17 april 2006
Trådstartare
Jag surfade runt lite och hittade denna texten...
Angående öppna filter och sånt..
Bla. K&N lovar en massa % effekt ökning om man använder deras filter. MEN, jag läste nånstans där dom testade en mängd olika öppna filter, K&N, Green Cotton och vad dom nu heter.. Testbilen var en BMW E34 525.
Det bästa filtret gav 0.5% effekt ökning, jag minns inte vilket. Det sämsta gav -4%. Japp 4% mindre effekt..
Men dessa utlovade hästkrafter (hmm??) kommer till ett ganska dyrt pris...
Många av dessa filter ska är tvättbara och ska oljas in med jämna mellanrum. Fint tänkt. Men om man tänker lite vidare så kommer man fram till att oljan som ska vara i filtret kommer att sugas in i motorn. Och på väg dit kommer den att fastna på tråden i LMMn. Onödigt att säga att detta drastiskt förkortar livslängden på LMMn enligt många källor.
Även att betänka är att det sämsta filtret släppte genom mera än 200% mera skit än original pappersfiltret. Samt mångdubbelt mindre yta som tar upp skit = snabbare full med skit...
Enligt detta test så var orginal BMW papper filtret helt överlägset alla andra.
Enda "sport luftfiltret" jag nånsin prövat var ett K&N insats filter till en gammal Opel Omega. Enda märkbara skillnaden var ett BRÖÖÖL när man gasa på med de 125 lyckliga kusarna.
Detta är dock min uppfattning om luftfilter. Googla omkring lite före du köper. Om inte annat så kan du spara en massa pengar och inte köpa en ny LMM..
V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män....!
§ Socialstyrelsen §