2843
Sök

Problem med BSR optimering??

8 Inlägg
1 juni 2009
Trådstartare
#1
Hej.

Kollade lite inlägg om optimering till SAAB 93 men hittade inget som passade in riktigt.
Testar detta.

Har en -08 SAAB 93 2,0T Biopower som jag laddade ned BSR steg 1 i. Gick hur bra som helst. Det extra hästarna gjorde verkligen sitt. Första gången höll det säker i 800 mil. Sedan har det bara varit bekymmer.
Helt plötsligt blir bilen jätteslö och känns som den skall dö vid gaspådrag.
Under tidens gång har det kommit några uppdateringar på programvaran som jag laddat ned och tankat i bilen.
Ibland kommer effekten tillbaka för att sedan gå ned till typ 0 igen. Då går den sämre än normalt.

Har pratat med en trimfirma som mätt upp laddtrycket när den går som sämst och är då nere på 0,5bar mad Normalt är visst 0,7 och med optimering så skall det ligga på 1,0bar.
Det konstiga är att det ibland går det bra och som mest går det åt h...te.

Nästa steg är ju att lämna in den till BSR återförsäljare för en genomgång. Men det känns ju sådär att lägga ned ytterligare pengar för att få det att fungera. SAAB Hittar inget och BSR säger att deras programvara fungerar på andra bilar av samma typ. Så det blir ju min plånbok som får stå för detta.

Är det någon som stött på något liknande eller någon som har en aning om vad det kan vara?

Tack

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
1 juni 2009
#2
Kan va precis vad som helst som inte jobbar som det ska.
Programvaran, turbon, wastegaten, magnetventilen t.ex.

Om jag hde varit du så hade jag skickat in original programvara i bilen igen och sedan mätt upp laddtrycket, kört med det ett tag och se om det funkar som det ska då.
Om det gör det så kan du nästan  direkt utesluta turbon, wastegaten och MVn.

Nästa steg är ju som du själv säger att köra in med bilen till BSR eller en återförsäljare till dem och ha dem till att kolla bilen.


/Påsen

PÅSEN RACING

8 883 Inlägg
1 juni 2009
#3
Får du det inte att fungera så häv köpet, du bor ju i Örebro och där finns ju ett annat allternativ till trim för din SAAB
Senast redigerat av Hamilton (1 juni 2009)

Fotograf på tierpidag.se

8 Inlägg
1 juni 2009
Trådstartare
#4
Tack för svar.
Får ladda in org igen och testa. Kanske får koppla på en mer precis laddmätare för att se trycket.

Problemet är väl att man inte för haj på detta. Men det skal väl gå.

Jag hade gärna köpt något annat men problemet är att BRS är väl det enda som man själv kan ta bort och ladda ned hur många ggr som helst. Det är en Leacingbil och de blir inte för glada när de får veta att man mixtrat med bilen.

Kez

Forummoderator
10 576 Inlägg
1 juni 2009
#5
Kez skrev:
Tack för svar.
Får ladda in org igen och testa. Kanske får koppla på en mer precis laddmätare för att se trycket.

Problemet är väl att man inte för haj på detta. Men det skal väl gå.

Jag hade gärna köpt något annat men problemet är att BRS är väl det enda som man själv kan ta bort och ladda ned hur många ggr som helst. Det är en Leacingbil och de blir inte för glada när de får veta att man mixtrat med bilen.

Kez

Det är lätt att missa det finstilta när man ser effektsiffror påstora fina papper...  trimmar man en bil s kan det gå åt skogen, ma kanske redan har en del som är nära att ge upp osv.

Är det BSR fel om din luftmassemätare går sönder pga du väljer att öka flödet genom den? är det BSR fel om det nu råkar vara smuts i ditt soppafilter eller kanske trasiga tändstift.

