3140
Sök

Köpråd - Pigg bil för max 50k

30 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
#1
Tjena

Nu har jag tröttnat på min volvo 740. Känner att det är dags att skaffa något lite nyare och lite vassare. Så jag har börjat kika runt lite, men vet inte speciellt mycket om andra bilar tongue. Som rubriken säger så får den kosta max 50.000kr. Mina "krav" då.

Sedan
Bakhjulsdriven. Fyrhjulsdrift går väl också bra, men är absolut inget jag vill lägga extra pengar på.
Helst 4 dörrar. Det här är inget absolut krav, men står ganska högt i listan.
Drivmedel spelar ingen roll (inte el dock tongue)
Manuell växling

Den måste vara pigg. Min nuvarande bil, 740n, är glt 16v modellen, med 160hk. Den går ganska bra med tanke på hur gammal den är, men jag vill ha en bil som går bättre än så. Jag vill kunna rejsa lite smile

Förbrukning. Runt 1L/mil får den dra. 740n drar såpass, och jag överlever det.
Som ni säkert förstått redan, så ska den ha baksäte wink

Turbo hade varit gött.
Sen får den naturligtvis gärna vara lite lyxig inuti med elhissar/speglar, skinnsäten, taklucka etc, men det är absolut inga krav smile

Ja, det här låter onekligen som en redig drömbil, men jag tror att det finns, och jag är säker på att ni kommer med många bra tips. Polaren hade en BMW e34 530 en gång, och den gillade jag skarpt. Kanske säger lite mer om vad jag vill ha. Den gick bra med smile

Tack på förhand

/Jocke
Senast redigerat av Jooster (26 maj 2009)

huh?
10 427 Inlägg
26 maj 2009
#2
BMW 328 E36 tom 1997 eller BMW 328 E46 tom 1999 är nog mitt i prick.

Vanligaste konverteringsbilen från 740 också verkar det som wink

Tex:
http://www.blocket.se/varmland/BMW_328_ … =6&w=3

Om det duger med halvskinn tongue
Senast redigerat av steifan (26 maj 2009)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 maj 2009
#3
steifan skrev:
BMW 328 E36 tom 1997 eller BMW 328 E46 tom 1999 är nog mitt i prick.

Vanligaste konverteringsbilen från 740 också verkar det som wink

Tex:
http://www.blocket.se/varmland/BMW_328_ … =6&w=3

Om det duger med halvskinn tongue

Vafan ekar det här? wink


Jag tycker också du skall köpa dig en 328, pigg och förhållandevis snål bil med trevligt vrid. Undrar du något kolla autopower.se, Där hittar du det mesta. Annars är det bara att fråga smile

Lycka till med köpet!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

huh?
10 427 Inlägg
26 maj 2009
#4
Rquired skrev:
steifan skrev:
BMW 328 E36 tom 1997 eller BMW 328 E46 tom 1999 är nog mitt i prick.

Vanligaste konverteringsbilen från 740 också verkar det som wink

Tex:
http://www.blocket.se/varmland/BMW_328_ … =6&w=3

Om det duger med halvskinn tongue

Vafan ekar det här? wink

Too slow helt enkelt wink

Han kan ju säkert köpa sig en Audi A4 1,8T Quattro också:
http://www.blocket.se/jonkoping/Audi_A4 … =6&w=3

Tom Turbo så kanske passar in ännu bättre. Just exemplet kanske var lite väl inkört.


2 751 Inlägg
26 maj 2009
#5
http://www.blocket.se/helsingborg/Golf_ … 22&w=3

eller en Bmw 328.... Golfarna lär dock vara frächare.

Who Djaa bless no man curse

huh?
10 427 Inlägg
26 maj 2009
#6
DasAuto skrev:
http://www.blocket.se/helsingborg/Golf_GTI_1_8_Turbo_21753690.htm?ca=22&w=3

eller en Bmw 328.... Golfarna lär dock vara frächare.

