Hej allesammans!!
I denna projekttråden följer ni mig när jag gör en motorrenovering i min volvo 760 turbo -83
som jag köpte vintern 08 för att ha en rolig bil att busa med på sommaren...
Sagt och gjort den köptes och jag började grejja med den och dra lite ny el och göra om en del jag tyckte borde göras om.
under mitten av sommare böjade bilen sluka lite olja och jag bestämde mig för att renovera motorn och även preppa motorn lite extra.
men det slutade i att man köpte banracing låda och div annat gött till bilen så det kommer förhoppnings vis bli en skojj gat/ban bil efter att jag är klar med bilen
kommer att göra updateringar under renoveringen och ombyggnationen och hoppas ni tycker om projektet i sig
( klicka på små bilderna för att få upp i större format !!! laggt upp större bilder längre ner )
Och KOMmENTERA och säg vad ni tycker förbövelen
kommentarer och tips på förbättringar tar jag gärna emot mvh // kim
så här se den ut
gammla sussebullen ( byggd efter grupp-A turbo på gik )
Från förarplatsen ser det ut såhär
Höll på med lite elkablar i vintras
så här såg det ut innan allt åkte ut
här kapade jag ut lite små bitar att sätta igen div. hål i instrumentpanelen med
så här är det väll på ett ungefär nu men lite borttaget av durken,
duger för mig :roll:
Hjärtat ( ? ) i bilen,
Här sitter man goare änn i flera nyare bilar
4 växlat ska det bli
Omgjord "växelförare"? för att tåla mer stryk, Och kan säga att det gör stor skillnad
Spakstället betydligt bättre änn orginalet, och solid växelspak utan borrat hål igenom :roll:
Stop!...kompisen behövde byta växellåda på sin bil efter ras...å klart man lånar ut lite plats i garaget
Va ute och åkte en sväng ett tag sen och övade starter med en kompis dom tog bilder på centralen
Så här ser det väll ut i den 4 växlade ( observera att detta är i omonterat stadie)
Uppdate 8/6*
Nu har vi plockat ur motorn och monterat ner den till ett tomt skal som ligger och väntar hemma på hetvattentvätt på volvo. Mer har vet väll inte hänt igaraget mer änn att man börjat snida ihop en grill av ett tomt oljefat
här kommer lite bilder på det som gjorts......ja just det ja! en ny turbo har införskaffats som troligen kommer att användas under bygget.
Nu är motorn loss efter lite drickande och skruvande
Motorn hänger i traversen som vi va 4 pers för att orka lyfta upp i balken tung som helvete och från 1800 frost va den ( tack Tobbe för lånet, men ta ner den får du göra själv )
motorbild på andra sidan
Här ska de fanemei pumpas luft i stora lass
Kommer krävas lite bearbetning för att få motorn te å driva tröskeverket
Ny Vs. gammel.. Eller ska man köra på den gammla ?
aja detta va dagens update från whiplash
*UpDate 9/7 *
nu har det hänt en hel del på fronten med renovering!
Bland annat har jag kommit fram till att det blir orginal konceptet sedan innan som jag körde med dvs. den gammla turbon och div. delar så behöver du en mega turbo så hör av dig
tänkte inte så långt innan jag monterade ihop motorn att jag vill köra med ny tryckplatta så jag balanserade med den gammle turbo tryckplattan. men men hoppas på det bästa att det bettar med ap- lamellen.
Nog med tjat här kommer lite projekt bilder på vad som hänt i garaget
Monterat nya ringar på de smidda och ursvarvade kolvarna + lite lager i bottendelen
Här har vi lite Gotte grejjer till bilen Bla. förlängd kardan för att på ihop allt med dogboxen + lite andra små prylar
Här grejjar david med min vattenpump, tror han skrapar gammal packning
Lite nytt skrot som införskaffats till bygget så som: färg, bromsrengöring = allrengöring bränsletrycksmätare, Och bultar till tryckplattan (12-9 ) hållfasthet
så här såg min gammla låda ut men jag föredrar nog min nya ( banracing låda ) Dogbox
Ventilkrökarn gissa vilken ventil som är utbytt
åtdragning av toppen...sen ser ni nog att vattenpump å lite annat är monterat
Här har det hänt lite
Hit kom jag idag med arbetet....+ lite svetsning som inte kom med på bild. konstaterade idag när jag lindade av all avgasbandage från grenröret att rören till cyl 2&3 är spruckna rätt av så det blir nytt grenrör här näst
*UPDATE 10/7*
Idag har det inte gjorts så mycket mer änn att slöat omkring i garaget och att garage kompisen har haft spekulanter på hans bil, som kollat på kännt på bilen
Men här kommer ett par bilder på vad jag gjort idag:
kapat gammla olje returen och mätt lite hur lång slang det ska sitta där emellan
Btw!....så här ser det ut med nya ( orginal ) grenröret, kanske ta upp lite på väggarna i grenröret?
Är det någon som är sugen på den ena eller andra turbon på bild så äre bara att Pm;a
Bild på föregående holset turbo
även här föregående turbos
Det som tillkommit här är Generator och ny inköpta mellan röret till olje returen och så har jag isolerat slangen för att minska värme strålningen från turbon...
** UPDATE 12/7 **
Ja idag har man fått ett liett ryck i garaget men först va jag borta en sväng i stan och handla lite mer små saker till bilen ja det ser ni på bildernasen
och så har jag provat att få ner motorn i bilen ( äntligen )
det gick ju inte som man tänkt sig efter som man va själv i garaget,,,men fick ner motorn själv med en sönder repad ventilkåpa aja det går att lacka över
Har även svetsat på upphängningar på avgassystemets slut rör, vilket blev bättre än förväntat och sitter som det skall!
va tvungen att ta en bild på hur det ser ut utanför garaget som david tycker ser fint ut dock blev de ingen bild på utsidan av kvarnhuset
så här ser min nuvarande plats i garaget ut....notera skylten som någon flängt upp på väggen bakom...
här har vi lite utav det jag köpte idag på Mekonomen ( läs: felodromen )
här hade jag nästan fått ner motorn på motorkuddarna,,,va lite bökigt att lirka ner den själv..
någon som tycker att det blev tajt här ?? får ta och knacka ner kanten lite med handsläggan eller kapa bort lite av kanten så det går fritt
Har man tur så har man tur!.....kör med nytt grenrör och min gammla downpipe passar nästan ¨på pricken ! ska höjja upp hela avgassystemet närmare karossen så blir det prima
raka rör och ös till bäng!
Här är min nya fina upphängning... det va skojj å svetsa i rostfritt när det blev bra resultat
***UPDATE 13/7***
Ja idag vart det inte mycke gjort...varit på mekonomen och verktygsboden och köpt lite grejjer bara mer
har det inte hänt!
här är grejjerna jag köpt idag: Div. slangar , brekleen ?, glykol, vit färg till motorrummet, nytt uttrampningslager, och lite locktight till mitt svänghjul och tryckplatta
***UPDATE 15/7 ***
ja idag har det nog hänt mer än vad det någonsin gjort med detta projektet...
har både fått i motorn ännu en gång efter som att vi bytte växellåda på en kompis bil igår så fick mitt projekt rulla ut i solljuset en sväng utan motorn.
och även svänghjulet / koppling fick jag dit idag + den så Grymmt efterlängtade M45 Dogboxlådan så här kommer lite bilder från dagen....
började dagen i garaget med att mäta och kapa ut lite plats för min wastegate och jag blen faktiskt förvånad över hur jävla bra jag lyckades
kass bild men här ser ni resultatet på hur det blev med platsen för WG;n
dax för centrering av lamellen!...perfekt att plocka isär en av alla växellåder man har liggande och få ett centreringsdon där ifrån...
sen va vi där igen när man ska få upp något som sitter åt uta bara f*n!!.....oljepluggen till dogboxen hade satt sig rejält och det som händer då är självklart att man svarvar sönder pluggen...så fram med svets och en stor mutter att svetsa på
och här har ni det perfekta resultatet
här hade jag fått upp lådan och håller på med att skruva i bultar mot motorn... det är lite besvärligt att få på lådan om man är ensammer men det gick tillslut
nya växelspaken!....den va Sjukt go att "torr växla" med, så vi får väll se hur det är att köra den
detta va de jag gjort idag,,,kommer att bli ett långt uppehåll på 1,5 vecka nu till näst nästa helg med uppdateringar då jag skall åka till varberg och wheels n wings imorgon och vara där tills på söndag, sedan äre raka vägen från semmestern till jobbet igen och köra skrotcontainrar en vecka innan man kan börja pilla med el och koppla in allt på bilen
hoppas ni orkar vänta tills dess, på nya färska updateringar
*** UPDATE 26/7!! ***
ja nu har man börjat arbeta igen efter den allt för korta semestern.
har inte gjorts mycket med bilen nu men läggar upp det som jag hunnit med att göra sen förra updaten
monterar dit nytt stödlager haha... pallbocken fungerade perfet för detta...diametern stämde överäns med inre lagerbanan på stödlagret så det va bara att knacka dit lagret (Y)
monterat upp kardanen under bilskrället
va på biltema med Dadde här på forumet och handlade lite kylning till bilen och lite annat bra att ha som silvertejp och ett flexrör mm feltema kan dom också när det gäller bil grejjer (Y)
*** UPDATE 1/8 ***
hallå¨allesammans!! nu är det dax för en kort update från garaget,,,,fick för mig att åka dit i natt och grejja lite, men det han väll inte bli mer änn lite små plock. skall ut idag och försöka montera mina nya elfläktar på kylet ivarjefall..och eventuellt lufta kopplingen om någon kommer ut och pumpar koppling åt en
och här har ni ett par bilder !
tattar lackade intercoolern lite snabbt
ic;n får kylaren att se lite tanig ut i jämnförelse
***UpDATE 2/8***
TJo!!...idag har vi inte vart så aktiva igaraget mest bara flummat omkring, sen har en vart och kollat på min blåa 740 som jag försöker sälja.
Vi har idag svetsat ihop avgassystemet och även tillverkat fäste till mina kylfläcktar och börjat tillverka någon for av fäste till downpipen vilket vi inte listat ut hur vi ska göra ännu.
Igår röjjde vi på grannehns loge där han hade en hel drös med bildelar liggandes... allt från motorer till dörrar, huvar, elektronik mm ja allt från gammla 240is och 740 mm....jobbigt va det och runt 22 kubik blev det den storleken som det va på containern...
jag själv tog vara på ett par fina startmotorer och ett nytt bränslefilter samt en rulle med servicelappar....
nog om det, här kommer ett par bilder på dagens bravader
så här ska fläktarna sitta när allt är klart... och kyla borde dom nog göra
svetsat ihop och borrat hål i ett halvdant plattjärn... Fick svetsa på en förlängning pga att hjälpredan inte hade reda på vilket mått järnet skulle ha så han kapade det 10 cm förkort....men men svetsa kan man.
den perfekta lösningen (Y)
och såhär ser det ut med kylaren i motorrummet....no more mr.hayfan
startmotorer och filter + service lappar
service lapparna jag hittade
***UPDATE 11/8 ***
Tjenamors...
nu har det hänt lite nytt i garaget...bilen är flyttad elfläktar inkopplade, börjat knåpa i bränsle och tändnings mapparna lite på ytan. ja och lite slangar ditsatta...
skall försöka få den start duglig till helgen har jag planerat och det hoppas vi på
köpte den sista säkringshållaren på mekonomen i borås
dratt klart Styr ström till relät ( tar det ifrån pos-ljuset ) och håller på att drar ledning till strömkällan
där har vi säkringen för fläktarna...och ja det är inte den seriösaste dragningen av kablar men måste ju få igång henne snart får ta och rätta till det i vinter sen
där är motorn som den är nu..
och här står bilen nu måste flytta över henne till gropen så jag kan tillverka ett fäste för downpipen också kommer bli sköjj å starta bilen ;D
****UPDATE 25 / 9 ****
ja nu efter att ha hittat kabeln till telefonen för att lägga in bilder på datan kan jag medela att motorn har startats och bilen har körts en heldel med doglådan nu,,,till ett lager lossat från sin plats i lådan och skurit troligtvis så har jag lagt lådan på bänken och väntar på bättre tider
sen har det även införskaffats en ny bil ( volvo 855 se ) som brukis
och så har jag och en kompis hämtat en likadan motor ( volvo 5a 140 hk ) för att turbo konverteras som också kommer att hamna i denna projekt tråden blandat med annat skojj som händer i garaget ....
nog om detta och nu lite bilder
polerade lite skaer som en del till växelspaken och en krökt ventil från 405 toppen
där är växelspaken greppvänlig
här fick vi gänga om ett hål på turbons avgashus för att få det att passa..det va någon knepig tum-gänga frånbörjan
bränsletrycket skall man hålla koll på ibland
även laddtrycket måste man hålla uppsikt över
nya dp;n måttas svetsas och monteras.,..blev inte riktigt nöjd med den men det fungerar tillsvidare
här är den svetsad...inte 100 nöjd dock men fungerar
här ligger det svarta fåret = ) i väntan på lager
kopplingshävarmen va lite fel-justerad så den har slitat ner en del av tryckplattan..vågar man köra me denna plattan tro ?
nya räser handskar till moccaratten
*** NYA MOTORN ***
här kommer en bild på det nya turbo motor bygget.....som är planerat att startas Med MS v3.0 och överladdas med ett holset agg. som ni sätt tidigare i tråden.... ( budget projekt )
ja här va det slut på bilder för idag,,,men välkommen åter, för nya uppdateringar det lovar jag att det kommer mvh// kim
I denna projekttråden följer ni mig när jag gör en motorrenovering i min volvo 760 turbo -83
som jag köpte vintern 08 för att ha en rolig bil att busa med på sommaren...
Sagt och gjort den köptes och jag började grejja med den och dra lite ny el och göra om en del jag tyckte borde göras om.
under mitten av sommare böjade bilen sluka lite olja och jag bestämde mig för att renovera motorn och även preppa motorn lite extra.
men det slutade i att man köpte banracing låda och div annat gött till bilen så det kommer förhoppnings vis bli en skojj gat/ban bil efter att jag är klar med bilen
kommer att göra updateringar under renoveringen och ombyggnationen och hoppas ni tycker om projektet i sig
( klicka på små bilderna för att få upp i större format !!! laggt upp större bilder längre ner )
Och KOMmENTERA och säg vad ni tycker förbövelen
kommentarer och tips på förbättringar tar jag gärna emot mvh // kim
så här se den ut
gammla sussebullen ( byggd efter grupp-A turbo på gik )
Från förarplatsen ser det ut såhär
Höll på med lite elkablar i vintras
så här såg det ut innan allt åkte ut
här kapade jag ut lite små bitar att sätta igen div. hål i instrumentpanelen med
så här är det väll på ett ungefär nu men lite borttaget av durken,
duger för mig :roll:
Hjärtat ( ? ) i bilen,
Här sitter man goare änn i flera nyare bilar
4 växlat ska det bli
Omgjord "växelförare"? för att tåla mer stryk, Och kan säga att det gör stor skillnad
Spakstället betydligt bättre änn orginalet, och solid växelspak utan borrat hål igenom :roll:
Stop!...kompisen behövde byta växellåda på sin bil efter ras...å klart man lånar ut lite plats i garaget
Va ute och åkte en sväng ett tag sen och övade starter med en kompis dom tog bilder på centralen
Så här ser det väll ut i den 4 växlade ( observera att detta är i omonterat stadie)
Uppdate 8/6*
Nu har vi plockat ur motorn och monterat ner den till ett tomt skal som ligger och väntar hemma på hetvattentvätt på volvo. Mer har vet väll inte hänt igaraget mer änn att man börjat snida ihop en grill av ett tomt oljefat
här kommer lite bilder på det som gjorts......ja just det ja! en ny turbo har införskaffats som troligen kommer att användas under bygget.
Nu är motorn loss efter lite drickande och skruvande
Motorn hänger i traversen som vi va 4 pers för att orka lyfta upp i balken tung som helvete och från 1800 frost va den ( tack Tobbe för lånet, men ta ner den får du göra själv )
motorbild på andra sidan
Här ska de fanemei pumpas luft i stora lass
Kommer krävas lite bearbetning för att få motorn te å driva tröskeverket
Ny Vs. gammel.. Eller ska man köra på den gammla ?
aja detta va dagens update från whiplash
*UpDate 9/7 *
nu har det hänt en hel del på fronten med renovering!
Bland annat har jag kommit fram till att det blir orginal konceptet sedan innan som jag körde med dvs. den gammla turbon och div. delar så behöver du en mega turbo så hör av dig
tänkte inte så långt innan jag monterade ihop motorn att jag vill köra med ny tryckplatta så jag balanserade med den gammle turbo tryckplattan. men men hoppas på det bästa att det bettar med ap- lamellen.
Nog med tjat här kommer lite projekt bilder på vad som hänt i garaget
Monterat nya ringar på de smidda och ursvarvade kolvarna + lite lager i bottendelen
Här har vi lite Gotte grejjer till bilen Bla. förlängd kardan för att på ihop allt med dogboxen + lite andra små prylar
Här grejjar david med min vattenpump, tror han skrapar gammal packning
Lite nytt skrot som införskaffats till bygget så som: färg, bromsrengöring = allrengöring bränsletrycksmätare, Och bultar till tryckplattan (12-9 ) hållfasthet
så här såg min gammla låda ut men jag föredrar nog min nya ( banracing låda ) Dogbox
Ventilkrökarn gissa vilken ventil som är utbytt
åtdragning av toppen...sen ser ni nog att vattenpump å lite annat är monterat
Här har det hänt lite
Hit kom jag idag med arbetet....+ lite svetsning som inte kom med på bild. konstaterade idag när jag lindade av all avgasbandage från grenröret att rören till cyl 2&3 är spruckna rätt av så det blir nytt grenrör här näst
*UPDATE 10/7*
Idag har det inte gjorts så mycket mer änn att slöat omkring i garaget och att garage kompisen har haft spekulanter på hans bil, som kollat på kännt på bilen
Men här kommer ett par bilder på vad jag gjort idag:
kapat gammla olje returen och mätt lite hur lång slang det ska sitta där emellan
Btw!....så här ser det ut med nya ( orginal ) grenröret, kanske ta upp lite på väggarna i grenröret?
Är det någon som är sugen på den ena eller andra turbon på bild så äre bara att Pm;a
Bild på föregående holset turbo
även här föregående turbos
Det som tillkommit här är Generator och ny inköpta mellan röret till olje returen och så har jag isolerat slangen för att minska värme strålningen från turbon...
** UPDATE 12/7 **
Ja idag har man fått ett liett ryck i garaget men först va jag borta en sväng i stan och handla lite mer små saker till bilen ja det ser ni på bildernasen
och så har jag provat att få ner motorn i bilen ( äntligen )
det gick ju inte som man tänkt sig efter som man va själv i garaget,,,men fick ner motorn själv med en sönder repad ventilkåpa aja det går att lacka över
Har även svetsat på upphängningar på avgassystemets slut rör, vilket blev bättre än förväntat och sitter som det skall!
va tvungen att ta en bild på hur det ser ut utanför garaget som david tycker ser fint ut dock blev de ingen bild på utsidan av kvarnhuset
så här ser min nuvarande plats i garaget ut....notera skylten som någon flängt upp på väggen bakom...
här har vi lite utav det jag köpte idag på Mekonomen ( läs: felodromen )
här hade jag nästan fått ner motorn på motorkuddarna,,,va lite bökigt att lirka ner den själv..
någon som tycker att det blev tajt här ?? får ta och knacka ner kanten lite med handsläggan eller kapa bort lite av kanten så det går fritt
Har man tur så har man tur!.....kör med nytt grenrör och min gammla downpipe passar nästan ¨på pricken ! ska höjja upp hela avgassystemet närmare karossen så blir det prima
raka rör och ös till bäng!
Här är min nya fina upphängning... det va skojj å svetsa i rostfritt när det blev bra resultat
***UPDATE 13/7***
Ja idag vart det inte mycke gjort...varit på mekonomen och verktygsboden och köpt lite grejjer bara mer
har det inte hänt!
här är grejjerna jag köpt idag: Div. slangar , brekleen ?, glykol, vit färg till motorrummet, nytt uttrampningslager, och lite locktight till mitt svänghjul och tryckplatta
***UPDATE 15/7 ***
ja idag har det nog hänt mer än vad det någonsin gjort med detta projektet...
har både fått i motorn ännu en gång efter som att vi bytte växellåda på en kompis bil igår så fick mitt projekt rulla ut i solljuset en sväng utan motorn.
och även svänghjulet / koppling fick jag dit idag + den så Grymmt efterlängtade M45 Dogboxlådan så här kommer lite bilder från dagen....
började dagen i garaget med att mäta och kapa ut lite plats för min wastegate och jag blen faktiskt förvånad över hur jävla bra jag lyckades
kass bild men här ser ni resultatet på hur det blev med platsen för WG;n
dax för centrering av lamellen!...perfekt att plocka isär en av alla växellåder man har liggande och få ett centreringsdon där ifrån...
sen va vi där igen när man ska få upp något som sitter åt uta bara f*n!!.....oljepluggen till dogboxen hade satt sig rejält och det som händer då är självklart att man svarvar sönder pluggen...så fram med svets och en stor mutter att svetsa på
och här har ni det perfekta resultatet
här hade jag fått upp lådan och håller på med att skruva i bultar mot motorn... det är lite besvärligt att få på lådan om man är ensammer men det gick tillslut
nya växelspaken!....den va Sjukt go att "torr växla" med, så vi får väll se hur det är att köra den
detta va de jag gjort idag,,,kommer att bli ett långt uppehåll på 1,5 vecka nu till näst nästa helg med uppdateringar då jag skall åka till varberg och wheels n wings imorgon och vara där tills på söndag, sedan äre raka vägen från semmestern till jobbet igen och köra skrotcontainrar en vecka innan man kan börja pilla med el och koppla in allt på bilen
hoppas ni orkar vänta tills dess, på nya färska updateringar
*** UPDATE 26/7!! ***
ja nu har man börjat arbeta igen efter den allt för korta semestern.
har inte gjorts mycket med bilen nu men läggar upp det som jag hunnit med att göra sen förra updaten
monterar dit nytt stödlager haha... pallbocken fungerade perfet för detta...diametern stämde överäns med inre lagerbanan på stödlagret så det va bara att knacka dit lagret (Y)
monterat upp kardanen under bilskrället
va på biltema med Dadde här på forumet och handlade lite kylning till bilen och lite annat bra att ha som silvertejp och ett flexrör mm feltema kan dom också när det gäller bil grejjer (Y)
*** UPDATE 1/8 ***
hallå¨allesammans!! nu är det dax för en kort update från garaget,,,,fick för mig att åka dit i natt och grejja lite, men det han väll inte bli mer änn lite små plock. skall ut idag och försöka montera mina nya elfläktar på kylet ivarjefall..och eventuellt lufta kopplingen om någon kommer ut och pumpar koppling åt en
och här har ni ett par bilder !
tattar lackade intercoolern lite snabbt
ic;n får kylaren att se lite tanig ut i jämnförelse
***UpDATE 2/8***
TJo!!...idag har vi inte vart så aktiva igaraget mest bara flummat omkring, sen har en vart och kollat på min blåa 740 som jag försöker sälja.
Vi har idag svetsat ihop avgassystemet och även tillverkat fäste till mina kylfläcktar och börjat tillverka någon for av fäste till downpipen vilket vi inte listat ut hur vi ska göra ännu.
Igår röjjde vi på grannehns loge där han hade en hel drös med bildelar liggandes... allt från motorer till dörrar, huvar, elektronik mm ja allt från gammla 240is och 740 mm....jobbigt va det och runt 22 kubik blev det den storleken som det va på containern...
jag själv tog vara på ett par fina startmotorer och ett nytt bränslefilter samt en rulle med servicelappar....
nog om det, här kommer ett par bilder på dagens bravader
så här ska fläktarna sitta när allt är klart... och kyla borde dom nog göra
svetsat ihop och borrat hål i ett halvdant plattjärn... Fick svetsa på en förlängning pga att hjälpredan inte hade reda på vilket mått järnet skulle ha så han kapade det 10 cm förkort....men men svetsa kan man.
den perfekta lösningen (Y)
och såhär ser det ut med kylaren i motorrummet....no more mr.hayfan
startmotorer och filter + service lappar
service lapparna jag hittade
***UPDATE 11/8 ***
Tjenamors...
nu har det hänt lite nytt i garaget...bilen är flyttad elfläktar inkopplade, börjat knåpa i bränsle och tändnings mapparna lite på ytan. ja och lite slangar ditsatta...
skall försöka få den start duglig till helgen har jag planerat och det hoppas vi på
köpte den sista säkringshållaren på mekonomen i borås
dratt klart Styr ström till relät ( tar det ifrån pos-ljuset ) och håller på att drar ledning till strömkällan
där har vi säkringen för fläktarna...och ja det är inte den seriösaste dragningen av kablar men måste ju få igång henne snart får ta och rätta till det i vinter sen
där är motorn som den är nu..
och här står bilen nu måste flytta över henne till gropen så jag kan tillverka ett fäste för downpipen också kommer bli sköjj å starta bilen ;D
****UPDATE 25 / 9 ****
ja nu efter att ha hittat kabeln till telefonen för att lägga in bilder på datan kan jag medela att motorn har startats och bilen har körts en heldel med doglådan nu,,,till ett lager lossat från sin plats i lådan och skurit troligtvis så har jag lagt lådan på bänken och väntar på bättre tider
sen har det även införskaffats en ny bil ( volvo 855 se ) som brukis
och så har jag och en kompis hämtat en likadan motor ( volvo 5a 140 hk ) för att turbo konverteras som också kommer att hamna i denna projekt tråden blandat med annat skojj som händer i garaget ....
nog om detta och nu lite bilder
polerade lite skaer som en del till växelspaken och en krökt ventil från 405 toppen
där är växelspaken greppvänlig
här fick vi gänga om ett hål på turbons avgashus för att få det att passa..det va någon knepig tum-gänga frånbörjan
bränsletrycket skall man hålla koll på ibland
även laddtrycket måste man hålla uppsikt över
nya dp;n måttas svetsas och monteras.,..blev inte riktigt nöjd med den men det fungerar tillsvidare
här är den svetsad...inte 100 nöjd dock men fungerar
här ligger det svarta fåret = ) i väntan på lager
kopplingshävarmen va lite fel-justerad så den har slitat ner en del av tryckplattan..vågar man köra me denna plattan tro ?
nya räser handskar till moccaratten
*** NYA MOTORN ***
här kommer en bild på det nya turbo motor bygget.....som är planerat att startas Med MS v3.0 och överladdas med ett holset agg. som ni sätt tidigare i tråden.... ( budget projekt )
ja här va det slut på bilder för idag,,,men välkommen åter, för nya uppdateringar det lovar jag att det kommer mvh// kim
Senast redigerat av childofbodom (25 september 2009)
Från dom djupa skogarna i Hedared
0
0
0
0