3297
Sök

Nissan 200 renovering

Det ska bli en drifter

414 160 Visningar
Projektet avslutat 1 december 2015
52 Inlägg
22 oktober 2012
#581
Grymt jobbat kommer bli en mycket fin bil när du nått ditt mål.


1 702 Inlägg
22 oktober 2012
Trådstartare
#582
Ja mitt mål just nu är att få den att gå och kunna köra hela nästa säsong.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

1 702 Inlägg
22 oktober 2012
Trådstartare
#583
Ja jag har haft nog med bakslag nu, det är tråkigt att se bilen så jävla dammig varje gång jag kommer till garaget bara.
Tack det är väl kul när man hittar en tråd som man sitter flera timmar och sträckläser, men jag trodde aldrig att min tråd skulle bli en sådan så tack alla som orkar er igenom den.


uhlin skrev:
Grymt bra jobb du gjort.....och vilket jobb sen, har läst hela tråden nu och ja....jag lyfter på hatten. Skitsnygg färg det blev.
Lycka till i fortsättningen, och du, inga fler bakslag nu va, det räcker med de du haft.

Kommer självklart följa fortsättningen!

//Peter

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

1 702 Inlägg
1 november 2012
Trådstartare
#584
Bara en liten bild idag blir större uppdatering på lördag.
8 meter kabelstrumpa måste ju räcka, sen köpte jag 2 till ev1 kontakter (spridarkontakter) för det är samma typ till min vattentemp som sitter orginal som ska gå att använda.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a47228b932c4a2495c8a6790ce66c019.jpg
Senast redigerat av Skruvar till det (1 november 2012)

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

1 702 Inlägg
2 november 2012
Trådstartare
#586
Ja följ med på resan du med ni är 84 st som följer just nu, jag får se till att det blir tätare uppdateringar med intressant läsning.
Hur många har eller håller på med megasquirt på sina 200:or???
Kan va kul att se hur ni löst det med tändningen typ vevtrigger, lyckats med att använda org cas???
Coil on plug eller wastedspark??

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

761 Inlägg
3 november 2012
#587
vill gärna se din 200sx på vägen i sommar smile


1 702 Inlägg
3 november 2012
Trådstartare
#588
Tack det är den framtidsbilden jag haft själv några år, men nästa år blir det verklighet för nu är det nära.
Det som kan bråka lite nu är triggersignalen som jag kommer ta från veven på ett 36-1 tandat hjul.
Men det ska vara det enklaste sättet att låta ms sköta tändning.
Nu blir det uppdatering på söndag istället ändrade planer.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

1 702 Inlägg
5 november 2012
Trådstartare
#589
Söndagens uppdatering.
Jag var ju själv i garaget igen så jag jobbade vidare med elen.


Det otroligt roliga jobbet med att trä i kablar i kabelstrumpa... men det blir snyggt och lätt att hantera. Låser kabelstrumpan med krympslang.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-139a754b62f6f9957d711c4146fa0c50.jpg

I denna ordning ska det göras: Kabelstrumpa,krympslang,gummitätning ( den stora svarta), sen trär man på de små röda och slutligen klämmer man dit kabelskon.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-eba09223ac4aae6d17550f5912fba5c5.jpg

Då ser det ut såhär med spridarkontakten på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-45512a04ac7a1e7caa7a41e16ce24053.jpg

Färdig bara 3 kvar minst.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-29745cb1ef6e7240e7ae6d432b13bd07.jpg



Där ser vi kabelskostiften eller vad man ska kalla dom, toppen av kabelskon iaf.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b52bec9ce5e8847fabd4aecb7813a114.jpg


Där sitter alla fyra spridarkontakter på plats, det är så sjukt mycket smidigare att komma åt dessa nu när jag valt att göra om all el där under insuget. Rekommenderas starkt. Jag kommer lägga alla kablar till spridarna mm i ett svart flexrör så är dom lite mer skyddade från värme och annat spill.Alla kablar är bara ditsatta kommer snyggas upp sen när all installation är klar och bilen går.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-5624a5658f5c689e4fe98643a37f0957.jpg

Gjorde en ny kabel till tps ( gasspjälllägesgivare) den ni säg det fort 10 ggr på fyllan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-dbf6b08e4c2ad4f6210ae0d83efa9171.jpg

Det här är kontakten till lufttempgivaren, då det är en gm typ som följde med mitt ms så ska jag inte behöva justera nåt med den i datorn utan den fungerar som den är.
När man sätter kabelskor på den här ( det följer med när man köper) så måste man tänka på att det är tvärtom mot en spridarkontakt. På denna ska man sticka in kablarna genom kontakten och sen sätta på kabelskor då dom låser när man drar tillbaka dom i kontakten, värt att tänka på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-be75cc9cdca11dccbd4b63cabeb22c86.jpg

Jag hann även med att få dit givaren i tryckröret innan gasspjället.
Hoppas det funkar så här för jag hade ingen svets tillgänglig igår det saknades gas.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-2255254a29f7393a49aaf2d59cb067fb.jpg

Jag borrade ett hål precis så stort att givarens gängor gick i och skruvade dit den och låste från baksidan med en mutter.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-e5fe4fff579d92d3af5f2003450548fb.jpg

Nu återstår då centrering av detta trigger hjul, det måste bli exakt centrerat annars kommer min signal bli tokigt fladdrig och tändning blir nog inget bra alls då.
Ska höra mig för lite hur andra nissanägare har gjort som kör med denna setup.
Det jag inte fattar än är hur det fungerar med ett tandat hjul där det saknas en tand, sen när motorn är i övre dödläge så måste den nionde tanden stå mitt för vr-givaren och å ska man räkna motsatt motorns rotationsriktning.