+att Golfarna är framhjulsdrivna och det ville han ju inte ha tolkar jag det som.

Finns inte så extremt många bakhjulsdrivna bilar som kan räknas som pigga och har bra utrustning.
Höpp: och kostar 50 000.

Finns ju även gamla slagskepp med kunglig utrustning, men dessa kanske inte direkt räknas som pigga osv.
Senast redigerat av steifan (26 maj 2009)


23 Inlägg
26 maj 2009
#7
Min polare har en sån 328. dock så har den garanterat blivit rejält piskad sen den va ganska ny så har har fått kosta på den väldigt mycket pengar men den är väldigt rolig att köra. inte så dyra reservdelar som jag trodde det skulle vara heller.

735 Inlägg
26 maj 2009
#8
Vi gorgare är så fruktansvärt förutsägbara wink Nu kör vi nått annorlunda!

Med den här bilen slipper du dyra verkstadsfakturor, dom går inte sönder! :

AMS 990709:
Plus- Körglädje, balans, styregenskaper, utrustning, kvalitetskänsla.
Minus - Kursstabilitet på spårig väg, överreagerande anti-spinnsystem. 

= Lexus mellanklassare är en chock för de tyska mästarna; en härlig och kompetent åk- och körvagn!

Våga vara annorlunda!!

http://www.blocket.se/dalarna/Lexus_IS2 … =6&w=3

Och JA den är bakhjulsdriven!
Senast redigerat av tobee (26 maj 2009)

huh?
10 427 Inlägg
26 maj 2009
#9
Lexusen var ju inte direkt sådär 'ooh snabb bil' wink


Lexus IS 200 2liters sexa 155hk/195Nm

http://www.auto-motor-und-sport.de/einz … 44950.html

0-80 km/h     6,8 Sek.
0-100 km/h     10,1 Sek.
0-120 km/h     14,1 Sek.
0-130 km/h     16,7 Sek.
0-140 km/h     0,0 Sek.
0-160 km/h     27,2 Sek.
0-180 km/h     38,5 Sek.
0-200 km/h     0,0 Sek.
Herstellerangabe 0-100 km/h     9,5 Sek.
Höchstgeschwindigkeit     215 km/h


735 Inlägg
26 maj 2009
#10
steifan skrev:
Lexusen var ju inte direkt sådär 'ooh snabb bil' wink


Lexus IS 200 2liters sexa 155hk/195Nm

http://www.auto-motor-und-sport.de/einz … 44950.html

0-80 km/h     6,8 Sek.
0-100 km/h     10,1 Sek.
0-120 km/h     14,1 Sek.
0-130 km/h     16,7 Sek.
0-140 km/h     0,0 Sek.
0-160 km/h     27,2 Sek.
0-180 km/h     38,5 Sek.
0-200 km/h     0,0 Sek.
Herstellerangabe 0-100 km/h     9,5 Sek.
Höchstgeschwindigkeit     215 km/h

Visste att du skulle ta upp det wink När han tröttnat på effekten finns det kompressorkit att köpa på Toyota! Sen kör den åttor kring 328or big_smile Helt lagligt!

http://www.garaget.org/?car=85883
Senast redigerat av tobee (26 maj 2009)

huh?
10 427 Inlägg
26 maj 2009
#11
tobee skrev:
steifan skrev:
Lexusen var ju inte direkt sådär 'ooh snabb bil' wink


Lexus IS 200 2liters sexa 155hk/195Nm

http://www.auto-motor-und-sport.de/einz … 44950.html

0-80 km/h     6,8 Sek.
0-100 km/h     10,1 Sek.
0-120 km/h     14,1 Sek.
0-130 km/h     16,7 Sek.
0-140 km/h     0,0 Sek.
0-160 km/h     27,2 Sek.
0-180 km/h     38,5 Sek.
0-200 km/h     0,0 Sek.
Herstellerangabe 0-100 km/h     9,5 Sek.
Höchstgeschwindigkeit     215 km/h

Visste att du skulle ta upp det wink När han tröttnat på effekten finns det kompressorkit att köpa på Toyota! Sen kör den åttor kring 328or big_smile

http://www.garaget.org/?car=85883

Kostar det 50 000 till eller? wink

Förresten så var det ju faktiskt 'pigg' bil som efterfrågades, och det upplevs säkert Lexusen som.
Jag kanske inte ska veva för mycket med siffror.


