Länge sen denna tråd uppdaterats nu, men nu tar den fart igen. Som sagt har haft fullt upp med annat och inte hunnit annat än köra med den. Inte så bara det heller. Efter att den stått under bygg tiden bytte jag VTC kugghjulet för att få tyst på knackandet, i övrigt har det inte gjorts nåt åt den, före nu.
Har upplevt att den emellanåt gått på 3 cylindrar men har bara misstänkt att det varit dumpen så har inte tagit det så hårt, men förra helgen bestämde jag mig för att göra ett kompressionstest och även ett leak down test. Inga vidare resultat på en av cylindrarna, ungefär 10 bar kompression på 3 av cylindrarna med ungefär 5-10% leakdown, vilket är ok. På den sista cylindern var kompression 5bar och leak down cirka 80%, allt blåste runt kolven, vilket betyder att det är endera en kolvring eller ett säte runt en kolvring som gett med sig. Vilket, ja, det blir att ta reda.
Så ikväll påbörjade jag jobbet att lossa kablar, slangar, avloppsrör och diverse detaljer för att kunna lyfta ut motorn. Målet är att lyfta den till helgen. Wish me luck och så hoppas vi att det inte förstörts allt för mycket.
Bilder från idag.
Började med att tömma den på vätskor
![http://karpero.mine.nu/gallery/_data/i/upload/2016/02/11/20160211225153-44ecdd13-la.jpg]()
Före
![http://karpero.mine.nu/gallery/_data/i/upload/2016/02/11/20160211225156-d5f67ce5-la.jpg]()
Efter
![http://karpero.mine.nu/gallery/_data/i/upload/2016/02/11/20160211225206-7a68018d-la.jpg]()
Det som kvarstår före lyft är några kablar och slangar underifrån, men det borde inte vara något större huvudbry.
Fortsättning följer...