3158
Sök

Hjälp med datorköp!

13 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
Ska köpa en ny dator, min budget ligger på 13000kr. Dock så har jag inte den blekaste vad som gäller nu för tiden. smile
Så skulle uppskatta all hjälp man kan få, det är bara en burk som det gäller så ingen skärm eller nåt. smile

VW-nörd?
4 332 Inlägg
29 maj 2009
vad ska du använda den till, spela, redigera film, se på film, surfa på garaget.org, skriva recept osv?

13 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
Neh mest ska den väl nyttjas till spel. smile

201 Inlägg
29 maj 2009
Mellan tummen och pekfinget:
Du får en fullt brukbar lap-top för den summan... det finns en uppsjö utav dem. Köper du till ex via el-giganten, expert etc etc... får du den lite billigare, men sämre service och support till ex. Väljer du att köpa via en lokal försäljare får du mycket annat på köpet...
Vil du ha en stationär dator får du därimot mycet diskplats vilket begränsas på en lap-top...
Du får mycket "hästkrafter" etc på en stationär, på köpet får du också en mycket bra skärm.
Alltså; Lap-top om du vill vara "mobil"
Stationär om du vill ha ett litet monster
VARNING!!!! Akta dig med att köpa begagnat.
Lycka till! smile
Senast redigerat av handydan (29 maj 2009)

Be A Part Of The Driving Force

Smålänning
7 887 Inlägg
29 maj 2009
En stationär dator för 13000 är RIKTIGT FET big_smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 570 Inlägg
29 maj 2009
13000 är kraftigt i överkant för att få en bra speldator. wink Kan du montera ihop själv eller känner någon datakunnig person så skulle jag föreslå att köpa lösa komponenter, det spar man massa pengar på.
Senast redigerat av henrikh (29 maj 2009)

201 Inlägg
29 maj 2009
henrikh skrev:
13000 är kraftigt i överkant för att få en bra speldator. wink Kan du montera ihop själv eller känner någon datakunnig person så skulle jag föreslå att köpa lösa komponenter, det spar man massa pengar på.

Jag håller med dig... nackdelen är bara; Support och garantier???
En självbygge "slänger" du ihop på en dryg timma eller två...
Så är det så som så med garantier på delarna... även om leverantören säger det ena och det andra.
Jag vill inte "förstöra" glädjen med att få en billigare dator att sätta i hop en själv (eller en bekant som gör det); man borde vara lite kunnig så att alla komponenter passar ihop med varandra. smile
Tyvärr får jag endel datorer som måste "fixas" pga oseriösa byggare och leverantörer som inte kan stå för sina "garantier" - vilket är A och O hmm
Senast redigerat av handydan (29 maj 2009)

Be A Part Of The Driving Force

1 570 Inlägg
29 maj 2009
handydan skrev:
henrikh skrev:

Jag håller med dig... nackdelen är bara; Support och garantier???
En självbygge "slänger" du ihop på en dryg timma eller två...
Så är det så som så med garantier på delarna... även om leverantören säger det ena och det andra.
Jag vill inte "förstöra" glädjen med att få en billigare dator att sätter i hop en själv (eller en bekant som gör det); man borde vara lite kunnig så att alla komponenter passar ihop med varandra. smile

Absolut! Det är inget man ska peta med om man aldrig har öppnat ett datorchassi. Men undvik stormarknaderna i alla fall, visst får man garantier men det blir lite dator för pengarna och personalen kan ju aldrig någonting alls. Det finns ju många mindre butiker som är riktigt proffsiga och kan sätta ihop något åt en efter tycke och smak.

Kanon..
1 473 Inlägg
29 maj 2009
Tipsa någon att handla dator på elgiganten är som att...hmm....nej men, nej helt enkelt.

429 Inlägg
29 maj 2009
Fråga absolut inte dem på butiken vad du ska ha om du inte har någon med dig, då blir du pålurad massa saker säkert wink Nae men bättre att be en kompis sätta ihop delarna

// Pontus

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 maj 2009
Vill du ha laptop så kan jag rekommendera Acer 6935, full-hd skärm, bluray och hygglig prestanda. Kör Gta IV, Crysis och CoD4 på godkända settings utan problem i alla fall. Har själv modellen med en C2D 2.53ghz, brukar finnas för 13-15k...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

89 Inlägg
2 juni 2009
www.komplett.se, www.inet.se, www.dustinhome.se är snarare bättre ställen att handla ifrån än elgiganten, expert eller onoff.