735 Inlägg
26 maj 2009
#12
steifan skrev:
Kostar det 50 000 till eller? wink

Förresten så var det ju faktiskt 'pigg' bil som efterfrågades, och det upplevs säkert Lexusen som.
Jag kanske inte ska veva för mycket med siffror.

40 000:- he he...

Jag låna en på Toyota förrut. Och dom är riktigt trevliga att köra! Effekten är dock en nackdel, men den enda nackdelen. Som sagt, dom går ju inte sönder. För dom pengarna han sparar på att inte köpa slutkörd BMW 328 kan han köpa kompressor inom ett år tongue

201 Inlägg
26 maj 2009
#13
Måste det vara LHD? (vänsterstyrd) wink

Be A Part Of The Driving Force

499 Inlägg
26 maj 2009
#14
Rquired skrev:
Jag tycker också du skall köpa dig en 328, pigg och förhållandevis snål bil med trevligt vrid. Undrar du något kolla autopower.se, Där hittar du det mesta. Annars är det bara att fråga smile

Lycka till med köpet!

Mja, pigg är den ju inte men visst är det en trevlig bil för de pengarna! Att använd ord som pigg eller snbb är helt fel.

Prestandan går ju inte jämföra med exempelvis en 850 Turbo/SAAB 9000/9-3 osv med uppskruvat laddtryck.
Senast redigerat av Hellquist (26 maj 2009)


735 Inlägg
26 maj 2009
#15
Hellquist skrev:
Mja, pigg är den ju inte men visst är det en trevlig bil för de pengarna! Att använd ord som pigg eller snbb är helt fel.

Prestandan går ju inte jämföra med exempelvis en 850 Turbo/SAAB 9000/9-3 osv med uppskruvat laddtryck.

Driver du med oss eller? En pigg bil är alltså en turbobil med 200-250hk och inget annat? Låt inte tråden spåra ur nu, detta är en individuell fråga... Grabben har kört en 740 GLT innan och jag tror inte han uppfattar en 328 som särskillt slö...

30 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
#16
Tack alla för era svar, jättesnällt att ni tar er tid. Ska försöka lägga in några kommentarer smile
Handydan: Hehe, ja, den måste vara vänsterstyrd.

Att köpa en bil som går okej nu, för att gå jävligt bra sen, när jag lagt ytterligare 40k på den känns inte som det roligaste. Jag har inga problem med att vara alternativ, och även om idén med en Lexus är rolig, så är det nog inte riktigt min grej, tyvärr. Men tack för idén iallafall.

Golf går bort pga framhjulsdriften tyvärr. Men tack ändå.

Verkar som att de flesta här förespråkar BMW 328. Ska titta närmare på dom, klart intressant. Audi är också intressant, men som jag skrev så vill jag inte lägga massa pengar på 4wd, och det känns som att man gör det om man skaffar en quattro.

Saab och volvo är inget o ha eller? tongue med tanke på att ingen verkar förespråka dem menar jag...

Ska kika på BMW 328 som sagt. Fortsätt gärna tipsa om ni kommer på något, allting är uppskattat.

/Jocke

huh?
10 427 Inlägg
26 maj 2009
#17
Saab och Volvo för 50 000kr är till 95% fwd, och det ville du ju inte ha.

