3303
Sök

Bäst bas + slutsteg för ca: 10k

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
4 juni 2009
jag har precis frågat om nästan samma fråga, och kom framm till ett bra paket/kombination på låda och steg smile

JBL gto 2x12" låda med JBL steget som "hör till" den basen. kanon bra och orkar driva basen fullt ut. även fast den inte är inspelad alls så dunkar den musten ur dig hehe. kolla min sida på galleri. där finner du bild på både lådan och steget även namn. allt köpt från BRL.se pris för låda och steg, 6,800:- och om du nu måste köpa för mins 8,000:- så köper du ett lite värre steg eller kanske grova kablar om du inte redan har.

Måste säga att det är vårt livs bästa köp av bilstereo. riktigt riktigt prisvärt.

Även andra PETIGA ljud tokar sa att det låter otroligt bra för en o-inspelad låda. KÖP DET lovar du blir nöjd big_smile

Designer.
1 260 Inlägg
4 juni 2009
J0ckeO skrev:
men om man nu jämför dom två jag e mest intresserad av :
dubbla 10" hertz HX300 eller dubbla kicker L7 12" vilka spelar bäst?

2st 10" hertz kommer nog spela mycket bättre i din bil. Just eftersom du kan ha dom riktad in mot bilen. L7orna kommer få spela i bagaget vilket kommer att leda till att basen blir "bummligare/mullrig".

- jag kan läsa andras tankar, så därför posta svar innan dom frågat cool
Senast redigerat av MIKK0 (4 juni 2009)

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

Yrkesförare
135 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
dubbla 12" kicker l7 eller dubbla 12" hertz HX300, om man nu matar alla basar med lika effekt

Yrkesförare
135 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
MIKK0 skrev:
J0ckeO skrev:

2st 10" hertz kommer nog spela mycket bättre i din bil. Just eftersom du kan ha dom riktad in mot bilen. L7orna kommer få spela i bagaget vilket kommer att leda till att basen blir "bummligare/mullrig".

fast jag skrev fel första inlägget, menade dubbla 12" hertz, men om jag nu går på 12" å spelar utåt, bygger en låda som tar upp hela utrymmet under hatthyllan å sen låter basen spela utåt, å då lägger två stora portar upp i hatthyllan, blir inte d nästa samma sak som att spela inåt då?

Designer.
1 260 Inlägg
4 juni 2009
J0ckeO skrev:
MIKK0 skrev:
J0ckeO skrev:

fast jag skrev fel första inlägget, menade dubbla 12" hertz, men om jag nu går på 12" å spelar utåt, bygger en låda som tar upp hela utrymmet under hatthyllan å sen låter basen spela utåt, å då lägger två stora portar upp i hatthyllan, blir inte d nästa samma sak som att spela inåt då?

Oj, såg att du ändrat nu smile

Eftersom du kommer få basen att slå frivolter i bagaget innan det åker in i bilen så kommer det låta bummligt. Det bästa enligt mig är att bygga under hatthyllan med basarna frammåt, så man får in all bas i bilen. Det kommer att låta mycket mer detaljrikt och rappt. Detta enligt mina öron och vad jag testat mig fram till i 740s.

Men du får självklart bygga och testa dig fram själv om du vill köra med 12", alla har ju olika smak så det kan säkert funka för dig : )

Om du söker lite så finns det väldigt många trådar om hur man ska bygga i 740/760, så där hittar du säkert svar på i princip allt.
Senast redigerat av MIKK0 (4 juni 2009)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
4 juni 2009
Röstar själv för tre 10" i 2-900 sedan.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Yrkesförare
135 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
men om man nu ska spela framåt, måste man då bygga så basen e skitnära ryggstödet eller kan det vara en bit framför?

Designer.
1 260 Inlägg
4 juni 2009
J0ckeO skrev:
men om man nu ska spela framåt, måste man då bygga så basen e skitnära ryggstödet eller kan det vara en bit framför?

Man får testa sig fram lite med avståndet så man får det ljud man vill. Men ~5cm bör man ha så inte basarna slår i baksätet.

7 241 Inlägg
4 juni 2009
Så nära som möjligt utan att basarna riskerar att slå i...och så tätt som möjligt mellan baffel och ryggstöd. 5cm funkar rätt bra.....
Har man för stort utrymme så kan man dessvärrs skapa en okontrollerad bandpasslåda....

Yrkesförare
135 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
borde man inte kunna sätta typ som en ram mellan låda å ryggstöd då? så att d e helt tätt? å så kanske en basport ut genom armstödet?

7 241 Inlägg
4 juni 2009
J0ckeO skrev:
borde man inte kunna sätta typ som en ram mellan låda å ryggstöd då? så att d e helt tätt? å så kanske en basport ut genom armstödet?

Ram ja absolut....
Men port? Beror på om du har basreflexlåda eller ej.

Yrkesförare
135 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
kollat på hertz HX250 max rek slutstegseffekt 900W peak å max rek slutstegseffekt 450W rms står det, så om jag ska ha dubbla sådana, skall jag skaffa ett steg som leverar 900W rms då? eller e d typ att jag kan skaffa vilket som som leverar upp till 1800W? har aldrig fattat d där med rms å grejs tongue

så en annan fråga, om jag utgår då ifrån dubbla 10" låda under hatthyllan, e d då en bra idé att låta en basport spela genom armstödet då? eller ska jag ha portar upp i hatthyllan?

452 Inlägg
4 juni 2009
J0ckeO skrev:
kollat på hertz HX250 max rek slutstegseffekt 900W peak å max rek slutstegseffekt 450W rms står det, så om jag ska ha dubbla sådana, skall jag skaffa ett steg som leverar 900W rms då? eller e d typ att jag kan skaffa vilket som som leverar upp till 1800W? har aldrig fattat d där med rms å grejs tongue

så en annan fråga, om jag utgår då ifrån dubbla 10" låda under hatthyllan, e d då en bra idé att låta en basport spela genom armstödet då? eller ska jag ha portar upp i hatthyllan?

Till 2st Hx250 funkar Hertz EP1D mycket bra att driva dem med.
har även kört detta till dubbla 12" med mycket gott resultat.

mvh mackan

Bilradiohuset
Din bilstereo butik på nätet

Yrkesförare
135 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
hertz HX250 e ju på 4ohm? så om jag då skaffar två sådana basar, kan jag inte få ner dom i 2 ohm styck då?

452 Inlägg
4 juni 2009
J0ckeO skrev:
hertz HX250 e ju på 4ohm? så om jag då skaffar två sådana basar, kan jag inte få ner dom i 2 ohm styck då?

Hx250 finns med dubbla 4ohm spolar så du kan koppla ner det i 1ohm om du vill.

mvh mackan

Bilradiohuset
Din bilstereo butik på nätet

Yrkesförare
135 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
men HX250 är ju på 450W/rms, då räcker det med ett steg som levererar 900W va? om jag ska ha dubbla? så om jag har ett steg på 1500W i 1ohm så borde d orka driva basarna ganska bra va?

Yrkesförare
135 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
har nog bestämt mig nu, blir 2 st 10" hertz HX250 å så ett mutant ascension, å så kör jag det i 1ohm så levererar steget 1500W. d borde väl gå? allt d blir ju cirka 7500:- å så har man lite pengar över te grövre kablar å allt som behövs.

jobbar påre
751 Inlägg
4 juni 2009
Dark_Angel skrev:
jag har precis frågat om nästan samma fråga, och kom framm till ett bra paket/kombination på låda och steg smile

JBL gto 2x12" låda med JBL steget som "hör till" den basen. kanon bra och orkar driva basen fullt ut. även fast den inte är inspelad alls så dunkar den musten ur dig hehe. kolla min sida på galleri. där finner du bild på både lådan och steget även namn. allt köpt från BRL.se pris för låda och steg, 6,800:- och om du nu måste köpa för mins 8,000:- så köper du ett lite värre steg eller kanske grova kablar om du inte redan har.

Måste säga att det är vårt livs bästa köp av bilstereo. riktigt riktigt prisvärt.

Även andra PETIGA ljud tokar sa att det låter otroligt bra för en o-inspelad låda. KÖP DET lovar du blir nöjd big_smile

Ahh dom är fina;) spelar hur cleant som helst.. jag är riktigt nöjd och har fått betyget (bilen med bästa basljudet i stan).. kan absolut säga att de är de bästa ljudköp jag nånsin gjort och tro mig jag har handlat;D har en hel liveljudanläggning i förrådet av ett riktigt kvallitesmärke....
Sen är ju JBL kvallite, de kan ingen ta ifrån dom. då jag köpte de var ja lite osäker på hur pass dom är duktig på billjud osv men kan då säga att dom lirar=)
dock kanske de blir lite svårt för denna kille å maka in dom i skuffen på sin sedan 760.... då volvosarna har typ en upphöjd i skuffen så är dom svår att få in så de måste stå längst bak typ..

en fråga dom om att täta mot ryggstödet? tätar ni mot rygg stödet endast, lirar basen bra inne i bilen fastän armstödet är uppe?

Yrkesförare
135 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
jo d  e ju just d att d e trångt, å sen så vill jag ha d snyggt där oxå, då e d bästa nog å bygga egen låda, men det blir dubbla 10" hertz HX250 å så ett mutant ascension, tror knappast d dunkar på dåligt när jag kör d i 1 ohm.

åsikter om detta mottages gärna smile

7 241 Inlägg
4 juni 2009
Pro_fxr skrev:
Dark_Angel skrev:

Ahh dom är fina;) spelar hur cleant som helst.. jag är riktigt nöjd och har fått betyget (bilen med bästa basljudet i stan).. kan absolut säga att de är de bästa ljudköp jag nånsin gjort och tro mig jag har handlat;D har en hel liveljudanläggning i förrådet av ett riktigt kvallitesmärke....
Sen är ju JBL kvallite, de kan ingen ta ifrån dom. då jag köpte de var ja lite osäker på hur pass dom är duktig på billjud osv men kan då säga att dom lirar=)
dock kanske de blir lite svårt för denna kille å maka in dom i skuffen på sin sedan 760.... då volvosarna har typ en upphöjd i skuffen så är dom svår att få in så de måste stå längst bak typ..

en fråga dom om att täta mot ryggstödet? tätar ni mot rygg stödet endast, lirar basen bra inne i bilen fastän armstödet är uppe?

Ur ren SQ-synpunkt så skall det vara så tätt som möjligt.....helst helt tätt.
Detta för att få en så korrekt återgivning som möjligt...och beroende på armstödets utformning (hur tjockt matrial osv) så dämpar dne olika mkt när den är uppe...dock brukar det spela högre med den nere.
Ur DB-synpunkt däremot så kan det spela högre med basarna vända bakåt även i sedanbilar...dock låter det inte lika bra...

Sök