3225
Sök

Audi A4 1.8T - 02 Så nära motorras du kan komma...

4 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
#1
Hej.

Köpte för ca 3 månader sedan en Audi A4 1.8T årsmodell 2002 som gått 11.700 mil.

I förrgår hände det något hemskt.
Oljelampan började lysa för lågt oljetryck. Åkte till närmsta mack ( ca 1 mil)  precis innan jag är framme börjar det låta lite från motorn.
Kommer fram till macken och fyller på oljan. Låter lite så låter motorn gå några minuter. Missljudet är så gott som försvunnet. börjar rulla hemmåt. Efter ca 2 mil återkommer ljudet, ännu värre så rullar in till närmsta mack och ställer bilen där ( var 1km från macken).

Dagen efter låter den mkt mindre men kör ned bilen till Audi som ligger ganska nära.
Idag har dem kollat på det, och det var enligt dem så nära motorras du kan komma.

Köpte bilen när den gått 11.400 mil ( för ca 3mån sedan ), servicebok helt ifylld. 12.000 mila servicen gjordes dagen innan jag köpte den.

Enligt min kontakt på audi som tillsammans med några mekaniker kollat på bilen under dagen så kan jag omöjligt åstakommit detta på den korta tid jag ägt bilen.
Utan enligt dem så är den missköt av tidigare ägaren ( som är en polare som jag trodde skötte om sina grejor).

Enligt Audi så finns det en liten chans att rädda motorn men ser inte så ljust ut.
Går detta på något sätt att få på försäkring ? Har den helförsäkrad på Länsförsäkringar.

Nån som vet vart man kan hitta bra begagnade audi motorer ?

Tomten
1 065 Inlägg
8 juni 2009
#2
Jag är rätt säker på att vanlig försäkring inte täcker motorskador. Men kanske finns tillägg ?
Lättast att kolla är att du läser i dina papper eller på länsförsäkringars hemsida.
Då din bil inte är ny länge så täcker inte försäkringen som man får vid nybilsköp.
Kanske nån kan mera om försäkringar än mig.

Men om oljetrycks lampan lyser så kör man väll inte vidare?


4 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
#3
Nej jag vet det om oljelampan.
Men befann mig mitt ute i bushen kl 2 på natten.

Har absolut ingen aning, men kan man inte sett sådant på servicen som gjordes ?

3 235 Inlägg
8 juni 2009
#4
Menar de på Audi att motorn är kass och måste bytas?
Troligtvis är det kassa vevlager, därav är oljudet och dåligt oljetryck.
Om veven klarade sig utan skador behöver man inte byta mer än nödvändigt (tycker jag då...)
Om Audi-nissarna säger att du måste byta motorn åk till en annan verkstad.


7 Inlägg
12 juni 2009
#5
Jag kan säga att så gjorde min audi a4 03 åxå  varnade för lågt olje tryck. de berodde på igen slammad olje och jag har skött min service på bilen som de ska detta fenomenet är tydligen inte helt ovanligt speciellt  på 1,8 t modellen å de har med longlife oljan att göra de är för lång bytes intervall mellan olje bytena. jag skulle köra hem efter en vanlig service å kom 2 km så varnade bilen för dåligt olje tryck stannade bilen å kollade olja där fanns olja så jag rinde atteviks så dom kom med en låne bil å min bärgades tillbaks dom kom fram till att den koksat å bytte till ett större olje filter ny olja å oljesil i sumpen. dom ville ha 5-6000 kr för de har ja för mig men jag stod på mig och har läst att den kan gå på good will efter många om å men å ringningar  hit å dit fick jag ner notan till 1200 kr å har du då kört med billen när de inte va tillräckligt olje tryck så är de ju snart  ett faktum tyvärr. Kan rekommendera att göra en egen olje service på bilen så inte bilen går så långt med samma olja så slipper man de här problemet speciellt 1,8T motorerna dom ska vara rätt känsliga. mvh thorsten 78
Senast redigerat av thorsten78 (12 juni 2009)


Administratör
2 978 Inlägg
12 juni 2009
#6
Om jag vore du skulle jag byta silen i oljepumpen enbart först. Sen skulle jag starta motorn och låta den gå en stund och se hur den låter, blir den tyst och går fint grattis ! Slamrar den och låter illa..... gå och ta ett lån...

En kopp av den svarta såsen...

16 Inlägg
9 april 2011
#7
Jag märkte idag att min bil börja ticka som in i! när jag väl kom hem så börja jag kolla olika forum, jag fick reda på att man dels skulle byta till en lite tjockare olja, att man skulle byta olje silen till oljepumpen pga att den kunde blivit igensatt av skit o kocks, tickandet är pga kedjespännaren till kedjan mellan kammaxlarna, den är styrd av oljetrycket. rengör silen eller byt kostar ju inte så mkt max 200:- byt oljan 5w-30 helsyntet eller 10w-40 rengör tråget o glöm inte kolla slangarna till turbon så att dem inte är igensatta för att då kan du välta dig ett turbo ras inom kort....Olje lampan kunde även börja lysa pga att motorn inte fick upp oljetrycket.
Senast redigerat av Mange_Tern (9 april 2011)

Fri fart för ett fritt folk!
14 133 Inlägg
9 april 2011
#8
ännu en i samligen..är en audi eller vw longlife servad så köp den INTE!

komer sluta med ett motorbyte och det är inte billigt

polarn har en liten verkstad och han byter 1.8t och saab maskiner hela tiden sällan det är under 2sånna motorbyten på 1månad och han är väldigt liten och sista stället normala svenson tänker på att lämna in den hos
eftersom dom föredrar att betala apa mycket för att en märkesverkstad oftast samma jävel som tippat i den där longlife oljan och tycker att dom ska köra på skiten i 3500mil eller hur länge det är

när oljetryckslampan blinkat 1gång är det bara att stänga av och hålla tummarna eftersom du kört så är det kört

Kör fort så hinner inget hända...

16 Inlägg
9 april 2011
#9
de e bara till att av med sumpen o kolla vevlagrena fort som attans, byta silen o F*CK Long-Life skitet...förmodligen av med topp-locket o kolla hur det ser ut där osså

Fri fart för ett fritt folk!
14 133 Inlägg
9 april 2011
#10
Mange_Tern skrev:
de e bara till att av med sumpen o kolla vevlagrena fort som attans, byta silen o F*CK Long-Life skitet...förmodligen av med topp-locket o kolla hur det ser ut där osså

har man tur går dom att renovera men i regel är veven skrot

riktigt jävla dynga deras så kallad long life service dom borde få stå till svars för att dom är så korkade som låter folk serva bilarna på ett sätt som inte fungerar

största problemet är att ofta har dom gått med väldigt dålig smörjning innan dess att lampan börjar flimra

även om lampan sitter där för att se om oljetrycket är dåligt så tänds den i regel när det redan är försent

Kör fort så hinner inget hända...

158 Inlägg
9 april 2011
#11
Om du har gjort en stor service borde du ju kunna få det på garanti med tanke på att motorn ska tamefan inte rasa med frisk olja å filter i bilen, då ska den agas jävligt bra.

ursäkta språket men blir så förbannad.

förmodligen har dom petat i fel olja


16 Inlägg
9 april 2011
#12
språket behöver inte ursäktas i detta läget, jag har nog redan gått igenom hela svordomslistan! Men bilen ska fixas. Inget snack om saken. Jag älskar den bilen! Audi A4 B6 1.8T Quattro

16 Inlägg
9 april 2011
#13
sjukt kolla precis service häftet o dem har servat den noga vid 1000mil dem måste fått i fel olja, på motorkåpan står de att dem har hällt i "Shell Helix ultra oil 0w-30" o jag vet inte om den är kass men det uppfyller vw's krav, Men det är väl krav från dem som uppfann longlife servicen.......

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
9 april 2011
#14
Mange_Tern skrev:
språket behöver inte ursäktas i detta läget, jag har nog redan gått igenom hela svordomslistan! Men bilen ska fixas. Inget snack om saken. Jag älskar den bilen! Audi A4 B6 1.8T Quattro

Du är inte den förste som fått problem pga koks i silen på en 1.8T som är longlife servad. Jag vet inte varför VAG kör med så långa service intervaller, vad betyder ett extra oljebyte var 1500:e mil? Jämfört med ett motorras som det blivit alldeles för ofta? Detta är dåligt av tillverkaren, polaren fick samma sak på sin A4 1.8T-03 när den bara gått 6500 mil, dock så klarade sig den motorn men hade han kört någon kilometer till hade det utan tvekan varit kört. Jag bytte olja och filter i min 1.8TS var 1000:e mil och den hade inte en tendens till koks (ja jag tog ner tråget bara för sakens skull och kollade). Tycker det visar på att longlife inte fungerar, jag bytte iofs från Castrol som VAG kör med till Mobil men är ändå tveksam till att just det skulle ha gjort någon skillnad, mobil-oljan var 50:- billigare per 4 liter det var hela grejen...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

16 Inlägg
9 april 2011
#15
ja men de e skönt på ett sätt att inte vara ensam om detta men det är förjävligt av VAG!. men va det ett stort projekt att plocka ner tråget?

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
9 april 2011
#16
att plocka ner tråget är inget jättejobb, däremot kladdigt  smile
på polarens bil som började ticka så plockade de ur motorn och rev den för att göra rent, tror hela kalaset gick lös på mellan 6 eller 7000, dock så fick han rabatt av Atteviks därför att bilen var fullservad av dem... De bytte kamkedjesträckaren när de ändå var igång bara för att vara på den säkra sidan...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

16 Inlägg
9 april 2011
#17
jaja men man behöver förhoppningsvis inte hiva ut hela motorn det för väl räcka med att lossa framvagnen lite iallafall

16 Inlägg
10 april 2011
#18
kanske en dum fråga men har Audi A4 B6 en oljekylare som std?


Sök