Är du inte så insatt själv så ta hjälp av dem som kan, exempelvis BSR. Åk dit med bilen låt dem provköra och låt dem tala om om det är fel på din bil eller deras programvara. Jag har mycket svårt att tänka mig att de skulle ta betalt för att provköra din bil runt kvarteret.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

8 Inlägg
1 juni 2009
Trådstartare
#6
Ja det är ju svårt att dra en gräns om vems fel det är. Är det BSR eller är det SAAB som skall stå för om något händer eller är det jag som kombinerat de båda?
Rena programfel tar ju BSR på sig men det är sen det blir lite luddigt.

Jag vet inte vad SAAB skulle säga om de fick reda på att jag laddat ned ett optimeringsprogram?

När jag fick trycket uppmätt så var det en återförsäljare till BSR som hjälpte mig för ett par köttbullsmackor smile.
Jag har inte på något sätt blivit illa bemött av BSR eller återförsäljaren. Det är väl jag som knorrar när det kommer till att det skall börja kosta. Skall man vara fin så får man lida pin....

Tänkte bara höra om några fler haft något liknande?

Jag tycker det är så konstigt att det kommer och går. Funka, funka inte. Var det samma hela tiden så
kan jag förstå det.

På´t igen.

Kez
Senast redigerat av Kez (1 juni 2009)

4 Inlägg
13 juni 2009
#7
Jag har en 9-3 2.0 Biopower -08 med BSR steg 1 och precis samma problem...
Plockade ut den 1/6 förra året och programerade om i början av augusti (~cirkus 500 mil). Trimmet gjorde skillnad och jag var mycket nöjd fram till ungefär februari i år då jag upplevde samma symtom som du. Plötsligt fanns det ingen kraft vid gaspådrag och bilen gick sämre än orginal. Men inte varje gång, ibland gick den som vanligt...

Här är min story:
Pratade med verkstaden och de tog in den för att läsa felkoder men hittade ingenting. De tyckte inte att de fanns något som gjorde att jag inte borde köra bilen. Pratade med BSR men där var det kalla handen. Det enda han kunde säga var: "Programet kan inte ändra på sig, det fungerade ju som det skulle tidigare" Jag försökte säga att koden kanske inte var perfekt från början men han ville inte lyssna på det örat. BSR erbjöd sig dock att felsöka bilen för 2900 kr...
Istället fick min vanliga verkstad (Rönn i Tyresö) felsöka men då gick den givetvis som den skulle! Bytte ändå magnetventilen till turbon på eget bevåg för att testa men det gav inget.

Har nu återställt till orginal för att se om samma fel uppträder och ska också testa vad som händer om jag trimmar igen...

Har du stött på fler med samma problem? Har du testat något annat?
Senast redigerat av ArtificialCat (13 juni 2009)

248 Inlägg
14 juni 2009
#8
Ska bli intressant att få veta om den beter sig på samma sätt med orginalinställning. Om den inte tappar effekt igen så är det ju BSRs fel ?


1 353 Inlägg
14 juni 2009
#9
att en bil sänker laddet när det tex blir för varmt är normalt.. och va ja förstår av era programvaror så har ni endast mjukvaruppgraderat bilarna. och med sugrörsdownpipe så blir det jävligt varmt och då sänker programvaran laddtrycket för att skona motorn. desamma gäller temperaturen i insuget. org intercooler är inte världens bästa utan där kommer nog ganska mycket varmluft genom och detta gör också att programmet sänker laddtryck..
va händer med era bilar när de känns orkeslösa? går dom dåligt i en vecka frammåt eller bara tills ni stängt av och startat igen?
händer de varje gång ni gasar på eller kommer de efter 3-4 fullgasrepor?
lite inne på de torpis säger, om man inte vet så mycket så ska man varken skylla på BSR eller SAAB då det inte är dom som kör era bilar dagligen..
är tex 1 tändstift dåligt o man ger fullgas o ladd på ~1kg o de tänder lite dåligt eller soppan inte kommer fram så de ska, nog fan kommer knacksensorn/spiksensorn upptäcka detta fortare än fan o sänka för att inte ta skada..

lycka till!
MVH
Crille


4 Inlägg
15 juni 2009
#10
Goda nyheter (hittills)!
Jag körde ett tag med originalprogrammeringen och tyckte att den gick jämnt. Mer effekt än när den gick dåligt med trimmet men inte lika mycket som när trimmet var som det skulle... Men eftersom jag inte har märkt några variationer så trimmade jag igen igår. Och hittills har det fungerat! Jag har kört ca 20 mil och självklart, i vetenskapens namn, provocerat rätt ordentligt. Än så länge har jag inte märkt något av de symptomen som funnits tidigare!
Men självklart så finns det något underliggande problem. Ska bli intressant och se hur länge det håller i sig och om det blir samma resultat för Kez.
BSR kommer också få ett till samtal...

