3324
Sök

Uppdatering hatthylla Volvo 740

25 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
Ska uppdatera ljudet i hatthyllan i min Volvo 740 88b som har 5.25" högtalare där orginal.

BRL har nån adaptrar så att man kan köra med 5.25"/6.5"/6x9" högtalare med ytterst liten modifikation.
Men frågan är vad ni ljud kunniga rekomenderar att ha i hatthyllan?

Mitt ljudsystem består idag utav Sony CD/MP3/USB stereo på 54x4w med 3 lågnivå utgångar,
GAS Silver Professional 4x100w och RF P1-212 svarta dubbel 12" som är bryggat på steget.
Högtalarna är Volvo orginal, 5.25" i dörrarna och hatthylla.
Senast redigerat av Chrysler_Matte (8 juni 2009)

264 Inlägg
8 juni 2009
Du skulle ha satsat på att byta framsystem istället..

4 693 Inlägg
8 juni 2009
När du har en sån baslåda så ska du INTE ha något i hatthyllan. Kommer nog låta kattkiss.
Som Kenko säger, satsa på ett bättre framsystem. Tex 6,5 i dörrarna eller något. Kit kanske?

Booyakasha!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 juni 2009
Som sagt, ett bra framsystem till att börja med, vill du sen ha något bättre bak så kan du ju byta till ett par bättre 5,25" som du driver på stereon.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

25 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
Ok, jo det är väll smartast att börja med framsystemet. Har måttat mina dörrsidor och kapar man ur hålet ca 10mm i diameter så går det att få dit 6,5" men då går förmodligen inte orginal högtalar gallret dit men det får man leva med. Tror det blir bäst också att ha 6,5" så att man får en någorlunda bra balans mellan alltihopa. Funderar lite på JBLs GTO6528, för mer änn så vill jag inte lägga ut, och tyvärr kostar ju kiten en slant mer så JBLs GTO blir nog bra tror jag.

Sen gör jag nog som Softis sa, skippar högtalare i hatthyllan, och försöker få dit 6,5" i bak dörrarna.
Och sätter dit 2st basportar i hatthyllan så att luften kan komma in i kupèn.
Tillsvidare får jag köra högtalarna på stereon tills jag skaffat ett steg att driva högtalarna med. Blir ju 2steg då.

Men men, tack så mycket för svaren!

4 693 Inlägg
8 juni 2009
Dom där JBLarna är goa smile Har haft sådana förut och har deras lillebror för tillfället.

Booyakasha!

25 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
Vad bra, då är man inne på rätt märke och spår då med andra ord. wink

Och efter att ha kikat in din Saab 9000 så förstår jag varför det står "Basnisse" under ditt nick name.
Kan tänka mig att dem där GAS 10orna spelar på bra, men hur var det med JBL 12an, varför byttes den ut?

4 693 Inlägg
8 juni 2009
Hade inte tillräckligt med power i steget. Den var väldigt tungdriven. Sen tyckte jag att den här lådan var så grym så jag kunde inte låta bli, man måste ju testa sig fram. Och den spelar otroligt bra med tankte på att basarna kostar bara 3000 kr ihop smile

Booyakasha!

25 Inlägg
9 juni 2009
Trådstartare
Ok, joo det är klart att ju fler basar desto grymmare. Kan nog förövrigt hålla med om att man måste prova sig fram, det är ju så med det mesta här i livet. smile

P.S .. Blev ett par JBL GTO 6528 6.5" högtalare idag från BRL, så imorgon vet jag vad jag ska göra.
Senast redigerat av Chrysler_Matte (9 juni 2009)

Sök