Tänkte föreslå S40 T4 annars wink


Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 maj 2009
#18
Lexusen är en väldigt härlig bil men helt...blank om du förstår hur jag menar. Där Bmw har karaktär och ger ett intryck så "är" bara en Lexus. Bmwn är bra mycket roligare, men till vardags brukar en Bmw upplevas som lite nervös. 2.8an har en lite annorlunda, mer tillbaka lutat karaktär än vad Bmw brukar ha och duger alldeles utmärkt till att glida runt med till vardags. Även om Lexus är bekvämare.

Sen, visst brukar Bmws vara hårt körda men det finns fler ordentliga ex än rishögar därute. Det gäller bara att kontrollera bilarna noggrannare. Och i det här fallet, Lexusen finns enbart i lite nyare årsmodeller. Alltså måste man begränsa sig till de billigaste på blocket om man skall ha en för 50k. Och det kan jag nästan lova dig att de exemplar som är såpass billiga är slitna eller nått skumt med.
Om du jämför med Bmwn som kom -95, där börjar de billigaste på ca 25k. För 50k kan du köpa dig en riktigt fin på firma med garanti och allt. Visst kan du hitta en fin IS för pengen men i det här fallet är chansen betydligt större att hitta en ok 328.

Hellquist: Att säga att 328 inte är en pigg bil tycker jag är väldigt fel. Att bmwn känns slöare än Volvon är nog bara för att den hanterar effekten bättre. Visst känns volvon väldigt mycket starkare när det rycker i ratten när man trycker på, men i verkligheten är den inte så mycket snabbare. (orginal alltså, att jämföra en orginalbil med en trimmad är inte riktigt jämt) Om du nu vill ha en 220hp i din 328a så bytt till ett ostrypt insug (gärna från en 325), du förlorar den tillbakalutade karaktären jag beskrev ovan men får en starkare "sportigare" motor.

TS: Saab och Volvo är inget att ha, dels för att du skrev ingen FWD wink Men personligen tycker jag kurvegenskaper, balans osv går före en massa chippade hästar på pappret. Sen brukar dessa FWD_Turbo ägare ofta envist hävda att man kan sätta dit ett väghållningskit. Å andra sidan är inte en saab/volvo men sådant kit ens i närheten av en orginal Bmw. Och dels, om du lägger pengar på ett kit till en svensk. Varför inte kosta på Bmwn samma sak så den blir ännu bättre?

Allt är en smakfråga om det skall vara ryckig och nervig (men snabb) FWD bil eller något långsammare med bra mycket stadigare bil (inte bara Bmw, men i klassen max 50k är det inte mycket som utmanar)

Kolla i alla fall på Mercedes, inte körglada som en Bmw men väldigt kompetenta när det gäller kurvig väg. Å andra sidan kostar oftast motsvarande MB rätt mkt mer än motsvarande Bmw, och dom är inte lika snåla heller.

Där finns en hel del bra alternativ, jag tycker Bmwn är det bästa om du är ute efter en körglad bil.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

huh?
10 427 Inlägg
26 maj 2009
#19
Rquired skrev:
Å andra sidan är inte en saab/volvo men sådant kit ens i närheten av en orginal Bmw.
Och dels, om du lägger pengar på ett kit till en svensk.

Har du testat själv? wink


Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 maj 2009
#20
steifan skrev:
Rquired skrev:
Å andra sidan är inte en saab/volvo men sådant kit ens i närheten av en orginal Bmw.
Och dels, om du lägger pengar på ett kit till en svensk.

Har du testat själv? wink

Kört en volvo/saab med väghållningkit? Japp

Kört alla Saabar och alla volvo med väghållningskit och jämfört med alla Bmw? Nej

Men om man jämför med den nivån Bmw vanligvis ligger på när det gäller väghållning vs. den nivån volvo eller saab brukar ligga på så krävs det mer än ett väghållningskit för att svenskarna skall få köregenskaper som tysken

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök