"Volxhall" Viva Får Volvo B23

Alka0512
10 juli 2009 · 474 Inlägg

teamvolvoracing skrev:
utan stötfångare! mycket snyggare och golf2.ans klarglaslycktor tro jag skulle bli bra

Jo, jag ahr bestämt mig för att köra utan kofångare big_smile jaså du tror att klarglaslycktor från golf skulle bli bra... Vet du om de passar? För man byter väl bara glasen? Eller ska man byta allt? De kanske tillochmed är fyrkantiga? Måste nog googla lite tongue Just nu vet jag att det står Volvo på ett glas och biltema på ett annat.. tongue
Har aldrig riktigt förstått skillnaden på "vanliga" lyktor och klarglas, nån som kan förklara? tongue

Edit: Var det sånna här du menade? http://www.styling4u.se/images/MK12_FRAM_SKY.jpg De skulle kanske passa rätt bra big_smile De här är med kors... Och kostar 1000kr och finns nära mig tongue Men är det inre eller yttre man borde ha då? Jag antar att det är yttre men frågar för att vara säker tongue

Senast redigerat av Alka0512 (10 juli 2009)

BMW 540 e34 (1994)
Knugcab
10 juli 2009 · 5 111 Inlägg

Skillnaden är att med klarglaslyktor så är själva glaset slätt men reflektorn räfflad.
Vanliga strålkastare har slät reflektor och räfflor i glaset.
Det är de yttre golfstrålkastarna som blir rätt i dimension. Men rent spontant tror jag att Golf 1 strålkastare är lättare att bygga om så de passar.

Då din bil är äldre än 1969 års modell så behöver du inga yttre speglar alls. Förutsatt att du inte har dragkrok, då krävs alltid två yttre speglar.

Senast redigerat av Volvo544special65 (10 juli 2009)

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Alka0512
10 juli 2009 · 474 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Skillnaden är att med klarglaslyktor så är själva glaset slätt men reflektorn räfflad.
Vanliga strålkastare har slät reflektor och räfflor i glaset.
Det är de yttre golfstrålkastarna som blir rätt i dimension. Men rent spontant tror jag att Golf 1 strålkastare är lättare att bygga om så de passar.

Då din bil är äldre än 1969 års modell så behöver du inga yttre speglar alls. Förutsatt att du inte har dragkrok, då krävs alltid två yttre speglar.

Okej, tackar:P Jo, de jag hittade som fanns nära mig stod det att var till både golf 1 och 2...

Ok, då behöver man inte ha särskilt bråttom alls med att hitta ett par snygga speglar :P Nej, jag ahr ju ingen dragkrok som tur är :D

BMW 540 e34 (1994)
Knugcab
10 juli 2009 · 5 111 Inlägg

Skillnaden är främst att Golf 1 har en rund fästplatta och Golf 2 en stor fyrkantig. Tvåans tar mer plats skulle jag rent spontant tro.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Alka0512
10 juli 2009 · 474 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Skillnaden är främst att Golf 1 har en rund fästplatta och Golf 2 en stor fyrkantig. Tvåans tar mer plats skulle jag rent spontant tro.

Okej, tack så mycket big_smile

har nu varit och handlat lite på biltema, blev dock inte riktigt som listan tongue Det blev tre gröna vippströmbrytare, 5m bränsleslang, och 4st slangklämmor... tror det var allt, kändes onödigt att köpa kap nu när det knappt är nått att kapa kvar... tongue

BMW 540 e34 (1994)
Alka0512
11 juli 2009 · 474 Inlägg

Tjena igen, jag har nu fyllt på med bromsvätska och har pumpat upp lite tryck i systemet och det verkar tätt big_smile Men pappa tror inte att jag får ha bränsleslang hela vägen från tanken till motorn... Men varför skulle man inte få ha det? pappa sa att det kanske slits fortare eller nått. Nån som vet om man får ha slang hela vägen? Tacksam för snabba svar då jag tänkte gå ut och sätta dit den nu...

//Alex

BMW 540 e34 (1994)
pukan2
11 juli 2009 · 3 182 Inlägg

köp koppar rör istället kostar inte så mycket på biltema.

Alka0512
11 juli 2009 · 474 Inlägg

pukan2 skrev:
köp koppar rör istället kostar inte så mycket på biltema.

Visst det kostar inte så mycket, men har ju redan köpt slang... Sedan så är det nog rätt svårt att få tag i en nippel som passar... Och jag kommer ändå att vara tvungen att köra slang en bit... så jag undrar bara om det är lagligt att köra med slang hela vägen, alltså kommer den gå igenom besiktningen med slang??

BMW 540 e34 (1994)
pukan2
11 juli 2009 · 3 182 Inlägg

borde gå igenom. men anars köp 6mm koparör och sen trä över en slang med slangklama.

Alka0512
11 juli 2009 · 474 Inlägg

pukan2 skrev:
borde gå igenom. men anars köp 6mm koparör och sen trä över en slang med slangklama.

Jo, men det känns ju som att det skulle vara bättre med slang hela vägen än att hålla på och skarva...

BMW 540 e34 (1994)
Alka0512
11 juli 2009 · 474 Inlägg

Har nu varit ute och svetsat lite, och gjort lite annat tongue Testade att "sänka" bilen, genom att ta bort hjulen på en sida, och sedan sänka ner den med domkrafter under fram och bak, bak sänkte jag ner den tills den var ca 5cm lägre än innan, och fram vet jag inte tongue Men skulle gissa på det samma ungefär cool
En bild:
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_32/28520000-28529999/640x480/28521989.jpg
"sänkt"
Fick även för mig, att det borde väl gå att ta bort ett av "bladen" på bladfjädrarna eller? Då blir den ju lägre... Fast då kanske den sjunker ihop för mycket... Eller så kanske köregenskaperna blir helt cp tongue Bilen känns i varje fall väldigt låg när man står bredvid den tongue Fast det gör den ju när den är "normal" oxå roll

Blev även en kabelbrand i den igår sad Verkar ju faktiskt vara ett el fel i den nån stans... Blev ju lika förut, jag kopplade in batteriet slog på lysena kollade lite, sen small det till då brann en sladd av, så för några veckor sedan bytte jag den sladden och allt funkade fin fint... Så igår skulle jag koppla in mina nya vippströmbrytare från biltema, visst det blev lite små chansningar med vad som skulle sitta var men ändå... Sedan fräste det till och slog gnistor så kopplade bort batteriet och kollade bakom vippströmbrytarna och då hade 3-4st sladdar smällt, de hade in riktigt brunnit av som den förut, utan bara smällt, så visst det kanske bara var en som var dålig så det blev kortslutning, och gjorde så de andra oxå smälte... Men vad tror ni skulle vara bäst, byta de som har smält eller försöka dra om all el...? hmm All el känns väl som det som skulle vara säkrast, dock så är jag inte alltför duktig på el som ni kanske märkt tongue Men jag har iaf ett kopplingschema... big_smile Men det kanske räcker att bara byta de som har smält?

//Alex

BMW 540 e34 (1994)
primeramannen
12 juli 2009 · 907 Inlägg

Alka0512 skrev:
Har nu varit ute och svetsat lite, och gjort lite annat tongue Testade att "sänka" bilen, genom att ta bort hjulen på en sida, och sedan sänka ner den med domkrafter under fram och bak, bak sänkte jag ner den tills den var ca 5cm lägre än innan, och fram vet jag inte tongue Men skulle gissa på det samma ungefär cool
En bild:
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt … 521989.jpg
"sänkt"
Fick även för mig, att det borde väl gå att ta bort ett av "bladen" på bladfjädrarna eller? Då blir den ju lägre... Fast då kanske den sjunker ihop för mycket... Eller så kanske köregenskaperna blir helt cp tongue Bilen känns i varje fall väldigt låg när man står bredvid den tongue Fast det gör den ju när den är "normal" oxå roll

Blev även en kabelbrand i den igår sad Verkar ju faktiskt vara ett el fel i den nån stans... Blev ju lika förut, jag kopplade in batteriet slog på lysena kollade lite, sen small det till då brann en sladd av, så för några veckor sedan bytte jag den sladden och allt funkade fin fint... Så igår skulle jag koppla in mina nya vippströmbrytare från biltema, visst det blev lite små chansningar med vad som skulle sitta var men ändå... Sedan fräste det till och slog gnistor så kopplade bort batteriet och kollade bakom vippströmbrytarna och då hade 3-4st sladdar smällt, de hade in riktigt brunnit av som den förut, utan bara smällt, så visst det kanske bara var en som var dålig så det blev kortslutning, och gjorde så de andra oxå smälte... Men vad tror ni skulle vara bäst, byta de som har smält eller försöka dra om all el...? hmm All el känns väl som det som skulle vara säkrast, dock så är jag inte alltför duktig på el som ni kanske märkt tongue Men jag har iaf ett kopplingschema... big_smile Men det kanske räcker att bara byta de som har smält?

//Alex

det blir inte bra om du tar bort en fjäder för då blir den mjukare

Dodge Dart "Darten" (1965)
Alka0512
12 juli 2009 · 474 Inlägg

primeramannen skrev:

Alka0512 skrev:
Har nu varit ute och svetsat lite, och gjort lite annat tongue Testade att "sänka" bilen, genom att ta bort hjulen på en sida, och sedan sänka ner den med domkrafter under fram och bak, bak sänkte jag ner den tills den var ca 5cm lägre än innan, och fram vet jag inte tongue Men skulle gissa på det samma ungefär cool
En bild:
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt … 521989.jpg
"sänkt"
Fick även för mig, att det borde väl gå att ta bort ett av "bladen" på bladfjädrarna eller? Då blir den ju lägre... Fast då kanske den sjunker ihop för mycket... Eller så kanske köregenskaperna blir helt cp tongue Bilen känns i varje fall väldigt låg när man står bredvid den tongue Fast det gör den ju när den är "normal" oxå roll

Blev även en kabelbrand i den igår sad Verkar ju faktiskt vara ett el fel i den nån stans... Blev ju lika förut, jag kopplade in batteriet slog på lysena kollade lite, sen small det till då brann en sladd av, så för några veckor sedan bytte jag den sladden och allt funkade fin fint... Så igår skulle jag koppla in mina nya vippströmbrytare från biltema, visst det blev lite små chansningar med vad som skulle sitta var men ändå... Sedan fräste det till och slog gnistor så kopplade bort batteriet och kollade bakom vippströmbrytarna och då hade 3-4st sladdar smällt, de hade in riktigt brunnit av som den förut, utan bara smällt, så visst det kanske bara var en som var dålig så det blev kortslutning, och gjorde så de andra oxå smälte... Men vad tror ni skulle vara bäst, byta de som har smält eller försöka dra om all el...? hmm All el känns väl som det som skulle vara säkrast, dock så är jag inte alltför duktig på el som ni kanske märkt tongue Men jag har iaf ett kopplingschema... big_smile Men det kanske räcker att bara byta de som har smält?

//Alex

det blir inte bra om du tar bort en fjäder för då blir den mjukare

Okej, då får det nog bli att lägga "mellanlägg" mellan bakaxlen och fjädrarna... Fram vet jag inte hur det ska bli men får kolla lite tongue

BMW 540 e34 (1994)
henke_99 Offroad Racing
12 juli 2009 · 3 122 Inlägg

Alka0512 skrev:
Blev även en kabelbrand i den igår sad Verkar ju faktiskt vara ett el fel i den nån stans... Blev ju lika förut, jag kopplade in batteriet slog på lysena kollade lite, sen small det till då brann en sladd av, så för några veckor sedan bytte jag den sladden och allt funkade fin fint... Så igår skulle jag koppla in mina nya vippströmbrytare från biltema, visst det blev lite små chansningar med vad som skulle sitta var men ändå... Sedan fräste det till och slog gnistor så kopplade bort batteriet och kollade bakom vippströmbrytarna och då hade 3-4st sladdar smällt, de hade in riktigt brunnit av som den förut, utan bara smällt, så visst det kanske bara var en som var dålig så det blev kortslutning, och gjorde så de andra oxå smälte... Men vad tror ni skulle vara bäst, byta de som har smält eller försöka dra om all el...? hmm All el känns väl som det som skulle vara säkrast, dock så är jag inte alltför duktig på el som ni kanske märkt tongue Men jag har iaf ett kopplingschema... big_smile Men det kanske räcker att bara byta de som har smält?

//Alex

Säkringar förhindrar såna saker... Ganska fiffig uppfinning...

Men eftersom du har kortis nånstans så måste du ju kolla upp var det är. Annars kommer du ju aldrig få det att funka.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Alka0512
12 juli 2009 · 474 Inlägg

henke_99 skrev:

Alka0512 skrev:
Blev även en kabelbrand i den igår sad Verkar ju faktiskt vara ett el fel i den nån stans... Blev ju lika förut, jag kopplade in batteriet slog på lysena kollade lite, sen small det till då brann en sladd av, så för några veckor sedan bytte jag den sladden och allt funkade fin fint... Så igår skulle jag koppla in mina nya vippströmbrytare från biltema, visst det blev lite små chansningar med vad som skulle sitta var men ändå... Sedan fräste det till och slog gnistor så kopplade bort batteriet och kollade bakom vippströmbrytarna och då hade 3-4st sladdar smällt, de hade in riktigt brunnit av som den förut, utan bara smällt, så visst det kanske bara var en som var dålig så det blev kortslutning, och gjorde så de andra oxå smälte... Men vad tror ni skulle vara bäst, byta de som har smält eller försöka dra om all el...? hmm All el känns väl som det som skulle vara säkrast, dock så är jag inte alltför duktig på el som ni kanske märkt tongue Men jag har iaf ett kopplingschema... big_smile Men det kanske räcker att bara byta de som har smält?

//Alex

Säkringar förhindrar såna saker... Ganska fiffig uppfinning...

Men eftersom du har kortis nånstans så måste du ju kolla upp var det är. Annars kommer du ju aldrig få det att funka.

Jo jag vet vad en säkring är tongue Men det sitter bara 4 sånna original i denna, och de är inte till lysena...
Jo, jag måste ju kolla upp var kortisen är men, det kan ju vara så att det var en sladd som var lite skavd som gjorde det, och det kan man ju inte se nu, eftersom allt hölje är borta på 3-4st sladdar ca 2dm...

BMW 540 e34 (1994)
henke_99 Offroad Racing
12 juli 2009 · 3 122 Inlägg

Låter som att du lämpligen drar om större delen av ditt elsystem (ta hjälp av en kunnig kompis kanske)

Eller i alla fall avsäkrar hela ditt elsystem för att förhindra fler havererade kablar...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Alka0512
12 juli 2009 · 474 Inlägg

henke_99 skrev:
Låter som att du lämpligen drar om större delen av ditt elsystem (ta hjälp av en kunnig kompis kanske)

Eller i alla fall avsäkrar hela ditt elsystem för att förhindra fler havererade kablar...

Med avsäkrar menar du att jag ska koppla in säkringar väl? Får nog bli något sådant... roll

BMW 540 e34 (1994)
henke_99 Offroad Racing
12 juli 2009 · 3 122 Inlägg

Alka0512 skrev:

henke_99 skrev:
Låter som att du lämpligen drar om större delen av ditt elsystem (ta hjälp av en kunnig kompis kanske)

Eller i alla fall avsäkrar hela ditt elsystem för att förhindra fler havererade kablar...

Med avsäkrar menar du att jag ska koppla in säkringar väl? Får nog bli något sådant... roll

Stämmer bra. Tänkte inte riktigt på att det ordet kan vara lite svårtolkat...

Är ju mkt enklare att byta säkringar som gått sönder än att byta brända kablar. (såvida inte hela bilen brinner upp, är ju en klar risk...)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Alka0512
12 juli 2009 · 474 Inlägg

henke_99 skrev:

Alka0512 skrev:

henke_99 skrev:
Låter som att du lämpligen drar om större delen av ditt elsystem (ta hjälp av en kunnig kompis kanske)

Eller i alla fall avsäkrar hela ditt elsystem för att förhindra fler havererade kablar...

Med avsäkrar menar du att jag ska koppla in säkringar väl? Får nog bli något sådant... roll

Stämmer bra. Tänkte inte riktigt på att det ordet kan vara lite svårtolkat...

Är ju mkt enklare att byta säkringar som gått sönder än att byta brända kablar. (såvida inte hela bilen brinner upp, är ju en klar risk...)

jo, får väl bli att byta de sönderbrända kablarna, sen skaffa säkringar och koppla in... big_smile

BMW 540 e34 (1994)
Alka0512
19 augusti 2009 · 474 Inlägg

Tar väl en "liten" update då... Har egentligen inte hänt så mycket tongue men har iaf varit ut och tagit rätt så många kort nu... Blev en del tongue
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_32/29070000-29079999/640x480/29076845.jpg
Som den står just nu.

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_32/28130000-28139999/640x480/28133185.jpg
Luftfiltret, ja jag vet att skarven mellan förgasaren och filtret inte direkt är bra... Och att förgasaren är skitig... tongue

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_32/29070000-29079999/640x480/29076852.jpg
Sågott som hela motorrummet. Har tagit bort tejp från sladdarna, för att försöka lista ut vilka som är till vad och vilka som ska bytas mm...

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_32/29070000-29079999/640x480/29076853.jpg
Kablarna.

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_32/29070000-29079999/640x480/29076854.jpg
Kablarna på ett annat ställe...

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_32/29070000-29079999/640x480/29076856.jpg
Svårt att få en bra bild på hur blankt det är tongue

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_32/29070000-29079999/640x480/29076857.jpg
Ja, om ni ser lådan på taket med hål i. Så kan jag säga att den inte är min wink

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_32/29070000-29079999/640x480/29076858.jpg
Baklucka, tank och reservhjul.

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_32/29070000-29079999/640x480/29076859.jpg
Hmm, vad har hänt här då? Påkörd bakifrån kanske...

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_32/29070000-29079999/640x480/29076860.jpg
Väldigt fint lagat... tongue

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_32/29070000-29079999/640x480/29076861.jpg
Lagningen...

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_32/29070000-29079999/640x480/29076863.jpg
Massor med okända kablar tittar fram under instrumentbrädan tongue

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_32/29070000-29079999/640x480/29076866.jpg
...

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_32/29070000-29079999/640x480/29076868.jpg
Lite kablar som blev "över"...

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_32/29070000-29079999/640x480/29076870.jpg
Rostlagningen på passagerarsidan, jag vet att det inte är snyggt men... wink

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_32/29070000-29079999/640x480/29076871.jpg
Rostlagningen i bagaget, där tanken ska stå... Samma här, inte snyggt, men duger wink

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_32/29070000-29079999/640x480/29076872.jpg
Andra sidan i bagaget, inte urkapat än... Reservhjulsbaljan antar jag att det kallas? tongue

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_32/29070000-29079999/640x480/29076874.jpg
Inte snyggt det här heller men... Duger iaf wink

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_32/29070000-29079999/640x480/29076875.jpg
Fler kablar som blev över...

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_32/29070000-29079999/640x480/29076877.jpg
En till bild på motorn...

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_32/29070000-29079999/640x480/29076878.jpg
Så ser det ut under...

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_32/29070000-29079999/640x480/29076879.jpg
Under igen...

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_32/29070000-29079999/640x480/29076880.jpg
Under igen...

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_32/29070000-29079999/640x480/29076882.jpg
Under igen...

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_32/29070000-29079999/640x480/29076883.jpg
Under igen...

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_32/29070000-29079999/640x480/29076885.jpg
Motorn framifrån...

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_32/29070000-29079999/640x480/29076887.jpg
En till lagning från vad jag tror är en påkörning bakifrån. Den är inte gjord av mig... Inte snyggt alls, bara en plåt punktad utanpå...

Det var nog allt, tror jag tongue

Kommentera gärna, och kom med tips om hur ni tycker att jag ska göra med den. Men fantasi är ibland lite dålig... tongue Har oxå svårt att bara ta tag i saker tongue Men om någon säger vad man borde göra så brukar det gå lättare big_smile

//Alex

BMW 540 e34 (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang