2502
Sök

Hjälp! (totalt okunnig) Peugeot 207 RC

61 Inlägg
3 juni 2009
Trådstartare
Tjenare alla! är ny här på denna sida och msåte bara säga vilka sjukt coola bilar det finns där ute+så mycket kunskap som man trodde bara fanns i böcker! Därför vänder jag mig till er!

Jag har då en peugeot 207 RC, 08 årsmodel. cirka 170hk (+- ngn) manuel 5-växlad.

Det som jag ahr tänkt till en början är att chiptrimma den och sedan får man se vad ekonomin (stannar någonstans), samt ideerna smile

Till min fråga då först är, att jag sett ett chip trimm hos stjernqvist racing för 5700 :- . Jag undrar om några har erfarenhet av Stjernqvist samt va de tyvcker?!

Stjernqvist har ju även en "motorgaranti" som man kan lägga till coh anser ni att detta är ngt som man bör göra..?

Sedan rekomenderar de även att man tar ett sportfilter, men har hört att det inte ALLTID är det bästa, eftersom det kan ta in mer värme än ett vanligt. (ni får ursäkta min okunnighet)

Hoppas jag kan få så mycket hjälp som möjligt smile

Ursäkta igen för min okunnighet! smile

ha det gött alla!

fälg fantast
1 086 Inlägg
3 juni 2009
Tjenare lundjoo ,

Enligt erfarenheter är det en risk att chiptrimma en bil , vissa har inte problem med det alls, andra har det, så då är en motorgaranti viktig (enligt mig iallafall) på en soppas ny bil ,
sen så är stjernqvist är rätt så seriöst företag så dom kan sin sak ,
skulle nog tippa att du får runt 20  - 30 hk extra med chippet beroende på motorns kondition, 

sen så till den eviga frågan om att byta filter,  köp gärna ett lite dyrare filter med avskärmning , kan rekomendera JR eller KN's filter är jäkligt bra, det är väldigt viktigt att den kommer in kall luft,
finns vissa som tror att bilen kommer gå som fasiken bara för att man har satt dit ett öppet sportfilter, ibland så förlorar man till och med hk på det så därför tkr ja du ska köpa ett lite dyrare filter

hadde jag vart du hadde jag inte satt dit ett öppet filter föräns jag har satt på ett större avgassystem , 2.5 tums räcker gott,

hoppas detta hjälpte lite grann iafallll

mvh

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

61 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
sad

187 Inlägg
4 juni 2009
Är inte det en sugmotor i den?(dvs inte turbo)

Är det en sugmotor gäller generellt sett att man kan dra ur ca 10% mer effekt med endast chip..

Skulle inte lägga pengar på avgas då det troligen redan är rätt ok(återigen om det är sugmotor)

Skulle nog rekommendera ett "sport insatsfilter" inte öppet (om det inte är sjukt dåligt flöde i originalboxen.)

61 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
Nej det ör faktikst turbo i 207an. va ju inte det i 206an. har hört att det ska vara samma motor som det är i mini copper s.

61 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
Vore jätte glaa för informtion och tips framförallt!

3 650 Inlägg
4 juni 2009
Det tråkiga är väl att, om du skulle råka ut/orsaka en olycka så gäller ju inte försäkringen om det kommer fram att motoreffekten är ändrad.. rätta mig om jag har fel? anf filter så säger jag som nån ovan, satsa på insatsfilter

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
4 juni 2009
Om det nu är turbo så kasta på ett fetare avgas 2.5-3" beroende på hur mkt muller och effekt du planerat plocka ut.

Sportluftfilter är ju bra, en sportinsatts kanske är det bästa men ska du ha öppet se till att dra så du får in kalluft.

Är det nu en välkänd firma så känns ju motorgarantin överflödig, men är du osäker så skadar den ju inte

Då jag hällst håller mig borta från franska bilar så vet jag inte hur det ser ut, så ta dig ett snack med chipsnissarna om vad som bör göras för att uppnå dina mål och önskningar.
Senast redigerat av TenZer (4 juni 2009)

Rock'n Roll

61 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
Om jag nu väljer ett fettare avgas. vad kan jag förvänta mig för att få för effekt? kan ju som sagt absolut ingenting om det här smile

Tyckte därför att chip lät så enkelt och bra smile

Håller med där med motorgarantin, de borde ju kunna sin sak tycker man ju om man skulle lämna in den!

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
4 juni 2009
Det beror på, jag vet som sagt knappt hur bilen ser ut på utsidan... Men du borde få lite mer snurr på grejjerna, om inte annat biffigare ljud samt lite bättre respons
Senast redigerat av TenZer (4 juni 2009)

Rock'n Roll

61 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
låter ju intressant det här oxå!

Någon som kan ge mer tips angående chip vS avgassystem? =)Vill ha lite mer kött på benen smile

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
5 juni 2009
Jaha så det är antingen chip eller avgassystem? I så fall ta chippet för du lär inte märka allt för stor skillnad om du byter avgas på en annars ny original bil.

Det är först när du börjat chippat eller gjort någonting annat mer eller mindre effekthöjjande som du kan börja plocka effekt på att byta avgassystemet, om du nu inte byter till extraktorrör och hela kalaset dvs
Senast redigerat av TenZer (5 juni 2009)

Rock'n Roll

461 Inlägg
5 juni 2009
Ang. Stjernqvist racing, så vill jag nog lämna en varning för dem... Har några bekanta som fått mycket problem med bilen efter chippning. Felkoder osv. Även min "sponsor" och flera andra seriösa firmor i närheten skrattar gott åt klåparna på Stjernqvist.

Men har en kompis, vars far har chippat sin Audi där utan problem. Så de kan nog vara lite tur och träff.

Jag hade ALDRIG vågat lämna min bil i deras händer iaf.

BMW - Better Make Way

187 Inlägg
5 juni 2009
Lägg du pengarna på att chippa och tanka v-power/98oktan i stället för avgassytem, Vågar nästan påstå att det ger mer ;P Spec. på sommaren när det är lite varmt ute smile

61 Inlägg
5 juni 2009
Trådstartare
tack så jäte mycket för era svar smile! uppskattas rejält. vilket chip företag rekomenderar ni nu då? ngt som är seriöst och bra! då man slipper problem! Vore tacksam för ett par bra alternativ. och gärna med egna eller kompisars erfarenhet för chip får det allt bli smile

132 Inlägg
5 juni 2009
von_blad skrev:
Ang. Stjernqvist racing, så vill jag nog lämna en varning för dem... Har några bekanta som fått mycket problem med bilen efter chippning. Felkoder osv. Även min "sponsor" och flera andra seriösa firmor i närheten skrattar gott åt klåparna på Stjernqvist.

Men har en kompis, vars far har chippat sin Audi där utan problem. Så de kan nog vara lite tur och träff.

Varför snackar folk skit om företag dom själva inte haft med att göra?
Vad är det som säger att det inte va fel på dina bekantas bilar innan dom chippade dom?
Pajas!

61 Inlägg
5 juni 2009
Trådstartare
Sant patzor, har nämligen för övrigt hört bra saker om Stjernqvist Racing!
Men folk får jätte gärna ge sin åsikt på vad vart / vem jag borde vända mig till. ngn som kan ge mig rekomendationer!

461 Inlägg
5 juni 2009
patz0r skrev:
von_blad skrev:

Varför snackar folk skit om företag dom själva inte haft med att göra?
Vad är det som säger att det inte va fel på dina bekantas bilar innan dom chippade dom?
Pajas!

Jag bara talar om vad som sägs i de duktigare/seriösare verkstäderna här i trakterna. Du bor ju själv inte här i närheten, så du vet (antagligen) inte ett skvatt om det.

Sedan kan jag inte säga om de vart fel på mina bekantas bilar innan chippningen, men antagligen inte. När problemen har uppstått direkt efter chippning har Stjernqvist heller inte varit kapabla till att rätta till dem. Vilket andra firmor här omkring har fått fixa efter att Stjernqvist vart och pillat. Därav smutskastningen av de bättre bilverkstäderna mot Stjernqvist.

Stjernqvist racing har nu även fått ny/nya ägare för 1-2 år sedan har jag för mig, så det är möjligt att det har blivit uppstyrt nu.

Så att kalla mig pajas kan du ju sluta med.
Senast redigerat av von_blad (5 juni 2009)

BMW - Better Make Way

61 Inlägg
5 juni 2009
Trådstartare
Jag vill inte ha ngt tjaffs här tack, jag hade hoppats på att få lite hjälp eftersom jag inte kan någonting! Vore jätte tacksam för om jag kunde få detta.

ska ni hålla på att tjaffsa så kan ju ni göra det någonannanstans!

Seriösa killar/tjejer som kan mycket om motorer/chppning osv.. snälla hjälp mig smile)

461 Inlägg
5 juni 2009
Stjernqvist använder ju sig av Racimax chip, och om dom är reko, så kanske de funkar att göra det där ändå. Men du ska nog inte räkna med att de löser ev. problem som dyker upp, då får du nog gå någon annanstans efteråt. Alternativt hittar du en annan återförsäljare än Stjernqvist för chippningen.

Efter lite kikande så verkar det inte är så många andra än racimax som har ett chip till din bil Lundjoo86.

BMW - Better Make Way

Sök