3032
Sök

6 st GAS Alpha vs 1 st JBL P1222

Gladen Audio
2 388 Inlägg
24 maj 2009
evilaudio skrev:
Frippe_L skrev:
jag tänkte med alla 6 basarna isf. men även med två 10" ska det ju gå över 140 tycker ja om han kör portat/bandpass.......

tror dock inte att dom tål nå vidare me effekt om man kör dom portar, dock vet ja att dom spelar som fan i bandpass,

Ne du borde veta lite mer om dem, jag har knappt hört dem basarna så jag kanske har lite för höga förhoppningar om vad en sån 10" klarar av.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

16 197 Inlägg
24 maj 2009
Frippe_L skrev:
evilaudio skrev:
Frippe_L skrev:
jag tänkte med alla 6 basarna isf. men även med två 10" ska det ju gå över 140 tycker ja om han kör portat/bandpass.......

tror dock inte att dom tål nå vidare me effekt om man kör dom portar, dock vet ja att dom spelar som fan i bandpass,

Ne du borde veta lite mer om dem, jag har knappt hört dem basarna så jag kanske har lite för höga förhoppningar om vad en sån 10" klarar av.

dom pallar me rätt mycke stryk slutet elle bandpass ( där ena kammaren e sluten)  men kör man dom portat å spelar dom under avstämmningen så viker som sig.. ( fast de gör ju rätt många andra basar oxå så)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

6 851 Inlägg
24 maj 2009
evilaudio skrev:
Frippe_L skrev:
evilaudio skrev:

dom pallar me rätt mycke stryk slutet elle bandpass ( där ena kammaren e sluten)  men kör man dom portat å spelar dom under avstämmningen så viker som sig.. ( fast de gör ju rätt många andra basar oxå så)

Det är därför man lägger en ganska låg avstämning..Dock blir det kanske inte lika högt, men den jag har testat lite nu har matats med 500Wrms iaf. och den håller.Vet inte hur den klarar det längre stund..
Lådan jag har är inte räknad på till den basen alls, detta va ett tokbygge för att jag hade för mycke fritid just då wink

16 197 Inlägg
24 maj 2009
TT-Avant skrev:
evilaudio skrev:
Frippe_L skrev:

Det är därför man lägger en ganska låg avstämning..Dock blir det kanske inte lika högt, men den jag har testat lite nu har matats med 500Wrms iaf. och den håller.Vet inte hur den klarar det längre stund..
Lådan jag har är inte räknad på till den basen alls, detta va ett tokbygge för att jag hade för mycke fritid just då wink

de tråkiga e bara om man kör avstämmningen för djup så tappar den en massa snärtbas-

6 851 Inlägg
24 maj 2009
evilaudio skrev:
TT-Avant skrev:
evilaudio skrev:

de tråkiga e bara om man kör avstämmningen för djup så tappar den en massa snärtbas-

Snärt..den sitter i fram..inte i suben. Delar ju Lp 50Hz så där ska inte mycke snärt vara.
Det är en sub vi pratar om va..eller va det en 10" som midbas..hehe;)

16 197 Inlägg
24 maj 2009
TT-Avant skrev:
evilaudio skrev:
TT-Avant skrev:

Snärt..den sitter i fram..inte i suben. Delar ju Lp 50Hz så där ska inte mycke snärt vara.

tokken delar sin Z18 vid 80 hz..tongue   ja kör 120 hz i jettan..tongue

6 851 Inlägg
24 maj 2009
evilaudio skrev:
TT-Avant skrev:
evilaudio skrev:

tokken delar sin Z18 vid 80 hz..tongue   ja kör 120 hz i jettan..tongue

120..! där delas mina 3½" på brädan. Jaja, alla kör vi olika wink
Inget är väl igentligen rätt eller fel.roll

21 761 Inlägg
24 maj 2009
Ingen som kör med diskantreflexhögtalare, så att diskanterna klarar ner till tex 300 Hz eller så? big_smile

4 693 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
Men lådan är kopplad så den går i 2,67 ohm. Kan man koppla så man får 2 ohm tror ni? Ska ju driva hela paketet med min GP800 steg och då vore det bäst om den är kopplad i 2 ohm. Men 2,67 är ju inte fel det heller. 1,33 ohm blir lite lite tror jag. Och låter lådan precis lika bra som ni tror att den gör så kanske man kan uppgradera sig senare med ett bättre steg.

