2813
Sök

Lyxigare Mercedes. Hur är dom? Pris? SE, SEL, coupé

...!!!???
257 Inlägg
31 maj 2009
#21
Jag har viss erfarenhet av en Mercedes 300SE -86.

Det jag tyckte var väl främst:
*Grym komfort.
*Slittålig som attan.
*Den "slukar" bränsle (lycka till med att köra under 1,2l/mil!)
*Tung! (~ två ton...)
*Hyfsat pigg (188hk, men som sagt - tung bil)
*Tråkigt med automat.

Där har du lite av mina åsikter...

Dock förstår jag inte riktigt ditt behov av en sådan bil. Vad jag förstår är du student eller liknande, och en 300/350/380 SE ser jag då som en riktig Gubb-bil! tongue


Volvo850-92
1 678 Inlägg
31 maj 2009
Trådstartare
#22
JockeRX7 skrev:
Ovanligt att du startar trådar om att du ska köpa bilar då.

Jag brukar köpa billigt och sälja sen dyrare.

För en vecka sen så sålde jag bort en Audi 100.


Volvo850-92
1 678 Inlägg
31 maj 2009
Trådstartare
#23
Ompa2000 skrev:
Jag har viss erfarenhet av en Mercedes 300SE -86.

Det jag tyckte var väl främst:
*Grym komfort.
*Slittålig som attan.
*Den "slukar" bränsle (lycka till med att köra under 1,2l/mil!)
*Tung! (~ två ton...)
*Hyfsat pigg (188hk, men som sagt - tung bil)
*Tråkigt med automat.

Där har du lite av mina åsikter...

Dock förstår jag inte riktigt ditt behov av en sådan bil. Vad jag förstår är du student eller liknande, och en 300/350/380 SE ser jag då som en riktig Gubb-bil! tongue

Mafia bil. Dom är snygg och cool
Men det är inte säkert om jag ska köpa en sådan bil p.g.a nackdelar med dom.
Kanske jag köper en. Måste fundera vidare.


192 Inlägg
31 maj 2009
#24
varför bara kolla på  300, 350 och 380in, liten motor och stor bil går oftast inte bra ihop, 500an jag har ligger runt litern landsväg lite snålare/törstigare ibland beroende på humöret,. stan drar den ledigt 2l,,

ang frågan omm vad som skiljer på SE och SEL bilarna är längden, sel har mer ben utrymme/komfort för passagerare, största synliga skillnaden är att bakdörrarna är mycket längre,,,

och ang kostnaden att äga en sån bil skiljer det inte så mycket mot en vanlig volvo 740,,

kan även tillägga att man nästan åker bättre iaf likvärdigt som e300an som finns på min sida även fast det skiljer 14år på bilarna,,

//// Tommie

Volvo850-92
1 678 Inlägg
31 maj 2009
Trådstartare
#25
loftom skrev:
varför bara kolla på  300, 350 och 380in, liten motor och stor bil går oftast inte bra ihop, 500an jag har ligger runt litern landsväg lite snålare/törstigare ibland beroende på humöret,. stan drar den ledigt 2l,,

ang frågan omm vad som skiljer på SE och SEL bilarna är längden, sel har mer ben utrymme/komfort för passagerare, största synliga skillnaden är att bakdörrarna är mycket längre,,,

och ang kostnaden att äga en sån bil skiljer det inte så mycket mot en vanlig volvo 740,,

kan även tillägga att man nästan åker bättre iaf likvärdigt som e300an som finns på min sida även fast det skiljer 14år på bilarna,,

Så du menar att det är inte så dyrt att ha en 350,300SE,300E som en 740?


192 Inlägg
31 maj 2009
#26
Volvo740-88 skrev:
loftom skrev:
varför bara kolla på  300, 350 och 380in, liten motor och stor bil går oftast inte bra ihop, 500an jag har ligger runt litern landsväg lite snålare/törstigare ibland beroende på humöret,. stan drar den ledigt 2l,,

ang frågan omm vad som skiljer på SE och SEL bilarna är längden, sel har mer ben utrymme/komfort för passagerare, största synliga skillnaden är att bakdörrarna är mycket längre,,,

och ang kostnaden att äga en sån bil skiljer det inte så mycket mot en vanlig volvo 740,,

kan även tillägga att man nästan åker bättre iaf likvärdigt som e300an som finns på min sida även fast det skiljer 14år på bilarna,,

Så du menar att det är inte så dyrt att ha en 350,300SE,300E som en 740?

nej lite skillnad är det ju förståss, men knappt märkbart,,

största skillnaden vad grejorna kostar att äga är ju trots allt åldern och vart man bor som spelar störst roll,

men i övrigt så är alla mercor från 80-talet av bästa tyska ingenjörskonst,, mycket slitstarka bilar, nästintill odödliga motrer osv,

MEN det finns ju själklart missköta ex och södertynade ziggi bilar, brukar oftast vara dåligt efterhållna,,

//// Tommie

Volvo850-92
1 678 Inlägg
31 maj 2009
Trådstartare
#27
loftom skrev:
Volvo740-88 skrev:
loftom skrev:
varför bara kolla på  300, 350 och 380in, liten motor och stor bil går oftast inte bra ihop, 500an jag har ligger runt litern landsväg lite snålare/törstigare ibland beroende på humöret,. stan drar den ledigt 2l,,

ang frågan omm vad som skiljer på SE och SEL bilarna är längden, sel har mer ben utrymme/komfort för passagerare, största synliga skillnaden är att bakdörrarna är mycket längre,,,

och ang kostnaden att äga en sån bil skiljer det inte så mycket mot en vanlig volvo 740,,

kan även tillägga att man nästan åker bättre iaf likvärdigt som e300an som finns på min sida även fast det skiljer 14år på bilarna,,

Så du menar att det är inte så dyrt att ha en 350,300SE,300E som en 740?

nej lite skillnad är det ju förståss, men knappt märkbart,,

största skillnaden vad grejorna kostar att äga är ju trots allt åldern och vart man bor som spelar störst roll,

men i övrigt så är alla mercor från 80-talet av bästa tyska ingenjörskonst,, mycket slitstarka bilar, nästintill odödliga motrer osv,

MEN det finns ju själklart missköta ex och södertynade ziggi bilar, brukar oftast vara dåligt efterhållna,,

Jag tror mera på dej. Dom andra har sagt att att äga en Merca är dyrt som fan.
Min 740 drar runt 0.8 och den är ju svag. En 350 SE har ju V8. Dom drar lite mera men är starkare och snabbare.

Men hur mycket dycker du att man bör ge en:
* 300 SE
* 350 SE
* 380 SE

http://www.dyna.co.za/benz/1980_Mercede … _Green.jpg
http://www.artventures-paris.com/images … 300-SE.jpg
http://www.begagnade-bilar.se/img/bilan … _large.jpg

Men har dom starka delar som volvo? Kvalité?
Skatt?
Försäkring?
Delar?
Senast redigerat av Volvo740-88 (31 maj 2009)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 juni 2009
#28
Volvo740-88 skrev:
loftom skrev:
Volvo740-88 skrev:

Så du menar att det är inte så dyrt att ha en 350,300SE,300E som en 740?

nej lite skillnad är det ju förståss, men knappt märkbart,,

största skillnaden vad grejorna kostar att äga är ju trots allt åldern och vart man bor som spelar störst roll,

men i övrigt så är alla mercor från 80-talet av bästa tyska ingenjörskonst,, mycket slitstarka bilar, nästintill odödliga motrer osv,

MEN det finns ju själklart missköta ex och södertynade ziggi bilar, brukar oftast vara dåligt efterhållna,,

Jag tror mera på dej. Dom andra har sagt att att äga en Merca är dyrt som fan.
Min 740 drar runt 0.8 och den är ju svag. En 350 SE har ju V8. Dom drar lite mera men är starkare och snabbare.

Men hur mycket dycker du att man bör ge en:
* 300 SE
* 350 SE
* 380 SE

http://www.dyna.co.za/benz/1980_Mercede … _Green.jpg
http://www.artventures-paris.com/images … 300-SE.jpg
http://www.begagnade-bilar.se/img/bilan … _large.jpg

Men har dom starka delar som volvo? Kvalité?
Skatt?
Försäkring?
Delar?

What? Om ett gäng skriver att Mercan är dyrare och en säger billigare så tror du på den ensamma personen hmm Man lyssnar på vad man vill höra helt enkelt...

Som skrivits ett antal gånger nu; Mercan håller bra mycket högre kvalitet än Volvon, kommer sannolikt dra ungefär lika mycket eller snäppet mer (740 är inget under av snålhet direkt, försäkringen och inköpspriset kommer bli dyrare. Delarna kommer inte behövas i samma utsträckning, men till en Merca S fullspeckad med teknik (med tanke på åldern) är de dyrare än till "hämta på skroten" Volvo. S-klass är tung, men frågan är hur mkt tyngre (eller lättare?)jämfört med 740. Kolla med hjälp av regnr tjänstevikten på:
https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Och jämför sedan med tabell här: http://autopower.se/tips/default.asp

Att äga en Merca är inte dyrt som fan, speciellt inte med tanke på vad det ger utöver en vanlig bondvolvo. Men S-klass är Mercedes flaggskepp där de visar upp den senaste tekniken märket utvecklat, klart det kostar om nått går sönder...

Men som sagt, mycket bättre ingenjörskonst går inte att hitta.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 005 Inlägg
1 juni 2009
#29
Jag håller med tidigare talare angående motorvalet, stor bil = stor motor.
Kanske en 420 kan vara något?

de bilar du är ute efter är tunga, god kvalitet, hög komfort, men riktigt dyra o laga. Visserligen går de inte sönder lika ofta så det jämnar ut sig litegranna.
Men allt hänger på hur bra du är på att mecka, får du vevhusras och kan inte laga det själv så blir det som bosse bildoktorn säger dyrt dyrt dyrt!

En tidigare vän hade en MB420 -89, den var riktigt fet, grym att cruisa och vrålade som bara den när man gasade. Alla vände sig om men det var inte lika roligt när shellkillen började kalla bilen hittlermerca. smile

Men det är så otroligt långt ifrån sportigt du kan komma.



Sök