Peter. E. är detta nåt du kan hjälpa till med?????
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-0c230781967147241eb37879dacf1b32.jpg

Det är precis så att remmen från servon klarar sig. Hade kanske behövt en distans eller nåt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-bb0cd4d979dc496f088c083c417c1923.jpg

Man kanske kan svetsa fast hjulet i de små hålen som syns där.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d02900c86a9f8a5cc671dc13ee6ed9fc.jpg

Sista bilden för idag, den nya platsen för reläkortet det var precis att kabeln räckte till från handskfacket.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-5b2a5a963bbcff38209110f0e3edef73.jpg

Tommy Out.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

DailyCarGarage
497 Inlägg
1 697 Inlägg
5 november 2012
#591
Ett oändligt pyssel att hålla på med el, men sjukt gött när det är klart och funkar. Ser riktigt bra ut smile


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
5 november 2012
#592
Anledningen till att triggern ligger före öd är för att signalen behöver lite tid på sig att ta sig från vr-givaren, till boxen och tändsteget.. även om el rör sig snabbt så har det en viss tröghet..

Om triggersignalen skulle ligga på samma punkt som den ska skickas så skulle den komma fram för sent..

Skulle va fint om du hade tillgång till en svarv för centrering av triggerhjulet.. Mitt var enklare då det redan fanns bulthål i remskivan som man sätter triggerskivan i.


1 702 Inlägg
5 november 2012
Trådstartare
#593
Ja det hade vart enkelt om det fanns bultar eller nåt att fästa med. Men vad är det som gör att det måste vara på den nionde tanden, är det framräknat med grader som gör att det måste ha den tiden för signalen att nå fram.
Är det missing tooth givaren läser av eller vad. Sen ställer man in triggerpunkterna i ms och sen funkar det ???

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

1 702 Inlägg
5 november 2012
Trådstartare
#594
Matttii: Det är bara att börja riva i orginalgrejerna och snygga till. Har sett att det även finns kabelstrumpa med kardborrefäste längs hela så behöver man inte ha lös kablarna utan bara bädda in dom.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

2 564 Inlägg
5 november 2012
#595
fan va fint det kommer bli tommy.. duktig du är... kanske får förlja med dig upp en helg o kolla o hjälpa dig... om jag är välkommen:P när blir nästa gång ?


vet jag vem man ska ringa om man behöver hjälp med el:P behövs lite el fix i min 9-5 wink

tack till:
www.MBSCA.com

1 702 Inlägg
5 november 2012
Trådstartare
#596
Det kommer bli snyggt och prydligt när jag är färdig, vill helst inte se kablarna alls. Tack.

Juvakka skrev:
Ett oändligt pyssel att hålla på med el, men sjukt gött när det är klart och funkar. Ser riktigt bra ut smile

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
5 november 2012
#597
http://www.megamanual.com/ms2/wheel.htm

En nackdel till med att svetsa fast triggerhjulet är att du inte får någon justeringsmöjlighet.. men det kan du lösa genom att göra ett justerbart fäste för givaren istället.

En till länk

http://msextra.com/doc/ms3/trigger-wheel.html
Senast redigerat av Peter_Eriksson (5 november 2012)


1 702 Inlägg
5 november 2012
Trådstartare
#598
Ja du är välkommen, vet ej ännu men det kan bli på torsdag jag tänkte ha löst centreringen av triggerhjulet tills nästa gång, för då kan jag löda dit konstantström,tändningsström och en jord på reläkortet och starta upp styrboxen mot laptop till att börja med.
Din 9-5:a är nog ingen match mot mina elkunskaper:) kom med en utmaning nu.

nyllet skrev:
fan va fint det kommer bli tommy.. duktig du är... kanske får förlja med dig upp en helg o kolla o hjälpa dig... om jag är välkommen:P när blir nästa gång ?


vet jag vem man ska ringa om man behöver hjälp med el:P behövs lite el fix i min 9-5 wink

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

2 564 Inlägg
5 november 2012
#599
Skruvar till det skrev:
Ja du är välkommen, vet ej ännu men det kan bli på torsdag jag tänkte ha löst centreringen av triggerhjulet tills nästa gång, för då kan jag löda dit konstantström,tändningsström och en jord på reläkortet och starta upp styrboxen mot laptop till att börja med.
Din 9-5:a är nog ingen match mot mina elkunskaper:) kom med en utmaning nu.

nyllet skrev:
fan va fint det kommer bli tommy.. duktig du är... kanske får förlja med dig upp en helg o kolla o hjälpa dig... om jag är välkommen:P när blir nästa gång ?


vet jag vem man ska ringa om man behöver hjälp med el:P behövs lite el fix i min 9-5 wink


hehe.... du ska alltid ta en dag jag har träning dock börjar den 21 wink är du hemma tills dess ??

behöver ju få släckt min air bag lampa tongue

tack till:
www.MBSCA.com

1 702 Inlägg
5 november 2012
Trådstartare
#600
Tech2:a??? eller har saab obd2?

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.


Sök