Eftersom det då och då händer lite grejer med min civic så tänkte jag starta en liten tråd. Ni får ursäkta avsaknaden av bilder på allt jag byggt hittills då jag inte tänkt på att jag skulle starta denna tråd. Men jag fotar eftersom och stoppar in bilderna där de ska
Allt började med att jag gled runt i min merca och hela tiden tänkte att jag längtade tillbaka till civic. Hade redan haft två stycken varav den ena blev mördad av en volvo och den andra inte han stanna i min ägo längre än någon vecka på grund av pengabrist.
Så jag slog slag i saken och sålde mercan
Köpte för pengarna en civic istället, jag var tillbaka på banan.
Bilen var inte en vacker syn då den stått i en lackbox i några månader och luktade lacknafta så man blev svimfärdig. Den skoddes med en polares gamla ofantligt olagligt slitna vinterdäck så att jag kunde ta mig hem från västerås där den inhandlats.
Här har jag just kommit hem efter en otroligt obehaglig hemresa, däcken var totalt grepplösa och allt vad balansering heter var helt och hållet borta. Det hade även frusit fast några hekto is i dem vilket också bidrog till en skumpig hemresa.
Det fanns lite att göra på den, men anledningen att just denna Lsi införskaffades var på grund av motorn, En nyrenoverad och ommappad D16Z6 med Högkompskolvar, Skunk2 insug, ObxR extaktorgrenrör, 2" catback, Apexi n1 style slutdämpare KN filter i orginal boxen. Den hade även en mugenratt och cobrasportstol.
Det första som skedde var att den tvättades av, jag var tvungen att göra det flera gånger, köra på massor av fettlösning och gnugga ordentligt över hela.
Alla gångjärn mm i bilen var tvungna att oljas upp.
Insidan var inte fräsch heller, jag tvättade den noga med damsugare, borstar medel och faktiskt även en sorts slime som man kunde trycka in i alla skrymslen så att den tar med sig allt damm, skräp och bakterier.
Rekomenderas!
Nästa steg var att laga den trasiga vingen, den hängde lite på trekvart (kan ses på bilderna på bilen när den just är hemkommen) Det var för att den hade rostat sönder i infästningsplåten och när jag vickade lite på den så lossnade den och i de fyra hålen för skruvarna satt det en skruv med fastrostad mutter och som en bricka av plåten för vingen. De var helt omöjliga att få bort med våld och rostlösning, de kunde inte heller kapas av då det inte stack ut något av skruven. Jag hade ingen ersättningsvinge just då så den fick vara utan en stund.
Tog sedan en vända förbi västerås igen och kirade ett set lätta momofälgar med nya däck på. Dessa monterades i rask takt på dåvarande jobbets garage pga den isande kylan utanför
Här har vi bilen igen, lite renare, utan vinge men med nya fälgar.
I samma veva som jag hämtat fälgarna hämtade jag även en vinge av en vänn. Så tillslut tog jag fram dremmeln med en kapskiva på och försiktigt sågade av plåten runt vingskruvarna tills den föll igenom hålet.
Den nya vingen kunde nu skruvas på plats och allt var frid och fröjd. Nu har jag säkert minst 70kg mer marktryck!
Tiden led mot ljuv sommar och bilen används flitigt varje dag och saker blir fixade och bilen får lite kärlek mellan varven. Nu såg den ut såhär.
Den rejsades mot kompisens supra och vann med lätthet
Är även ute på träffar så ofta det går.
Uppdaterar så fort det händer något nytt
Hoppas den gillas!