3781
Sök

Laddtryck på Volvo 850 T5-R -95

97 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
#1
Tjenare! jag har en 850 T5-R med 2,3 litersmotorn som inte alls går nå bra, kopplade in en laddtrycksmätare för att se hur mycket den laddar.
Turbon laddar som mest 0,4-0,5, Är det orginal på dom motorerna,
Jag har kollat igenom alla slangar, så nått sånt är de inge fel på,
Någon som kan ha en aning om vad det är för fel?, Bilen är inte chippad eller nånting

5 089 Inlägg
14 juni 2009
#2
orginal ska bilen ladda ~0,4 på en 2,5t iaf. Tror inte dom ska ladda mera på en R iaf. Säkert någon annan som vet mer exakt.
Me jag tror inte det är något fel på motorn.

\Lindgren

Hårdast
143 Inlägg
14 juni 2009
#3
Vill dra mig till minnes att 225hk T5 /T5R laddar 0.6bar orginal.
Dock har T5R en overboost till skillnad från T5, på några sekunder och då minns jag inte hur mycket laddtrycket ökade.

97 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
#4
Mr-Crd skrev:
Vill dra mig till minnes att 225hk T5 /T5R laddar 0.6bar orginal.
Dock har T5R en overboost till skillnad från T5, på några sekunder och då minns jag inte hur mycket laddtrycket ökade.

Tycker bilen känns väldigt slö men dom kanske inte går nå värre orginal heller, Overboostfunktionen sitter endast på dom manuellväxlade motorerna, Jag har Automatlåda.

8 251 Inlägg
14 juni 2009
#5
Om den vbara ger grundtryck (0,4 bar) så är det troligt att magnetventilen sagt upp sig


424 Inlägg
14 juni 2009
#6
850T5R_Persson skrev:
Tjenare! jag har en 850 T5-R med 2,3 litersmotorn som inte alls går nå bra, kopplade in en laddtrycksmätare för att se hur mycket den laddar.
Turbon laddar som mest 0,4-0,5, Är det orginal på dom motorerna,
Jag har kollat igenom alla slangar, så nått sånt är de inge fel på,
Någon som kan ha en aning om vad det är för fel?, Bilen är inte chippad eller nånting

Grundladd på dessa motorer ska väl ligga på 0,32-0,4 om magnetventilen är urdragen.
men 0,6 iallafall kanske lite mer i och med att det är en R.
dra ur magnetventilen och kolla om det blir någon skillnad, har du någon kompis som har 850 turbo så kanske du kan låna en ventil och prova

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

424 Inlägg
14 juni 2009
#7
Marlboroman skrev:
Om den vbara ger grundtryck (0,4 bar) så är det troligt att magnetventilen sagt upp sig

Rackan, du han före Marlboroman tongue

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

97 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
#8
Marlboroman skrev:
Om den vbara ger grundtryck (0,4 bar) så är det troligt att magnetventilen sagt upp sig

Ska kolla så den fungerar, vet inte vad det annars ska vara för fel

424 Inlägg
14 juni 2009
#9
850T5R_Persson skrev:
Marlboroman skrev:
Om den vbara ger grundtryck (0,4 bar) så är det troligt att magnetventilen sagt upp sig

Ska kolla så den fungerar, vet inte vad det annars ska vara för fel

Kolla över vakuum slangarna som går till den också när du ändå håller på

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

Supraman
2 300 Inlägg
14 juni 2009
#10
850T5R_Persson skrev:
Marlboroman skrev:
Om den vbara ger grundtryck (0,4 bar) så är det troligt att magnetventilen sagt upp sig

Ska kolla så den fungerar, vet inte vad det annars ska vara för fel

Nästa steg e att provtrycka systemet så att det inte finns något läckage.
Sen e det dags att titta på turbon.

Om det e snurran som suttit på sen fabrik så kan det va så att den har tjänat ut.
det som brukar hända e att materialet brukar bli utmattat och att vingarna börjar räta ut sig, då tappar den kapacitet ganska fort.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Rycketofta Racing
292 Inlägg
14 juni 2009
#11
ska väll ladda ca 0.8 med overboost smile

//Rycketofta Racing

Ahlsen
14 juni 2009
#12
Du har väl orginal laddtrycksmätare i kombi insturumentet? skall ladda ungefär halva vita skalan


Sök