Söndagens uppdatering.
Jag var ju själv i garaget igen så jag jobbade vidare med elen.
Det otroligt roliga jobbet med att trä i kablar i kabelstrumpa... men det blir snyggt och lätt att hantera. Låser kabelstrumpan med krympslang.
I denna ordning ska det göras: Kabelstrumpa,krympslang,gummitätning ( den stora svarta), sen trär man på de små röda och slutligen klämmer man dit kabelskon.
Då ser det ut såhär med spridarkontakten på plats.
Färdig bara 3 kvar minst.
Där ser vi kabelskostiften eller vad man ska kalla dom, toppen av kabelskon iaf.
Där sitter alla fyra spridarkontakter på plats, det är så sjukt mycket smidigare att komma åt dessa nu när jag valt att göra om all el där under insuget. Rekommenderas starkt. Jag kommer lägga alla kablar till spridarna mm i ett svart flexrör så är dom lite mer skyddade från värme och annat spill.Alla kablar är bara ditsatta kommer snyggas upp sen när all installation är klar och bilen går.
Gjorde en ny kabel till tps ( gasspjälllägesgivare) den ni säg det fort 10 ggr på fyllan.
Det här är kontakten till lufttempgivaren, då det är en gm typ som följde med mitt ms så ska jag inte behöva justera nåt med den i datorn utan den fungerar som den är.
När man sätter kabelskor på den här ( det följer med när man köper) så måste man tänka på att det är tvärtom mot en spridarkontakt. På denna ska man sticka in kablarna genom kontakten och sen sätta på kabelskor då dom låser när man drar tillbaka dom i kontakten, värt att tänka på.
Jag hann även med att få dit givaren i tryckröret innan gasspjället.
Hoppas det funkar så här för jag hade ingen svets tillgänglig igår det saknades gas.
Jag borrade ett hål precis så stort att givarens gängor gick i och skruvade dit den och låste från baksidan med en mutter.
Nu återstår då centrering av detta trigger hjul, det måste bli exakt centrerat annars kommer min signal bli tokigt fladdrig och tändning blir nog inget bra alls då.
Ska höra mig för lite hur andra nissanägare har gjort som kör med denna setup.
Det jag inte fattar än är hur det fungerar med ett tandat hjul där det saknas en tand, sen när motorn är i övre dödläge så måste den nionde tanden stå mitt för vr-givaren och å ska man räkna motsatt motorns rotationsriktning.
Peter. E. är detta nåt du kan hjälpa till med?????
Det är precis så att remmen från servon klarar sig. Hade kanske behövt en distans eller nåt.
Man kanske kan svetsa fast hjulet i de små hålen som syns där.
Sista bilden för idag, den nya platsen för reläkortet det var precis att kabeln räckte till från handskfacket.
Tommy Out.