Då var det dags för uppdatering med bilder för jag har kommit en bit på vägen nu.
Här har vi utgångsläget, ett löst triggerhjul med ögonmått inpassat centrum det brukar ju gå sådär i mitt fall.
Så jag borrade då först i remskivan efter den yttre sexhålsdiametern. Det gick inget vidare för hålen hamnade för långt ut på remskivans kant så det gick inte.Men jag hade ju svetsen framme och testade bränna fast triggerhjulet med hjälp av de 6 hålen jag borrat, det verkade funka bra tills hammaren kom fram som jag beskrev i förra inlägget.
Men här på bilden syns iaf hålen igensvetsade och slipade men det höll ju inte.
Plan B fick kapat med vinkelslipen så bra det gick och sen filat en hel del för att få det att passa runt remhjulet.
Sådär nu börjar jag även komma överrens med svetsen också så det är här då helsvetsat.
Slipat, och nu får ju storbulten och brickan även plats i mitten.
Provmonterat på veven.
Motorn står i övre dödläge och missing tooth sitter 180 grader från det. Allt enligt ford Edis instruktioner då det är wastesparksystem jag kör på.
Har börjat bygga ett fäste för vr givaren. Inte snyggt men först ska det funka innan det läggs mer jobb på det.
Från missing tooth som syns där nere på triggern ska man räkna 90 grader motsatt motorns rotation och där ska vr givaren sitta, det blir precis framför den nionde tanden som är svartmarkerad.
Så här mycket avstånd kommer det inte att vara utan ungefär nånstans mellan 0,75 mm-1,5 mm är rätt.
Så jag bygger vidare på fästet.
Det syns lite dåligt men det ska vara en jumper för fast idle ( tomgångsmotor) vilket i mitt fall är en boschhistoria med bimetallfjäder som får ström och öppnar/stänger en ventil när fjädern blir varm/kall, ventilen låter luft passera förbi spjällhuset direkt in i insuget vid kallstart rätta mig om jag har fel nu för jag läser fan och pluggar mer nu än när jag gick i skolan kan inte hålla koll på allt.
Men jumpern kan man sätta så att tomgångsmotorn får antingen ström eller jord från reläkortet min ska ha ström. Då jumprar man mittenhålet och V på reläkortet det finns då också ett hål märkt G för jord.
Det är de två små lödningarna mellan relähållarnas lödningar precis i mitten.
Bättre bild kanske så man fattar. Mittenhålet kallat J1 lödat ihop med V genom en liten bit ståltråd.
Här sitter provisoriskt då tändspolen från en ford escort (wastespark)
Tändkablar från en ford ka Det är ford motorcraft tändkablar det borde funka.
Svart/gula kablarna går till kontakten för tomgångsmotorn som nu då är halvt inkopplad.
Försökte ta en vettig bild på tomgångsmotorn men inte lätt att se men det är den platta runda saken precis över generatorn.
Nu börjar avståndet bli bättre,kan ju iaf se om det går att starta eller se om jag får signal till ms:et över huvudtaget för triggerhjulet verkar gå runt med jämnt avstånd från givaren ifrån tand till avläsaren men på ett ställe på triggerhjulet skevar det till nån mm framåt mot fronten av bilen om ni förstår hur jag tänker. Så frågan är väl om det är så mycket att det påverkar, för dessa tänderna sitter ändå för givaren när det går lite skevt... aja vi testar.
Då var det gjort en kontakt till vrgivarn också, jag antar att den ska kopplas in på Tach ingången på reläkortet alltså signalkabeln och sen då jorda svart med de andra sensorerna.
Nu är det även lite mer tillsnyggat och borrat och gängat för stoppskruv ( den som är på bild ska givetvis inte sitta där sen men det var allt jag hade tillgängligt i den storleken)
Till sist så roade jag mig med att försöka öppna casen ( kamaxelsensorn) för att se om det går att byta ut den skivan som sitter där orginal. Skivan är väldigt tunn och har i den yttre delen en massa tunna slitsar och i den inre 4 grövre. Vems har tex tagit fram en utbytesskiva till sitt system men hur gör man då för att få loss den????
Typ nåt så här kanske?? men det innebär en massa våld men att vara försiktig med den optiska läsaren. Sen behövs det ett nytt kullager för det sitter ivägen.
Det finns en annan typ av cas som sitter på tex ka24de-motorn Den har ingen turbo men överladdas gärna mycket om man kollar de amerikanska forumen för dessa motorer sitter i nissan 240sx som de heter där.
Hur som helst kollar på diyautotune.com så beskriver dom där hur man gör med den casen och det ska bara vara att lossa på en stjärnskruv så får man isär den, min satt med 3 skruv såna som bara går att dra åt med en specialmejsel, så jag fick borra ut mina.
Här ser man en skillnad min axel är helt rund.
Medans denna är det inte.
En skiva som nog inte passar till min.
Oj blev en stor update men det är ni värda.
Tommy Out.