3528
Sök

Köpråd förstabil Volvo eller Mercedes?

31 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
#1
TRÅDNAMNET STÄMMER INTE LÄNGRE UTAN ÄR BARA INTRESSERAD AV VOLVO NU


Är ute efter en förstabil och kraven är väl att den är äldre än -80 så den går på billig försäkring och fri skatt + att den får kosta max 10 000 kr.
Fram till de bilar jag funderat på:
Mercedes w123, hade kanske tänkt mig en 240D.
Volvo 240 DL/GL

Vad finns det för nackdelar resp fördelar med de här bilarna? Svåra att reparera, dyra delar? drar mycket soppa, tråkiga att köra?
Och självklart vill jag väldigt gärna höra era åsikter.

Själv tycker jag nog Mercedesen ligger högre pga att alla har en 240/740 och därför inte så rolig, men såklart en väldigt pålitlig bil. Både min far och mor säger att jag inte kan ha Merca utan ska självklart köpa en gammal Volvo.
Senast redigerat av Thevolvoragger (29 juni 2009)

2 118 Inlägg
7 juni 2009
#2
en 240d är ruskigt slö iaf!
Både w123 och volvo 240 är jävligt tråkiga bilar..

D.i.l.l.i.g.a.f

5 111 Inlägg
7 juni 2009
#3
Jag har själv en Mercedes W123.
Pålitligare och rejälare bil får man leta efter.

Komforten jämfört med Volvos 200-serie är ju som att jämföra en hästvagn med en limousine.
W123 är mycket elegantare i utförandet på detaljer osv...
Allting sitter ihop mycket bättre, inget skrammel eller dylikt.
W123 var en dyrare bil som ny och det märks....
Den är ännu lättare att skruva i än Volvon och håller ihop ännu bättre. Krocksäkerhet och väghållning är bättre i Mercedes. Någon körglädje finns inte direkt i Mercan, men inte i Volvon heller.


Nackdelarna är få i jämförelse med en 240. Den är svårare att hitta i ett någorlunda rostfritt skick och kanske även dyrare när man väl hittar den så... Stolarna är lite sämre i Mercedes (uppvägs av att komforten är betydligt bättre i övrigt). Ska du lägga ned pengar på trim, väghållning etc. så är det nog lättare hitta delar till bra pris till Volvo.

Jag hade satsat på en Mercedes om jag varit du, men jag hade också sökt länge efter ett FRÄSCHT exemplar, då den inte kommer till sin rätta annars.

Nu får jag det att låta som att jag ogillar Volvos 240-serie i inlägget här, men det gör jag inte, bra bilar på sitt sätt de med. Men kan man få oxfilé till varmkorvspengar så tar man ju gärna oxfilén...

Men visst är det gott att ta sig en varmkorv ibland...


31 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
#4
Är inte direkt ute efter någon prestanda bara den tar sig framåt med stil, har inte tankar att trimma heller. Är bara 17 år så kvaliten och mekmöjligheterna bör ju vara stora.
Håller med dig Volvo544special65 med att mercan känns "ser" lyxigare på något sätt, inte alla som kör det heller.
Har kollat blocket lite och visst finns det en del, de flesta dräp. Har ingen som helst brådska att köpa en så självklart ska jag söka tills jag hittar precis den jag vill ha. Har ju planer på att skapa/behålla den orginal. Tycker de är riktigt häftiga i orginalstuket med färgmatchade navkapslar och blank fin lack.
Men vilken motor rekomenderas i Mercedesen? Skulle helst vilja ha en diesel men vet inte hur de är och hur de går.
Volvo är väl ett säkert köp då min far kan det mesta om dem och har själv ägt ett antal 240. Men skulle tycka det var roligt att köra något mer annorlunda som en Benz. (Kör förövrigt en 940 nu)

143 Inlägg
7 juni 2009
#5
Dieseln är ju ganska slö och tråkig men den går i ur och skur. Dieslarnas b18 kan man väl säga.


