3911
Sök

Opel Vectra bygget från början till slut. (SQ bygge för säsongen 2010)

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
R1 driver!
5 128 Inlägg
8 augusti 2009
Himla trevligt projekt smile Synd att man inte upptäckte det direkt! Men bättre sent än aldrig smile

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
_DamnIt skrev:
Himla trevligt projekt smile Synd att man inte upptäckte det direkt! Men bättre sent än aldrig smile

hehe. tackar, kommer en massa kul nu inom kort smile

Hifi Freak
462 Inlägg
8 augusti 2009
Ja det beror på vad du har för krav?

P99rs är väll en bra spelare. Men hästlängder ifrån Pioneer P90. Så om ja vore dig så skulle ja försöka få tag på en beg P90. Ska sj köpa en P90 till nästa år om ekonomin tillåter det. Och om ja är klar med resten.

Det är en grymt bra spelare.

pattilatti2 skrev:
vill ha ett råd ang detta.. tycker ni att jag ska köra setup me alpinen och bit1 eller ska man för enkelheten köra Pioneer DEX-P99RS blir ju samma resultat.

bit1 har ja öppet köp på. samt så kan den skickas tbax då jag ej tagit ut den så då blir jag bara skyldig frakten.. så gärna vettiga svar fort. smile

så vill nån köpa en alpine 9887r så finns en sådan till salu om det rekomenderas att ja kör p99rs. tongue ingen större rabatt på den. den är i kartong.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
8 augusti 2009
T-RÖD> Har du ens SETT och HÖRT den nya DEX:en?

Du kan väl inte hävda att den är SÄMRE än föregångaren när den inte ens har nått marknaden ännu...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
hehe, ja vill bara veta va ni rekomenderar tongue

alpine/bit1
eller p99rs rackaren.
Senast redigerat av pattilatti2 (8 augusti 2009)

Dieselpower!
534 Inlägg
8 augusti 2009
pattilatti2 skrev:
hehe, ja vill bara veta va ni rekomenderar tongue

alpine/bit1
eller p99rs rackaren.

Hade då tagit P99rs alla dagar i veckan yikes

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
det kommer bli lite probz med diskant placeringen på vänster sida. vet ej om de finns bilder på brädan men den är inte så stor på vänster sida. men va tror ni om att ha dem där orginal diskanterna är ungefär? kanske lite mer vinklat. då kommer dem va väldigt nära 5.25".

ja de blir nog en dex. big_smile lika bra de.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
8 augusti 2009
pattilatti2 skrev:
det kommer bli lite probz med diskant placeringen på vänster sida. vet ej om de finns bilder på brädan men den är inte så stor på vänster sida. men va tror ni om att ha dem där orginal diskanterna är ungefär? kanske lite mer vinklat. då kommer dem va väldigt nära 5.25".

Det enda jag kan tipsa dig om är att..........LYSSNA dig fram. *tadaa* Oj vad bra tips roll
Men det är eg. det enda sättet. Provlyssna dig fram till en bra placering.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
pattilatti2 skrev:

Det enda jag kan tipsa dig om är att..........LYSSNA dig fram. *tadaa* Oj vad bra tips roll

på vänster sida så kommer bara 5.25" att ta upp hela platsen sku ja tro.. man kanske kan köra diskanterna i astolparna i jämnhöjd me 5.25" ??blir nog inte mer än 5cm då.

men ok. ansr ni att man BÖR vinkla högtalarn eller kan man köra den "rakt" upp i rutan. om ni vet hur en vectra  är i instrumentpanel/ruta, så är vinkeln rätt bra egentligen. påminner om saab som en del favoriserat tongue

jag kanske bygger in bafflarna på brädan utan vinkel samt låda under dem. vinklar ja dem kan ja ha diskant bakom dem? de blir ju som en vägg men dock kommer ju diskanterna ändå spela uppåt. vette fan.. börjar nog med 5.25" sen får vi se..

