2951
Sök

Nissan 200 renovering

Det ska bli en drifter

414 162 Visningar
Projektet avslutat 1 december 2015
2 564 Inlägg
5 november 2012
#601
Skruvar till det skrev:
Tech2:a??? eller har saab obd2?

behöver koppla in ett motstånd på pass stolen tongue  saab har obd2 har min 9000 med tongue fast ska man programmera o sånt måste man ha en tech2

tack till:
www.MBSCA.com

1 702 Inlägg
12 november 2012
Trådstartare
#602
Nåt fel på garagets sida det går inte ladda upp bilder nu.
Det får bli en skriftlig update istället.

I lördags var jag i garaget och jobbade ett gäng timmar med resultat av att triggerhjulet är på plats längst fram på remskivan/vevaxeln.

Sen hann jag även med att bygga ett fäste för vrgivaren.
Med tanke på att jag varken hade rätt material eller direkta verktyg för det så får jag väl vara nöjd.

Svetsen som fanns tillgänglig var en sån med flusstråd och utan skyddsgas, så vi bråkade en hel del denna kvällen med taskig trådmatning mm.

Sen var det ju det med centreringen av triggerhjulet.... suck. Jag hade 6 hål i triggerskivan som nästan stämde överrens med diametern på remhjulet, så jag borrade och insåg snabbt att hålen kom för långt ut på remskivan skit också.

Men nu när jag borrat så tänkte jag då att det går väl att fästa delarna med svetsen så jag fyllde alla hålen och det fäste bra tills jag gav den en bonk med hammaren för hålet i mitten på triggerhjulet var för litet för det jag glömde var att den stora bulten som håller remskivan på plats har en ännu större tjock bricka som centrerar allt på veven, denna bricka gick nu inte igenom håler på triggerskivan crap!! så därav bonkade jag med hammaren och hela skiten lossade.


Ok då testar vi plan2 då.

Vilket innebar att markera upp remskivans diameter på triggerhjulet och här hade en svarv behövts men jag hade bara vinkelslip så jag kapade upp och snyggade till hålet såpass att triggerhjulet gick att trä över remskivan.

Nu svetsade jag fast hela paketet så nu sitter då remskivan på plats och ytterst på den sitter triggerhjulet, problemet jag hade var att hålla den plant och svetsa samtidigt för jag var ju själv i garaget som vanligt.

Nu i efterhand så kom jag på en bra ide att kunna lägga den upponer på en platt yta hade vart bra och svetsa från baksidan men jag ville ju helst att remmen från servon skulle få plats, nu gör den ju inte det ändå men men.

Så det som kan bli problem nu är då ifall triggern inte snurrar rakt framför givaren för då får jag helt enkelt lämna bort detta jobb så det blir hundra rakt.

Det kommer som sagt bilder när jag kan ladda upp igen.

Tommy Out.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
12 november 2012
#603
Jag kan nog lösa svarv om du kommer förbi mitt garage på tisdag kväll.


1 702 Inlägg
12 november 2012
Trådstartare
#604
Tack men nu sitter det ju fast så får se hur det blir med givaren, avviker det för mycket så måste jag göra om det med ett annat triggerhjul och kanske en annan remskiva om det inte går att få loss.

Som Robert säger gör om gör rätt.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
12 november 2012
#605
Hade ju varit bättre att svarva triggerhjulet till en ring att svetsa på remskivan, då skulle det bli 100 centrerat.


1 702 Inlägg
12 november 2012
Trådstartare
#606
Ja det kan ju jag tänka på tills nästa gång, får se i veckan när jag får dit givaren hur mycket det "skevar".
Hade ju behövt lite koll på läget när det ska kopplas in till datorn och få lite hjälp nån dag om du kan.??

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

1 702 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
#607
Då var det dags för uppdatering med bilder för jag har kommit en bit på vägen nu.

