2557
Sök

Volvo b230ft motor i en bmw e36 karos -92 omöjligt ?

778 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
#1
volvo b230ft motor i en bmw e36 karos -92 omöjligt ?

hej undrar om någon har konvetera in en volvo trubo motor i en bmw någon gång många använder bmw vexellådor i volvo då tänkte jag varför inte en lagligt bmw turbo på 200+hk

Yxa
100 Inlägg
26 maj 2009
#2
Om det blir ombyggt fordon ska de inte vara nåra problem. Osäker annars.

Passat kombi TDI 4motion -12
Skoda Octavia RS TDI -08
Volvo 360 GL -88
Passat 1.8t krutcupen bil -97

778 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
#3
jo jag läste det fram till 93 var det okej med hel motor byte

Yxa
100 Inlägg
27 maj 2009
#4
kan kolla i sfro's bygghandbok tills imorn. står massa vettigt i den smile

Passat kombi TDI 4motion -12
Skoda Octavia RS TDI -08
Volvo 360 GL -88
Passat 1.8t krutcupen bil -97

12 086 Inlägg
27 maj 2009
#5
Att hinka i en B230FT i en 325 från 92 ser jag inga problem i, utöver den moraliska biten då wink
Det som krävs är att du tar ett helt motorpaket med katalysator och lambdasond/er.
Någon "ombyggt fordon" regbesiktning behövs inte.

Ps. Fast de finns inga FT med 200hk original.

778 Inlägg
27 maj 2009
Trådstartare
#7
haha jojo det vet vi alla att volvo är slö orginal wink

5 Inlägg
12 juli 2009
#8
Håller på me en b230 som ja ska sätta i min 325a. har du några tips på hur man ska koppla elen i bilen?


GREASEMONKEY
822 Inlägg
18 juli 2009
#9
JapMax skrev:
Ps. Fast de finns inga FT med 200hk original.

Lätt fixat med ett chip, då ska man kunna kräma ur 200+ utan problem, min gammla 745 med 230FK -98 motor och ombyggd WG låg på ca 225hk, allt var original, alltså inga efftermarknads delar.

Nu sitter jag och ruvar på en  BMW e34 99.9% rostri 89a, från tyskland med 18k på mätaren, super fräsh, allt som jag tänker göra på den är möjligen ett par rondell Y-eker fälgar eller liknande 17" sen ska det monteras en B230FK/FT med omsvetsad 525i låda och moddifierad motor till ca 300hk, det kommer bli en rullande testbänk, och det är kul att bilens prestanda fortfarande finns kvar, inget är slitet knapp...

Mvh S.Österdahl

GREASEMONKEY
822 Inlägg
18 juli 2009
#10
Sluskk skrev:
volvo b230ft motor i en bmw e36 karos -92 omöjligt ?

hej undrar om någon har konvetera in en volvo trubo motor i en bmw någon gång många använder bmw vexellådor i volvo då tänkte jag varför inte en lagligt bmw turbo på 200+hk

Detta ska inte vara något problem, beror dock lite på om bilen är helbilsgodkänd, men annars är det bara slänga i en B230FK/FT, dom motorerna är identiska förutom WG klockan, FK (135hk) är lågtrycks turbo och FT (165hk) är högtrycks turbo, men det spelar alltså ingen roll vilken du skaffar, sen kör du med en omsvettsad BMW låda från en 325 eller dylikt, 535 ska tydligen hålla riktigt bra och är ganska prisvärd, sen kör du med en Volvo 702 tryckplatta (tror den heter så) och en BMW lamell.
Då har vi en Volvo motor med BMW låda ihop monterad, sen får du antagligen bygga om oljetråget så motorn får plats vid framvagnen, bygga egna motorfästen och växellåds fästen, beroende på hur du bygger och hur låda och motor passar ihop utan att bakanten på motorn tar i torpeden, så kanske det inte behövs byggas om någon kardan men räkna med att det behövs, sen är det det roliga kvar... att montera tryckrör/IC och elsystemet som ska kopplas och lite bränsle och sånt, sen reggar du in den, nemas problemas! Har för mig att SFRO sa till mig att ett motorbyte med max 20% effekt ökning går att få fixat direkt hos svensk bilprovning, för en mindre peng än "ombyggt fordon" kostar.
Motorn måste vara i avgascertifierat utförande för att få den att gå igenom (montera bara alla original delar från volvon, bränsle pump, kat, turbo, IC etc).

Nu när du är hemma från bilprovningen kan du fixa upp effekten i motorn till ca 300 hk utan större kostnader, beroende på hur pass duktig du är på motorer och kan själv förstås smile

Lycka till !

/Mvh

Mvh S.Österdahl


Sök