Jag rekommenderar (om du ska ha en stationär) AMD AM3 eller Intel I7. Kan du sätta ihop en dator själv så är det ett plus, då du oftast får en del saker bättre för samma pris då. Kan du inte sätta ihop själv så finns det guider på nätet som du kan kolla in.

MVH

406 Inlägg
2 juni 2009
Uchiha skrev:
www.komplett.se, www.inet.se, www.dustinhome.se är snarare bättre ställen att handla ifrån än elgiganten, expert eller onoff.

Jag rekommenderar (om du ska ha en stationär) AMD AM3 eller Intel I7. Kan du sätta ihop en dator själv så är det ett plus, då du oftast får en del saker bättre för samma pris då. Kan du inte sätta ihop själv så finns det guider på nätet som du kan kolla in.

MVH

Ska du ha en dator för 13l så rekomenderar jag en att du bygger den själv med en am3 processor. Alla säger att intel i7 är bättre men jag jar testat detta då vi hade den senaste i7 processorn som kostar ca 25k idag och den slog am3 som kostar 2000 vilket säger sig själv. Men i7 standard runt 2-3k suger i jämförelse med am3. Så köp am3 om du ska bygga en dator för 13k och intel i7 om du ska bygga en dator för minst 50k

MvH Glenn Wiberg

Random
480 Inlägg
2 juni 2009
DJeXCute skrev:
Uchiha skrev:

MVH

Ska du ha en dator för 13l så rekomenderar jag en att du bygger den själv med en am3 processor. Alla säger att intel i7 är bättre men jag jar testat detta då vi hade den senaste i7 processorn som kostar ca 25k idag och den slog am3 som kostar 2000 vilket säger sig själv. Men i7 standard runt 2-3k suger i jämförelse med am3. Så köp am3 om du ska bygga en dator för 13k och intel i7 om du ska bygga en dator för minst 50k

Är du rolig eller? I7 för 50k.. vafan.. Plockade ihop min dator för 15k... Har i7 920 prollen.... och spelar alla spel laggfritt. Sen så kostar dyrast I7n ca 9700kr.. Inte 25k..

skulle nog satsa på nått liknande som den här.

http://i168.photobucket.com/albums/u196/zcenicx/misc0186.jpg

Den kostar 12k. Sen kan du ju ta bort vissa saker som os och prolle kylaren ifall du inte clockar..
Senast redigerat av Fimp3n (2 juni 2009)

Avstängd
268 Inlägg
2 juni 2009
Om du inte pallar köpa sån dator i delar (Vilket JAG gör helst) och vill ha en komplett gamer dator?

Köp denna då -> http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10304

Demirish _-^-|-^-_ Då har man gått i pappas fotspår och första sportbilen blev en 3,5 liter BMW.. ^^,... Pappas 635 vs Min 335 <3

89 Inlägg
2 juni 2009
Fimp3n skrev:
DJeXCute skrev:
Uchiha skrev:

MVH

Är du rolig eller? I7 för 50k.. vafan.. Plockade ihop min dator för 15k... Har i7 920 prollen.... och spelar alla spel laggfritt. Sen så kostar dyrast I7n ca 9700kr.. Inte 25k..

skulle nog satsa på nått liknande som den här.

http://i168.photobucket.com/albums/u196 … sc0186.jpg

Den kostar 12k. Sen kan du ju ta bort vissa saker som os och prolle kylaren ifall du inte clockar..

Ser bra ut. Dock så hade jag snarare valt en https://www.inet.se/datorkomponenter/ha … i/4303441/ istället. Den har inte samma problem som 7200.10/11 hade, och den har bara EN skiva i sig vilket gör att den är en bra bit snabbare. Sen moderkortet/grafikkortet beroende på om man vill ha Nvidia eller Ati. Sen CPU-kylaren tycker jag inte behövs. https://www.inet.se/datorkomponenter/ky … 2/6309295/ är mer prisvärd, vill du ha den tyst sätter du bara dit en nexus 120mm fläkt.

Sen så är ju skillnaden i spel mellan I7 och AM3 inte så värst stor. Så du blir nog nöjd med vilken du än väljer.

MVH
Senast redigerat av Uchiha (2 juni 2009)

4 005 Inlägg
2 juni 2009
Köp dig en DELL-burk. bra priser, bra support och sakerna går inte sönder.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
2 juni 2009
Kan inte rekommendera någon specifik modell men Acer har bra saker tycker jag smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Sök