3023
Sök

Förstabil - Audi A4 / Volvo S40 / X

16 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
#1
Hej, har nyligen fyllt 18 och ska så småningom ta körkort. Jag har varit inne på Audi A4 och Volvo S40 som förstabil och undrar om detta är några bra val.

Vill ha en relativt tyst bil (dvs en bra isolering) och en skön bil att köra. Den bör vara kvick och responsiv.

Gillar utseendet på både Audin och Volvon. Något jag bör veta om dessa bilar, finns det något bättre alternativ?


(Tittat runt på olika trådar av detta slag men hittar inte riktigt den info jag söker)

Tack för svar!

EDIT: Det är en begagnad bil jag är ute efter, någonting runt 40-50 000 kr (Billigare går självklart bra smile )
Ledsen om jag var lite otydlig. smile
Senast redigerat av Klocker (2 juni 2009)

CSR
167 Inlägg
2 juni 2009
#2
Om du någongång åker och kollar på en s40, så kolla noga efter rost tongue var extra uppmärksam om bilen är nylackerad eller dyligt, de modellerna har jag hört har en sjukdom, att rosta roll
Sen var det en fågel som viskade i örat att det oftast gäller från de första årsmodellerna t.o.m år 2000, men men det är bara vad jag har hört smile

~ Kör hårt, men lugnt! ~

DFFL
9 020 Inlägg
2 juni 2009
#3
Svedan skrev:
Om du någongång åker och kollar på en s40, så kolla noga efter rost tongue var extra uppmärksam om bilen är nylackerad eller dyligt, de modellerna har jag hört har en sjukdom, att rosta roll
Sen var det en fågel som viskade i örat att det oftast gäller från de första årsmodellerna t.o.m år 2000, men men det är bara vad jag har hört smile
Som jag förstår det på rubriken så vill han ha en NY bil, är det rost på en ny bil så är det fan problem.
Oavsett märke. tongue

Men eftersom att jag inte åkt S40 (Dock fått pisk av en) så kan jag inte ge något annat vettig än det ovan.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

2 Inlägg
2 juni 2009
#4
Hade en s40 som första bil, den var utmärkt tyckte den va båda skön och roligt att köra.
Om du skulle bestämma dig för en s40 kolla noga efter rost båda i tröskeln och vid tanklocket.
Annars är det som vanligt kolla så att allt stämmer och provkör gärna båda bilar innan du bestämmer dig.

16 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
#5
Vad är ett bra pris på dessa bilar, i gott skick? Kan det vara något större fel på en volvo s40 4T / volvo s40 2.0T som ligger runt 20-25k?

4 586 Inlägg
2 juni 2009
#6
kolla gärna in golf 4 gti där har du komfort samt mysiga recarostolar


2 Inlägg
2 juni 2009
#7
Klocker skrev:
Vad är ett bra pris på dessa bilar, i gott skick? Kan det vara något större fel på en volvo s40 4T / volvo s40 2.0T som ligger runt 20-25k?
Behöver inte vara nåt fel på dom. Dock så brukar det vara svårt att hitta en T4 i den pris klassen. Kolla noga så att bilen är väll sköt, inge kul att lägga större summor på att fixa bilen om det är din första bil.

16 Inlägg
3 juni 2009
Trådstartare
#8
Är Volvo S40 väl isolerade? Blir jobbigt när man sitter i bilen och den dundrar och bullrar.

Är nu mer inne på en S40 med tanke på att den väger mindre och verkar kvickare.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 juni 2009
#9
Jag hade (har ju faktiskt tongue ) valt en Bmw E36 om jag varit du, rolig och samtidigt väldigt bekväm så länge du inte sänker den för mycket eller sätter på jättefälgar.

Av de bilarna du radar upp hade jag däremot valt Audin, utan tvivel. En helt annan nivå av bil när det gäller kvalitet än volvon och väljer du en med quattro får du betydligt mognare köregenskaper.

Så en A4 1.8t quattro i så fall, finns en del effekt till att hämta ur den motorn. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

16 Inlägg
3 juni 2009
Trådstartare
#10
Rquired skrev:
Så en A4 1.8t quattro i så fall, finns en del effekt till att hämta ur den motorn. smile
Låter bra smile. Vad är det för motor i quattron?


PS: Är ute efter en sedan, ingen kombi. smile

2 751 Inlägg
3 juni 2009
#11
^ A4 B5 modellen där har vanliga 1.8T 150hk och 1.8TS 180hk.

Who Djaa bless no man curse

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 juni 2009
#12
DasAuto skrev:
^ A4 B5 modellen där har vanliga 1.8T 150hk och 1.8TS 180hk.
Bör tilläggas, väldigt beprövad motor med en stor valbarhet bland olika trim för att skrämma upp motorn.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

16 Inlägg
3 juni 2009
Trådstartare
#13
Jepp, tittat närmare på Audi A4 1,8 Ts. 180hk, verkar vara den mest passande motorn för bilens vikt etc. Har läst att den är den populäraste varianten av A4orna också (Ts 1,8l).

Verkar som att kvalitét = Audi

180 Inlägg
3 juni 2009
#14
Välja mellan s40 och A4 då hade det blivit Audin ! Haft en audi i mitt liv och det va en Audi 100 -91 riktigt go å skön komfort ! go bil att köra osv ! Å om den va det lär ju en A4 va det wink


248 Inlägg
3 juni 2009
#15
Audi är ju dyr att reparera. Ingen billig bil. Så ska du välja mellan volvo o audi så ta volvo.
Men du borde välja en saab. Man får mycket bil för pengarna om man köper saab just nu.


273 Inlägg
3 juni 2009
#16
Jockessaab skrev:
Audi är ju dyr att reparera. Ingen billig bil. Så ska du välja mellan volvo o audi så ta volvo.
Men du borde välja en saab. Man får mycket bil för pengarna om man köper saab just nu.
kvalite kostar...  cool

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se

4 586 Inlägg
4 juni 2009
#18
Jockessaab skrev:
Audi är ju dyr att reparera. Ingen billig bil. Så ska du välja mellan volvo o audi så ta volvo.
Men du borde välja en saab. Man får mycket bil för pengarna om man köper saab just nu.
Åker själv audi har kört över 9000 mil men mina orginaldelar sedan så himla jättedyrt är det inte att laga dom. men skulle själv valt audi A3/Golf iv istället då dom har bättre framvagn
Senast redigerat av jorre83 (4 juni 2009)


Forummoderator
10 576 Inlägg
4 juni 2009
#19
Klocker skrev:
Är Volvo S40 väl isolerade?
Beror på vad du jämför med...

BMW 525 -89 går tystare, Mitsu Carisma -99 bullrar mer.

S40 är en bra bil som med turbomotor blir ganska pigg och driftsäker. Den rostar inte mer än någon annan bil, det beror absolut mest på hur man sköter den inte så mycket på bilen i sig självt.

Vill du lägga så mycket som 50000kr så får du en "Fas2" med diverse facelifts. Dock blir motorerna sämmre i de senare årsmodellerna. 2.0t är katastrof medans T4 fortfarande är en bra motor.


Någon nämnde BMW, och visst trevliga bilar, men betydligt svårare att hitta en som är välvårdad, då menar jag främst drivlinan.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 juni 2009
#20
Rquired skrev:
DasAuto skrev:
^ A4 B5 modellen där har vanliga 1.8T 150hk och 1.8TS 180hk.
Bör tilläggas, väldigt beprövad motor med en stor valbarhet bland olika trim för att skrämma upp motorn.
Det finns ju ett par kvicka S40's också wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök