3706
Sök

Köpråd: Den ultimata vinterbilen?

14 Inlägg
11 juni 2009
Trådstartare
#1
Tjo där!

Jag går i tankarna att sälja min nuvarande framhjuls drivna skrotbil och skaffa en ultimat vinterbil. Kanske inte bästa tiden att tänka på vinterbil men, nu när jag har motivationen så tänkte jag passa på.
Alltså en bil som är:
*Billig att äga
*Bakhjuls driven
*Relativt bensinsnål
*Billiga reservdelar
*Lättmekad då det förmodligen inte kommer vara en bil jag är särskilt rädd om

Det behöver inte vara största motorn i, utan bara så det räcker att köra brett på snö/is underlag.
Är det 240-740 som gäller eller finns det annat som är bättre än "volvoraggarskrothögar"
Tipps, idéer och erfarenheter om de olika bilarna ni kommer på är välkomna.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 juni 2009
#3
Bmw i allmänhet, sladdglada E30 i synnerlighet wink

Kika efter en 318i E30 före -88, då hade den M10 motorn som bara går och går, dessutom kamkedja. Motorn därefter (M40) duger den också, men den rasslar gärna ihop i toppen och kräver täta kamremsbyten.

Annars finns Bmw 518 E34, se till att få en lite senare årsmodell -94 eller nyare så du slipper M40 motorn, den senare har M43 motorn som är mycket pålitlig.

Kolla autopower.se för mer info!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
991 Inlägg
11 juni 2009
#4
omega över huvudtaget du kan få en b omega med v6 billigt smile

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
11 juni 2009
#5
Det behöver ju inte vara bakhjulsdrivet för att man ska kunna sladda med den tongue

Man behöver bara ha en speciell uppsättning däck för sånt busåka för att kunna sladda rundor som vilken äckelvolvo som helst.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 juni 2009
#6
TBOC_Razor skrev:
Det behöver ju inte vara bakhjulsdrivet för att man ska kunna sladda med den tongue

Man behöver bara ha en speciell uppsättning däck för sånt busåka för att kunna sladda rundor som vilken äckelvolvo som helst.

Sladda är en sak, körglädje en annan...

Fast det känns som det här kommer spåra ut till en tråd om vart driften skall sitta, killen frågade efter en bakhjulsdriven bil så...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

blacken
11 juni 2009
#7
Det måste nog vara denna som är det ultimata vinterfordonet..big_smile
http://www.youtube.com/watch?v=t2XT3xF_z-8

Pan
11 juni 2009
#8
TBOC_Razor skrev:
Det behöver ju inte vara bakhjulsdrivet för att man ska kunna sladda med den tongue

Man behöver bara ha en speciell uppsättning däck för sånt busåka för att kunna sladda rundor som vilken äckelvolvo som helst.

Ähh lägg av nu åka framhjulsdrift på vintern är ju som att torka sig innan man skiter. wink Totalt meningslöst!!


PS Har kört Sierra och 740 på vintern men Sierran är nog fan lite roligare. Får provocera den lite mer går dock åka förbannat kontrollerat!
Senast redigerat av Pan (11 juni 2009)

-utan 940
1 728 Inlägg
11 juni 2009
#9
Det har konstaterats tidigare att Volvo 740 är den bästa vinterbilen:

t

14 Inlägg
11 juni 2009
Trådstartare
#10
TBOC_Razor:
att sladda funkar ju med vilken bil som helst men det är en annan femma om man ska köra brett i kurvor och så, då funkar inte framhjulsdrivet så bra

har faktiskt tittat lite på bmw (e34) men hur är det med reservdelar till dem? har fått för mig att bmw är dyra med sånt.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 juni 2009
#11
Andreas 940 skrev:
Det har konstaterats tidigare att Volvo 740 är den bästa vinterbilen:

t

Beror som alltid på vem man frågar...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Saabifierad
2 031 Inlägg
11 juni 2009
#12
Köp en Volvo 360 eller Ford Sierra så blir du nog nöjd cool Var beredd på rost på Sierrorna sad

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 juni 2009
#13
Boney skrev:
TBOC_Razor:
att sladda funkar ju med vilken bil som helst men det är en annan femma om man ska köra brett i kurvor och så, då funkar inte framhjulsdrivet så bra

har faktiskt tittat lite på bmw (e34) men hur är det med reservdelar till dem? har fått för mig att bmw är dyra med sånt.

Alla har för sig att Bmw är dyra i allt, tror det har med Volvoägare som måste ha en anledning till att inte köpa en riktig bil att göra, och därför sprider lite rykten. Leta lite själv skall du se att dom är billigare än snittet och de flesta märken, och har dessutom lägre utgång på delarna. Men Volvo 2/7/940 är svårslagna, billigare än dessa är den inte.

Men den skillnaden är det värt, handlar inte om några större summor och Bmw drar å andra sidan en hel del mindre soppa.
Senast redigerat av Rquired (11 juni 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

14 Inlägg
11 juni 2009
#14
På vintern ska man ju antagligen ha quattro lätt de roligaste big_smile


Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 juni 2009
#15
og900turbo skrev:
Pan skrev:
TBOC_Razor skrev:
Det behöver ju inte vara bakhjulsdrivet för att man ska kunna sladda med den tongue

Man behöver bara ha en speciell uppsättning däck för sånt busåka för att kunna sladda rundor som vilken äckelvolvo som helst.

Ähh lägg av nu åka framhjulsdrift på vintern är ju som att torka sig innan man skiter. wink Totalt meningslöst!!

PS Har kört Sierra och 740 på vintern men Sierran är nog fan lite roligare. Får provocera den lite mer går dock åka förbannat kontrollerat!

haha det är inte meningslöst , du förstår nog varför fwd är bra när du skaffat familj o barn du är rädd om !

Topic , bmw e30 , "volvoraggarskrothögar" som du kalla dem är för tråkiga på alla sätt ! Mvh!

Nu är vi där...

Jag skulle aldrig köra min familj i en understyrande fwd bil, för jävla äckligt och obehagligt (och osäkert). Nej en hederlig bakvagnssladd skall det vara så man fortfarande har kvar styrförmågan och kan rätta upp det. Att det är så mycket roligare är bara ett plus.
Senast redigerat av Rquired (11 juni 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

-utan 940
1 728 Inlägg
11 juni 2009
#16
Nämen titta, redan en BMW vs. Volvo-tråd på första sidan.

4 637 Inlägg
11 juni 2009
#17
og900turbo skrev:
Pan skrev:
TBOC_Razor skrev:
Det behöver ju inte vara bakhjulsdrivet för att man ska kunna sladda med den tongue

Man behöver bara ha en speciell uppsättning däck för sånt busåka för att kunna sladda rundor som vilken äckelvolvo som helst.

Ähh lägg av nu åka framhjulsdrift på vintern är ju som att torka sig innan man skiter. wink Totalt meningslöst!!

PS Har kört Sierra och 740 på vintern men Sierran är nog fan lite roligare. Får provocera den lite mer går dock åka förbannat kontrollerat!

haha det är inte meningslöst , du förstår nog varför fwd är bra när du skaffat familj o barn du är rädd om !

Topic , bmw e30 , "volvoraggarskrothögar" som du kalla dem är för tråkiga på alla sätt ! Mvh!

Föräldrar som går och köper en ny BMW vill alltså typ att sina barn ska dö? Nu är jag ingen expert men jag gissar på att en bakhjulsdriven bil med antisladd är säkrare vid en sladd än en framhjulsdriven med antisladd. Det finns bara en fördel med framhjulsdrift, det är billigare att bygga.

Varför skulle E30 och gamla Volvo vara tråkiga?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 juni 2009
#18
EmilHammarlund skrev:
og900turbo skrev:
Pan skrev:

Ähh lägg av nu åka framhjulsdrift på vintern är ju som att torka sig innan man skiter. wink Totalt meningslöst!!

PS Har kört Sierra och 740 på vintern men Sierran är nog fan lite roligare. Får provocera den lite mer går dock åka förbannat kontrollerat!

haha det är inte meningslöst , du förstår nog varför fwd är bra när du skaffat familj o barn du är rädd om !

Topic , bmw e30 , "volvoraggarskrothögar" som du kalla dem är för tråkiga på alla sätt ! Mvh!

Föräldrar som går och köper en ny BMW vill alltså typ att sina barn ska dö? Nu är jag ingen expert men jag gissar på att en bakhjulsdriven bil med antisladd är säkrare vid en sladd än en framhjulsdriven med antisladd. Det finns bara en fördel med framhjulsdrift, det är billigare att bygga.

Varför skulle E30 och gamla Volvo vara tråkiga?

Tror han menar att TS ska köpa en E30, eftersom han tycker Volvos är för tråkiga.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

14 Inlägg
12 juni 2009
Trådstartare
#19
innan det spårar ut totalt kan ni få till uppgift att skriva lite för/nackdelar och erfarenheter med den bil just DU tycker är bäst för ändamålet "åka brett, billigt och lättlagat"
skippa diskussionen om fram/bakhjuls drivet volvo vs bmw. har bestämt mig för bakhjuls drivet punkt. inget gissande nu utan fakta.
Senast redigerat av Boney (12 juni 2009)


4 637 Inlägg
12 juni 2009
#20
Rquired skrev:
EmilHammarlund skrev:
og900turbo skrev:

haha det är inte meningslöst , du förstår nog varför fwd är bra när du skaffat familj o barn du är rädd om !

Topic , bmw e30 , "volvoraggarskrothögar" som du kalla dem är för tråkiga på alla sätt ! Mvh!

Föräldrar som går och köper en ny BMW vill alltså typ att sina barn ska dö? Nu är jag ingen expert men jag gissar på att en bakhjulsdriven bil med antisladd är säkrare vid en sladd än en framhjulsdriven med antisladd. Det finns bara en fördel med framhjulsdrift, det är billigare att bygga.

Varför skulle E30 och gamla Volvo vara tråkiga?

Tror han menar att TS ska köpa en E30, eftersom han tycker Volvos är för tråkiga.

Okej, förstod det nu när jag läste en gång till.


Sök