 5 m kabel(till slutsteget i kofferten) på 5 mm2 med samma ström så blir spänningsfallet 1,7V.
"Koppar leder la inte ström" det va den bästa idag! Har aldrig hört de men tänkte att de borde ju va idealiskt..
Det där om säkringen va ju lite intressant, det låter fysikaliskt mkt proffisionellt så de stämmer nog! Du verkar ju kunna det där, hur stort är spänningsfallet på en 5 meter lång 4mm2 kabel (lågspänningskabel, inte mångtrådig stereokabel)
"Koppar leder la inte ström" Det beror på vad man menar för koppar. Nej ska du ner & Fika på stan kan du vara lugn. Du kan försöka stoppa in koppen i vägguttaget. Det kommer inte hända någonting (om du får in den)
"Koppar leder la inte ström" Det beror på vad man menar för koppar. Nej ska du ner & Fika på stan kan du vara lugn. Du kan försöka stoppa in koppen i vägguttaget. Det kommer inte hända någonting (om du får in den)
varför du ska ha säkringen så nära batteriet e för att om sladdde skulle gå åt helvete så behöver du inte byta hela sladden.gjorde mistaget och hade säkringen på baslådan.det var bara att dra om en ny sladd..
varför du ska ha säkringen så nära batteriet e för att om sladdde skulle gå åt helvete så behöver du inte byta hela sladden.gjorde mistaget och hade säkringen på baslådan.det var bara att dra om en ny sladd..
Inte för sladdens skull, blir det för mycket påfrästningar i kabeln så blir det väldigt het och gummit runt börjar smälta, sedan kan det börja brinna. Har du inte säkringen max 30cm på batteriet så täcker inga försäkringar att din bil brann upp:)
Asså, grejen är att jag fattar varför man ska ha en säkring! =P Jag är inte dum.. det jag tänkte va hur "bra" det igentligen kan vara ur strömtillförselsynpunkt. Men fick ett bra svar på det förut så
satt med och funderade lite på de här japmax.. eftersom säkringen är den tunnaste biten på kablen borde man ju isåfall räkna på tjockleken på den och hur lång kabeln är för säkringen blir ju en form av motstånd då den inte hinner släppa igenom tillräckligt mycke ström.. sen de här men dessa säkringar som sitter i.. vanligtvis är det 40A säkringer när man köper dom (iaf där jag kollat) när en kabel kortsluts på ett färskt batteri bränner den givetvis men man skulle mycket väl kunna haft de dubbla amperetalet på säkringen om inte de dubbla igen för kortslutningsströmmen som blir är långt över 200ampere.. dock bara under en kort stund eftersom batteriets kapacitet inte är oaändlig varav man inte bör säkra av med för stor säkring... men jag tycker att man utan problem skulle kunna sätta i en rejält mycke större säkring än vad som sälj i dom kompletta säkringshållarna...
Om man sätter för stor säkring i förhållande till kabelarea så kan det bli kabelbrand pga överhettning i kabeln istället för att säkringen löser ut, det är därför som rekommendationstabellerna har de värden som står där.
Köper man en pallbock så håller den normalt sett för kanske 3 ggr så hög vikt men för att ha ordentlig säkerhetsmarginal så att den inte på något vis ska gå sönder så anges inte den belastningen. Den får helt enkelt inte gå sönder, då är det ju livsfarligt. Samma med kablar, det får absolut inte finnas risk för kabelbrand.
En säkring tål bra mycket mer än den är specad till i korta peak:ar. Bilstereotidningen testade för några år sedan skillnaden av olika säkringstyper och storlekar. Resultatet var att det inte spelade nån roll - välj den minsta säkring du kan.
// Gurra BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.