Hewi
571 Inlägg
8 augusti 2009
pattilatti2 skrev:
Lonefox skrev:
pattilatti2 skrev:

på vänster sida så kommer bara 5.25" att ta upp hela platsen sku ja tro.. man kanske kan köra diskanterna i astolparna i jämnhöjd me 5.25" ??blir nog inte mer än 5cm då.

men ok. ansr ni att man BÖR vinkla högtalarn eller kan man köra den "rakt" upp i rutan. om ni vet hur en vectra  är i instrumentpanel/ruta, så är vinkeln rätt bra egentligen. påminner om saab som en del favoriserat tongue

jag kanske bygger in bafflarna på brädan utan vinkel samt låda under dem. vinklar ja dem kan ja ha diskant bakom dem? de blir ju som en vägg men dock kommer ju diskanterna ändå spela uppåt. vette fan.. börjar nog med 5.25" sen får vi se..

Tror du skall vinkla 5.25" så mkt du kan emot förarplatsen , ju mindre reflexer ju bättre! Skall du tävla i SQ så bör du nog lyssna in diskant placeringen men skall du inte tävla och vill att det skall låta bra även om du flyttar skallen lite och vill att det skall låta bra även i passagerarsätet så mont de i a-stolparna riktade rakt emot varann ca 1dm ovan punkten där a-stolpen möter brädan.
Senast redigerat av pwilhelm (8 augusti 2009)

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

Hifi Freak
462 Inlägg
8 augusti 2009
Ja behöver inte lysna på den för o fatta att den är sämre.  Ja tror säkert nya p99 är bra. Och säkert grymt mycket bättre än p88. Men att p99 ersätter på 90. Det är för att odr har kommit ner i pris. Och skilnaden mellan p90 och odr är så hårfin.

Kan komma med hur många anledningar som helst. men tex. Så är det omöjligt o få plats med den elektroniken som du har i boxen i en huvudenhet. Längre signalväg. Istället för o ha ca 1m signalväg med p90. Så har du 5meter med p99.

Ja kan komma med hur många anledningar som helst.

Inget illa om p99 men det är en enklare o biligare maskin än p90 så är det bara.

Men står det mellan p99 och Alpine då hade ja kört på p99. Men varför ge 14k för en p99 när du kan få en beg p90 för ca 8k?

/Andreas

Lonefox skrev:
T-RÖD> Har du ens SETT och HÖRT den nya DEX:en?

Du kan väl inte hävda att den är SÄMRE än föregångaren när den inte ens har nått marknaden ännu...

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
pwilhelm skrev:
pattilatti2 skrev:
Lonefox skrev:

Tror du skall vinkla 5.25" så mkt du kan emot förarplatsen , ju mindre reflexer ju bättre! Skall du tävla i SQ så bör du nog lyssna in diskant placeringen men skall du inte tävla och vill att det skall låta bra även om du flyttar skallen lite och vill att det skall låta bra även i passagerarsätet så mont de i a-stolparna riktade rakt emot varann ca 1dm ovan punkten där a-stolpen möter brädan.

jag ska tävla. och kvala för sm..

de jag sett t.ex. bilen där kimmo var inblandad, så var monteringen gjord plant har ja för mig, och de blir liknande i min om man ser till instrumentpanelen. sure, jag kan vinkla dem men kommer det ge en bild av att ljudet verkligen kommer utanför rutan tongue är ju frågan.. men problem är till för att lösas.

t-röd snackar du om boxen eller spelaren? hänger ej med. kör ja alpinen så har jag ju en processor därav audison bit 1.....

kör ja på p99 så har jag 4vägs system i den vilket jag inte har i alpinen...... är du med tongue

Hifi Freak
462 Inlägg
9 augusti 2009
Jo ja vet att p99 har 4-vägs. vad gäller alpine så ska ja inte uttala mig så mycket om den. Förutom Alpine F1 som är en bra spelare. Tyvär grymt krångliga inställningar.

Ja menar ju både huvudenhet och deq.p90 boxen. Utan box har du ingen större glädje av den spelaren.

Om ja vore dig så skulle ja köra på en P90 det är en grymt fin spelare. Finns ju en annledning av att dom flesta som tävlar i sq kör med p90 eller odr. Men det är samma maskin lite finare komponenter i odr. Men inte så stor skilnad. Alltså p99 ska vara efterträdaren till p90. Men omöjligt kan den låta lika bra som en p90. Försök o få plats med all elecktronik i huvudenheten som en P90 har i både spelare + box. Det ska rymmas i en liten 1-din huvudenhet. Glöm säger ja bara. p99 är säkert en fin spelare. Lite finare komponenter bättre filter o tidskomp än p88. Men inte i närheten av P90 då P90 är en ren tävlingsmaskin. P90 försvinner för att priset på odr har gått ner. Så det är inte så stor skilnad på varken maskin eller pris längre.

Ska du tävla så köp en beg p90 med deq.p90 boxen. Det är en bättre maskin än p99 med finare o bättre komponenter och istället för o dra 5m lågnivåkabel till huvudenheten så räcker det med ca 1m. Så du får inga förluster i signalvägen.

Hoppas du förstår vad ja menar...

http://www.pioneer.se/se/products/25/12 … index.html

http://www.pioneer.se/se/products/25/29 … index.html

Där har du p90 och box. försök hitta en beg. Kan du nog hitta för en 8-9000kr Då lovar ja dig att du inte behöver byta på bra många år. dex-p9 och deq-p9 boxen funkar också grymt bra. Det är föregångaren till p90. P90 har lite finare komponenter men annars i stort sätt samma.

Det är mitt tips om du vill ha en channs o vinna över mig.. haha. För ja ska sj köra p90

Du kan ju kolla lite i tex dls tävlingsbilar vad det sitter för spelare. Kan lova dig att nästan alla som tävlar i lite högre klass så sitter det p9, p90 eller odr.

Men upp till dig o bestämma. Ja kan bara tipsa dig.

Men känns lite dumt o köpa en sämre maskin för mer pengar.....

Lycka till

Mvh Andreas

pattilatti2 skrev:
pwilhelm skrev:
pattilatti2 skrev:

jag ska tävla. och kvala för sm..

de jag sett t.ex. bilen där kimmo var inblandad, så var monteringen gjord plant har ja för mig, och de blir liknande i min om man ser till instrumentpanelen. sure, jag kan vinkla dem men kommer det ge en bild av att ljudet verkligen kommer utanför rutan tongue är ju frågan.. men problem är till för att lösas.

t-röd snackar du om boxen eller spelaren? hänger ej med. kör ja alpinen så har jag ju en processor därav audison bit 1.....

kör ja på p99 så har jag 4vägs system i den vilket jag inte har i alpinen...... är du med tongue

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
ja ja fattar, men va menas med de ingångarna på boxen? måste ja köra separata steg till allt.?

alltså ja kör ju 1 mono och 2sty 2kanals...
Senast redigerat av pattilatti2 (9 augusti 2009)

Hifi Freak
462 Inlägg
9 augusti 2009
Nej du behöver inte köra separata steg till allt. 1 monoblock och 2st 2kanals är det du har va? Det funkar  utmärkt. Fungerar presis som vanligt. Bara att du kopplar in signalkablarna till boxen bak i stället för dra fram dom till huvudenheten.

/Andreas

pattilatti2 skrev:
ja ja fattar, men va menas med de ingångarna på boxen? måste ja köra separata steg till allt.?

alltså ja kör ju 1 mono och 2sty 2kanals...

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
ja.. men va menas me sub low mid high då? tongue s¨ja kan skifta läge på Hu eller ?
Senast redigerat av pattilatti2 (9 augusti 2009)

Hifi Freak
462 Inlägg
11 augusti 2009
Sub low mid and high menar du?

Du har ju 4-vägsfilter i P90boxen. Sub mellanrigister midbas och diskant. tongue

pattilatti2 skrev:
ja.. men va menas me sub low mid high då? tongue s¨ja kan skifta läge på Hu eller ?

Hifi Freak
462 Inlägg
11 augusti 2009
En fråga vad är det som du inte förstår? Fråga så ska ja försöka förklara.

Har du ett monosteg och 2st 2kanalssteg? Och du ska ha kvar midbasarna? Vart ska du koppla dom isf? Eller ska du köra passiva filter?

/Andreas

Dieselpower!
534 Inlägg
12 augusti 2009
Börja bygga nu föfan så man får komma o höra på Amegorna wink

Sök