3146
Sök

Hur många får man vara i en bil ?

2 123 Inlägg
15 april 2006
Trådstartare
Har hört massa olika.
Får man vara hur många som helst bara alla har bälte eller ?
Eller får man vara hur många som helst och alla som har tillgång till bälte ska ha det.
Vill veta eftersom vi är 6 som ska åka i en liten corolla.
Men ni som inte vet behöver inte chansa och svara !

Nknn
15 april 2006
min kompis pappa är polis och han säger att bara alla bältesplatser är använda får man proppa i hur mågna som helst, utan att det överskrider maxlasten antar jag!

Just another freak in the freak kingdom
378 Inlägg
15 april 2006
Alla som kan ska ha bälte på sig sen så får man inte mosa i fler än 8 eller 9 + att det inte för överstiga bilens totalvikt.

If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
Mycket ljud är lagomt.

Billackerare
737 Inlägg
15 april 2006
Det står ju i papprena hur många personer som får åka i bilen. I min Corrado står det förare + 3 passagerare. I en Corolla så är det förare + 4 passagerare.

6 st i en Corolla är alltså INTE lagligt/tillåtet.

Corrado VR6R 3.0 Turbo

2 123 Inlägg
15 april 2006
Trådstartare
Okej jag har också hört att så länge alla bältesplatser är upptagna så får man trycka in hur många man vill. Men alla säger olika så jag har ingen anning men vi chansar.
Han vi ska åka med har haft körtkort sen i onsdags det är därför vi e lite osäkra.

Chaufför
131 Inlägg
15 april 2006
Det får inte överskrida tjänstevikten.... Så man får vara så många som helst tills man uppnår den...

Maizer
15 april 2006
Jajemensan Fidde litar du inte på vad jag säger eller? big_smile

12 086 Inlägg
16 april 2006
Visst kan man räkna folk på packvikt:P men tror knappast lagen tillåter det.

Örebroare i exil
970 Inlägg
16 april 2006
Sedan så får man inte vara fler än 8 + föraren om föraren inte råkar inneha D-körkort smile Man får olika svar varje gång man frågar. Vissa säger ett bälte per passagerare. Andra säger att så länge man inte skymmer för föraren så får man trycka in hela ligan så länge maxlastvikten inte överskrids.

Hej FRA!

1 570 Inlägg
16 april 2006
man kan väl packa in folk tills bensintanken släpar i marken hehe.

Billackerare
737 Inlägg
17 april 2006
Fredrik.Gustavsson skrev:
Okej jag har också hört att så länge alla bältesplatser är upptagna så får man trycka in hur många man vill. Men alla säger olika så jag har ingen anning men vi chansar.
Han vi ska åka med har haft körtkort sen i onsdags det är därför vi e lite osäkra.

Chansar??? Varför då??? I (bästa) värsta fall så blir ni stoppade av polisen och då kan du nästan räkna med att din vän som nyss har tagit körkort blir av med det direkt. Det är föraren som har ansvaret. I (sämsta) värsta fall så flyger nå´n ut ur bilen vid en olycka eller kanske ännu värre slår ihjäl någon annan i bilen med sin egen kropp när han/hon flyger som en vante i bilen vid en kollision. Din vän som nyss har tagit körkort borde väl förstå detta. Han borde ju kunna detta bättre än de flesta andra här på forumet då han nyss har fått sin utbildning.

Sedan så är det ju LAG på att alla i bilen SKA ha bälte på sig vid färd. Är det då bara 5 bälten i bilen så spelar det ju ingen roll hur många man är. Bara 5 personer får åka med. Det har ingen betydelse hur många man teoretiskt sett får in i en bil..
Då kan ju dagis personalen trycka in 10-12 ungar huller om buller i en bil.. hur sjukt skulle inte det vara?

Nä.. det står i bilens papper hur många som får färdas i bilen på samma gång.. och det finns en anledning till varför man inte ska åka flera i bilen samtidigt.
Senast redigerat av Youngblood (17 april 2006)

Corrado VR6R 3.0 Turbo

Billackerare
737 Inlägg
17 april 2006
_Jerkan_ skrev:
Det får inte överskrida tjänstevikten.... Så man får vara så många som helst tills man uppnår den...

Säg att du skojar!

Ta mitt dagis exempel i mitt inlägg ovan och jämför med din sista mening där... 
T.ex. 1 vuxen man på 80 kilo kontra 4 dagis barn på 20 kilo st. Så istället för 5 vuxna män så kan man lika gärna trycka in 1 vuxen man och 16 ungar i en "vanlig" bil så länge vikten är den samma!!!???

Tycker du fortfarande att det verkar vettigt???

