2436
Sök

Turbon vandrar på 2000 varv.

10 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
#1
Har problem med min seat leon, 1.8t

Trimmad av civinco.

Turbon har börjat vandra,
när man trycker på så kommer turbon och sedan dör den o kommer igen,

Vad är problemet?

Är det LMM som e kass eller?

236 Inlägg
2 juni 2009
#2
Beskriv dör, hugger det till i bilen och laddet försvinner, svajar laddtrycket, peakar laddtrycket och sedan sjunker?


10 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
#3
Laddtrycker svajar,

Precis bytat turbo,

kollat läckage,

så nu är vi inne på lmm eller magnetventilen?

är jag på rätt spår då?

10 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
#4
har sån box av civinco också och den funkar ej,

snackat med dom även skickat upp boxen för kontroll men dom säger att den
inte är sönder, den varnar för något..

236 Inlägg
2 juni 2009
#5
Har du orginalboxen kvar, prova i så fall med den!
Började detta efter att du bytt turbo eller fanns fenomenet innan?

Att magnetventilen ska ha pajjat precis när du bytt turbo och trimmat bilen känns som en väldig tillfällighet. Skulle nog börja titta på Wastegaten till turbon om den har rostat invändigt eller något liknande, kolla så armen rör sig fritt. Använd en tryckpistol och tryck in lite luft i vakumklockan.


10 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
#6
Bilen går normat upp till 2000varv, där dumpar ventilen och sedan kommer den igen vid 3000 varv och sedan svajar det till varvstopp... laddtrycket ligger då mellan 0.60-0.75

236 Inlägg
2 juni 2009
#7
Hmm dumpar ventilen, de lät skumt, väldigt skumt. Det hugger inte till vid 2000rpm heller säger du? Dumpventilen skall ju endast öppna vid vakum, dvs när du släpper gasen. Att den ska dumpa under gaspådrag låter tekniskt omöjligt. Jag antar att bilen laddar mer nu när du trimmat den? Kolla så att dumpventilen inte läcker luft, den kanske inte orkar hålla tillbaks allt laddtryck därav det svajande laddet.


1 741 Inlägg
2 juni 2009
#8
Tycker det nästan låter som nån laddtryckspärr?

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

10 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
#9
Nej asså den har varit trimmad innan, sedan paja turbon,

byte då turbo o sedan blev det så här.

236 Inlägg
2 juni 2009
#10
Nja, laddtrycksspärrar går oftast in och klipper tändningen eller soppan, ger ett karaktäristiskt hugg så man "slår huvudet i ratten" wink


236 Inlägg
2 juni 2009
#11
Fageln_ skrev:
Nej asså den har varit trimmad innan, sedan paja turbon,

byte då turbo o sedan blev det så här.

Ok, är det en helt ny turbo du köpt?
Svajande laddtryck kan också bero på dålig turbo, impellern är skadad eller glapp i turbon. Tittade du nog på turbon samt kände ifall den glappade något?

Om turbon är det enda du rört innan problemet uppstod så känns det som det är antingen den eller wastegaten som hänger sig på något vis. Bytte du till en likadan turbo eller en annan modell?


10 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
#12
Det var en begagnad turbo men den var i bra skick,, skillde något nummer.
men den passade osv

10 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
#13
har ju den gamla westgaten från den förra tubron, ska prova att sätta på den.

236 Inlägg
2 juni 2009
#14
Ok, så du är 100 på att den inte glappade något, du vet folk luras ofta nu för tiden :-/
Prova den gamla wastegaten så kan vi utesluta den!


10 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
#15
jag är hundra..

Jag testar den gamla,

tack så mycket för hjälpen,

jag åter kommer i denna tråden om det ej funkar.

Tack än en gång.

Mvh Daniel


Sök