Saxat från min tråd ang Rostlagning..
"Tänkte bara passa på att komma med ett tips om du skulle behöva göra något liknande i framtiden, så att du slipper lägga ner ondödigt jobb smile Jag har bra erfarenhet av rostskyddsmålning osv eftersom jag jobbar med det dagligen..
Det bästa du kan göra är att lägga ner väldigt mycket tid på blästringen så att du slipper rostätare. Sen gör inte zink någon nytta alls om det inte ligger närmst plåten, så att zink ovanpå spackel/rostätare är väldigt onödigt, samma gäller rostätare utanpå spackel.
Den ordning som är bäst är: blästring, zink, helst grund innan spackel som du ruggar upp rejält innan spackel (så att det fäster), funkar att lägga spackel på zink också men ett extra lager grund gör ingen skada. Sen när det är färdig spacklat så är det grund som gäller, efter det är det lack och alternativt klarlack.
Finns många som lägger spackel direkt på blästrad/slipad plåt vilket inte är någon höjdare då man helst ska ha någon form av rostskydd närmst plåten. Ofta blir folk inte av med all rost när de blästrar själva och då sprider sig rosten direkt igen..
Är resten av bilen klarlackad så prova att klarlacka den lackade ytan.. Annars kan polering och vaxning göra susen.
Lycka till med kärran!"
Edit*
Har du bara "ytrost" så förstår jag ej varför man skulle borra i plåten?
Var bara som sagt apnoga med blästringen. Annars sitter du snart igen med blästern i högsta hugg.
Sandpapper: Hör med din återförsäljare.
Spackel: Jag har använt ett metallspackel (Hör med ÅF)
Färg:? Kolla upp din färgkod sen ta du en tripp till din ÅF och så fixar dem hem rätt färg.
Senast redigerat av Mollllgan (24 maj 2009)