3278
Sök

Nya fälgar - bilen drar =S

Dit solen aldrig når
163 Inlägg
6 juni 2009
Trådstartare
Kom över ett par billiga fälgar till min kusins bil och lämnade in dem hos däckhandlaren. Upptäckte när jag kom hem att en av fälgarna saknar den centrala "o-ringen" ( vet icke om det är en o ring men den sitter monterad i fälgens centrumhål. Kan detta vara en anledning till att bilen drar ? Den drar nämligen åt det håll där ringen saknas .

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
6 juni 2009
Skulle tro att den drar för att det är ett annat ET på fälgarna än original, plus att dom är bredare och däcken är lägre.
Alltså att dom breddar mera utåt eller inåt än det är original.

Att ringen fattas gör nog mer att det blir ocentrerat och det leder mer till vibrationer. Men ett råd, skaffa ringar och gör hjulinställning. Det kan göra bilen stadigare.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Dit solen aldrig når
163 Inlägg
6 juni 2009
Trådstartare
men är det inte så att den ringen gör att ET passar bättre ? Och hjulinställning ? tänker du på just balansering då eller ? för det måste ju vara gjort eftersom jag hämtade fälgarna hos däckhandlarn?

1 207 Inlägg
6 juni 2009
Jag misstänker att ringen du talar om är helt enkelt en täckplatta på fälgen som täcker bultarna/muttrarna/navet. Om det nu är så, används dessa enbart i estetiskt syfte, de bör inte effektera väghållningen. Om det däremot är spacers du talar om (sitter mellan fälgen och navet för att justera ET) så kan det mycket väl effektera väghållningen. Att det blir obalans är nog också orimligt eftersom bäggedera är i centrum så det blir ingen centripetalkraft som kan orsaka vibrationer.

edit: Kan ju även lägga till att om du har fälgar och däck som är bredare än orginal så är det nästan garanterat att bilen blir spårkänsligare. Men - ska man vara fin får man lida pin.
Senast redigerat av maco (6 juni 2009)

OEM <3
6 957 Inlägg
6 juni 2009
maco skrev:
Jag misstänker att ringen du talar om är helt enkelt en täckplatta på fälgen som täcker bultarna/muttrarna/navet.

Ringen han pratar om är ju ringen inne i fälgen, centrumringen, finns ju olika strl. hos t.ex. Vianor
för att få just rätt ring till rätt bil.

Gör en 4-hjulinställning, kostar alltemellan 500-1200kr så tror jag ditt problem är borta sen..

OEM <3

Dit solen aldrig når
163 Inlägg
6 juni 2009
Trådstartare
Japp den sitter i fälgen. Så vart gör man 4hjulsinställningen? förlåt om det får mig att låta som en idiot men antar att forumet är tillverkat för frågor wink

5 089 Inlägg
6 juni 2009
Satte du på nya däck samtidigt som du köpte fälgarna? eller sitter det gammla däck på?

\Lindgren

73 Inlägg
6 juni 2009
Hej

Det vanligaste problemet om bilen drar åt något håll är att lufttrycket är för lågt, men kan även bero på en felaktig hjulinställning. Har du köpt nya däck så bör du göra en fyrhjulsinställning som de flesta gummiverkstäderna kan hjälpa dig med. Navringar är till för att centrera fälgen på bilens nav och har ett yttermått, tex 73,1 som är fälgens borrning, samt ett innermått, tex 57,1, som är diametern på bilens "hub" för Audi. Dessa navringar finns att köpa för en liten peng hos de flesta välsorterade verkstäder. Utan navringar får du vibrationer i bilen.

Liten checklista:

1. rätt navringar
2. rätt lufttryck
3. rätt däcksdimension runt om
4. rätt ET
5. rätt fälgbredd
6. bultarna efterdragna
7. hjulinställning

lycka till

Robert
"To think is easy, to act is difficult. To act as one thinks is the most difficult of all."
http://www.infosite.se

12 086 Inlägg
6 juni 2009
Drar och drar, saknas centrumringen brukar hjulen vibrera om inte annat.
men de kan säkert ge upphov till spårning. Annars så spårar breda däck generellt mer än smala.

Dit solen aldrig når
163 Inlägg
6 juni 2009
Trådstartare
Det sitter 1 nytt däck på. Fjädrarna är även bytta så kan detta ha ngn påverkan ?

sänknings fjädrar sattes på
Senast redigerat av AmaXon (6 juni 2009)

gillar en riktig burnout
1 174 Inlägg
6 juni 2009
försök få tag i en sån ring som saknas...hjulet kan vibrera loss har hänt mig själv när den ringen saknades.

1 867 Inlägg
6 juni 2009
Har du haft loss fjäderbenen(fjäderbyte) behöver du verkligen göra en hjulinställning.
Senast redigerat av Koop (6 juni 2009)

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Dit solen aldrig når
163 Inlägg
6 juni 2009
Trådstartare
Koop skrev:
Har du haft loss fjäderbenen(fjäderbyte) behöver du verkligen göra en hjulinställning.

Gött , men då ska uppsöka ringtjänst här i vårgårda så kan dem nog lösa det big_smile

Sök