andreas_gbg_ skrev:
maximus skrev:
andreas_gbg_ skrev:
HAHA, hade jag haft 25-27 grader i min pool hade jag blivit överlycklig
Ingen solfångare?
heh. Skulle kosta mig ca 30.000kr till min pool på 45 kubik (de alternativen jag kollat upp iaf). Däremot har en av mina chefer kommit en ett kanon alternativ till solfångare. En svart slang kopplat från pumpen, upp på det svarta plåttaket och fram och tillbaka där uppe så mycket som får plats, sedan ner ordinarie väg till poolen. Alternativt koppla in ett eget system med en egen pump som går lite långsammare. Detta kommer inte kosta många kronor extra i drift men vara mycket effektivt.
ok menhur många m^2 då om man säger att den är 2m djup så blir det 22,5 m^2 ca
Det är ju precis vad solfångare är typ svart pexrör med UV skydd.... din 400m slang kommer vara fnöske efter ett år.. det blir ju billigt..
skulle det bli kallt en natt så kommer din slang också frysa sönder om du inte tömmer ur den varje gång.
22,5*690 = 15525 det beräknat på vad jag skrev
citat:
http://www.exoheat.com/produkter_oglasa … ngare.htmlExoHeat’s nya poolsolfångare med en
verkningsgrad på 97% som samtidigt är
enkelt dräneringsbar och fryssäker till
ett pris av 690:-/m2 inkl moms, oavsett
storlek. Ingående plastkomponenter är
tillverkade för en livslängd om 50 år. Pmärkning
i kombination med varumärket
ExoHeat borgar för högsta kvalitet.
Senast redigerat av Sushikocken (1 juni 2009)
Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!