Javisst, antingen det eller B2-Audios Monoblock. Levererar 1800W i 1ohm, och med 2 AC10" så kan du koppla dom i 0.5ohm. Men Kole Audio är inte dumma grejer det heller
Team Re-Loud
2st B2-Audio AC10"
1st B2-Audio Monoblock
Bil: Fiat Panda
Javisst, antingen det eller B2-Audios Monoblock. Levererar 1800W i 1ohm, och med 2 AC10" så kan du koppla dom i 0.5ohm. Men Kole Audio är inte dumma grejer det heller
får änna ta å grubbla lite på det hära nu, men som sagt så e d mitt första bygge och kommer ilja testa så mkt som möjligt. tack så mkt för tipsen.
å du föresten, du kanske vill svara på lite andra frågor till mig. om man bygger för stor eller för liten låda, händer det något speciellt med ljudet då? å när man bygger en portad låda, hur lång ska porten vara? och måste man använda dämpull?
Kör aldrig 6x9or i kombination med en schysst baslåda och slutsteg då det lätt kan bli så att ljudvågorna/frekvenserna "dövar" varandra vilket resulterar i att det låter skit.
Kör aldrig 6x9or i kombination med en schysst baslåda och slutsteg då det lätt kan bli så att ljudvågorna/frekvenserna "dövar" varandra vilket resulterar i att det låter skit.
jag fick förklarat det förut, trodde att man kunde köra det så, men man lär sig ngt nytt varje dag å d e ju exakt d jag behöver göra med billjud . tänkte satsa på några bra 5,25or å ha i varje dörr istället.
kollade nu lite till på allt å så å så tänkte jag på en sak bara, vad e skillnaden mellan hertz HX250 och hertz SX250 spl, skiljer ju inte mkt i pris så. vad menas med spl?
Tänk på att det finns en AC i 10" version med för samma pris som HZ:en och då som även tål mer effekt som du kan mata med ditt steg. Visst, ska inte klaga på hertz men känns som att deras billigare serier som då t.ex HX är att dom har satsat mer på designen än på "funktion". AC10" kräver också bara en 15L sluten låda, vilket är grymt litet!
har du överhuvud taget lyssnat på en HX bas??? Kan säga att design kommer i andra hand när Hertz släpper basar, kvalitet och musikalitet kommer ALLTID i första hand.
Va???
Då har man gjort tvärfel i installationen eller inställningarna och det skulle låta helt skit på grund av det.
När man väljer slutsteg till subbasar så finns det 2saker att tänka på om man har en begränsad budget.
Mycket effekt eller Hög kvalité
Ska man tävla i SPL så visst då kan ett billigt slutsteg som lämna mycket effekt spela högre.
Ska man lyssna på musik så räcker 500-1000w långt till 2st 12" om man har ett bra kvalités steg. Och det är sjukt stor skillnad på ljudkvalitén mellan pisse steg och kvalités steg framför allt i kontroll/tajthet i basen.
När man väljer slutsteg till subbasar så finns det 2saker att tänka på om man har en begränsad budget.
Ska man tävla i SPL så visst då kan ett billigt slutsteg som lämna mycket effekt spela högre.
Ska man lyssna på musik så räcker 500-1000w långt till 2st 12" om man har ett bra kvalités steg. Och det är sjukt stor skillnad på ljudkvalitén mellan pisse steg och kvalités steg framför allt i kontroll/tajthet i basen.
MVH//Björn
fast tävla e ju ingenting för mig då jag endast vet hur man kopplar in ett ljudsystem fattar inget annat ^^ jag då som ska lyssna på musik borde klara mig väldigt bra med ett mutant ascension då? men som min förra fråga var: ger kicker mer djupbas mot hertz?
Kicker L7 basarna spelar mer "brualt" medans Hertz basarna klarar mindre lådor och är mer åt HiFi hållet.
Det är mer en smaksak en vad som är bäst!!
MVH//Björn
så djupbas som jag tycker om finner jag i kicker?
Ja enligt mig så går Kicker L7 basen brutalare nere i djupet men det kräver rätt stor låda samt ett kraftigt framsystem som möter upp bra.
MVH//Björn
framsystem tänkte jag satsa på oxå självklart, inte kul med epabas men jag märkte att L7 10" och L7 15" inte skiljer så mkt i pris, är skillnaden stor på dom? så om man alltså jämför 10",12",15" e d stor skillnad på allihopa?
MVH//Björn
fast tävla e ju ingenting för mig då jag endast vet hur man kopplar in ett ljudsystem fattar inget annat ^^ jag då som ska lyssna på musik borde klara mig väldigt bra med ett mutant ascension då? men som min förra fråga var: ger kicker mer djupbas mot hertz?
Mutant steget är sjukt bra för de pengar som de kostar just nu ca 3000. Men det går inte jämföra kvalitén mot ett Kicker, Hertz, Audison, Orion slutsteg m.m när det gäller sista i kontrollen.
MVH//Björn
Mutant steget är sjukt bra för de pengar som de kostar just nu ca 3000. Men det går inte jämföra kvalitén mot ett Kicker, Hertz, Audison, Orion slutsteg m.m när det gäller sista i kontrollen.
MVH//Björn
ne d förstår jag ju, har kört på mutant innan å d dög, men tänkte mest effekten å dom pengarna, då d e första seriösa bygget är jag ej kräsen och jag kmr säkert inte höra ngn skillnad om jag driver det med ett kicker steg med samma effekt eller ett mutant steg. man kan väl bygga baslåda så att basen ligger ned? asså den slå uppåt, är det ngn nackdel med att göra såhär?
Va???
Då har man gjort tvärfel i installationen eller inställningarna och det skulle låta helt skit på grund av det.
MVH//Björn
Jag tror dem menar att om man kör 6x9or i hatthyllan, samt basar i skuffen, så kommer tryckvågen från basen att påverka konen på 6x9an, och ja, då låter det absolut kattskit.
/Jonas
Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Va???
MVH//Björn
Jag tror dem menar att om man kör 6x9or i hatthyllan, samt basar i skuffen, så kommer tryckvågen från basen att påverka konen på 6x9an, och ja, då låter det absolut kattskit.
/Jonas
men om man har 6,9orna i låda då? då borde inte tryckvågen påverka eller?