3332
Sök

Dröm: Köra runt i USA

351 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
Tjena.

Har som dröm att en dag åka till USA, köpa en bil, och sen bara köra var jag vill i några månader. T:ex en Chevrolet Express eller något liknande, som man bygger om lite med kyl, säng och lite sånt.

Tänkte bara höra vad ni andra har för tankar om något sånt här?

Vilken bil är mest passande?
Hur gör man med försäkringar och uppehållstillstånd?
Laptop med trådlöst internet över hela USA?
Problem man kan stöta på?

Skulle vara kul att höra vad ni har för åsikter!

Smålänning
7 883 Inlägg
24 maj 2009
Tycker du ska satsa på en äkta G20 van om du kör bil i USA smile

Försäkringar och uppehållstillstånd... Uppehållstillstånd har jag ingen aning omvad som gäller, men försäkringar bör räcka med en fast address att skicka räkningarna till...

Internet funkar nog dom i sverige smile Dom har väll 3G eller liknande där med?

Problem... Vet inte... Skulle vara att betala räkningar och sådant då... Men det får du ju höra med banken... Betalkort och sånt ska ju funka i alla fall... Sen har du ju rena praktiska problem, t.ex att nätspänningen är 110 volt istället för 230 om du ska ha med grejer hemifrån...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Random Hero
4 047 Inlägg
24 maj 2009
twin_cam skrev:
Tycker du ska satsa på en äkta G20 van om du kör bil i USA smile

Försäkringar och uppehållstillstånd... Uppehållstillstånd har jag ingen aning omvad som gäller, men försäkringar bör räcka med en fast address att skicka räkningarna till...

Internet funkar nog dom i sverige smile Dom har väll 3G eller liknande där med?

Problem... Vet inte... Skulle vara att betala räkningar och sådant då... Men det får du ju höra med banken... Betalkort och sånt ska ju funka i alla fall... Sen har du ju rena praktiska problem, t.ex att nätspänningen är 110 volt istället för 230 om du ska ha med grejer hemifrån...

dom flesta laddare osv går på 110-240 v så de är nog ingen störe fara smile

Dog food lid. Backwards

351 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
Man hade väl kunnat ha ett litet kylskåp + ett uttag för mobiltelefon eller laptop? Hade kanske fått ha några extra batterier när bilen står still, men det borde väl funka?

DFFL
9 020 Inlägg
24 maj 2009
Köpa husbil istället och slippa bygga om en bil?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

351 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
FireTraXX skrev:
Köpa husbil istället och slippa bygga om en bil?

Husbil är så stort och dyrt..

4 682 Inlägg
24 maj 2009
fanns ett bra reportage om resande i Usa i wheelsmagazine för ett tag sen, införskaffa den tidningen eller en annan tidning med ett likande reportage så får du mycket bra fakta.

å glöm inte att åka längs route 66 om du e ute kör i Usa ,lär ska vara en riktig upplevelse smile .

DFFL
9 020 Inlägg
24 maj 2009
Moparboy440 skrev:
fanns ett bra reportage om resande i Usa i wheelsmagazine för ett tag sen, införskaffa den tidningen eller en annan tidning med ett likande reportage så får du mycket bra fakta.

å glöm inte att åka längs route 66 om du e ute kör i Usa ,lär ska vara en riktig upplevelse smile .

Route 66 används väl inte ens längre?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

351 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
Ska spara som fan och bo hos föräldrarna, så största delen av lönen sparas.. Så inom några år hade jag gärna gett mig av. Har lite försäkringspengar på banken redan;)

Hur jag ska köra vet jag inte än.. Sitter och surfar på amerikanska turisthemsidor och granskar google earth hela dagarna. Miami, NY, San Fransisco (Malibu, Santa Monica), Mississippi.. Key West ska nog också besökas. Verkar vara ett riktigt paradis!

Kom gärna med fler förslag på ställemn man kan besöka.

GPS är självklart. Tänkte använda en laptop med Google Earth som gps. Köper man en GPS-sändare och trycker in i laptopen, så finns det program för Google Earth som fungerar som vägbeskrivningar och sånt.. Samt man ser satellitbilder på var man är. Granskar området runt omkring mig och se något intressant så kör man dit bara:D

Något som ska påpekas också är att jag inte kommer åka ensam.. Kommer bli drygt ensamt ju. Har pratat med några kompisar om det som också finner det intressant. Allt blir billigare om man är 2 st.

Jag försöker
9 Inlägg
24 maj 2009
FireTraXX skrev:
Moparboy440 skrev:

Näe, va jag vet så används den inte, går åka vissa delar dock, medans vissa bitar är borttagna då marken vägen är på fått andra ägare.

OEM <3
6 957 Inlägg
25 maj 2009
ewrs skrev:
Själv har jag planerat en resa till USA - avresetid: Unknown.

Planerar att hyra en bil (gärna en Mustang-cab smile), köra hela Route 66 och sen avsluta resan med ett par veckor i LA. smile Tvärvägrar att åka över en vecka eller så. Jag ska ha tid att göra det jag vill.

Ska bli kul att följa din resa om den blir av i alla fall. Du får starta en tråd här. smile

Ett par veckor i L.A? En jobbarkompis var där och berätta att de är inte fullt lika kul i L.A som
alla tror.
Miami rekommenderas big_smile

Sen en helhelg i Las Vegas wink

OEM <3

bitter besserwisser
644 Inlägg
25 maj 2009
du får ju vara tre månader i USA utan speciellt uppehållstillstånd. Glöm inte att regga ESTA minst 2 veckor innan avfärd så är det lugnt. Gör du på amerikanske ambassadens hemsida under "visas" sedan "non-imigrant visas"
Bilar köper du billigt men bygga om är en annan sak. Det tar ju lite tid. Är det inte bättre att hyr en mindre husbil?

Trådlöst usb-internet som vi kör här är inte särskilt vanligt i USA. Ta vad du än gör inte med eget svenskt. Kör på internet kafé istället, finns i var och annan hörna.

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

bitter besserwisser
644 Inlägg
25 maj 2009
ewrs skrev:
Själv har jag planerat en resa till USA - avresetid: Unknown.

Planerar att hyra en bil (gärna en Mustang-cab smile), köra hela Route 66 och sen avsluta resan med ett par veckor i LA. smile Tvärvägrar att åka över en vecka eller så. Jag ska ha tid att göra det jag vill.

Ska bli kul att följa din resa om den blir av i alla fall. Du får starta en tråd här. smile

Ett par veckor i L.A? nej fy fan.. ett par veckor i Cali är en sak men man blir galen under ett par veckor i enbart L.A
Precis som N.Y.C en vecka är max om man inte bor där.

Musse cab är löjligt billiga att hyra om man fyllt 25. Även billig att köpa.. funderar på om jag ska införskaffa mig en.

Niclas Magnusson

221 Inlägg
25 maj 2009
stanna i sverige istället ! jag hade inte pallat åka runt i usa!

Avstängd
512 Inlägg
25 maj 2009
Varför köpa en van? Ska du ta med denna hem sedan till Sverige? Som är värd ca 0kr här, räkningarna väl inga problem, bara be nån i Sverige kolla post mm, och likadant med internet och dator mm...hellre hyrbil, eller köp nåt som är gångbart i Sverige,.

bitter besserwisser
644 Inlägg
25 maj 2009
motor_power skrev:
stanna i sverige istället ! jag hade inte pallat åka runt i usa!

säger killen som har sitt längsta resmål som profilbild

Niclas Magnusson

351 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
Crozzfire skrev:
Varför köpa en van? Ska du ta med denna hem sedan till Sverige? Som är värd ca 0kr här, räkningarna väl inga problem, bara be nån i Sverige kolla post mm, och likadant med internet och dator mm...hellre hyrbil, eller köp nåt som är gångbart i Sverige,.

Tänkte det kunde vara bra med en van.. Man kan trycka in en liten kyl, samt man har plats för att sova där bak om man inte har tillgång till motell/hotell.

Att ta med den hem hade jag knappast tänkt göra.. Man köper den där och säljer den innan man åker hem. Har man tur får man pengarna tillbaka big_smile

Men kan man inte skaffa trådlöst internet i USA som täcker ungefär hela landet? Man vill ju kunna vara uppkopplad när man besöker lite mer "öde" ställen...

4 682 Inlägg
25 maj 2009
FireTraXX skrev:

nej den används inte, men stora delar av den går fortfarande att åka på om du har en någorlunda robust bil.

DFFL
9 020 Inlägg
25 maj 2009
Moparboy440 skrev:
FireTraXX skrev:

nej den används inte, men stora delar av den går fortfarande att åka på om du har en någorlunda robust bil.

Låter ju jävligt betryggande. tongue

"Hyr en pansarvagn så är det gröna bananer."

Russel Crowe, Gladiator.

4 682 Inlägg
25 maj 2009
FireTraXX skrev:
Låter ju jävligt betryggande. tongue

"Hyr en pansarvagn så är det gröna bananer."

ja och pansarvagnen skyddar ju mot hagelskotten från de lokala Rednecksen oxå, inget dåligt val alltså wink.

Sök