Sen om man får tag på 6 st carpower 10" eller något så kan man ju byta dom också. smile

Men en sak i tagen. Vill veta exakt sen när jag har hämtat lådan till vilken frekvenz den ska vara avstämd till för att blåsa på så mycket det bara går.

Tänkte porta den då den blir mer lättdriven p.g.a stegets styrka.

Booyakasha!

6 851 Inlägg
25 maj 2009
Softis skrev:
Men lådan är kopplad så den går i 2,67 ohm. Kan man koppla så man får 2 ohm tror ni? Ska ju driva hela paketet med min GP800 steg och då vore det bäst om den är kopplad i 2 ohm. Men 2,67 är ju inte fel det heller. 1,33 ohm blir lite lite tror jag. Och låter lådan precis lika bra som ni tror att den gör så kanske man kan uppgradera sig senare med ett bättre steg.

Sen om man får tag på 6 st carpower 10" eller något så kan man ju byta dom också. smile

Men en sak i tagen. Vill veta exakt sen när jag har hämtat lådan till vilken frekvenz den ska vara avstämd till för att blåsa på så mycket det bara går.

Tänkte porta den då den blir mer lättdriven p.g.a stegets styrka.

0,66 eller 2.66ohm är väl det du kan köra steget i..om jag inte räknar galet nu (ganska trött)

4 693 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
Här är en bild, inte den bästa men smile

http://imageshack.dk/imagesfree/BTA81492.jpg

Booyakasha!

4 693 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
Är det dom GAS Alpha som dom har på brl just nu? Jag vet inte

Booyakasha!

16 197 Inlägg
25 maj 2009
Softis skrev:

de stämmer... 1025X heter dom om ja inte minns fel.

4 693 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
evilaudio skrev:
Softis skrev:

Jag litar på dig, tror inte du minns fel när det gäller GAS 10" wink

Skönt att det var den nya modellen iaf. Blir ev att åka någon dag i veckan och titta på den.
Synd bara att det är 40 mil fram och tillbaka, men det är smällar man får ta.

Kan inte smälta att lådan är så stor big_smile Fan va fränt det ska bli! tongue

Booyakasha!

4 074 Inlägg
25 maj 2009
Softis skrev:
evilaudio skrev:
Softis skrev:

Skönt att det var den nya modellen iaf. Blir ev att åka någon dag i veckan och titta på den.

Fråga va han ska ha för GZ basen i bakgrunden! smile

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

16 197 Inlägg
25 maj 2009
hur många liter e lådan på??

4 693 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
BJonsson skrev:
Softis skrev:
evilaudio skrev:

Fråga va han ska ha för GZ basen i bakgrunden! smile

Den var bränd, var faktiskt tvungen att fråga wink

Booyakasha!

4 693 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
evilaudio skrev:
hur många liter e lådan på??

Ca 170 liter kom vi fram till.

Portar eventuellt lådan för att den ska bli optimal.
Han som har den sa att den var uträknad, men det verkar ju inte vara så.

Låter storleken vettig?
Senast redigerat av Softis (26 maj 2009)

Booyakasha!

2 914 Inlägg
26 maj 2009
det kan nog evilaudio svara på wink

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
26 maj 2009
Det står 21L på BRL och lådan ligger runt 28L per bas minus vad basarna och ev stag tar upp.
Så det låter rätt vettigt.
Du kan ju alltid prova att fylla ett par vatten dunkar och sätta i lådan om du tycker att den spelar för djupt.

Om det blir bättre så är det ju bara att montera stag i lådan som tar upp samma volym som vattendunkarna.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Sök