2636
Sök

Saab 9-5 aero 265 hk men inget tryck i bilen

22 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
#1
Har en Saab 9-5 aero 2,3t. 230 hk orginal. Har chippat den på TMC-chiptuning till 265 hk. Men jag tycker att det borde vara mer tryck i bilen med så många hästar. Man sugs inte ens in i sättet när man drar på ordentligt. Nått råd?
Tänkte byta insugsrör till turbon. Såg nått "Kobrarör" på blocket. Är det att rekommendera??

Tacksam för svar:)


5 710 Inlägg
9 juni 2009
#2
Fungerar den nya mjukvaran som den skall? Kollat tider typ 100-150 innan/efter trim?

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

461 Inlägg
9 juni 2009
#3
Kanske hade för stora förväntningar innan? Tror inte 35hk känns så mkt om man har mkt förväntningar. Har kört ett par bilar med effekter runt 230-260hk, och känner ingen större skillnad bilarna emellan... Bl.a. Tjejens familjs Aero med 260hk och min BMW med 231hk, känner ingen skillnad på dem, förutom motorkaraktären.

BMW - Better Make Way

248 Inlägg
9 juni 2009
#4
Effekten kommer först vid 4000 varv eller liknande?


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
9 juni 2009
#5
Jockessaab skrev:
Effekten kommer först vid 4000 varv eller liknande?

neeeeeeeeej saabarna laddar fullt innan 2000 varv dock inte fullt på lägre växlar för att skona lådan..

är ju inga 70-80tals saabar vi pratar om

2slow

502 Inlägg
9 juni 2009
#6
du borde ju se på org turbomätaren om den laddar mer, polaren hade nått 295hk chip i sin 9-5a och den visade i botten på det röda på fullt ladd
Man vänjer sig väldigt fort vid effekten också, hade en ng900 med 250hk och den va inge vidare spännande.
Roligare med 500 men till å med det känns lite tamt efter ett tag hmm

285 Inlägg
9 juni 2009
#7
När du har dom hästarna bör du väll ha ett helt 3"system på för att få ut de mesta ?

SAAB, För att jag e lite bättre än dig!

2 164 Inlägg
10 juni 2009
#8
Är de säkert att trimmet funkar som de ska??
Jag skulle helst ha valt en bättre trim leverantör!

MVH


Bilmekaniker
1 354 Inlägg
10 juni 2009
#9
Kom ihåg att trimmet inte funkar ifall du tankar 95-oktan. bara 98 minst. Och enligt maptun : ju oftar ju tankar 95 när du har en chippad bil, så finns det en risk att chippet inte funkar senare alls även med 98 oktan. fast det är bara ifall du kör i flera månader med bara 95 oktan.

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!

502 Inlägg
17 juni 2009
#10
Hur kan ECUn veta vad det är för oktantal? Känns ju lite riskabelt om den ska behöva justera tändningen efter knacksensorer eller nått sånt hela tiden. Nån som har koll på hur det funkar?

211 Inlägg
17 juni 2009
#11
JoeyJ skrev:
Hur kan ECUn veta vad det är för oktantal? Känns ju lite riskabelt om den ska behöva justera tändningen efter knacksensorer eller nått sånt hela tiden. Nån som har koll på hur det funkar?

Genom adaption bland annat.

1 024 Inlägg
17 juni 2009
#12
azid skrev:
Jockessaab skrev:
Effekten kommer först vid 4000 varv eller liknande?

neeeeeeeeej saabarna laddar fullt innan 2000 varv dock inte fullt på lägre växlar för att skona lådan..

är ju inga 70-80tals saabar vi pratar om

han kanse snackar om vridet. mer vrid över 4000 v en 1000


2 164 Inlägg
18 juni 2009
#13
JoeyJ skrev:
Hur kan ECUn veta vad det är för oktantal? Känns ju lite riskabelt om den ska behöva justera tändningen efter knacksensorer eller nått sånt hela tiden. Nån som har koll på hur det funkar?

Genom joniserings mätningen så känner den av hur bränslet förbränns och kör ENDAST på 98 oktan.
Just trionic 7 är lite mer känslig för detta än vad trionic 5 är.
Kör gärna i en brant bake runt 90 och stampa på fullt så boxen kan adaptera sig efter trimningen.
Då blir de nog bättre.
Men blir de inte bättre återvänd till trim firman och be dom kolla upp chippet.

MVH


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
18 juni 2009
#14
Rand skrev:
azid skrev:
Jockessaab skrev:
Effekten kommer först vid 4000 varv eller liknande?

neeeeeeeeej saabarna laddar fullt innan 2000 varv dock inte fullt på lägre växlar för att skona lådan..

är ju inga 70-80tals saabar vi pratar om

han kanse snackar om vridet. mer vrid över 4000 v en 1000

Fullt vrid är just vad som kommer vid 1800 rpm, nästan alla saabs motorer har fullt vrid runt 1800rpm.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P


Sök