Kände att de skulle va på sin plats med en projekttråd då ganska mycket händer med min bil,
eftersom jag köpte den som ett tomt skal i princip,
har redan kommit en bit på vägen men det finns mycket kvar att göra ändå..
Jag är: Emil, 18 år och plockar ihop detta till min förstabil på sätt och vis, haft bilar innan, men inte kört,
dock har jag kört epa och grejer innan. Har alltid gillat jänkare och sånt,
just en 65 Dart GT är jag uppvuxen i så jag har en viss förkärlek till just dessa.
2007 hittade jag en annons på ett renoveringsobjekt i fräscht skick utan rost,
så jag åkte och kolla och det vart affär direkt då jag inte kunde säga nej till ett sånt pris.
Bilen är: en 1965 årsmodell Dodge Dart GT, som ursprungligen kom med 273 v8 och manuell rattväxel,
detta exemplar hade ingen motor eller låda i bilen, rattstång bytt till golvväxel, kasserad inredning,
halvdant lackjobb, glasfiberframskärmar, hål i huven och väldigt lite rost, inga mattor i bilen,
så det va lätt att inspektera golv osv.
Med bilen följde en -88 årsm 318cui v8 med en 904 automat. dessa motorer är smog med rullkam,
och detta kommer sitta i bilen tills vidare.
Just nu är specifikationerna på bilen följande:
K&N 3" luftfilter i kromad noname luftburk
Carter AFB competition 648cfm förgasare
318 Marininsug
Cal custom ribbade alu ventilkåpor
Mallory brytarlöst
Hooker super competition fenderwell headers
8.75" bakaxel med tillhörande stora trummor
3 raders aluminiumkylare
sportstolar
skivbromsar med 4-kolvsok fram
Hurst Pro-matic II ratchet spak
Motor och låda ligger i bilen just nu, men kardanen måste kortas och monteras,
innan dess ska även diffen bytas då det är 57 hus, alldeles för gammal för att passa med nyare drivaxlar.
Går att byta en pinne i mitten av diffen men eftersom jag ändå ska montera diffbroms så byter jag alltihop.
Ska även plocka i vassare utväxling då 3.23:1 inte passar mina behov just nu.
Baksätet är helt och fint så det får sitta kvar, dock saknas innertak och golvmatta,
och jag har inte råd att köpa dem just nu, men sånt kan vänta, just nu vill jag köra bil!
Sportstolar har jag hunnit köpa, och dessa kommer monteras tillsammans med aluplåtar till dörrsidor,
då original som följde med var mögliga och kraftigt nergångna.
Möjligtvis byter även kromet på instrumentpanelen plats med en aluplåt men det får tiden utvisa.
Än så länge får bilen behålla sin mossgröna metallic med matta framskärmar och huv..
men till höst/vinter/längre fram i tiden så kommer den lackeras om om den är kvar i min ägo.
Jag är isåntfall nästan helt bestämd på en mazda kulör som heter Phantom blue mica,
en effektfärg som skiftar i blå/grön i solen och är hur läcker som helst, för att bli svart i mörker.
Stereo ska ju såklart hitta sin väg in i bilen då jag är basfanatiker, hittills har jag handlat följande:
Pioneer DEH-5000UB huvudenhet
Rockford fosgate Punch 6.5" kitsystem
Mutantsteg till kitet
Kicker L5 12"
Kicker kx600.1 steg till basen
Mitt syfte med bilen är inte att va snabbast eller snyggast i sverige,
inte ens i stan, men att ha kul med bilen och varva v8 muller med basdunk på vägen till skolan,
och hela helgerna nere på lokala korvmojjen
bilen byggs på studentbudget så förvänta er inga underverk.
Tack för att ni tittade in (grymt jobbat ni som orkade läsa texten haha)
och återkom gärna för updates, för här ska de hända saker, bilen ska köras i sommar.
Kommentera gärna! Detta var delvis syftet med tråden, vill ha lite motivering ju!
PICZ:
på väg hem:
hemma:
breddade plåt, 8 tum bak.
"nyckel" -det här kommer lösas med elöppning av bagageluckan så tjuvar, ni kan glömma de.
lite junk som hängde med.
och priset för årets fräschaste stolar går till...
baksätet såg ut som nytt av någon anledning