Här har vi utgångsläget, ett löst triggerhjul med ögonmått inpassat centrum det brukar ju gå sådär i mitt fall.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-da57b98538ea5cdf2e271f10382849b2.jpg


Så jag borrade då först i remskivan efter den yttre sexhålsdiametern. Det gick inget vidare för hålen hamnade för långt ut på remskivans kant så det gick inte.Men jag hade ju svetsen framme och testade bränna fast triggerhjulet med hjälp av de 6 hålen jag borrat, det verkade funka bra tills hammaren kom fram som jag beskrev i förra inlägget.
Men här på bilden syns iaf hålen igensvetsade och slipade men det höll ju inte.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3f80717d399cd3bd8af2d1cca4b21a8c.jpg

Plan B fick kapat med vinkelslipen så bra det gick och sen filat en hel del för att få det att passa runt remhjulet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-91578042c7183cc63a693fdccae565ae.jpg

Sådär nu börjar jag även komma överrens med svetsen också så det är här då helsvetsat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-33283b37643ab1744455b7265b8d6f5c.jpg


Slipat, och nu får ju storbulten och brickan även plats i mitten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a2158c4fcf544190595e4e937a20302a.jpg


Provmonterat på veven.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-80fa521bde5bda7eb62386010c7b7331.jpg




Motorn står i övre dödläge och missing tooth sitter 180 grader från det. Allt enligt ford Edis instruktioner då det är wastesparksystem jag kör på.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ad9efe642ae95ff257615c4e8eca2f0f.jpg




Har börjat bygga ett fäste för vr givaren. Inte snyggt men först ska det funka innan det läggs mer jobb på det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3185582a1703f892f4045bfbdd2c82f5.jpg


Från missing tooth som syns där nere på triggern ska man räkna 90 grader motsatt motorns rotation och där ska vr givaren sitta, det blir precis framför den nionde tanden som är svartmarkerad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-149d140a8d9ef5676d24626cff4c91ac.jpg


Så här mycket avstånd kommer det inte att vara utan ungefär nånstans mellan 0,75 mm-1,5 mm är rätt.
Så jag bygger vidare på fästet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ad73dbed16159ad9dd7382c177f21be2.jpg



Det syns lite dåligt men det ska vara en jumper för fast idle ( tomgångsmotor) vilket i mitt fall är en boschhistoria med bimetallfjäder som får ström och öppnar/stänger en ventil när fjädern blir varm/kall, ventilen låter luft passera förbi spjällhuset direkt in i insuget vid kallstart rätta mig om jag har fel nu för jag läser fan och pluggar mer nu än när jag gick i skolan kan inte hålla koll på allt.
Men jumpern kan man sätta så att tomgångsmotorn får antingen ström eller jord från reläkortet min ska ha ström. Då jumprar man mittenhålet och V på reläkortet det finns då också ett hål märkt G för jord.
Det är de två små lödningarna mellan relähållarnas lödningar precis i mitten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-91b855a3c1bc5215606d6269ecc91e0c.jpg

Bättre bild kanske så man fattar. Mittenhålet kallat J1 lödat ihop med V genom en liten bit ståltråd.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-cc25c9b2c36d212e7d29e49b717e1d88.jpg


Här sitter provisoriskt då tändspolen från en ford escort (wastespark)
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-48f4a826e1535f9a99472f138fa8d88e.jpg


Tändkablar från en ford ka Det är ford motorcraft tändkablar det borde funka.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-5ce451a1bb0b641da341670662b4da50.jpg

Svart/gula kablarna går till kontakten för tomgångsmotorn som nu då är halvt inkopplad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-8003d260d1563ff8e46c2568752c8ff1.jpg

Försökte ta en vettig bild på tomgångsmotorn men inte lätt att se men det är den platta runda saken precis över generatorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-fdaa8074f98447303d480bf3c3563cc4.jpg


Nu börjar avståndet bli bättre,kan ju iaf se om det går att starta eller se om jag får signal till ms:et över huvudtaget för triggerhjulet verkar gå runt med jämnt avstånd från givaren ifrån tand till avläsaren men på ett ställe på triggerhjulet skevar det till nån mm framåt mot fronten av bilen om ni förstår hur jag tänker. Så frågan är väl om det är så mycket att det påverkar, för dessa tänderna sitter ändå för givaren när det går lite skevt... aja vi testar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-6a7d071e51b5d9223a5a012a5dc4d8de.jpg


