Diesel:
200D: 0-100 på en förmiddag. Inget att köra fort med, men hänger väl inte på macken i onödan heller. Inte sämre än de andra dieslarna i övrigt = hållbar.
220D: 200D med marginell flåsförbättring...
240D: En mer lagom motor, den tar inte över sig med bränsle samtidigt som man börjar ha tillräckligt köra med i en fräsch 240D. Inget man vinner Le Mans med.
300D: Mycket köra med för att vara en gammal dieselmerca, men absolut inget man ska tro är särskilt bränslesnålt å andra sidan!
Bensin:
200: Nya M102-motorn, är väl okej, men liten och med förgasare, bör undvikas om man kan få tag i en...
230E: Är kanske lite partisk, men det är en rätt trevlig motor. Flexibel, stark och inte särskilt bränsletörstig för att sitta i en gammal bensinmerca, inte törstigare än 300D, snarare tvärt om.
230: Gamla 230 förgasarmotorn (M115), har inget att göra med 200 eller 230E. UNDVIK! Funkade pissdåligt ihop med svenska avgasreningen, slö och förvandlar bränsle (i stora mängder) till varmluft.
250, 280, 280E är bensinsexorna som jag har noll erfarenhet av, de får nån annan berätta om.