3023
Sök

Öppet luftfiler BMW 328?

17 april 2006
Trådstartare
Har en E36
328ic.
Funderar på att sätta i ett öppet fulftfilter..
Vad ska jag välja för filter?
Någon som har bild på fungerande avskärmning?

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män....!
§ Socialstyrelsen §

Miklen
17 april 2006
Haru råd så köp ett lite dyrare märkes filter.. finns ju kit me avskärmning å hela skiten..vill du ha lite skojjigare så gör du egna grejer.. Ja har gjort d själv till en kostnad av ca 400 kr allt som allt.. finns bilder i mitt galleri..

17 april 2006
Trådstartare
Jag surfade runt lite och hittade denna texten...

Angående öppna filter och sånt..
Bla. K&N lovar en massa % effekt ökning om man använder deras filter. MEN, jag läste nånstans där dom testade en mängd olika öppna filter, K&N, Green Cotton och vad dom nu heter.. Testbilen var en BMW E34 525.
Det bästa filtret gav 0.5% effekt ökning, jag minns inte vilket. Det sämsta gav -4%. Japp 4% mindre effekt..
Men dessa utlovade hästkrafter (hmm??) kommer till ett ganska dyrt pris...
Många av dessa filter ska är tvättbara och ska oljas in med jämna mellanrum. Fint tänkt. Men om man tänker lite vidare så kommer man fram till att oljan som ska vara i filtret kommer att sugas in i motorn. Och på väg dit kommer den att fastna på tråden i LMMn. Onödigt att säga att detta drastiskt förkortar livslängden på LMMn enligt många källor.
Även att betänka är att det sämsta filtret släppte genom mera än 200% mera skit än original pappersfiltret. Samt mångdubbelt mindre yta som tar upp skit = snabbare full med skit...
Enligt detta test så var orginal BMW papper filtret helt överlägset alla andra.
Enda "sport luftfiltret" jag nånsin prövat var ett K&N insats filter till en gammal Opel Omega. Enda märkbara skillnaden var ett BRÖÖÖL när man gasa på med de 125 lyckliga kusarna.

Detta är dock min uppfattning om luftfilter. Googla omkring lite före du köper. Om inte annat så kan du spara en massa pengar och inte köpa en ny LMM..

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män....!
§ Socialstyrelsen §

4 Inlägg
31 juli 2006
Rekomenderar inte att du köper ett öppet luftfilter till din 328a. Visst ljudet är underbart, men är det allt? Det är inte särskillt bra för motorn då bmw's orginal är jävligt bra anpassat och släpper verkligen inte in mycket skit som ett öppet luftfilter gör..

Starmate
41 Inlägg
31 juli 2006
lånar tråden, hoppas det går bra =P

på tal om bmw och luftfilter, jag funderar på at köpa ett insatsfilter till min 325 -94
nåns som har nått bra filter att rekomendera?

Mvh Fredrik

Carpenter
310 Inlägg
31 juli 2006
Ony skrev:

på tal om bmw och luftfilter, jag funderar på at köpa ett insatsfilter till min 325 -94

Mvh Fredrik

http://www.bsr.nu/products/n3127/o22/

"Det gör ingenting, du är säkert jätte bra på andra saker!" =)

3 Inlägg
31 juli 2006
Vände upp och ner på luftburken och såga ett hål som var ca: 3x8CM på detta vis syns det inte (besiktningen) och jag fick det dära extra "BRÖÖÖLET" som jag var ute efter..

Bara ett tips
Senast redigerat av Macke-Hbg (31 juli 2006)

2 652 Inlägg
31 juli 2006
öppet filter på bmw är helt ovärt . förutom ljudet . eftersom bmws luftburk är optimalt luftflöde . står ganska mkt om de på autopower.se

Starmate
41 Inlägg
31 juli 2006
Delerium skrev:
Ony skrev:

Mvh Fredrik

http://www.bsr.nu/products/n3127/o22/

Tackar

Sök