Lexusen är en väldigt härlig bil men helt...blank om du förstår hur jag menar. Där Bmw har karaktär och ger ett intryck så "är" bara en Lexus. Bmwn är bra mycket roligare, men till vardags brukar en Bmw upplevas som lite nervös. 2.8an har en lite annorlunda, mer tillbaka lutat karaktär än vad Bmw brukar ha och duger alldeles utmärkt till att glida runt med till vardags. Även om Lexus är bekvämare.
Sen, visst brukar Bmws vara hårt körda men det finns fler ordentliga ex än rishögar därute. Det gäller bara att kontrollera bilarna noggrannare. Och i det här fallet, Lexusen finns enbart i lite nyare årsmodeller. Alltså måste man begränsa sig till de billigaste på blocket om man skall ha en för 50k. Och det kan jag nästan lova dig att de exemplar som är såpass billiga är slitna eller nått skumt med.
Om du jämför med Bmwn som kom -95, där börjar de billigaste på ca 25k. För 50k kan du köpa dig en riktigt fin på firma med garanti och allt. Visst kan du hitta en fin IS för pengen men i det här fallet är chansen betydligt större att hitta en ok 328.
Hellquist: Att säga att 328 inte är en pigg bil tycker jag är väldigt fel. Att bmwn känns slöare än Volvon är nog bara för att den hanterar effekten bättre. Visst känns volvon väldigt mycket starkare när det rycker i ratten när man trycker på, men i verkligheten är den inte så mycket snabbare. (orginal alltså, att jämföra en orginalbil med en trimmad är inte riktigt jämt) Om du nu vill ha en 220hp i din 328a så bytt till ett ostrypt insug (gärna från en 325), du förlorar den tillbakalutade karaktären jag beskrev ovan men får en starkare "sportigare" motor.
TS: Saab och Volvo är inget att ha, dels för att du skrev ingen FWD
Men personligen tycker jag kurvegenskaper, balans osv går före en massa chippade hästar på pappret. Sen brukar dessa FWD_Turbo ägare ofta envist hävda att man kan sätta dit ett väghållningskit. Å andra sidan är inte en saab/volvo men sådant kit ens i närheten av en orginal Bmw. Och dels, om du lägger pengar på ett kit till en svensk. Varför inte kosta på Bmwn samma sak så den blir ännu bättre?
Allt är en smakfråga om det skall vara ryckig och nervig (men snabb) FWD bil eller något långsammare med bra mycket stadigare bil (inte bara Bmw, men i klassen max 50k är det inte mycket som utmanar)
Kolla i alla fall på Mercedes, inte körglada som en Bmw men väldigt kompetenta när det gäller kurvig väg. Å andra sidan kostar oftast motsvarande MB rätt mkt mer än motsvarande Bmw, och dom är inte lika snåla heller.
Där finns en hel del bra alternativ, jag tycker Bmwn är det bästa om du är ute efter en körglad bil.