Crille: Jag har upplevt att effekten plötsligt uteblir. Det är ju endast vid ordentlig acceleration det märks så vid exempelvis en omkörning så känns det som att köra min gamla 900 med 150hk. Ibland har effekten kommit med viss fördröjning och ibland har den inte kommit alls... Och alla scenarion där emellan. Avstängd eller inte...
Det har varit det samma oavsett yttre förhållanden, varmt som kallt.
Som referens på effekten kan också nämnas att jag har kört 225km/h, GPS-fart, drygt 235km/h mätarfart, med trim. Och sedan 210km/h mätarfart när trimmet inte fungerat på samma sträcka under liknande förhållanden.
Senast redigerat av ArtificialCat (15 juni 2009)

8 Inlägg
15 juni 2009
Trådstartare
#11
Jag har kört nu med original i drygt 200 mil och kan inte säga annat än att det känns original.
Jag brukar oftast tanka bensin men testade en gång med "sprit" för att kolla om det blev någon skillnad.
Nog känns det att det blir en 25-30 hp extra.
Jag har inte någon gång under dessa mil kännt av den effektsänkning som jag gjort med trimmet iladdat.

Jag skall iväg till en återförssäljare till BSR imorgon och mäta turbotryck mm så får vi se vad de säger.

Vad det gäller läget när bilen verkar gå in i något skyddsläge ( med trim nedladdat ) så kan det komma och gå hur som helst.
Körde hem en kväll från Karlstad och hade kört ca 8 mil ( fram tills dess full effekt ) för att sedan lägga mig i vänsterfil för att köra om en lastbil. Snacka om förvåning när bilen bara "står still" utan att något händer. Bara att åka tillbaka till högerfilen för att planera om omkörningen. 
Någon gång har det räckt med att starta om men som oftast så komer det och går som det vill.

Jag håller med Artificialcat vad det gäller känslan. Det är som om turbon inte finns. Puttrar man iväg lugnt så är det ingen skillnad men gasar man till så det som något "stryps" i motorn.

Skall bli kul att se hur den laddar nu med original.

Återkommer med mera info.

Kez

1 268 Inlägg
15 juni 2009
#12
kolla om det finns en nyare mjukvara på BSR server.... har haft samma problem me att bilen bara tappar all kraft och det berodde på mjukvaran så testa ladda om den så ska det gå bra smile

248 Inlägg
15 juni 2009
#13
Låter ju helmysko med BSRs trim::S
Undrar om det är ett vanligt problem?


8 Inlägg
16 juni 2009
Trådstartare
#14
LazerHawke skrev:
kolla om det finns en nyare mjukvara på BSR server.... har haft samma problem me att bilen bara tappar all kraft och det berodde på mjukvaran så testa ladda om den så ska det gå bra

Ja, jag har laddat ned alla ändringar efter hand och testat dem.
Vid nästan samtliga fall så har jag fått effektökningen som skall ske men den har inte varit beständigt tyvärr.

Jockessaab skrev:Låter ju helmysko med BSRs trim::S
Undrar om det är ett vanligt problem?

Inte enligt BSR i alla fall. Som de sa. De vill ju att alla skall vara glada och åka ikring med ett leende på läpparna.

Självklart så tror jag dem. De säljer nog inget som ger dem dålig kredd. Men det funkar inte just nu hos mig i alla fall.
Vems felet är kan jag ta sen.
Men fungerar det bara med original och ingen kan hitta felet så hoppas jag att BSR tar tillbaka sin produkt och jag får tillbaka mina pengar.
Jag har ju ingen nytta av en optimering som ligger overksam i baksätet.

Kez

4 Inlägg
17 juni 2009
#15
Jag laddade ned den senaste programvaran innan jag trimmade (och den senaste orginalprogramvaran) men det hade inte kommit några nya versioner av någon av dem...
Bilen går fortfarande som den ska med trimmet!

Vad det gäller vem felet är så håller jag med Kez. Jag håller BSR som ansvariga efter vad jag har sett hittills...

8 Inlägg
18 juni 2009
Trådstartare
#16
Återkommer efter ett besök hos BRS:s återförsäljare i tisdags där det konstaterades att med original i bilen så funkar det som det skall.
Laddtrycket ligger stadigt och som det skall och det har känts så i dryga 200 mil.

Vi bestämde att jag skulle tanka ned det sista programmet och försöka igen.
Skulle inte det fungera så blir nästa steg att lämna in bilen till dem för en felsökning.
Som en sa i ett tidigare inlägg så kan det ju vara allt från läckande slangar, luftmassemätare till överhettning. Ett fel som klarar originaltryck men som inte vill vara med när trycket ökar.

Synd att man själv har tummen mitt i handen när det gäller bilar. Kanske skall hålla sig till original då hmm

Efter besöket så laddade jag ned det nya programmet för att göra ett sista test.
Det fungerade i ca 800m tills jag gasade till första gången. Back to basic.

Men skam den som ger sig. Laddade ner programmet på nytt efter några mil.

Nu har det faktiskt fungerat i ca 40 mil.
Dock känns det som om felet dyker upp lite då och då under färd. Dåligt gensvar på gaspådrag. Men nu har det inte varit ihållande.
Fullgas fungerar inte. Men håller man sig till strax innan fullgas så fungerar det.

Törs man nämna att jag funderar på att skaffa en Nissan Skyline.
Kanske skall bespara världen från de bekymmer som då kan uppstå big_smile

Nu är det bara till att se hur länge det håller i.

Hoppas det håller i sig för dig med ArtificialCat.

Kez


Glad midsommar på er alla.

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 juni 2009
#17
Jag håller helt klart med er att om man köper något så skall det funka som det är tänkt, samtidigt så är det lite upplagt för trubbel om man som okunnig privatperson börjar ladda programvaror hit och dit flera gånger dagligen.

Jag var med här om dagen när min kamrats 9-3 -06 skulle "chippas" då stämde inte checksumman helt plötsligt och de med programvara som funkar på andra bilar av samma sort.  lurigt minst sagt, och på inget vis självklart.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

8 Inlägg
23 juni 2009
Trådstartare
#18
Ganska exakt 100 mil funka det denna gång lol

Något fel är det som inte fungerar.
Dags för original igen och dags att ta beslut om det är värt att fortsätta
eller försöka få pengarna tillbaka.

Tack för era inlägg.

Framtiden får visa hur det går. Hittar jag felet meddelar jag det.

Kez

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 juni 2009
#19
Kez skrev:
Ganska exakt 100 mil funka det denna gång lol

Något fel är det som inte fungerar.
Dags för original igen och dags att ta beslut om det är värt att fortsätta
eller försöka få pengarna tillbaka.

Tack för era inlägg.

Framtiden får visa hur det går. Hittar jag felet meddelar jag det.

Kez

Jag tror säkert det löser sig, men det vore ju kul om du kunde få behålla den bra farten som du nu vet bor i bilen smile

Tycker BSR borde lösa detta åt dig alltså...  vem pratar du med när du refererar till BSR? återförsäljaren? kundsupporten i växjö? direkt med Rolf eller Stefan som äger det? (ursäkta om jag missat något i tråden)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

4 Inlägg
23 juni 2009
#20
har också en 9-3 biopower 08, bsr steg 4, har dock inte haft det problemet, men däremot så när jag har startat den, sen har den gått ca2-3 sek, på tomgång sen bara dött...detta har hänt ca 4 ggr. någon som vet vad detta kan bero på??// Mvh Andree


Sök