För att ett element (oavsett typ) skall nå sin karaktär så bör/skall den spelas in. Det som händer först o främst är att alla delar i upphängningen mjukas upp och högtalaren börjar bete sig mer o mer som tillverkaren tänkt sig. Just för effekttålighet behövs det inte utan det är just karaktären som förändras. Hur lång tid varierar från högtalare till högtalare. En del klarar sig med runt 20h medans andra kanske vill ha upp emot 150-200h... Dessutom förändras karaktären även efter inspelning men det är mer markant sakta med säkert under årens lopp iom att detaljerna i upphängningen mjuknar hela tiden i varierande grad...
Och nu skall jag vara elak.....testa att sök då detta har varit uppe många gånger
mina jbl gto 1214 hade (enligt mig) mycket dålig "snärtbas" till en början och jag kunde inte spela högt (högt = 55-62 utav 62) för det börja låta illa men sen nu kan jag (för basens skull) vrida upp på max och den ökar till volymen står på max. spelade kanske. ja men säg. 10 - 20 H innan den "komme lös"
Behöver man ha förspel innan man stoppar in den? Måste man ha varm motor innan man kör race
NEJ men det är bra för den. Är du rädd om den?
spela lungt första timmen och städa ur bilen sedan spela "lagom" i några timmar till. Så att den får mjuka upp sig lite. Kommer låta mycket bättre när den spelat in sig ett tag.
Min JBL P1222 behövde spelas in i ca 40 timmar innan det slutade lukta bränt när jag spelade högt.
VA??? luktar den brännt så e de nåt som e jätte fel...
Så tänkte jag med, men det var å andra sidan min första dubbelspoliga bas så jag visste inte säkert. Men efter ca 30-40 timmar så slutade det lukta. I början räckte det med kanske 1 med av nästan fullt flås innan det stank apskit i bilen. Körde den i 1 ohm vid det tillfället iofs.
Min JBL P1222 behövde spelas in i ca 40 timmar innan det slutade lukta bränt när jag spelade högt.
VA??? luktar den brännt så e de nåt som e jätte fel...
Så tänkte jag med, men det var å andra sidan min första dubbelspoliga bas så jag visste inte säkert. Men efter ca 30-40 timmar så slutade det lukta. I början räckte det med kanske 1 med av nästan fullt flås innan det stank apskit i bilen. Körde den i 1 ohm vid det tillfället iofs.
Tur att jag bytte bort den då
mina 15" har luktat brännt från första dagen jag fick i dom!
Ända gången jag anser att man "måste" spela in basen är om man skall tävla i SQ. Annars ser jag ingen mening med att göra detta. Den kommer att spelas in tillslut ändå.