Då var det gjort en kontakt till vrgivarn också, jag antar att den ska kopplas in på Tach ingången på reläkortet alltså signalkabeln och sen då jorda svart med de andra sensorerna.
Nu är det även lite mer tillsnyggat och borrat och gängat för stoppskruv ( den som är på bild ska givetvis inte sitta där sen men det var allt jag hade tillgängligt i den storleken)
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-351db961ef6ab364afdd6ce417e74073.jpg

Till sist så roade jag mig med att försöka öppna casen ( kamaxelsensorn) för att se om det går att byta ut den skivan som sitter där orginal. Skivan är väldigt tunn och har i den yttre delen en massa tunna slitsar och i den inre 4 grövre. Vems har tex tagit fram en utbytesskiva till sitt system men hur gör man då för att få loss den????
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-89ad604aa645d5f1ca97e045c24c9349.jpg

Typ nåt så här kanske?? men det innebär en massa våld men att vara försiktig med den optiska läsaren. Sen behövs det ett nytt kullager för det sitter ivägen.
Det finns en annan typ av cas som sitter på tex ka24de-motorn Den har ingen turbo men överladdas gärna mycket om man kollar de amerikanska forumen för dessa motorer sitter i nissan 240sx som de heter där.
Hur som helst kollar på diyautotune.com så beskriver dom där hur man gör med den casen och det ska bara vara att lossa på en stjärnskruv så får man isär den, min satt med 3 skruv såna som bara går att dra åt med en specialmejsel, så jag fick borra ut mina.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1ad6711096640fd91017b41b40cc0339.jpg

Här ser man en skillnad min axel är helt rund.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-51869839aa11cd73848941a3284f4f70.jpg


Medans denna är det inte.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ad174cc296b94bed150bb047e047c5f8.jpg


En skiva som nog inte passar till min.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-92a80a5b7e1d28daa6e53af4577a3c20.jpg

Oj blev en stor update men det är ni värda.

Tommy Out.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

1 702 Inlägg
15 november 2012
Trådstartare
#608
En liten uppdatering från igår.


Inte det man vill möta när man kommer till garaget, som tur va var det längre bort våningen ovanför oss det brunnit men det är nära nog.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b3dd09cfc114c09e8feb43be9edba35f.jpg


Men det stoppade inte mig med dagens planerade jobb.
Jag lödde dit konstantström,tändningström och en fet jord.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-607ba56b32916efdb6dcdf434da2a9e0.jpg


Så inget snack om mina fina kabelskydd nu, strumpan är ju slut igen det går åt så fort.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-f06cc5fb70d9a2eed9f99fd0749b5a1b.jpg


Här har vi en fet karossjord som jag drar all jord från megaskvättet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-93e13ba448cb9d31c6cbeea995603f71.jpg


Här har vi strömblocket i motorrummet eftersom batteriet är där bak.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d4ec7f8c875ba2b6eca7c13b9d2ac3a1.jpg

Sen hitta jag en lite mer passande stoppskruv för givarn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a346eadd68e90e7501b465519d60c730.jpg


Mitt ordnade kaos som det ser ut i detta skedet dvs kolla så allt funkar innan det dras snyggt och kablar göms undan mm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-40a2bfcd285242f7d1f67d0e8ec7d4da.jpg

Tommy.Out

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

2 564 Inlägg
15 november 2012
#609
Tur att det hade kommit till er... Någon rök hos er ? Börjar du bli klar nu ? wink

tack till:
www.MBSCA.com

1 702 Inlägg
15 november 2012
Trådstartare
#610
Jo det börjar bli färdigt nu jag har bränslepumpen kvar att koppla in ska dit med en 15 amp säkring på pluskabeln, dragit ny 1,5mm2 kabel från reläkortet till pumpen, sen ska jag dra ny jord till pumpen med även där 1,5 mm2.

Lambdasensorn ska kopplas in det är jord,ström och signalkabel där.

Sen ska det väl vara de 3 sista då ström,jord och tändningsström till Boxen ( de som går från reläkortet).

