Sluskk skrev:
volvo b230ft motor i en bmw e36 karos -92 omöjligt ?
hej undrar om någon har konvetera in en volvo trubo motor i en bmw någon gång många använder bmw vexellådor i volvo då tänkte jag varför inte en lagligt bmw turbo på 200+hk
Detta ska inte vara något problem, beror dock lite på om bilen är helbilsgodkänd, men annars är det bara slänga i en B230FK/FT, dom motorerna är identiska förutom WG klockan, FK (135hk) är lågtrycks turbo och FT (165hk) är högtrycks turbo, men det spelar alltså ingen roll vilken du skaffar, sen kör du med en omsvettsad BMW låda från en 325 eller dylikt, 535 ska tydligen hålla riktigt bra och är ganska prisvärd, sen kör du med en Volvo 702 tryckplatta (tror den heter så) och en BMW lamell.
Då har vi en Volvo motor med BMW låda ihop monterad, sen får du antagligen bygga om oljetråget så motorn får plats vid framvagnen, bygga egna motorfästen och växellåds fästen, beroende på hur du bygger och hur låda och motor passar ihop utan att bakanten på motorn tar i torpeden, så kanske det inte behövs byggas om någon kardan men räkna med att det behövs, sen är det det roliga kvar... att montera tryckrör/IC och elsystemet som ska kopplas och lite bränsle och sånt, sen reggar du in den, nemas problemas! Har för mig att SFRO sa till mig att ett motorbyte med max 20% effekt ökning går att få fixat direkt hos svensk bilprovning, för en mindre peng än "ombyggt fordon" kostar.
Motorn måste vara i avgascertifierat utförande för att få den att gå igenom (montera bara alla original delar från volvon, bränsle pump, kat, turbo, IC etc).
Nu när du är hemma från bilprovningen kan du fixa upp effekten i motorn till ca 300 hk utan större kostnader, beroende på hur pass duktig du är på motorer och kan själv förstås
Lycka till !
/Mvh