2 763 Inlägg
7 juni 2009
#6
Hade jag varit dig hade jag köpt en 80-tals 240GLT!!

Volvo - For Life

5 111 Inlägg
7 juni 2009
#7
Diesel:
200D: 0-100 på en förmiddag. Inget att köra fort med, men hänger väl inte på macken i onödan heller. Inte sämre än de andra dieslarna i övrigt = hållbar.
220D: 200D med marginell flåsförbättring...
240D: En mer lagom motor, den tar inte över sig med bränsle samtidigt som man börjar ha tillräckligt köra med i en fräsch 240D. Inget man vinner Le Mans med.
300D: Mycket köra med för att vara en gammal dieselmerca, men absolut inget man ska tro är särskilt bränslesnålt å andra sidan!
Bensin:
200: Nya M102-motorn, är väl okej, men liten och med förgasare, bör undvikas om man kan få tag i en...
230E: Är kanske lite partisk, men det är en rätt trevlig motor. Flexibel, stark och inte särskilt bränsletörstig för att sitta i en gammal bensinmerca, inte törstigare än 300D, snarare tvärt om.
230: Gamla 230 förgasarmotorn (M115), har inget att göra med 200 eller 230E. UNDVIK! Funkade pissdåligt ihop med svenska avgasreningen, slö och förvandlar bränsle (i stora mängder) till varmluft.
250, 280, 280E är bensinsexorna som jag har noll erfarenhet av, de får nån annan berätta om.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 juni 2009
#8
Mercedes förstås, du ville ju ha en bil med stil? Försöker inte snacka skit om 240 här men alla flåklypa versionerna som hänger runt omkring i städerna på natten med bönder bakom ratten har tagit värdigheten från modellen nästan helt och hållet.

Och Mb är minst lika hållbar som Volvon!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

German Engineering
9 083 Inlägg
8 juni 2009
#9
Mercedes skulle jag hellre välja smile 190E är snygga, välj en som har så lite rost som möjligt smile

//CarpeDiem

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

6 Inlägg
8 juni 2009
#10
Mercedes såklart wink


1 570 Inlägg
8 juni 2009
#11
200:orna verkar det finnas ganska gott om, dessutom finns de i rätt bra skick. M102:an satt även i 190an och senare 124an. Håller hur länge som helst om man servar dom. Min gick över 50k och då var den riktigt dåligt skött och då kan kamkedjan rassla lite och kammen ticka. Dieslarna har väl sin charm antar jag men tänk på dieselskatten och prestandan eftersom de saknar turbo. En bensinare känns lite rörligare och det finns fler i omlopp.

Här är lite siffror
http://www.mercefreaken.com/modellene/123/123.htm
Senast redigerat av henrikh (8 juni 2009)

5 111 Inlägg
8 juni 2009
#12
På äldre M102or är det viktigt att man byter kamkedjan var 10 000e mil...


31 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
#13
Verkar som de flesta tycker Mercedes, har kollat runt lite på blocket och diverse och ska man ha en fin så får man betala en slant. Ska kika under sommaren så får vi se vad man kan hitta. Ang Diesel hur dyrt är det med dieselskatt? Men mycket möjligt att det blir en bensinare iallafall. Bra att w123an verkar vara en väldigt stabil och bra bil.

Och sedan har jag också räknat lite på det och kommit fram till att en nyare bil funkar också. Då är det väl en Benz w124 eller en 740 glt 16v. Fast en äldre bil skulle ju kanske vara bättre men jag har ju tid att fundera.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 juni 2009
#14
Thevolvoragger skrev:
Verkar som de flesta tycker Mercedes, har kollat runt lite på blocket och diverse och ska man ha en fin så får man betala en slant. Ska kika under sommaren så får vi se vad man kan hitta. Ang Diesel hur dyrt är det med dieselskatt? Men mycket möjligt att det blir en bensinare iallafall. Bra att w123an verkar vara en väldigt stabil och bra bil.

Och sedan har jag också räknat lite på det och kommit fram till att en nyare bil funkar också. Då är det väl en Benz w124 eller en 740 glt 16v. Fast en äldre bil skulle ju kanske vara bättre men jag har ju tid att fundera.

Det är dyrt att skatta en diesel, så länge den inte är reggad som lastbil men även då är det dyrare än en bensinbil. Och du behöver alltså köra mycket per år för att tjäna in detta med hjälp av den lägre förbrukningen...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

820 Inlägg
8 juni 2009
#15
Både Merca och Volvo är ju bra bilar, jag tycker dock du ska köpa en 300D eller en 190. 300an är ju grymt stilig och maffig, sen är ju dom gamla mercadieslarna erkänt tåliga, tål en hel del överladdning så trimma kan du göra utan större ingrepp i själva motorn! Dock har Volvo 240 sin charm den med, men då hade jag nog satsat på en 70talare om du vill åka med lite stil då jag tycker dom är finare, bra och lätta att meka med, rosten är ju dock en stor nackdel både på merca och volvo.

Om man säger

157 Inlägg
8 juni 2009
#16
Båda bilarna börjdar ju bli rätt gammla. 240 börjar ju försvinna mer mer likadant Mercedes w123. Men du får väl kolla upp skatt och försäkringar å sånt. Men jag tror volvon är billigare i drift.
Senast redigerat av bullen_91 (8 juni 2009)


31 Inlägg
27 juni 2009
Trådstartare
#17
Är ledsen att jag inte har varit aktiv i tråden på lång tid, men ibland händer det viktigare saker här i livet. Men nu är jag igång med bilköpandet igen.

Har iofs tänkt mycket på bilarna och det lutar väl åt en Volvo, min far tycker stenhårt på att jag ska ha en Volvo så antagligen blir det väl en. smile
Har nämligen "hittat" 2st som jag funderar lite på.

Har fått ett erbjudande att köpa fars Volvo 940 gl -91 med b230fb motorn som gått 21k mil. Det följer med 3 uppsättning hjul, varav 4st på 16 tum alu med helt nya däck. Den är lite rostig på några ställen men bara synligt på bakluckan istortsett. Vet att far har bytt en jävla massa grejjer på den nyligen också. Får köpa den billigt för 5000 kr.
Har även hittat en Volvo 240 gl -80 som intresserar mig lite, nästan rostfri ska den va. Fast den är ett par tusen dyrare än 940n.

Hur skulle ni göra? Jag grubblar väldigt mycket på detta och skulle gärna uppskatta era åsikter!

huh?
10 427 Inlägg
27 juni 2009
#18
Klart du ska köpa din fars 940 som förstabil. Volvo 240 är inte mycket att hänga
i julgranen tycker jag själv wink

5000kr är inget att snacka om smile


136 Inlägg
27 juni 2009
#19
Volvo har ju inte direkt "stil"... Köper du volvo så är du bara en i mängden, köper du merca sticker du ut lite iallafall... Merca är mer kvalité än volvo också, nu har jag ioförsig inte suttit i en w123 men w124 vet jag är rejäla grejer.

~Boogie Woogie~

31 Inlägg
27 juni 2009
Trådstartare
#20
steifan skrev:
Klart du ska köpa din fars 940 som förstabil. Volvo 240 är inte mycket att hänga
i julgranen tycker jag själv wink

5000kr är inget att snacka om smile

Det är ju mer bil 940n såklart, dock vet jag att det är en del jobb på den, övningskört i denna bil i över ett år nu. Men vacker skulle den kunna bli.
240n är ju skattebefriad, och finns inte många av den äldre modellen kvar och därför vore det fränt att köra runt i.

Nej 5000 spänn är väldigt billigt, kollat på blocket och i detta skick kostar de runt 15k.
Senast redigerat av Thevolvoragger (27 juni 2009)


Sök