Nästa steg blir väl till att koppla upp laptop mot sprutet och kolla värden på allt temp så det stämmer mm, sen är det en hel del inställningar som ska göras innan det försöks startas.

Ett frågetecken som dök upp nu är tändutgångarna på boxen,jag har mailat han som byggde den och han börjar bli osäker vad som är i nu så jag måste öppna och titta efter.

Men som det var beställt ska den ha tändning för 4 spolar COP där det sitter inbyggd tändsteg i , men som jag fattade det först så var det 2 inbyggda tändsteg i boxen så jag kunde köra wastespark antingen med mina cop eller med wastesparktändspole FORD EDIS som jag har gjort ordning för.

Så när jag kollat upp detta så vet jag mer men ja då är det även kvar att koppla 4 kablar då från boxen till spolarna plus jord och sånt tjafs.

Tar väl nån dag till.

Det var ingen rök men en hel del liv o rörelse utanför och det luktade lite funky ett bra tag.
Senast redigerat av Skruvar till det (15 november 2012)

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

2 564 Inlägg
15 november 2012
#611
Man börjar se ett slut nu då smile

Har du garage försäkring på bilen ? ? ?

Är front o bak kjol fixad än ?

tack till:
www.MBSCA.com

1 702 Inlägg
15 november 2012
Trådstartare
#612
JA

NEJ


NEJ, på lördag

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
15 november 2012
#613
Du behöver inte sätta nån säkring till pumpen, det sitter redan en på reläkortet.

Är det strömplint från racetema? Jag har testat den två ggr, den spricker väldigt lätt i plasten, tål icke starka ämnen som bensin eller förtunning, då går den i tusen bitar (råkade komma en skvätt på den när jag gjorde rent). Kan ju bli jobbigt om den spricker och plusmatning ramlar ner mot metall.. kortis..
Tror det ska finnas en båtvariant, i svart abs-plast som är tåligare.

Lägg upp en bild på ms-kortet så kan vi försöka se hur många tändsteg där sitter. Börjar se fint ut annars smile


1 702 Inlägg
15 november 2012
Trådstartare
#614
Jag ville bara vara säker på att det inte händer samma som innan med kabelbranden.
Men då är det ju lugnt det är en utav de små säkringarna det stämmer.
Nej jag köpte det strömblocket på cdr bilradio. Det fanns inte på biltema då när jag behövde.
Jag ska ta en bild när jag kommer upp om det blir idag eller på fre lördag vet jag inte än.

Ja det börjar se bra ut men det är rörigt och bland det största i elväg som jag nånsin tagit mig för, så det ska bli spännande.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

vorsprung durch technik
277 Inlägg
15 november 2012
#615
Riktigt rolig läsning, Skönt att breddningen är klar nu. Vet så roligt det kan vara..


1 702 Inlägg
15 november 2012
Trådstartare
#616
Ja det är skönt att karossjobbet är klart man har en annan känsla i kroppen när man går hem och bara grejat med kul saker. Så att man längtar tillbaka direkt.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

490 Inlägg
15 november 2012
#617
Du får skynda dig att blir klar med bilen, det brinner i knutarna......

(Hahahaha)

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
16 november 2012
#618
Du Tommy.. har du stagat vr-givarens hållare nåt eller har den bara en fästpunkt i blocket? Såg ut som den kan fladdra ganska bra när det guppar och rör sig.. iom att den är ganska lång också.. kan nog bli problem att hålla signalen om den inte sitter riktigt stabilt.

Istället för att kapa av den skulle du bockat den upp mot bulten igen och svetsat så den hade blivit som en triangel.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
16 november 2012
#619
Alt. så kan du ge den till mig så kan jag få en gjord i alu med samma mått (mot en liten slant).


1 702 Inlägg
16 november 2012
Trådstartare
#620
ja det får nog bli till att förstärka fästet med ett par stag till, det var mest för att se så den hamnade rätt höjd och mitt framför givaren. Ett annat alternativ är ju att sätta triggern bakom remskivan istället,då kommer fästet inte bli så långt och därmed stabilare.
Men det gör jag om det här inte funkar. Märker vi ikväll.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.


Sök