Corrado VR6R 3.0 Turbo

SSS -12
3 217 Inlägg
17 april 2006
Man får bära med sig så mycket folk som: Befintligt körkort, bilens maxvikt och antalet bältesplatser stödjer!

Så enkelt är det! Resten får man hänga i dragkroken!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

391 Inlägg
17 april 2006
taskigt av er så kallade vänner!?   att utsätta eran kommpis för olagligheter,  kolla i papperen så står de hur många passagerare du får ha, inte mer med det.   tänk om det händer något tror ingen vill vara killen utan bälte då.  och skulle heller inte vilja ha någon som kan flyga lös i bilen vid en eventuell olycka.    när ni är så pass många som ska åka varför inte ta bussen istället,   det kan vara rätt skojj ändå om man är många.   eller så bör ju någon av era föräldrar ha en minibuss ni kan låna ?

764 Inlägg
17 april 2006
Youngblood skrev:
_Jerkan_ skrev:

Säg att du skojar!

Ta mitt dagis exempel i mitt inlägg ovan och jämför med din sista mening där... 
T.ex. 1 vuxen man på 80 kilo kontra 4 dagis barn på 20 kilo st. Så istället för 5 vuxna män så kan man lika gärna trycka in 1 vuxen man och 16 ungar i en "vanlig" bil så länge vikten är den samma!!!???

Tycker du fortfarande att det verkar vettigt???

Det kanske inte verkar vettigt, men så länge alla bälten i bilen används är det bara o packa på.

TeQuilla

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
17 april 2006
Värt att tänka på med är att en som sitter i baksätet och väger runt 85kg vid en krock i 50km/h färdas med en vikt av ca 2000kg framåt, så den som sitter fram och har bälte har ingen nytta av det för han blir ändå krossad till döds.

(med detta menar jag INTE att den som sitter fram kan lika bra strunta i bälte).

Läs i papperna som Youngblood skrev där står hur många som får färdas i bilen, sen får inte maxlasten översktidas heller. Tex maxlast 400kg får man inte vara 4 passagerare som väger över totalt 400kg inkl packning.
Föraren räknas utanför maxlasten med 80kg.

Smoke Tires Not Drugs.

409 Inlägg
17 april 2006
jag har snackat me en polis men sen om d stämmer d vet man ju alldrig för alla säger ju olika har jag fått för mig! aja han sa iaf att man får åka högst 7 i en bil så länge alla har samma chans att överleva i en olycka. då tolkar jag d som att man får åka 7 och ingen har bilbälte! för då har ju alla samma chans att överleva men sen om man blir stoppad då så åker ju alla på böter på fan e de? 500:a tror d är så och då åker alla över 15 på den bötern! och är någon under 15 så åker chaffören på hans böter oxå och det är väl sådär kul! men men!

sen är det oxå så som mickecorrado säger maxlasten får inte överskridas så är det en liten bil kolla upp d först!
Senast redigerat av volvo_850_glt (17 april 2006)

GÖr Som Ford KÖp Volvo!

321 Inlägg
17 april 2006
Står på www.vv.se hur många personer din bil får lasta, skriv in regnummer och läs innantill.

Mvh / Niclas

Tough ain´t...ENOUGH!

1 231 Inlägg
17 april 2006
volvo_850_glt skrev:
jag har snackat me en polis men sen om d stämmer d vet man ju alldrig för alla säger ju olika har jag fått för mig! aja han sa iaf att man får åka högst 7 i en bil så länge alla har samma chans att överleva i en olycka. då tolkar jag d som att man får åka 7 och ingen har bilbälte! för då har ju alla samma chans att överleva men sen om man blir stoppad då så åker ju alla på böter på fan e de? 500:a tror d är så och då åker alla över 15 på den bötern! och är någon under 15 så åker chaffören på hans böter oxå och det är väl sådär kul! men men!

sen är det oxå så som mickecorrado säger maxlasten får inte överskridas så är det en liten bil kolla upp d först!

Så du menar att det är lungt att åka 7 om ingen tar på sig bältet? låter ju väldigt logiskt...

Som de flesta andra skrivit, läs bara i reg beviset. För en corolla blir det alltså 5 personer totalt. Även om man mot förmodan skulle få åka fler, hur jävla smart är det då?

Mitt projekt: Evo III

Driver
2 111 Inlägg
17 april 2006
Böter eller icke, är ni självmordsbenägna?

Ta bussen! så slipper ni sitta som sardiner också...

+ er stackars nyutsläppta körkortsinnehavare slipper känna press från en överlastad bil om att de nog går att köra lite fortare wink.

MVH /janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Sök